Suomen peruskoulu on pilattu
Todistuksissa ei arviointeja. Uusi opetussuunnitelma edellyttää koululaisilta aktiivisuutta, sosiaalisuutta ja itseohjautuvuutta. Lapset joutuvat pärjäämään lähes omillaan.
Ei saa vertailla itseään toisiin oppilaisiin, joten ei voi tietää, onko hyvä, keskitasoa vai huono.
Minusta pitäisi palata entiseen.
Kommentit (140)
Kauhea häly tunneilla. Erityislapset yrittävät selviytyä "normi" lasten joukossa. Normi lapset kärsivät taas erityislapsista.
Vierailija kirjoitti:
Todistuksessa kyllä on arvioinnit, mutta tarkoititko että ne ovat sanallisessa muodossa?
Kyllä ja vain osa aineista arvioidaan.
Vanhemmilta odotetaan kotona lapsen opetusta, kun kaikki vanhemmat eivät siihen kykene. Pitää tarkastaa läksyt, jotta koulussa jää muuhun aikaa.
Opettajilla on open kirjat, joista näkee. Vanhemmilla ei ole.
Miksi tämä on ryssitty? Kärsiöinä lapset ja nuoret. Tulevat aikuiset.
Toivottavasti nykykäytäntö ei poista sosiaalisen nousun mahdollisuutta.
Oppilaita on arvioitava oikeudenmukaisesti ja keskenään vertailukelpoisesti.
Olen opettajana samaa mieltä, älytöntä että numeroarviointia ei ole ainakaan omassa työpaikassani aikaisemmin kuin kuudennella luokalla, milloin on ihan liian myöhäistä vanhemmille ja oppilaille itselleen herätä siihen mikä oppilaan taso on, ja yrittää tarvittaessa parantaa.
Myös erityisoppilaat "normaalissa" luokassa on älytön suunta, varsinkin ne joiden käytös on levotonta tai muuten agressiivista. Ei sellaiseen paljon hyödytä vaikka avustaja olisikin luokan toiminnassa mukana, ei sillä häiritsevää käytöstä saa poistumaan. Apua toki on siinä että sen häiritsevän käytöksen jälkeen pystytään paremmin ohjaamaan takaisin järkevään toimintaan, mutta edelleenkään se ei poista ongelmaa.
Itseohjautuvuuteen kykenee ehkä 10% oppilaista, alaluokilla ei juuri kukaan. Aivoalueet jotka vastaa itsesäätelystä, kehittyy valmiiksi 20 ikävuoden jälkeen. Älytöntä vaatia ala-aste ikäisiltä sellaista.
Alan vaihto mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistuksessa kyllä on arvioinnit, mutta tarkoititko että ne ovat sanallisessa muodossa?
Kyllä ja vain osa aineista arvioidaan.
Niin ja niissä kirjallisissa arvioinneissa on vaan neljä vaihtoehtoa ainakin meillä päin, eli osaat erittäin hyvin, osaat hyvin jne. Näin ollen olen kuullut, että esimerkiksi osaat erittäin hyvin arvosanan saa henkilö, jolla on kymmenenkin pistettä huonompi kokeiden keskiarvo. Eli kun ei ole numeroita 9 ja 10 niin esimerkiksi jos jonkun enkun kokeiden keskiarvo on vaikkapa 69,5/70 niin toinen, jonka kokeiden keskiarvo on 60/70 saa myös saman kirjallisen arvosanan. On siinä iso ero jos toinen saa 5 kokeesta 60/70 keskiarvoksi ja toinen suunnilleen täydet. Tokihan muutkin asiat vaikuttaa numeroon kuin kokeet, mutta juuri arvosteluasteiden vähäisestä määrästä johtuen vähän kaikki saa saman arvion varsinkin taitavilla luokilla. Se näköjään on tarkoituski.n
Vierailija kirjoitti:
Olen opettajana samaa mieltä, älytöntä että numeroarviointia ei ole ainakaan omassa työpaikassani aikaisemmin kuin kuudennella luokalla, milloin on ihan liian myöhäistä vanhemmille ja oppilaille itselleen herätä siihen mikä oppilaan taso on, ja yrittää tarvittaessa parantaa.
Myös erityisoppilaat "normaalissa" luokassa on älytön suunta, varsinkin ne joiden käytös on levotonta tai muuten agressiivista. Ei sellaiseen paljon hyödytä vaikka avustaja olisikin luokan toiminnassa mukana, ei sillä häiritsevää käytöstä saa poistumaan. Apua toki on siinä että sen häiritsevän käytöksen jälkeen pystytään paremmin ohjaamaan takaisin järkevään toimintaan, mutta edelleenkään se ei poista ongelmaa.
Itseohjautuvuuteen kykenee ehkä 10% oppilaista, alaluokilla ei juuri kukaan. Aivoalueet jotka vastaa itsesäätelystä, kehittyy valmiiksi 20 ikävuoden jälkeen. Älytöntä vaatia ala-aste ikäisiltä sellaista.
Alan vaihto mielessä.
Meidän kaikkien lasten luokille on sattunut erittäin pahoja häiriköitä, vähintään yksi, joka sitten vetää muutkin mukaan. Opettajan aika kului yhdelläkin luokalla karkailevan lapsen perässä juoksemiseen.
Luin, että oppilaiden käytöshäiriöt ja levottomuus on lisääntynyt tämän uudistuksen myötä. Se on huono asia.
Laiskan ahneen systeemin pyörittelijät aka koneisto.
Valmiiksi loppuunpalaneita suorittajia.
Noh, meillä on ratkaisu.
Pilkkuallergia😁
Aina kun se iskee, ja sehän iskee usein, on jäätävä kotiin toipumaan.
Yleensä päivä mutta joskus suorastaan kolme tarvitaan lepoon ja rauhaan.
Kaikkien etu.
Ja turha nillittää, oma on elämämme. Miksi kärsiä kun ei olla sikoja.
Sitten on eritasoisia kokeita. Normaali luokalla on apukoulun oppilas, jolla esim. Eri matikan kirja. Hän varmasti kokee erilaisuutensa kiusallisena. Kai tuo huonontaa itsetunnonkin.
AIemmin Suomi oli PISA-maiden kärjessä
Silloin noudatettiin periaatetta "Jos joku asia toimii, eikä ole rikki niin ÄLÄ HELVETTI koske siihen!"
Nykyään ajattelumalli on: "Tehdään muutoksia vaan muutoksen vuoks, että näytettäs freesimmältä!"
Tämä on yksi syy, miksi jätän lapset tekemättä. Tai jos niin käy, niin kotikouluna opetan ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Kauhea häly tunneilla. Erityislapset yrittävät selviytyä "normi" lasten joukossa. Normi lapset kärsivät taas erityislapsista.
Mikset osaa yhdyssanoja? Typeryytesi periytyy ja SE ON ONGELMA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea häly tunneilla. Erityislapset yrittävät selviytyä "normi" lasten joukossa. Normi lapset kärsivät taas erityislapsista.
Mikset osaa yhdyssanoja? Typeryytesi periytyy ja SE ON ONGELMA.
Osan muuttaa puhelin. Se on nykyaikaa.
Työelämä tulee olemaan tuota samaa. Miten ajattelitte kullannuppujenne pärjäävän siellä?
Kokoomuksen äänestäjä
Vierailija kirjoitti:
Luin, että oppilaiden käytöshäiriöt ja levottomuus on lisääntynyt tämän uudistuksen myötä. Se on huono asia.
No jotkut tahot haluaa rahastaa yhteiskunnan verorahat veroparatiiseihin, siksi heikennetään julkinen sektori ts.leikkaukset joita "ei" voi välttää.
Sitten yksityistetään "ratkaisuna" ja kohta koulut ovat jonkun ulkomaisen sijoittajan omaisuutta ja yhtäkkiä ihan kaikki on hyvinvoinnista tuhottu ja sellainen maa on kehitysmaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen opettajana samaa mieltä, älytöntä että numeroarviointia ei ole ainakaan omassa työpaikassani aikaisemmin kuin kuudennella luokalla, milloin on ihan liian myöhäistä vanhemmille ja oppilaille itselleen herätä siihen mikä oppilaan taso on, ja yrittää tarvittaessa parantaa.
Myös erityisoppilaat "normaalissa" luokassa on älytön suunta, varsinkin ne joiden käytös on levotonta tai muuten agressiivista. Ei sellaiseen paljon hyödytä vaikka avustaja olisikin luokan toiminnassa mukana, ei sillä häiritsevää käytöstä saa poistumaan. Apua toki on siinä että sen häiritsevän käytöksen jälkeen pystytään paremmin ohjaamaan takaisin järkevään toimintaan, mutta edelleenkään se ei poista ongelmaa.
Itseohjautuvuuteen kykenee ehkä 10% oppilaista, alaluokilla ei juuri kukaan. Aivoalueet jotka vastaa itsesäätelystä, kehittyy valmiiksi 20 ikävuoden jälkeen. Älytöntä vaatia ala-aste ikäisiltä sellaista.
Alan vaihto mielessä.
Toiset on sellaisia ilmapuntareita. Jos kotona on rauhallinen ilmapiiri niin tarvitaanko diagnoosi kertomaan että jokseenkin kaikki siellä lapsen työpaikalla on suht päin vittua kun kaikki ohjeistus ja kontakti puuttuu.
Huonon yhteisön siivoaminen kuuluu johtajille ja jos johtajuus on näin kehnoa pitäiskö mennä katsomaan mitä siellä tapahtuu...
Lain mukaan koulu on julkinen tila ja kuka vain saa halutessaan mennä seuraamaan koulutunneille. Kunhan ei häiriköi. Pahasti😇
Käyttäkää lainsuomia oikeuksianne. Ja taltioikaa kaikki.
👀
Vierailija kirjoitti:
AIemmin Suomi oli PISA-maiden kärjessä
Silloin noudatettiin periaatetta "Jos joku asia toimii, eikä ole rikki niin ÄLÄ HELVETTI koske siihen!"
Nykyään ajattelumalli on: "Tehdään muutoksia vaan muutoksen vuoks, että näytettäs freesimmältä!"
Tämä on yksi syy, miksi jätän lapset tekemättä. Tai jos niin käy, niin kotikouluna opetan ehdottomasti.
Virkamiehet halauvat jättää rasvaiset sormenjälkensä kaikkeen eli se sitten hyväksi tai ei.
Todistuksessa kyllä on arvioinnit, mutta tarkoititko että ne ovat sanallisessa muodossa?