Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksu kysymys

Vierailija
05.01.2020 |

Vuoroviikkoasuminen, lähivanhemmat nettotulot 1500€/kk ja vuokra + vesi = 690€, etävanhempi nettotulot 2800€/kk ja vuokra + vesi 750€. Paljonko on sopiva elatusmaksu lapsen ollessa 7v? Paljonko teillä on kokemuksen mukaan ollut maksut? Lapsella ei ole harrastuksia, jotka maksaisivat. Minä isänä maksan lapsen urheiluvälineet, eli polkupyörät, kypärät + uimahallin vuosikortin.

Kommentit (145)

Vierailija
61/145 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Mites sellaisessa tilanteessa, jossa lapsi asuu äidin kanssa ja isä ei halua tavata lasta koskaan tai haluaa tavata vain pari kertaa vuodessa, maksaako silloin isä isommat elarit kuin jos isä ottaisi lapsen luokseen vaikka 5-8 yöksi kuukaudessa?

Tapaamisten määrä ja elatusmaksut eivät juuri tällaisten tilanteiden takia ole yleensä toisiinsa sidoksissa.

Kyseessä onkin täysin epäreilu systeemi.

Ketä kohtaan epäreilu siis? Jos ns minimi on se tän hetkinen reilu 160€ (indeksikorotus vuoden alussa) niin pitäisikö sen sinusta olla isompi jos etä ei tapaa lasta? Mikä se laskutapa olisi? Itse olen sopeutunut saamaan elatukseen tuon minimin - tosin etä ei ole huolehtinut indeksikorotuksista mikä on harmi kun se olisi hänen asiansa. Mutta siis pitäisikö sinusta minun lapselleni maksaa enemmän koska hän ei tapaa toista vanhempaansa?

Vierailija
62/145 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Mites sellaisessa tilanteessa, jossa lapsi asuu äidin kanssa ja isä ei halua tavata lasta koskaan tai haluaa tavata vain pari kertaa vuodessa, maksaako silloin isä isommat elarit kuin jos isä ottaisi lapsen luokseen vaikka 5-8 yöksi kuukaudessa?

Tapaamisten määrä ja elatusmaksut eivät juuri tällaisten tilanteiden takia ole yleensä toisiinsa sidoksissa.

Saahan se etä elareihin luonapitovähennyksen, jos lapsi on paljon etällä.

Ei saa. Luonapitovähennys tulee jos etä saa sossusta rahansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/145 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun täytyy lähinä sanoa, että olisi kyllä helpottavaa, jos kaikki muu paitsi ruoka tulisi valmiina.

eipä tarvitsisi enää:

muistaa käydä ostamassa uimakortti reippaasti ennen kesää, kun se on edullisempi.

Seurata tarjouksia, koska tulee lapsen tarvitsemat uudet syyskengät, talvikengät, kumisaappaat tarjoukseen. Myydä vanhoja pois. Miettiä, että mikä koko talvitakista ja talvihousuista menee ensi vuonna, että voi nyt ostaa tarjouksesta. Olla maksamatta päivähoitomaksuja, ip-maksuja, harrastusmaksuja. Käydä ostamassa musiikkiopiston paitaa viimeisillä tunneilla, kun esiintymiseen tarvitaankin musiikkiopiston paitaa. Pitää huolta siitä, että lapsella on sopivankokoiset mustat housut ja valkoinen paita esiintymisiin.

Ostaaa uusia sormikkaita kun vanhat jälleen tällä viikoll katosi koulussa. Nimikoida vaatteita.

Ostaa päiväkotiin eväsrasiaa ja juomapulloa helteille. Huolehtia, etä päiväkodissa on tarpeeksi varavaatetta. Pitää huolta, että päiväkodissakin on sopivankokoiset kumisaappaat, varahaalarit jne.

