Mikä ihmisiä vaivaa, vaatimukset jo ihan absurdeja!
Viesti muunneltu, että ei tunnisteta, mutta idea tämä: laitoin kuvan tekemästäni omenapiirakasta -suljettu ryhmä. Laktoositon, gluteeniton, munaton. Puolituttu kommentoi voivoi kun siinä on omenaa, en voi syödä omenaa. No mä vastaan, että meillä ei nyt ole omenalle allergisia, vaikka allergiaa suvussa onkin. Hän vastaa, että mutta olisi hyvä, että olisi tarjolla muutakin niille, jotka ei voi syödä omenaa. No mä, että meillä nyt satu sellaisia olemaan tässä porukassa, joka ei voi omenaa syödä, mutta pöydässä oli kyllä muutakin. Lopulta on saatu aikaan kakkamyrsky siitä, että saako pöydässä tarjoilla omenapiirakkaa, joka sisältää omenaa. Eli nykyään pitää kaikki tehdä kaikille sopivaksi, vaikka ketään allergisia ei olisi lähipiirissäkin?
Toinen tapaus kun raskaana oleva valitti eräissä juhlissa kylmäsavulohikakusta. Tarjolla oli myös vegekakku ja kinkkukakku. Mutta syy siihen, ettei kylmäsavulohta olisi saanut olla oli se, että hänellä olisi niin tehnyt sitä mieli.
Kommentit (108)
Minulla on yksi vegaani kaverina. Pidettiin juhlat ja kaikki tarjottavat oli yhtä kakkua lukuun-ottamatta vegaanisia. Tämä laittoi pöydästä kuvan facebookiin mainiten yhden olevan sellainen jossa kalaa ja loput täysin vegaanisia ja että tekijä on itse sekasyöjä.
Ei tullut apn mainitsemaa ilmiötä vaan kommentit oli positiivisia ja lähinnä sitä että todella kiva että noin paljon on vegaanista tehty.
Joo kyttäsin kommentteja ihan siksi että odotin sinne tulevan valittajia mutta sain pettyä 😁
Mä oon karpannut pitkään. Koskaan en ole vaatinut erityiskohtelua, en pitänyt meteliä ruokavaliostani, en kieltänyt muita syömästä. Mutta ai että ottaa aivoon, kun on jossain jotain jonkun tarjoomuksia ja niistä valkkaan mitä voin syödä, niin eikös se ehtoisa emäntä nosta metelin siitä kun en syö joka seitsemää sorttia. Sitten alkaa se tenttaus ja kuulustelu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kummallista meininkiä. Totta kai voi postata millaisen ruokakuvan vain. Ja sama juhlissa, totta kai voi olla tarjolla monenlaista ja jos joku ei sitä voi syödä niin hän ottaa sitten muuta. Kummallisen numeron tekevät ruokailustaan jotkut.
En kyllä saanut tuosta, että kaveri kommentillaan kielsi tai esti aloittajaa postaamaan kuvaansa. Hänhän vain kommentoi (typerysäisesti), ettei voi syödä asiaa X. Mä olisin ollut vähän närkäsynyt, mutta ajatellut mielessäni, että meitä on moneen junaan. Mitään tarvetta selittää hänelle, ketkä sitä pystyivät syömään ei ole. Ehän vain harmittaa ruokarajoitteista lisää. Toki se on hänen ongelmansa, mutta kuitenkin.
t.kristallikissaToki näin. Onhan se vähän nuhtelevaa heti sanoa, että itse ei syö kyseistä ruokaa.
Mitä NUHTELEVAA siinä on? Minä syön vehnäpullaa. Kaveri, hyi yök, mä en saa syödä vehnää. Minä: so what?
t.kristallikissaOn se ainakin epäkohteliasta. Ja lapsellinen on joka yökkii ruoalle.
Niin onkin, mutta ei se että joku on lapsellinen nuhtele minua.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on yksi ystävä, joka on gluteeniton ja laktoositon. Ja aina teen tarjottavat siten että hän voi syödä. Ja jos syödään ulkona, vetelee normihampurilaisia jne ihan surutta. "Ei se haittaa".
Minullakin on tuollainen kaveri. Teen tarjottavat ”gluteenittomana” ja ”laktoosittomana”. Eipä ole ollut seuraamuksia, riittää vain, että sanoo niiden olevan allergikoille sopivia. Toki kotona on pussi gluteenittomia jauhoja, päiväys toisin joku 2016 vuoden päiväys.
Kyllästyin niin siihen, että kaverit aina vaativat laktoositonta ja gluteenitonta, mutta sitten ulkona syödessä ottavat ihan mitä vain. Ratkaisia asian niin, että tarjoan nykyään "gluteenitonta" ja "laktoositonta" eikä kenellekään ole tullut mitään oireita. On jotenkin tosi törkeää diagnosoida itse oikea vaiva ja vaatia tämän mukaista tarjontaa (eivät siis ole käyneet edes lääkärillä näiden "vaivojensa" takia). Ne, joilla oikeasti on laktoosi-intoleranssi ja keliakia saavat kärsiä näistä minäminäminä -ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan onnekas, koska en ole törmännyt em ilmiöön. Ja kuulun myös muutamaan Facebookin ruokaryhmään. Reaalimaailmassakaan en ole törmännyt ilmiöön, jossa muita kiellettäisiin syömästä tai juomasta jotain sellaista, mitä itse ei voi tai halua syödä tai juoda.
Kielletään? Millä lailla se, että joku sanoo tuohtuneena, ettei voisi tehdä samaa kieltää sen sinulta tai keneltäkään, jolle se on sallittua ja ok?
t.kristallikissa
Tarvitseeko ihmisen kaikkea kuuluttaa kovaan ääneen jos ei syö jotain. Ottaa jotain muuta eikä sano mitään. Mikä numero pitää yrittää joka paikassa tehdä itsestään ja siitä mitä syö ja mitä ei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kummallista meininkiä. Totta kai voi postata millaisen ruokakuvan vain. Ja sama juhlissa, totta kai voi olla tarjolla monenlaista ja jos joku ei sitä voi syödä niin hän ottaa sitten muuta. Kummallisen numeron tekevät ruokailustaan jotkut.
En kyllä saanut tuosta, että kaveri kommentillaan kielsi tai esti aloittajaa postaamaan kuvaansa. Hänhän vain kommentoi (typerysäisesti), ettei voi syödä asiaa X. Mä olisin ollut vähän närkäsynyt, mutta ajatellut mielessäni, että meitä on moneen junaan. Mitään tarvetta selittää hänelle, ketkä sitä pystyivät syömään ei ole. Ehän vain harmittaa ruokarajoitteista lisää. Toki se on hänen ongelmansa, mutta kuitenkin.
t.kristallikissaToki näin. Onhan se vähän nuhtelevaa heti sanoa, että itse ei syö kyseistä ruokaa.
Mitä NUHTELEVAA siinä on? Minä syön vehnäpullaa. Kaveri, hyi yök, mä en saa syödä vehnää. Minä: so what?
t.kristallikissaOn se ainakin epäkohteliasta. Ja lapsellinen on joka yökkii ruoalle.
Niin meinaan vaan, että nyt mitenkään saa aloittajan kuvaamasta tlanteesta vaatimuksia, saati, että ne olisivat absurdeja. Se ruokarajoitteinen ihminen varmaan toivoi tulevansa ymmärretyksi, ja siis itse oli syypää siihen, että se meni pieleen, mutta siinä oli hänen absurdein vaatimuksensa.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan onnekas, koska en ole törmännyt em ilmiöön. Ja kuulun myös muutamaan Facebookin ruokaryhmään. Reaalimaailmassakaan en ole törmännyt ilmiöön, jossa muita kiellettäisiin syömästä tai juomasta jotain sellaista, mitä itse ei voi tai halua syödä tai juoda.
Kielletään? Millä lailla se, että joku sanoo tuohtuneena, ettei voisi tehdä samaa kieltää sen sinulta tai keneltäkään, jolle se on sallittua ja ok?
t.kristallikissaTarvitseeko ihmisen kaikkea kuuluttaa kovaan ääneen jos ei syö jotain. Ottaa jotain muuta eikä sano mitään. Mikä numero pitää yrittää joka paikassa tehdä itsestään ja siitä mitä syö ja mitä ei
Ei tarvitse, eikä kuulu, olet ihan oikeassa. Se, miten toinen sen jälkeen käyttäytyy, jos joku kuitenkin toimii näin, on asia, johon kommentoin.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissa
Ei, se voi kuitenkin olla loukkaavaa.
Nykyään ihmiset ovat ihan sekoja.
Tuo on tosi: mainoksiin alle pitää mennä kommentoimaan etten minä syö tuota. Ketä ihmettä nämä luulevat kiinnostavan ja miksi kommentoivat asiaan joka ei heitä lainkaan koske?
Ei se mainos heille henkilökohtaisesti ole sen kummemmin kuin postiluukusta tullut joka kotiin jaettava.
Sitten tosissaan toitotetaan näitä omia juttuja väärällä tavalla on ruoka tai muu.
Miksi ihmeessä Minnan pitäisi olla syömättä kevytlevitettä siksi, Anna kannattaa voita tai Silja tuorejuustoa, Hanna juustoa, Tuula vihanneksia, Päivi meetwurstia, joku muu jotain muuta levitettä. Miksi pitää kommentoida jotain joka kerran "en mää vaan söisi tota". No kuka pakottaa?
Sama juttu kun ihmiset "keskustelevat" siitä mitä saa kokea huviksi, mistä tykätä, mikä saa sopia, ja miksi. Esimerkiksi pitää tulla "arvostelemaan" kommentoiden toisen lukevan väärässä formaatissa, väärää mediaa, irvistellä miten audiokirjana kirjan kuuntelu "ei ole oikeaa lukemista", e-kirja "ei ole oikea kirja", "en minä vaan". Ei ole oikeaa lukemista jollei lue sitä mitä joku nirppanokka ei pidä itse oman makunsa, mukaisena. Tai katsottava tai joku muu harrastus, huvi, ajanviete.
Yksi kerta sain itse kuulla miten netissä palapelien teko ei ole oikeaa palapelien tekoa ja joku tiesi sen olevan muutoinkin tyhmää.
Ja aletaanko musiikista?
Jollei ole järkevää sanomista, PÄÄ KIINNI.
Oikeasti mikä ihmisillä on vialla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissaTarvitseeko ihmisen kaikkea kuuluttaa kovaan ääneen jos ei syö jotain. Ottaa jotain muuta eikä sano mitään. Mikä numero pitää yrittää joka paikassa tehdä itsestään ja siitä mitä syö ja mitä ei
Ei tarvitse, eikä kuulu, olet ihan oikeassa. Se, miten toinen sen jälkeen käyttäytyy, jos joku kuitenkin toimii näin, on asia, johon kommentoin.
t.kristallikissa
Minä mieluummin kommentoin sen sanojan puheisiin. Ihan oikein ap:lta sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissa
Rauhoitu nyt kristallikissa. Ymmärsit saamasi kommentin väärin. Ei hän tarkoittanut, että olisi oikein torua (eli että toruva sävy olisi perusteltu), vaan että se sävy on toruva ja paheksuva, jos heti tyrmää toisen facen ruokaryhmässä laajalle joukolle esittelemän piirakan toteamalla, että MINÄ en voi syödä omenaa. Hän on siinä aivan oikeassa.
Senkin voi nimittäin ilmaista monella tavalla, vaikka näin:"onpa herkullisen näköinen, voiskohan tuon tehdä vaikka päärynästä? Minä kun en voi syödä omenaa, mutta olisi kiva kokeilla tuota jollain muulla hedelmällä."
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissaEi, se voi kuitenkin olla loukkaavaa.
Niin voi, mutta kyseessä ei silti ole minkääntasoinen vaatimus, saati absurdi sellainen.
t.kristallikissa
eniten mietin että miks etes nyt 2020-luvulla pitää yrittää tarjota jollekkin ruokaa.
Parempi pitää pöytä tyhjänä niin ei tule kitinää että on se lakto-ovo-vege-adhd (jokaisella on vähintään jokin)
Ap, mä niin tiedän tuon tunteen! Meillä on lähipiirissä varmaan kaikki mahdolliset allergiat ja esim. lasten synttäreiden järjestäminen on haastavaa. Ja huom. meidän perheessä kukaan ei ole allerginen ja mielestäni synttäritarjoilut tehdään sankarin mieleisesti. Toki vieraat huomioiden. Yksi äiti on ylivoimaisesti pahin. Hänen lapsensa on allerginen suunnilleen kaikelle ja se valituksen määrä on loputon, kun missään ei ole valmisruokaa tai tarjottavaa hänen lapselleen. Itse ei haluaisi tehdä mitään. Hänen lapselleen oli neljää eri vaihtoehtoa pöydässä. Maksoivat yhtä paljon kuin kaikkien muiden yhteensä. Tuovat sitten jonkun 5e lahjan. Arvatkaa tarjoaako ikinä vaatavuoroisesti mitään?
En jaksa enää tätä ja seuraavista juhlista jää pois nämä allergiset.
Joulunpyhien aikaan oli fb:ssä muistaakseni Me Naiset -lehden juttu joulunajan tv-leffasuosituksista. Siihen tuli sitten lukemattomia kiukkuisia vastauksia paskoista ohjelmista, uusinnoista ja yle-verosta, kun ei edes telkkaa katsota.
Hulvatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissaRauhoitu nyt kristallikissa. Ymmärsit saamasi kommentin väärin. Ei hän tarkoittanut, että olisi oikein torua (eli että toruva sävy olisi perusteltu), vaan että se sävy on toruva ja paheksuva, jos heti tyrmää toisen facen ruokaryhmässä laajalle joukolle esittelemän piirakan toteamalla, että MINÄ en voi syödä omenaa. Hän on siinä aivan oikeassa.
Senkin voi nimittäin ilmaista monella tavalla, vaikka näin:"onpa herkullisen näköinen, voiskohan tuon tehdä vaikka päärynästä? Minä kun en voi syödä omenaa, mutta olisi kiva kokeilla tuota jollain muulla hedelmällä."
Ohis
Iin tietenkin olisi, mutta ainoa, joka asiaan voi vaikuttaa, on ap itseensä. Ei hänellä ole mahdollisuutta muuttaa sitä, minkälainen tämä toinen ihminen on. Siksipä järkevin tapa suhtautua tähän on oppia ymmärtämään myös tyhmiä ihmisiä, eli että kaveri ei vaatinutmitään, saati kieltänyt, vaan oli joko kade tai katkera ja ilmaisi sitä. Kenties kaveri tyhmällä tavalla toivoi saavansa ymmärrystä, vaikkei se ollutkaan sellainen tapa toivoa sitä, jolla muut ymmärtäisivät että hän toivoi sitä. Hänelle ei tarvitse ymmärrystä jakaa, mutta ei vaan kannata alkaa kertoa, ketkä kakkua voivat syödä. Tai siis siitä syntyi näköjään lisää harmia. Mulla ei ois syntynyt, koska en kommentoisi ruokarajoitteiselle, että mepäs pystyttiinkin tähän.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissaMinä mieluummin kommentoin sen sanojan puheisiin. Ihan oikein ap:lta sanoa.
On aivan oikeun ap:ltä sanoa niin. Minä olisin sanonut aivan samoin. Sitä kutsutaan myös puolensa pitämiseksi. Ja jos joku sitten arvioi minut epäkohteliaaksi niin loogisesti ajatellen ei siis saisi kuittailijalle sanoa takaisin leimautumatta itse "epäkohteliaaksi". Tarkoittaa sitä että ympyrä on lähtöpisteessä, vastuu onkin yhtäkkiä sen joka sanoo takaisin. Hyvä sanoa takaisin, tietää kuittailja ainakin ettei ole sopivaa niin sanoa.
Miksi se kaveri ei vain voinut kommentoida "voi kun hyvän näköistä". Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissaMinä mieluummin kommentoin sen sanojan puheisiin. Ihan oikein ap:lta sanoa.
Eihän ollut, vaan tyhmyyttä. Älykkäämpää olisi ollut ymmärtää sanojaa, vaikka tämä olikin tyhmä. Että hän on kade tai katkera ja harmissaan.
t.kristallikissa
Kyllä se kylmäsavulohi oli ihan vapaasti siinä kaikille läsnäolijoille tarjolla. Se on ihan oma valinta, ottaako vai ei.