Mikä ihmisiä vaivaa, vaatimukset jo ihan absurdeja!
Viesti muunneltu, että ei tunnisteta, mutta idea tämä: laitoin kuvan tekemästäni omenapiirakasta -suljettu ryhmä. Laktoositon, gluteeniton, munaton. Puolituttu kommentoi voivoi kun siinä on omenaa, en voi syödä omenaa. No mä vastaan, että meillä ei nyt ole omenalle allergisia, vaikka allergiaa suvussa onkin. Hän vastaa, että mutta olisi hyvä, että olisi tarjolla muutakin niille, jotka ei voi syödä omenaa. No mä, että meillä nyt satu sellaisia olemaan tässä porukassa, joka ei voi omenaa syödä, mutta pöydässä oli kyllä muutakin. Lopulta on saatu aikaan kakkamyrsky siitä, että saako pöydässä tarjoilla omenapiirakkaa, joka sisältää omenaa. Eli nykyään pitää kaikki tehdä kaikille sopivaksi, vaikka ketään allergisia ei olisi lähipiirissäkin?
Toinen tapaus kun raskaana oleva valitti eräissä juhlissa kylmäsavulohikakusta. Tarjolla oli myös vegekakku ja kinkkukakku. Mutta syy siihen, ettei kylmäsavulohta olisi saanut olla oli se, että hänellä olisi niin tehnyt sitä mieli.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
No jos miehellä allergia,niin sinä et sitä tule tietämään, mies pystyy elämään sen kanssa ihan hyvin ilman draamaa .
Varmasti suurin osa ihmisistä, joilla on allergia, ovat ihan normaaleja ihmisiä eivätkä mielellään edes tuo sitä allergiaa esiin.
Olen allerginen pähkinälle ja mantelille, enkä tykkää aina kysellä onko niitä ruuassa vai ei. Mutta on pakko kun en tiedä mitä oireita saan, ja joudunko sairaalaan niin kuin lapsena kävi pari kertaa. Mieluiten vain söisin kaikkea rauhassa kuten muutkin. Sellaiset ravintolat ovat ihania, joissa ruokalistassa lukee mitä allergeeneja ne sisältävät, eikä allergiasta tarvitse mainita.
Ei tulisi mieleenkään valittaa jos en voi syödä jotain kutsuilla tai jos en saa jälkiruokaa.
No mä en kyllä tota vois syödä kun ei ole munaa. Olisi sopivaa tarjota piirakkaa jossa on munaa ja eläinrasvaa, minähän en nimittäin syö mitään vegaanista tai mikä vähänkään muistuttaa sinne päin. Mietipä sitä ja yritä uusi piirakka. Paljon kermaa, voita tai ankanrasvaa josta tulee herkullinen tuoksu ja munia!
t. lihaani
Vierailija kirjoitti:
No mä en kyllä tota vois syödä kun ei ole munaa. Olisi sopivaa tarjota piirakkaa jossa on munaa ja eläinrasvaa, minähän en nimittäin syö mitään vegaanista tai mikä vähänkään muistuttaa sinne päin. Mietipä sitä ja yritä uusi piirakka. Paljon kermaa, voita tai ankanrasvaa josta tulee herkullinen tuoksu ja munia!
t. lihaani
Sä tarttisit munaa piirakkaasi
Mutta kun sitten on kuitenkin niitä, joilla on todella syy, miksi ei voi syödä jotain ruokaa.
Ei siitä kannattaisi vinoilla, se on hankalaa ihmiselle itselleenkin monella tapaa, ja toiseksi se on aina kalliimpaa kuin tavallisen ruuan syöminen.
Ja ostoksilla käynti on hitaampaa ja työläämpää.
Mutta tosiaan tuo laktoositon ja gluteiinoton juttu on toislla vain muotia, ja muiden matkimista.
Nähty on, kuten täällä on useissa kohdin jo kerrottu, että toisaalla voi noita syödä, toisaalla ei.
Noilta kannattaisi kysellä miten ne kotona syö ja leipoo ja mitä ostavat kaupasta, jo puheista saattaa selvitä, että allergiaa ei käytännössä olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun sitten on kuitenkin niitä, joilla on todella syy, miksi ei voi syödä jotain ruokaa.
Ei siitä kannattaisi vinoilla, se on hankalaa ihmiselle itselleenkin monella tapaa, ja toiseksi se on aina kalliimpaa kuin tavallisen ruuan syöminen.
Ja ostoksilla käynti on hitaampaa ja työläämpää.
Mutta tosiaan tuo laktoositon ja gluteiinoton juttu on toislla vain muotia, ja muiden matkimista.
Nähty on, kuten täällä on useissa kohdin jo kerrottu, että toisaalla voi noita syödä, toisaalla ei.
Noilta kannattaisi kysellä miten ne kotona syö ja leipoo ja mitä ostavat kaupasta, jo puheista saattaa selvitä, että allergiaa ei käytännössä olemassakaan.
Mulla on laktoosi-intolaranssi. Ihan diagnosoitu. On olemassa joitakin herkkuja (esim jotkut jäätelöt), joita ei saa laktoosittomana. En syö laktoosipitoista kodin ulkopuolella enkä silloin, kun mun on vielä lähdettävä samana päivänä jonnekin. Mutta joskus herkuttelen kotona jollain laktoosipitoisella ja ravaankin sen jälkeen vessassa. Kahden hengen taloudessamme on molemmilla laktoosi-intoleranssi, mutta asunnossamme on myös kaksi vessaa eli kummallekin omansa.
Jos jäätelöä ei löydy laktoosittomana, niin sitä kyllä löytyy maidottomana.
On kylläkin reilusti kalliimpaa, eikä tietenkään niiin hyvä kuin normaali jätski, mutta korvaa jäätelön joten kuten.
onneksi jätskit ,piirakat,kakut, ei ole mitään ruokaa. joten niitä ei ihminen tarvi.
Sen verran tuhteja ihmiset nykyään että parempi ja kohteliaampi kun ei tarjoa mitään, se jo osoittaa että välittää toisesta kun ei lihota enempää.
Näitä juu piisasi - eilen juuri tietylle mukelolle ei käynyt sitruunaruoho, mutta tänään hänelle PITÄÄ(!) olla Santa Marian(!) korianteria. Näitä lappusia tuli vanhemmilta keittiöön miltei päivittäin.