Ilmoittaa lapsia kesäleireille yms omien kesätöiden ajaksi. Meillä kun monet seurakunnan leirit menevät ensimmäisen tunnin ajalta täyteen. pitää maksaa samalla kun varaa. Jos lapsi ei pääsisi kesäleirille, niin sitten koululainen varmaan olisi etävanhemman hoidossa koko kesän?

Ei tarvitsisi ostaa kaverisynttärilahjoja, ei mennä huvipuistoihin. Ei huolehtia siitä, että saataisiin varatuksi uusimpaan lasten teatteri- konsertti- lauluesityksiin liput kaudelle. 

jne.

Kyllä kelpaa!

Voin kertoa, että meidän tapauksessa äiti ei koskaan vie lasta mihinkään, eikä ole koskaan vienyt, vaan minä etäisä olen aina hoitanut kaikki nämä asiat. Lisäksi meillä on vuoroviikot, joten minun viikolla hoidan nuo kaikki asiat, jos ne sattuu minun viikolle ja äiti hoitaa sitten, jos osuu hänen viikolle. Lapsemme ei harrasta mitään muuta kuin uimista minun kanssa, jonka maksut myös hoidan. Ainoa mitä äiti maksaa tällä hetkellä, on vaatteet ja ruoka. Mitään muita menoja meidän ekaluokkalaisesta ei ole. Minä hoidan kaikki mitä lapsia taas haluaa, eli puhelimet, tietokoneet, pelikoneet, pyörät ja mitä nyt ikinä lapsi keksii. T. Ap

Miksi voit laittaa rahaa kaikkeen tavaraan mitä lapsi haluaa, mutta kermaperseilyä on normaalit kaverisynttärit yms?

Vierailija
64/145 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä tähän, kun joku mamma oli listannut aivan mielipuolisen listauksen kaikenmaailman kaverisynttäreistä ja loputtomista aktiviteeteistä, niin meidän lapsella ei ole ikinä ollut mitään sellaista ja hän täyttää nyt 8v. Meillä on aivan erikuviot, kuin jollain kermaperseillä. T. Ap

Niin, sinun mukaasi teidän perheessä kermaperseillään pelikoneilla ja älypuhelimilla ("ja mitä lapsi nyt keksiikään haluta"), joten kyllähän siinä helposti sosiaalinen elämä jää aika hiljaiseksi.

No anna meidän kermaperseillä sellaisilla asioilla, joista me tykätään! Me emme pidä kaikenmaailman kissanristiäisestä ja juhlien järjestämisistä. Me tykätään lapsen ja hänen kavereiden kanssa viettää aikaa minun luona ja pelailla yms. Minä ruokin lapsen ja lapsen kaverit ja hankin karkit ja muut herkut. 

Vierailija
65/145 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis haloo?! Eikö kukaan nyt ota huomioon sitä, että lapsi on puolet ajasta minun luona? Vuoroviikot? Minä maksan kaiken mitä lapsen kuluja tulee ja 160€/kk äidille vielä. Aina kun tulee jotain kuluja, äiti sanoo, en maksa, sinä maksat ja minähän maksan. Että älkää nyt viitsikö valittaa, että en hoida meidän lasta. Hoidan hänen pyykit, katson, että läksyt on tehty ja pesut yms. Jos on jotain koulujuttuja, niin hoidan kaikki eväät ja mitä nyt vaan tulee vastaan. Ihme tyyppejä taas, kaikki kimpussa.

Vierailija
66/145 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja hoidan vielä kaikki lapsen lääkärikäynnit, hammaslääkärit ja mitä nyt vaan tulee. Äiti aina sanoo, hän ei hoida mitään, vaan minä hoidan ja minähän hoidan.

Vierailija
67/145 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina jotenkin kuvitelma, että muka äiti hoitaa, mutta ei se näin aina vaan mene. Minä etäisä hoidan meillä ihan kaiken, että älkää nyt valittako kokoajan, alkaa mennä hermo.

Vierailija
68/145 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on törkeätä, jos lasta 50/50 hoitaessa ja lapsilisien mennessä äidille joutuisi vielä maksamaan elareita lapsen äidille.

Kaverin ex saa yli 900€ lapsilisiä ja elatusrahaa, vaikka hoitavat lapset 50/50. Nainen saa uudelta kumppanilta vuokrarahaa, joka pienentää naisen kustannuksia entisestään. Mies on joutunut muuttamaan takaisin kotiin, koska rahaa ei ole.

Koska tähän tulee muutos?

Surullista. Eronnut pari voi sopia elatusmaksut keskenään. Ja niin et kumpikin pärjää.

Kyllä ne lastenvalvonnassa tietenkin laskevat oikean, mutta aikanaan vaadin oikeusteitse 200 €/kk, vaikka exän tulot vaihtelivat 2000 - 4000 €/kk.

Olen yh, ei siis ole mitään typeää yhteishuoltajuutta!

Maksoi, kunnes ei enää maksanut ja nyt tulee yksinhuoltajana 156 €/kk, kunnes ulosotto yhtyttää exän ja saan kolmelta tai neljältä vuodelta 80 € x kk.

Sitä iloa odotellessa. Hah!

Vierailija
69/145 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai näin, mutta minusta on todella surullista, että lapsi ei ole koskaan saanut kutsua kavereita synttäreille.

Vierailija
70/145 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä sinä täällä huhuilet, ei me olla sen lapsesi lähivanhempia? Millaisen elatussopimuksen olette tehneet lastenvalvojan luona?

Vierailija
71/145 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni (etä) maksoi lasten todellisista kuluista (vaate, ruoka, harrastus yms..) puolet. Maksoi niin kauan kunnes lasten äiti meni avoliittoon nykyisen miehen kanssa.

Osallistuu kyllä nyttenkin lasten kuluihin (harrastus, vakuutus) ja joihinkin isompiin hankintoihin mitkä yhdessä sovitaan.Lapset 50/50 vanhemmillaan.

Vierailija
72/145 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään elatustukia sanan varsinaisessa merkityksessä.

Meillä: lapsilisät+muut lasten mahdolliset lasten tulot laitetaan yhteiselle tilille, josta maksetaan sitten mm. päivähoitomaksut, liittymät, puhelimet, vaatteet, reput jne. Ruoan, sähkön ja veden kumpikin kustantaa itse. Aikanaan mieheni ja hänen exänsä laittoivat tilille myös saman summan (300€ jonka keskenään sopivat) kuukausittain mutta kävi niin että rahaa alkoi kertyä, jolloin he toistaiseksi lopettivat sen. Heillä iso tuloero ansioissa.

Ei parempituloisen pidä exää elättää eikä missään nimessä kun vielä asumiskustannukset on puoliksi. Lapsia varten se raha on, ei lähiä. Ei huonommin tienaavan tarvitse asua yhtä isossa talossa tai ajaa yhtä kalliilla autolla.

Sillä lähi(yleensä äiti) on myös 50%:n elatusvelvollisuus. Mies maksaa 50%, äiti laittaa myös puolet.

Minusta naisena tämä ainoa reilu tapa kaikkia kohtaan.

Vierailija
73/145 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kuluttaa sitä enemmän mitä etä tienaa, varsin veikeä logiikka.

Vierailija
74/145 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis haloo?! Eikö kukaan nyt ota huomioon sitä, että lapsi on puolet ajasta minun luona? Vuoroviikot? Minä maksan kaiken mitä lapsen kuluja tulee ja 160€/kk äidille vielä. Aina kun tulee jotain kuluja, äiti sanoo, en maksa, sinä maksat ja minähän maksan. Että älkää nyt viitsikö valittaa, että en hoida meidän lasta. Hoidan hänen pyykit, katson, että läksyt on tehty ja pesut yms. Jos on jotain koulujuttuja, niin hoidan kaikki eväät ja mitä nyt vaan tulee vastaan. Ihme tyyppejä taas, kaikki kimpussa.

Mikä sulle sit sopisi? Mitä toivot? Sinuna käynnistäisin prosessin lapsen saamiseksi sinun luoksesi asumaan jos kerran sulla on kaikki kulut yksin itsellä (ja todisteet tästä ja siitä ettei lähi maksa mitään) - aktiivinen kieltäytyminen lapsen perusmenoista on laiminlyönti lähiltä ja hyvä peruste lapsen kirjojen siirtoon sun luo. Anna mennä.

Vai oliko niin että toi kaikki mitä kerrot ei ookaan ihan totta.

Vierailija
75/145 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:D

Voisipa kommentista tykätä useammin ku kerran.

Vierailija
76/145 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni on törkeätä, jos lasta 50/50 hoitaessa ja lapsilisien mennessä äidille joutuisi vielä maksamaan elareita lapsen äidille.

Kaverin ex saa yli 900€ lapsilisiä ja elatusrahaa, vaikka hoitavat lapset 50/50. Nainen saa uudelta kumppanilta vuokrarahaa, joka pienentää naisen kustannuksia entisestään. Mies on joutunut muuttamaan takaisin kotiin, koska rahaa ei ole.

Koska tähän tulee muutos?

Surullista. Eronnut pari voi sopia elatusmaksut keskenään. Ja niin et kumpikin pärjää.

Kyllä ne lastenvalvonnassa tietenkin laskevat oikean, mutta aikanaan vaadin oikeusteitse 200 €/kk, vaikka exän tulot vaihtelivat 2000 - 4000 €/kk.

Olen yh, ei siis ole mitään typeää yhteishuoltajuutta!

Maksoi, kunnes ei enää maksanut ja nyt tulee yksinhuoltajana 156 €/kk, kunnes ulosotto yhtyttää exän ja saan kolmelta tai neljältä vuodelta 80 € x kk.

Sitä iloa odotellessa. Hah!

Good for you. Sinänsähän tuo huoltajuusmuotohan ei liity tähän, koska yhteishuoltajuus ei ole sama asia kuin 50/50, eikä se myöskään tarkoita ettei elareita maksettaisi. Mutta jos toinen vanhempi ei ole lainkaan mukana kuviossa, yksinhuoltajuus on ilman muuta toimivampi malli.

Itse ollut samassa tilanteessa ja joutunut päivittämään ulosotolle missä liukasliikkeinen eksä milloinkin vaikuttaa. Minulla on sellainen käsitys että noita takautuvia ei noin pitkältä ajalta saisi, mutta saatan olla väärässä. Ota selvää ettei tule pettymystä. Ja tosiaan, sinulla on oikeus olla sinne ulosottoon yhteydessä jos ei elareita kuulu.

Vierailija
77/145 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysehän on siitä oman lapsen elintasosta ja elatuksesta. Siis oman lapsen.

Vierailija
78/145 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sulle sit sopisi? Mitä toivot? Sinuna käynnistäisin prosessin lapsen saamiseksi sinun luoksesi asumaan jos kerran sulla on kaikki kulut yksin itsellä (ja todisteet tästä ja siitä ettei lähi maksa mitään) - aktiivinen kieltäytyminen lapsen perusmenoista on laiminlyönti lähiltä ja hyvä peruste lapsen kirjojen siirtoon sun luo. Anna mennä.

Ja varsinkin tuo, että lähivanhempi laiminlyö lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät asiat.

Vierailija
79/145 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan lapsella on oikeus tiettyyn elintasoon. Ymmärrätkö eron?

Vierailija
80/145 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja varsinkin tuo, että lähivanhempi laiminlyö lapsen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät asiat.

Etenkin kun lapsen neuvola-, hammashoito- ja lääkärikäynnit julkisella ovat täysin ilmaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi