Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmisiä vaivaa, vaatimukset jo ihan absurdeja!

Vierailija
06.01.2020 |

Viesti muunneltu, että ei tunnisteta, mutta idea tämä: laitoin kuvan tekemästäni omenapiirakasta -suljettu ryhmä. Laktoositon, gluteeniton, munaton. Puolituttu kommentoi voivoi kun siinä on omenaa, en voi syödä omenaa. No mä vastaan, että meillä ei nyt ole omenalle allergisia, vaikka allergiaa suvussa onkin. Hän vastaa, että mutta olisi hyvä, että olisi tarjolla muutakin niille, jotka ei voi syödä omenaa. No mä, että meillä nyt satu sellaisia olemaan tässä porukassa, joka ei voi omenaa syödä, mutta pöydässä oli kyllä muutakin. Lopulta on saatu aikaan kakkamyrsky siitä, että saako pöydässä tarjoilla omenapiirakkaa, joka sisältää omenaa. Eli nykyään pitää kaikki tehdä kaikille sopivaksi, vaikka ketään allergisia ei olisi lähipiirissäkin?

Toinen tapaus kun raskaana oleva valitti eräissä juhlissa kylmäsavulohikakusta. Tarjolla oli myös vegekakku ja kinkkukakku. Mutta syy siihen, ettei kylmäsavulohta olisi saanut olla oli se, että hänellä olisi niin tehnyt sitä mieli.

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisiä nuorten naisten (18-35 vuotta) ongelmia.

Vierailija
82/108 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin aika suoraan sanonut tuollaiselle kommentoijalle, että "tätä ei ollut syömässä tällä kertaa ketään, joka ei voi omenaa syödä. Sinä voit tehdä toki piirakan sellaisista aineksista, jotka sopivat sinulle."

Eiköhän hän lähinnä vain tuonut esille sen, että on harmissaan, kun ei voi syödä omenapiirakkaa. Ilmaisi itseään huonosti. Ei hän varmasti sitä tarkoita, että kukaan mukaan ei saisi omenapiirakkaa syödä.

Ja savulohipiirakan suhteen olisin sanonut raskaana olevalle ihan empaattisesti, että "voi joo, muistan hyvin kun itseäni raskaana ollessa harmitti, kun en voinut syödä juustoja vapaasti enkä maksamakkaraa - ja kun niitä ei saanut syödä, niin ne alkoivat himottaa kahta kauheammin - tässä on sinulle sopivia piirakoita, ole hyvä!"

Kaikkea ei kannata tulkita aina negatiivisen kautta ja pahantahtoiseksi vallankäyttöyritykseksi, ap. Voi ajatella, että toinen vaan tuo siinä ilmi mielipahansa ruokarajoituksistaan.

Fiksu ihminen kun tosiaan ei oleta, että kaikkien on tingittävä syömisistään ja huomioitava hänet kaikessa.

Näin minäkin nuo olisin tulkinnut. Mielipahaa omista rajoituksista. Tietenkään ei ole fiksua kiukutella niiden takia muille, mutta ei ole sen fiksumpaa raivostua tyhmistä kommenteista. Viisas ihminen pyrkii liennyttämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

68: lopeta pomppimasta sen diivan oikkujen mukaan ja sano tuo hänelle ja samoin se, että ihminen se sinäkin vain olet ja sinulta löytyy rajat siinä, yhdelle sukulaisteinille pitäisi aina olla miljonäärin pidot joista ei edes kelpaa mikään. Syököön kotona! Jos Diiva suuttuu, pitäköön mykkakoulunsa ja pentunsa kotona.

Siivoa pois elämästä.

Ajattelin samaa! Juhlat tehdään "juhlakalulle" sopivaksi ja sitten sivuun yks "Kaiketon" kakku=hajuton-mauton-munaton-sokeriton-viljaton-lihaton-liivatteeton-suklaaton kakku josta voi sitte ottaa! Anna palaa vaan,tee semmonen kakku kuin vaan haluat! Sun suunnittelemat juhlat sun nuorelle,olkoot syömättä jos ei kelpaa!

Vierailija
84/108 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin aika suoraan sanonut tuollaiselle kommentoijalle, että "tätä ei ollut syömässä tällä kertaa ketään, joka ei voi omenaa syödä. Sinä voit tehdä toki piirakan sellaisista aineksista, jotka sopivat sinulle."

Eiköhän hän lähinnä vain tuonut esille sen, että on harmissaan, kun ei voi syödä omenapiirakkaa. Ilmaisi itseään huonosti. Ei hän varmasti sitä tarkoita, että kukaan mukaan ei saisi omenapiirakkaa syödä.

Ja savulohipiirakan suhteen olisin sanonut raskaana olevalle ihan empaattisesti, että "voi joo, muistan hyvin kun itseäni raskaana ollessa harmitti, kun en voinut syödä juustoja vapaasti enkä maksamakkaraa - ja kun niitä ei saanut syödä, niin ne alkoivat himottaa kahta kauheammin - tässä on sinulle sopivia piirakoita, ole hyvä!"

Kaikkea ei kannata tulkita aina negatiivisen kautta ja pahantahtoiseksi vallankäyttöyritykseksi, ap. Voi ajatella, että toinen vaan tuo siinä ilmi mielipahansa ruokarajoituksistaan.

Fiksu ihminen kun tosiaan ei oleta, että kaikkien on tingittävä syömisistään ja huomioitava hänet kaikessa.

Näin minäkin nuo olisin tulkinnut. Mielipahaa omista rajoituksista. Tietenkään ei ole fiksua kiukutella niiden takia muille, mutta ei ole sen fiksumpaa raivostua tyhmistä kommenteista. Viisas ihminen pyrkii liennyttämään.

Jos asiallisesti sanoo, että ei ole sopivaa arvostella toisten tarjottavia joita ei kuitenkaan itse ole syömässä niin se on kaukana "raivostumisesta". Kyllä niitä kaikenmaailman mankujia on, kyllä niille voi sanoa takaisin. Noita mankujia pitäisi ymmärtää ja hyyssätä, vaan ei itse emäntää joka hiki hatussa tehnyt tarjottavia ja sitten tulee joku vielä moittimaan. Yleensä kiitetään.

Vierailija
85/108 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulis perkele kunnon nälänhätä niin loppus ainainen kitinä jostain ruokarajoituksista ja herkkyyksistä. Ei olisi yhtään vegaaniakaan kyllä enää.

Vierailija
86/108 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että joku sanoo ettei voi syödä sitä eikä tätä niin ei suinkaan tarkoita ruoka-aineallergiaa, vaan pelkkää nirsoutta. Ruoka-aineallergiat eri asia. Jotkut nyt ei vaan voi syödä omenaa, banaania, porkkanaa, kastiketta ja sitä tätä tästä ja tuosta syystä.

Vierailija
87/108 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskisoosia ja pettuleipää nirsoille ja muille.

Vierailija
88/108 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea keliaakikko on tottunut siihen, että juhlissa hänelle on tarjolla 0-2 tarjottavaa, jota hän voi huoletta ottaa. Jos on ajoissa ilmoittanut tulevansa juhliin, fiksu kutsuja on varannut hänelle ainakin yhtä lajia suolaista ja yhtä makeaa.

Nirsot eivät ole tottuneet mihinkään muuhun kuin narisemaan, ettei mikään tarjottava kelpaa heille.

Siinä ero. Kuten joku aiemmin totesi, vieraat ei sitä määrää, mitä pöydässä on tai ei saa olla.

Vierailija
89/108 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuskastelen tässä yhtä sukulaisperhettä ja tarjoiluja. Meille on tulossa lapsen syntymäpäivä ja yksi sukulaisperhe, jonka lapsella on keliakia. Yleensä tämä perhe joko ei ilmoita mitään onko tulossa sukulaisten järjestämiin juhliin tai sitten ilmoitus tulee aika viime tinkaan. Eli aina saa arpoa, että tilaako nyt gluteenitonta vai ei.

Tämän perheen äiti vaatii (suuttuu siis niin pahasti, että saattaa pitää kuukausitolkulla mykkäkoulua ja rajoittaa myös lastensa yhteydenpitoa sukulaisiin jne.) että KAIKKI tarjottava on myös lapselle sopivaa. Muuten tulee Xlle niiiin paha mieli. Lapsi siis yläasteikäinen.

Olin suunnitellut oman lapsen kanssa kakkua, johon laitetaan tiettyjä irtokarkkeja. Meni suunnitelmat uusiksi, koska irtokarkkeja ei voi ostaa. Kakkupohja on toki helppo muuntaa gluteenittomaksi.

Kaikki pitää nyt tarkistaa ja suunnitella uudestaan, ja maksaahan se gluteeniton paljon enemmän. Ärsyttävintä on se, että tiedän jo heti kättelyssä, että tämä lapsi ei todellakaan syö mitään kinkkupiirakkaa eikä monia muitakaan vaan aina sieltä lautaselta löytyy karkit, sipsit ja muutama keksi. Mutta silti jokaiseen juhlaan pitää kaikki olla gluteenitonta.

Tavallaan ymmärrän, koska oma lapsi oli moniallerginen. Juhlissa ja varsinkin yleisissä juhlissa hänelle ei ollut juuri mitään tarjottavaa. Tosi hienoa oli, jos oli vaikka sopivaa jäätelöä. Yksikin tarjottava pelasti sen puolen juhlat. Lapselle se yksi riitti, mutta joskus piti vain katsella, kun toiset söi.

Ja tosiaan mielestämme emme kumpikaan olleet vaatia. Mutta tulehan siitä osaton oli. Olen miettinyt, että siitäkö johtuu, kun lapseni ei osaa pitää puoliaan nyt teininäkään. Liian kiltti ja luopuu oikeuksistaan.

Vierailija
90/108 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 6-henkinen perhe, eikä kukaan ole allerginen millekään eikä vaadi erikoisruokavalioita. Useampi tarjoilija on ravintolassa todennut ilahtuneena, että joskus voi olla näinkin.

Onpa teillä hieno ja onnistunut perhe.

Vierailija
91/108 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ruokavaliorajoitteisuus näkyy myös sairaalan vuodeosastoilla. Välillä tulee aivan kummallisia toiveita "erikoisruokavaliolla" oleville. Itse en kehtaisi edes pyytää muokkaamaan ruokavaliota ilman oikeaa allergiaa, kun kysymyksessä on kuitenkin vain 1-2 vuorokauden ruat.

Vierailija
92/108 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silppu kirjoitti:

Tää on niin tätä päivää. Vuosittain olen tilaisuuksissa joissa on noin 100 henkeä ja pöytiintarjoilu. Allergiat ja muut rajoitteet ilmoitetaan etukäteen. Paikanpäälle kukaan ei muista että kuka on tilannut kalattoman alkuruuan. Seuraavaksi kukaan ei muista kenelle tuli suolaton alkupala. Kolmas kiljuu että hän on alkanut toissapäivänä vegaaniksi. Parhaimmillaan on kolme raskaana olevaa ollut kateissa vaikka kaikki joiden piti olla paikalla oli paikalla. Tätä saakeli sekoilua ruuan kanssa koko ilta. Keittiö henkilökunnalla valui tuskanhiki ja itse olin tukehtua myötähäpeään.

Kaikenmailman erikoisuuden tavoittelija unohtaa mitä ovat erikoisuuden puuskassa tahtoneet.

Juu - tämä on tätä... Näitä on mielenkiintoista palvella tuolla keittiön/salin puolella.

Kerrankin olin salivastaavana tilausruokailussa (opettajien koulutuspäivä, noutopöytä), jossa pääruoan koostumus ei miellyttänyt erästä asiakasta ja hän ehdotti, että voisi ottaa sieltä erityisruokavaliotiskistä jokaisesta astiasta edes vähäsen, että saisi jotain syödäkseen - tämähän ei tietenkään onnistunut ja siitäkös se meteli nousikin. Kyseinen asiakas painui ruokailusta ulos ovet paukkuen ja tuli iltapäiväkahveilla kyselemään, että riittikö niitä allergiaruokia kaikille...

Paikan palvelu ei oikein pelannut.

Vierailija
93/108 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi enää meille tervetullut, jos ei osaa varoa mitä sanoo.

Vierailija
94/108 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää ruokavaliorajoitteisuus näkyy myös sairaalan vuodeosastoilla. Välillä tulee aivan kummallisia toiveita "erikoisruokavaliolla" oleville. Itse en kehtaisi edes pyytää muokkaamaan ruokavaliota ilman oikeaa allergiaa, kun kysymyksessä on kuitenkin vain 1-2 vuorokauden ruat.

Itse en esimerkiksi juo kahvia tai teetä johon välipala ja iltapala perustuu. Olen kysynyt, että saisiko mehun siihen tilalle, mutta ei saa ja vedellä.mennäön. En tosiaan ehdi nääntyä, mutta onhan sen tavallaan kurjaa. Ja minulle tulee huono olo kahvista ja teestä, vaikka mitään allergiaa ei ole diagnosoitu. Kuuluuko allergisiin vai nirsoihin?

Vierailija
95/108 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ysätvä jolla toki keliaki+laktoositon, ja ulkona lähes joka kerta pysty syömään kaikkea.

Aloin suoraan huomautteleen  asiasta,  ei menny ku muutama kerta niin loppu ne selittelyt allergioista kun tajus itsekkin kuinka naurettavaa se on.

kannattaa sanoa ihmisille suoraan niin menee asia perille helpoiten,jos ei ,niin toistakaa usein.

