Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähäsuolainen ruoka

Vierailija
06.01.2020 |

Minulle määrättiin lääkitys verenpaineeseen ja ohjattiin noudattamaan vähäsuolaisempaa ruokavaliota. Lääkärin mukaan jopa 80% saadusta suolasta tulee ”piilosuolana” eri elintarvikkeissa. Aloin siis aktiivisesti tutkimaan leipien, juustojen jne tuoteselosteita, ja tyrmistyneenä jouduin toteamaan että ihan tolkuttoman paljon suolaa lisätään lähes kaikkeen. Miksi ei laki säätele suolamäärien käyttöä elintarvikkeissa? Kun sydän- ja verisuoni sairaudet kuitenkin ovat suurin terveysuhka ja aiheuttavat julmetut kulut terveydenhuoltoon? Kenen etu on että suomalaiset näin lähes pakotetaan/ huijataan hankkimaan vakavia sairauksia? Tähän kansanterveydellisesti erittäin merkittävään asiaan kun olisi hyvin helppoa puuttua lainsäädännöllä? Sydän- ja verisuonitautien lisäksi suolalla on osuutta moniin muihinkin vakaviin sairauksiin. Jos suolansaantia lakimuutosten turvin säännösteltäisiin, eikö se ajan myötä siis auttaisi myös paljon puhuttuun hoitaja pulaan kun ihmiset olisivat terveempiä ja potilasmäärät vähenisivät? Tää suolan haitallisuus on niin hyvin tiedossa oleva asia, että tuntuu siltä että kyseessä olisi jokin outo valtion salaliitto omaa kansaansa vastaan kun asiaan ei mitenkään puututa.

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niistä suolaa poistettu niin että mikään ei maistu nykyään miltään. Kaikkiin pitää lisätä suolaa jos valmistaa näitä puolivalmiita.

Vierailija
42/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolalle herkkiä on pienehkö vähemmistö. Muilla se poistuu nopeasti pönttöön.

Veden juonti tietysti vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikkeen on lisätty suolaa. Niin se vaan on.

Jos syö valmisruokaa. Kunpa ihmiset tekisivät itse enemmän ruokaa ja olisivat suolatietoisia. Valmisruoat vaatii suolan säilymisen vuoksi.

On sitä suolaa muussakin kuin eineksissä. Ihan perusraaka-aineissa jota käytetään sen itsetehdyn kotiruoan valmistamiseen.

Esimerkiksi?

Huom valmiskastikkeet, kerman korvikkeet, juustot jne EI ole perusraaka-aineksia. Raaka-aines on sellainen, jossa ei ole valmistuasineluetteloa vaan se on vain se "yksi aines".

Vierailija
44/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä on itsellään se vastuu mitä kaupasta ostaa. Pitää perehtyä asioihin ja tutkia ne tuoteselosteet. Jos lailla kiellettäisiin voimakassuolaiset tuotteet, samalla pitäisi kieltää kaikki missä on transrasvoja, palmuöljyä, lisättyä sokeria, kaikki kasvikset ja hedelmät jotka eivät ole luomua, monet lisäineet jne. ja tietysti tupakka ja alhoholi kokonaan myös. 

Vierailija
45/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite ku tekee ruuan alusta saakka suolattomana, niin ei kohtuullinen määrä leipää ja juustoa haittaa. Ja luontaisesti suolasia tuotteita ei tarvitse vältellä, esimerkiksi varsiselleri. Hyvällä tuurilla voit lopettaa lääkityksenkin kokonaan jossain vaiheessa, jos otat vastuun siitä, mitä suuhusi laitat. Leivänkin voi joskus tehdä itse vähäsuolaisena, muilla mausteilla voi kompensoida makua.

Vierailija
46/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostuin ja tutkailin vähän tätä pikaisesti. Vaikuttaa siltä että ap on oikeassa. Olisikohan suurin hyötyjä tässä lääketeollisuus? Luultavasti tilanne on sama kaikissa teollisuusmaissa.

Vierailija
47/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite ku tekee ruuan alusta saakka suolattomana, niin ei kohtuullinen määrä leipää ja juustoa haittaa. Ja luontaisesti suolasia tuotteita ei tarvitse vältellä, esimerkiksi varsiselleri. Hyvällä tuurilla voit lopettaa lääkityksenkin kokonaan jossain vaiheessa, jos otat vastuun siitä, mitä suuhusi laitat. Leivänkin voi joskus tehdä itse vähäsuolaisena, muilla mausteilla voi kompensoida makua.

Jep, maustesekoituksia ja liemikuutioita kuitenkin kannattaa välttää. Niissä suolaa on tosi paljon.

Vierailija
48/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota illalla magnesiumia iso annos, esim sitraattina. Joka aterialla kasviksia ja selvitä mitkä vihannekset ja hedelmät on erityisen kaliumpitoisia. Magnesiumia tarvitaan siis kaliuimin imeytymiseen ja kalium toimii natriumin vastavaikuttajana. Minulla myös kohonnut verenpaine ja saan varmasti kohta lääkityksen vaikka olen hoikka, en tupakoi, ikääkin vasta 30+. Olen yrittänyt vähentää suolan minimiin ruokavaliosta, mutta se on hyvin vaikeaa jos ei esimerkiksi tee leipää alusta asti itse. Tutustu dash-ruokavalioon. 

Vierailija
49/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä on suomalaisten suurin suolanlähde. Sitä on helppo vähentää tai lopettaa se leivän mussutus kokonaan. 

Vierailija
50/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uskomatonta miten paljon suolaa tungetaan esim leipään. Ruisleivässä voi olla paljon enemmän suolaa kuin vaikkapa sipseissä. 

Vierailija
51/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun ihmiset kuitenkin ovat kiireisiä ja syövät valmisruokia/ puolivalmisteita, leipää, leikkeleitä, juustoja jne... miksi laki ei säännöstele suolan lisäämistä näihin tuotteisiin? Myös työpaikka lounaista kertyy aivan liikaa suolaa. Jos todella 80% saadusta suolasta tulee muualta kuin kotiruoasta, on kyllä tilanne huolestuttava!

Ehkä sen kiireen voisi lopettaa ja alkaa elää ihan oikeasti.

Meneekö kaikilta pointti ohi?! Kysymys kuuluu: miksi lainsäädännöllä ei haluta puuttua asiaan vaikka se olisi niin helppoa? Jos kerran lähes kaikki (myös te skeptiset siis hyvin todennäköisesti) saavat reilusti yli suositellun määtän suolaa, on kyllä jossain muussakin vikaa kuin kansan ruokailutottumuksissa! Luvut ovat siis miehillä lähes 100% ja naisilla 96% jos joltain tämä meni ohi! Halutaanko edes kansan pysyvän teeveinä? Ja jos ei, niin miksi?

Jos sulla on vaikeuksia itse valita, mitä suuhusi tunget, niin miksi haluat, että kaikkia muitakin ihmisiä kontroloidaan lain voimalla??

Sullahan tässä menee pointti ohi!!! Ja pahasti! Kyse ei ole minun valinnanvaikeudestani vaan KOKO KANSAN! Tajuatko? Ymmärrätkö mitä 96% ja 100% tarkoitta?

Kaikilla on mahdollisuus valintaan.

Itse en syö lainkaan leipää, ja otan joskus merisuolaa suuhun vaikka kesken työpäivän. Sen huomaa jos tarvitsee lisää suolaa. 

Vierailija
52/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan uskomatonta miten paljon suolaa tungetaan esim leipään. Ruisleivässä voi olla paljon enemmän suolaa kuin vaikkapa sipseissä. 

Sitähän ei ole mikään pakko syödä. 

Vierailija
53/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten pitää leipoa itse. Ei s leipä säily ilman suolaa.

Vierailija
54/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä on itsellään se vastuu mitä kaupasta ostaa. Pitää perehtyä asioihin ja tutkia ne tuoteselosteet. Jos lailla kiellettäisiin voimakassuolaiset tuotteet, samalla pitäisi kieltää kaikki missä on transrasvoja, palmuöljyä, lisättyä sokeria, kaikki kasvikset ja hedelmät jotka eivät ole luomua, monet lisäineet jne. ja tietysti tupakka ja alhoholi kokonaan myös. 

Vaan miksipä niin ei tehdä? Siinäpä se tuhannen taalan kysymys! Kun kansa sairastaa näin paljon eikä asialle tehdä mitään vaikka se olisi mahdollista herää epäily että näin halutaankin olevan!

Vierailija
55/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta voisi olla myös vähäsuolaisia vaijtoehtoja paremmin tarjolla. Vaikka ei ole pakko syödä, moni kuitenkin haluaa. Varmasti menisi kaupaksi! Ihmiset ovat nykyään kiinnostuneita terveellisistä valinnoista.

Vierailija
56/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki voileivät voi ihan suosiolla unohtaa. Voi toki leipoa itse, laittaa sitten päälle sairaan kallista suolatonta voita ja ehkä pari kurkkusiivua. Aika valjulle maistuu, ei maksa vaivaa.

Väittävät, että vähäsuolaiseen ruokaan tottuu nopeasti. No eipä totu vaikka kuinka totuttelis. Saa olla makuaistissa vikaa jos ei suolaa maista ruoassa.

Vierailija
57/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on ihan pönttöjä, kun eivät tiedä edes mitä syövät. Olet mitä syöt - ohjelmassakin Meiju Suvas ihmeissään, kun hapankorpuissa on paljon suolaa?! Onhan niissä ja monessa muussa.

Harva ajattelee sokerisia jogurttejakaan miten sokerisia ovat. Pitää kuvina näyttää montako sokeripalaa, kun ei ymmärretä.

Vierailija
58/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta voisi olla myös vähäsuolaisia vaijtoehtoja paremmin tarjolla. Vaikka ei ole pakko syödä, moni kuitenkin haluaa. Varmasti menisi kaupaksi! Ihmiset ovat nykyään kiinnostuneita terveellisistä valinnoista.

Jos kerran ollaan kiinnostuneita terveellisestä valinnoista, niin miksi halutaan valita huonosti? Suolatonta, rasvatonta ja mautonta.

Vierailija
59/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se totta että ihmisillä on vastuu valinnoistaan, mutta kyllä minuakin ihmetyttää että vapaasti saa myydä niin paljon eritavoin epäterveellisiä tuotteita. Jos tarjolla olisi helposti tunnistettavia vähäsuolaisia tuotteita paremmin niitä kyllä varmasti menisi kaupaksi! Valtaosa ei kuitenkaan jaksa niin fanaattisesti etsiä sopivia tuotteita tai valmistaa kaikkea syömäänsä alusta loppuun. Kun tilanne nyt kuitenkin on se että lähes kaikki sitä suolaa liikaa saa, niin sehän tarkoittaa että se valintojen tekeminen siellä kaupassa on ihan liian vaikeaa. Tai sitten hyviä vaihtoehtoja ei edes ole saatavilla.

Vierailija
60/98 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki voileivät voi ihan suosiolla unohtaa. Voi toki leipoa itse, laittaa sitten päälle sairaan kallista suolatonta voita ja ehkä pari kurkkusiivua. Aika valjulle maistuu, ei maksa vaivaa.

Väittävät, että vähäsuolaiseen ruokaan tottuu nopeasti. No eipä totu vaikka kuinka totuttelis. Saa olla makuaistissa vikaa jos ei suolaa maista ruoassa.

Leivättömään, levitteettömään, juustottomaan ja leikkeleettömään elämään siirtyminen onnistuu tosi helposti. Sen lisäksi, kun tekee ruoat maustamattomasta lihasta ja jättää einekset kauppaan, suolamäärä vähenee rajusti. Itse lopetin päivittäisen leivän syönnin ihan muista syistä, mutta samalla hoksasin, että verenpainekin tippui noin 100/70 tasolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi