Mikä ihmisiä vaivaa, vaatimukset jo ihan absurdeja!
Viesti muunneltu, että ei tunnisteta, mutta idea tämä: laitoin kuvan tekemästäni omenapiirakasta -suljettu ryhmä. Laktoositon, gluteeniton, munaton. Puolituttu kommentoi voivoi kun siinä on omenaa, en voi syödä omenaa. No mä vastaan, että meillä ei nyt ole omenalle allergisia, vaikka allergiaa suvussa onkin. Hän vastaa, että mutta olisi hyvä, että olisi tarjolla muutakin niille, jotka ei voi syödä omenaa. No mä, että meillä nyt satu sellaisia olemaan tässä porukassa, joka ei voi omenaa syödä, mutta pöydässä oli kyllä muutakin. Lopulta on saatu aikaan kakkamyrsky siitä, että saako pöydässä tarjoilla omenapiirakkaa, joka sisältää omenaa. Eli nykyään pitää kaikki tehdä kaikille sopivaksi, vaikka ketään allergisia ei olisi lähipiirissäkin?
Toinen tapaus kun raskaana oleva valitti eräissä juhlissa kylmäsavulohikakusta. Tarjolla oli myös vegekakku ja kinkkukakku. Mutta syy siihen, ettei kylmäsavulohta olisi saanut olla oli se, että hänellä olisi niin tehnyt sitä mieli.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on yksi ystävä, joka on gluteeniton ja laktoositon. Ja aina teen tarjottavat siten että hän voi syödä. Ja jos syödään ulkona, vetelee normihampurilaisia jne ihan surutta. "Ei se haittaa".
Minullakin on tuollainen kaveri. Teen tarjottavat ”gluteenittomana” ja ”laktoosittomana”. Eipä ole ollut seuraamuksia, riittää vain, että sanoo niiden olevan allergikoille sopivia. Toki kotona on pussi gluteenittomia jauhoja, päiväys toisin joku 2016 vuoden päiväys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---Mutta syy siihen, ettei kylmäsavulohta olisi saanut olla oli se, että hänellä olisi niin tehnyt sitä mieli.
Eli kun MINÄ en voi sitä nyt syödä, niin ei saa syödä sitten muutkaan? :O Ja tällaiset ihmiset sit kasvattaa omia lapsia? Ei ihme, että itsekkyys ja empatiakyvyttömyys on niin kovin yleistä nykyään.
Olet väärässä, tosiasiassa asia on tasan päinvastoin kuin sinä ajattelet. Et saa syödä jotain herkkua julkisella paikalla koska muille tulee paha mieli kun he eivät saa. Sinun täytyy ottaa muiden tunteet huomioon. Jos muilla ei ole herkkua niin sinullakaan ei saa olla. Tuohan on ihan selvää. Ainoastaan empatiakyvytön (sosiopaattinen) ihminen ei ymmärrä tuota.
Jos sinä saat herkkua niin kaikkien muidenkin on saatava.
Jos kaikki muut saavat herkkua niin minunkin on saatava.
Se on tasa-arvoisuutta. Ihmisiä täytyy kohdella tasa-arvoisesti. Se on solidaarisuutta, muiden huomioon ottamista. Täytyy ottaa muut huomioon, täytyy olla hyvät käytöstavat, täytyy arvostaa muita ihmisiä.
Vain itsekäs julma sydämetön kylmä piittaamaton tunteeton ihminen ajattelee että hän kyllä saa herkutella vaikka joku muu ei saa herkutella. Sinä et välitä kenestäkään! Sinä et välitä mistään! Välität vain itsestäsi! Olet narsisti!
Sinä loukkaat muita ihmisiä, sinä loukkaat minua. Olet loukannut minua aivan kamalasti, sydänjuuriani myöten. Kohtelet muita niin pahasti että minun täytyy kostaa sinulle! Minun täytyy valittaa kaikille selkäsi takana ja saada iso jengi koolle kostamaan sinulle! Minun täytyy järjestää kaikki ympärilläsi olevat ihmiset vainoamaan sinua, minun täytyy pilata elämäsi, minun täytyy näyttää sinulle miltä se tuntuu kun tulee kohdelluksi kuin pas'kaa koska sinä olet loukannut minua!
Kun olen tuhonnut sinut niin minä vien kaikki herkkusi. Minä saan kaikki herkkusi itselleni, niin, se on aivan oikein, ne kuuluvat minulle, se on oikeus ja kohtuus, sinä loukkasit minua, kaikki herkut kuuluu viedä pois tuollaiselta itsekkäältä hirviöltä. Minä vien myös sinun talosi ja puolet omaisuudestasi, se on oikeudenmukainen korvaus siitä miten pahasti sinä olet loukannut minua. Saatpahan opetuksen!
Terveisin, "empaattisen ja oikeudenmukaisen" ihmisen ex-puoliso
Tämähän kuulostaa ihan täsmälleen kivikissalta/äitihullulta.
Väärin, minun vastaukseni on nro 20.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
---Mutta syy siihen, ettei kylmäsavulohta olisi saanut olla oli se, että hänellä olisi niin tehnyt sitä mieli.
Eli kun MINÄ en voi sitä nyt syödä, niin ei saa syödä sitten muutkaan? :O Ja tällaiset ihmiset sit kasvattaa omia lapsia? Ei ihme, että itsekkyys ja empatiakyvyttömyys on niin kovin yleistä nykyään.
Olet väärässä, tosiasiassa asia on tasan päinvastoin kuin sinä ajattelet. Et saa syödä jotain herkkua julkisella paikalla koska muille tulee paha mieli kun he eivät saa. Sinun täytyy ottaa muiden tunteet huomioon. Jos muilla ei ole herkkua niin sinullakaan ei saa olla. Tuohan on ihan selvää. Ainoastaan empatiakyvytön (sosiopaattinen) ihminen ei ymmärrä tuota.
Jos sinä saat herkkua niin kaikkien muidenkin on saatava.
Jos kaikki muut saavat herkkua niin minunkin on saatava.
Se on tasa-arvoisuutta. Ihmisiä täytyy kohdella tasa-arvoisesti. Se on solidaarisuutta, muiden huomioon ottamista. Täytyy ottaa muut huomioon, täytyy olla hyvät käytöstavat, täytyy arvostaa muita ihmisiä.
Vain itsekäs julma sydämetön kylmä piittaamaton tunteeton ihminen ajattelee että hän kyllä saa herkutella vaikka joku muu ei saa herkutella. Sinä et välitä kenestäkään! Sinä et välitä mistään! Välität vain itsestäsi! Olet narsisti!
Sinä loukkaat muita ihmisiä, sinä loukkaat minua. Olet loukannut minua aivan kamalasti, sydänjuuriani myöten. Kohtelet muita niin pahasti että minun täytyy kostaa sinulle! Minun täytyy valittaa kaikille selkäsi takana ja saada iso jengi koolle kostamaan sinulle! Minun täytyy järjestää kaikki ympärilläsi olevat ihmiset vainoamaan sinua, minun täytyy pilata elämäsi, minun täytyy näyttää sinulle miltä se tuntuu kun tulee kohdelluksi kuin pas'kaa koska sinä olet loukannut minua!
Kun olen tuhonnut sinut niin minä vien kaikki herkkusi. Minä saan kaikki herkkusi itselleni, niin, se on aivan oikein, ne kuuluvat minulle, se on oikeus ja kohtuus, sinä loukkasit minua, kaikki herkut kuuluu viedä pois tuollaiselta itsekkäältä hirviöltä. Minä vien myös sinun talosi ja puolet omaisuudestasi, se on oikeudenmukainen korvaus siitä miten pahasti sinä olet loukannut minua. Saatpahan opetuksen!
Terveisin, "empaattisen ja oikeudenmukaisen" ihmisen ex-puoliso
Tämähän kuulostaa ihan täsmälleen kivikissalta/äitihullulta.
Väärin, minun vastaukseni on nro 20.
Ja 22.
t.kristallikissa
Onpa kummallista meininkiä. Totta kai voi postata millaisen ruokakuvan vain. Ja sama juhlissa, totta kai voi olla tarjolla monenlaista ja jos joku ei sitä voi syödä niin hän ottaa sitten muuta. Kummallisen numeron tekevät ruokailustaan jotkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään kaikki, jotka tekevät numeron syömisestään ovat rasittavia. Ota mitä on tarjolla, jos ei kelpaa, syystä tai toisesta, suu suppuun vaan. Yhden aterian/välipalan väliin jättäminen ei ketään tapa.
Nimenomaan. Jos nyt sattuisi käymään niin, että jossain kyläpaikassa ei ole minulle sopivaa, mikä siinä on niin kauheaa että jättää yhden aterian väliin?
No se kuuluisa verensokeri laskee hengenvaaralliselle tasolle hetkessä, jos ei ole koko ajan jotain syötävää suussa.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kummallista meininkiä. Totta kai voi postata millaisen ruokakuvan vain. Ja sama juhlissa, totta kai voi olla tarjolla monenlaista ja jos joku ei sitä voi syödä niin hän ottaa sitten muuta. Kummallisen numeron tekevät ruokailustaan jotkut.
En kyllä saanut tuosta, että kaveri kommentillaan kielsi tai esti aloittajaa postaamaan kuvaansa. Hänhän vain kommentoi (typerysäisesti), ettei voi syödä asiaa X. Mä olisin ollut vähän närkäsynyt, mutta ajatellut mielessäni, että meitä on moneen junaan. Mitään tarvetta selittää hänelle, ketkä sitä pystyivät syömään ei ole. Ehän vain harmittaa ruokarajoitteista lisää. Toki se on hänen ongelmansa, mutta kuitenkin.
t.kristallikissa
Ap ei vain tajunnut, että selittämällä, miten kaikki MUUT pystyivät leipomusta kyllä syömään hän tahattomasti triggeröi typerystä lisää LOL :D
t.kristallikisa
Sitä syödään mitä on tarjolla, oli sitten lipeäkalaa, lanttukukkoa, läskisoosia tai mitä vain. Mikä saa ihmisen tekemään numeron syömisistään. Ja tuo omenapiirakkahan on niin yleinen tarjottava ku olla ja voi. Ihme jos joku semmosesta valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä saanut tuosta, että kaveri kommentillaan kielsi tai esti aloittajaa postaamaan kuvaansa. Hänhän vain kommentoi (typerysäisesti), ettei voi syödä asiaa X. Mä olisin ollut vähän närkäsynyt, mutta ajatellut mielessäni, että meitä on moneen junaan. Mitään tarvetta selittää hänelle, ketkä sitä pystyivät syömään ei ole. Ehän vain harmittaa ruokarajoitteista lisää. Toki se on hänen ongelmansa, mutta kuitenkin.
t.kristallikissa
Toki näin. Onhan se vähän nuhtelevaa heti sanoa, että itse ei syö kyseistä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä syödään mitä on tarjolla, oli sitten lipeäkalaa, lanttukukkoa, läskisoosia tai mitä vain. Mikä saa ihmisen tekemään numeron syömisistään. Ja tuo omenapiirakkahan on niin yleinen tarjottava ku olla ja voi. Ihme jos joku semmosesta valittaa.
Ja sitten lisäksi ap voisi kehittää hienotunteisuuttaan. Ruokarajoitteiselle, olipa tämä millainen typerys tahansa, ei ole kohteliasta selostaa suureen ääneen, miten KAIKKI MUUT näitä pystyvät kyllä syömään. Se triggeröi joitakin heistä selkeästi. Se ei ole toki ap:n ongelma, mutta jos ei halua riidellä asioista fb:ssä.
t.kristallikissa
Olen varmaan onnekas, koska en ole törmännyt em ilmiöön. Ja kuulun myös muutamaan Facebookin ruokaryhmään. Reaalimaailmassakaan en ole törmännyt ilmiöön, jossa muita kiellettäisiin syömästä tai juomasta jotain sellaista, mitä itse ei voi tai halua syödä tai juoda.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on yksi ystävä, joka on gluteeniton ja laktoositon. Ja aina teen tarjottavat siten että hän voi syödä. Ja jos syödään ulkona, vetelee normihampurilaisia jne ihan surutta. "Ei se haittaa".
Niin nämä sitten pilaa maineen niiltä joilla nuo intoleranssit ovat ja pahana. Mullekin on on kommentoinut muutama että luulotauti jne. lopui se marina ku istuin illan hyyssissä tukkeena veriripuloimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissaToki näin. Onhan se vähän nuhtelevaa heti sanoa, että itse ei syö kyseistä ruokaa.
Mitä NUHTELEVAA siinä on? Minä syön vehnäpullaa. Kaveri, hyi yök, mä en saa syödä vehnää. Minä: so what?
t.kristallikissa
Minä olisin aika suoraan sanonut tuollaiselle kommentoijalle, että "tätä ei ollut syömässä tällä kertaa ketään, joka ei voi omenaa syödä. Sinä voit tehdä toki piirakan sellaisista aineksista, jotka sopivat sinulle."
Eiköhän hän lähinnä vain tuonut esille sen, että on harmissaan, kun ei voi syödä omenapiirakkaa. Ilmaisi itseään huonosti. Ei hän varmasti sitä tarkoita, että kukaan mukaan ei saisi omenapiirakkaa syödä.
Ja savulohipiirakan suhteen olisin sanonut raskaana olevalle ihan empaattisesti, että "voi joo, muistan hyvin kun itseäni raskaana ollessa harmitti, kun en voinut syödä juustoja vapaasti enkä maksamakkaraa - ja kun niitä ei saanut syödä, niin ne alkoivat himottaa kahta kauheammin - tässä on sinulle sopivia piirakoita, ole hyvä!"
Kaikkea ei kannata tulkita aina negatiivisen kautta ja pahantahtoiseksi vallankäyttöyritykseksi, ap. Voi ajatella, että toinen vaan tuo siinä ilmi mielipahansa ruokarajoituksistaan.
Fiksu ihminen kun tosiaan ei oleta, että kaikkien on tingittävä syömisistään ja huomioitava hänet kaikessa.
Se, joka ei saa syödä jotain ruokaa ei TIETENKÄÄN nuhtele niitä, jotka syövät. Miten paremmista elintavoista tai kyvyistä voi nuhdella? Hän on vain kade tai katkera. Jos siis noin tyhmiä kommentoi.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten lisäksi ap voisi kehittää hienotunteisuuttaan. Ruokarajoitteiselle, olipa tämä millainen typerys tahansa, ei ole kohteliasta selostaa suureen ääneen, miten KAIKKI MUUT näitä pystyvät kyllä syömään. Se triggeröi joitakin heistä selkeästi. Se ei ole toki ap:n ongelma, mutta jos ei halua riidellä asioista fb:ssä.
t.kristallikissa
Jos joku tuossa epäkohtelias oli niin kyllä oli se ruokarajoitteinen. Aivan oikein ap:ltä sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan onnekas, koska en ole törmännyt em ilmiöön. Ja kuulun myös muutamaan Facebookin ruokaryhmään. Reaalimaailmassakaan en ole törmännyt ilmiöön, jossa muita kiellettäisiin syömästä tai juomasta jotain sellaista, mitä itse ei voi tai halua syödä tai juoda.
Kielletään? Millä lailla se, että joku sanoo tuohtuneena, ettei voisi tehdä samaa kieltää sen sinulta tai keneltäkään, jolle se on sallittua ja ok?
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissaToki näin. Onhan se vähän nuhtelevaa heti sanoa, että itse ei syö kyseistä ruokaa.
Mitä NUHTELEVAA siinä on? Minä syön vehnäpullaa. Kaveri, hyi yök, mä en saa syödä vehnää. Minä: so what?
t.kristallikissa
On se ainakin epäkohteliasta. Ja lapsellinen on joka yökkii ruoalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissaJos joku tuossa epäkohtelias oli niin kyllä oli se ruokarajoitteinen. Aivan oikein ap:ltä sanottu.
Hän oli hölmö, mutta aloittaja olisi voinut pelastaa tilateen hoksaamalla, ettei ole fiksua alkaa selittää, miten tämä sopii kyllä muille. Itsehän hän sanoi, että tilanne meni paskamyrskyksi. Eipä ois vain minulla mennyt, koska tajuaisn, miksi se toinen sanoi niin tyhmästi. Häntä harmitti. Enkä haluaisi lisätä sitä, että se oikein suuttuu.
t.kristallikissa
Siinä ei ehkä tarkoiteta, ettei kukaan saisi näitä syödä, mutta ei vain osata hienotunteisesti olla hiljaa omista toiveista, ja pettymyksistä, joita ei saa toteuttaa ja ehkä odotus on, että muut säälittelisivät, jos minä nyt tästä avaudun. Mikä on siis tietenkin liikaa odotettu.
Mutta aika hölmöä ottaa siitä iteensä, että joku kertoo, ettei voi syödä asiaa X. Sitten ei voi, selvä.