Vierailija
96/108 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuskastelen tässä yhtä sukulaisperhettä ja tarjoiluja. Meille on tulossa lapsen syntymäpäivä ja yksi sukulaisperhe, jonka lapsella on keliakia. Yleensä tämä perhe joko ei ilmoita mitään onko tulossa sukulaisten järjestämiin juhliin tai sitten ilmoitus tulee aika viime tinkaan. Eli aina saa arpoa, että tilaako nyt gluteenitonta vai ei.

Tämän perheen äiti vaatii (suuttuu siis niin pahasti, että saattaa pitää kuukausitolkulla mykkäkoulua ja rajoittaa myös lastensa yhteydenpitoa sukulaisiin jne.) että KAIKKI tarjottava on myös lapselle sopivaa. Muuten tulee Xlle niiiin paha mieli. Lapsi siis yläasteikäinen.

Olin suunnitellut oman lapsen kanssa kakkua, johon laitetaan tiettyjä irtokarkkeja. Meni suunnitelmat uusiksi, koska irtokarkkeja ei voi ostaa. Kakkupohja on toki helppo muuntaa gluteenittomaksi.

Kaikki pitää nyt tarkistaa ja suunnitella uudestaan, ja maksaahan se gluteeniton paljon enemmän. Ärsyttävintä on se, että tiedän jo heti kättelyssä, että tämä lapsi ei todellakaan syö mitään kinkkupiirakkaa eikä monia muitakaan vaan aina sieltä lautaselta löytyy karkit, sipsit ja muutama keksi. Mutta silti jokaiseen juhlaan pitää kaikki olla gluteenitonta.

Tavallaan ymmärrän, koska oma lapsi oli moniallerginen. Juhlissa ja varsinkin yleisissä juhlissa hänelle ei ollut juuri mitään tarjottavaa. Tosi hienoa oli, jos oli vaikka sopivaa jäätelöä. Yksikin tarjottava pelasti sen puolen juhlat. Lapselle se yksi riitti, mutta joskus piti vain katsella, kun toiset söi.

Ja tosiaan mielestämme emme kumpikaan olleet vaatia. Mutta tulehan siitä osaton oli. Olen miettinyt, että siitäkö johtuu, kun lapseni ei osaa pitää puoliaan nyt teininäkään. Liian kiltti ja luopuu oikeuksistaan.

Jos on lääkärillä todettu allergia, ja juhlat jne kyseessä niin kyllä emännän tehtävä on huolehtia pöytään syötävä jota allerginen voi syödä. Allergia on eri asia kuin nirsous. Ei kukaan fiksu ihminen moiti allergisia. Tsemppiä sinulle ja tyttärelle.

Vierailija
97/108 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en esimerkiksi juo kahvia tai teetä johon välipala ja iltapala perustuu. Olen kysynyt, että saisiko mehun siihen tilalle, mutta ei saa ja vedellä.mennäön. En tosiaan ehdi nääntyä, mutta onhan sen tavallaan kurjaa. Ja minulle tulee huono olo kahvista ja teestä, vaikka mitään allergiaa ei ole diagnosoitu. Kuuluuko allergisiin vai nirsoihin?

Et kuulu kumpaankaan. Yleensä aina täytyy olla ihmisille jotka eivät juo kahvia tai teetä niin tarjolla mehua tai kaakaota tai maitoa.

Vierailija
98/108 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on yksi ystävä, joka on gluteeniton ja laktoositon. Ja aina teen tarjottavat siten että hän voi syödä. Ja jos syödään ulkona, vetelee normihampurilaisia jne ihan surutta. "Ei se haittaa".

Minullakin on tuollainen kaveri. Teen tarjottavat ”gluteenittomana” ja ”laktoosittomana”. Eipä ole ollut seuraamuksia, riittää vain, että sanoo niiden olevan allergikoille sopivia. Toki kotona on pussi gluteenittomia jauhoja, päiväys toisin joku 2016 vuoden päiväys.

Mulla taas on tällainen kaveri. Ilmeisesti hän tarjosi mulle juurikin tätä "laktoositonta" ruokaa. Mulla loppuilta menikin kivasti kaverin pöntöllä ripuloidessa. Mutta kaveri oppi kerrasta tuntemaan eron laktoosittoman ja "laktoosittoman" välillä.

Vierailija
99/108 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahtoisin tietää onko tämä vahvasti sukupuolittunut asia? En tarkoita allergiaa, kuten joku neropatti siellä ajattele.

Vierailija
100/108 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos miehellä allergia,niin sinä et sitä tule tietämään, mies pystyy elämään sen kanssa ihan hyvin ilman draamaa .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi