Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

80e viikossa ei vain millään riitä ruokaan

Vierailija
05.01.2020 |

Minä, lapset 5v ja 8v. Huomasi nyt taas lomalla, onneksi tiistaina alkaa taas koulut ja päiväkoti.

Kommentit (142)

Vierailija
121/142 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi helvata. Aina jos joku ei pärjää ruokarahoineen, niin ilmestyy joka kerta näitä soppaa sillon ja soppaa tällön jne. Makaroonia aamulla, spagettia illalla neuvojat. Haloo! Mistä noista saa ravinteita? Muuta tuu kun pläsää kehoon. Plus, eivät vie kunnolla edes nälkää. Höttöä kaikki tyystin!

Neuvokaa joskus terveellisiä, monipuolisia, maukkaita ja halpoja ruokajuttuja. Jaaniin, ei semmoista ole olemassakaan.

Niinpä niin. Itse en voi käyttää satokauden juureksia, l.porkkanat, pavut,kaalit yms.lähes yhtään ärtyneen suolen takia. Myös laktoosi-intoleranssi otettava huomioon. Neuvoja ocat parhaiten antamassa ne, joilla köyhäily on oma valinta, ei pakko. En osaa antaa neuvoja aloittajalle. Monipuolinen ruoka on oikeasti kallista usean jäsenen taloudessa.

Vierailija
122/142 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi helvata. Aina jos joku ei pärjää ruokarahoineen, niin ilmestyy joka kerta näitä soppaa sillon ja soppaa tällön jne. Makaroonia aamulla, spagettia illalla neuvojat. Haloo! Mistä noista saa ravinteita? Muuta tuu kun pläsää kehoon. Plus, eivät vie kunnolla edes nälkää. Höttöä kaikki tyystin!

Neuvokaa joskus terveellisiä, monipuolisia, maukkaita ja halpoja ruokajuttuja. Jaaniin, ei semmoista ole olemassakaan.

Ja aina löytyy joku sanomaan ettei pastaa saa syödä ja että keitto ei pidä nälkää :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/142 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kolme, kaksi aikuista ja yksi ekaluokkalainen. Toinen aikuinen käy töissä, toinen on kotona. Lapsi tietty koulussa. Viikkobudjettimme ruoalle on 70€, on ollut jo vuoden. 

Työssäkäyvä aikuinen saa töissä ilmaisen lounaan, kotona oleva syö joko jotain pientä tai tähteitä. Lapsi syö koulussa. Päivällisen syövät kaikki kotona, samoin aamupalan ja iltapalan. Välipala toiselle aikuiselle ja lapselle. 

Mielestäni syömme ihan hyvin, mutta eipä tuosta enää kamalasti karsita. Syömme kalaa 1-2 kertaa viikossa, lihaa ja kanaa samoin. Lapselle on jokaiselle aterialle jotain tuoretta, syö 5-7 annosta vihanneksia ja hedelmiä päivässä. Mehua tai jogurttia ei kulu kamalasti, maitoa ehkä pari mukillista päivässä. Muroja annos, joskus kaksi, per päivä. Puuroa syödään aika harvoin. Tämän viikon ruokalistalla on mm. pastaa ja lihapullia, lohikeittoa sekä itsetehtyä pitsaa. 

Vierailija
124/142 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sitä, kun pitäisi ihmisen itse tehdä, mutta ei viitsitä tai ei osata. Lisäksi vielä nyrpistellään juureksille, satokauden hedelmille, puuroille ja punaisille lapuille.

Itseään saa tällainen ihminen syyttää, jos raha ei riitä.

Ja muuten, moni pakonomaisesti pitää jääkaapin "täytenä", eli kun esimerkiksi majoneesi loppuu, pitää heti ostaa lisää vaikka ei viikkoon pariin sitä edes käyttäisi. Kaikkea pitää olla, eikä osata tehdä niin että kaikki peruselementit käytetään suurin piirtein yhtä aikaa (joka aterialla kasviksia) ja joskus sitten oliiveja ja juustoja telkkarin ääressä. Tai kerran kuussa sipsejä. Sillä jos ei ole varaa koko ajan kaikkeen, pitää opetella että ei ole varaa koko ajan kaikkeen.

Juuri näin. Ja kun ei osata, ei tule mieleen, ettei vaan osata, vaan pitää väittää, ettei se ole mahdollista. Linssien, papujen, Lidlin, tarjousten, punaisten lappujen ja satokausiajattelun lisäksi pitää opetella tekemään raaka-aineiata, pitämään kotivaraa, uudelleenjalostamaan ruokia, käymään harvoin kaupassa, laittamaan ruokaa ainakin kahdeksi päiväksi kerrallaan. Myös kaksi ruokalajia on mahdollista tehdä kerralla. Ruhonosat käytetään kokonaan, hyödynnetään jälkilämpö. "Liian vaikeaa!" Säilöntä, leipominen ja sienestys, joskus kalastuskin on ihan mahdollinen ja hyvä tapa säästää. "Ei pysty!" Ja nykyään on myös ResQ ja hävikkiruokakaupat Matsmart ja Fiksuruoka.

Joo, talouskoulut takaisin. Jos toisille ihan itsestäänselvä maalaisjärkihomma on toisille mahdotonta, ei auta kuin jatkaa valittamista.

Vierailija
125/142 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä saa olla tarkka että 11e/pvä riittää! 

Juuri ostin kirjolohen tarjouksesta (8€/kilo), siitä sai 2 päivän pienet ateriat kolmelle aikuiselle - kalaa oli n 800g, loput ruotoja yms roippeita. Tuolle lisukkeeksi sitten perunaa/pastaa ja salaattia niin menikin lähes toinen mokoma ja ollaan vasta päivällisessä! Leivän tein itse (ainekset löytyi onneksi kaapista, ostettuna muutama euro niihinkin). Pelkällä leivällä ilman päällisiä ja puurolla ei loppupäivästä selviä. Onneksi pakkasessa on vielä kesällä poimittuja marjoja. 

Teen parin viikon välein 5 litran kattilallisen jotain kasviskeittoa jota sitten syödään lounaaksi tai otan töihin evääksi, halpaa ja hyvää kyllä. 

Pähkinöitä rakastan mutta ostan vain Lidlin tarjouksesta, silloinkin tuo pieni pussi riittää viikoksi kun yksin syön. 

Rakastan vasikkaa mutta kilohinnat on kolmenkympin päälle ja riistaa (yli 40€/kilo) ja inhoan jauhelihaa koska sitä joutuu syömään lähes viikoittain. 

Ja meillä on sentään 20€/pvä (sis pesuaineet yms) ja kaikki ruoka tehdään itse. 

Kunnon ruoka on ihan törkeän kallista Suomessa!

No hoh. Olen kasvissyöjä, asun yksin, suosin vihanneksia, salaatteja ja juustoja. Mulla meni viimeksi kauppaan 26€ ja riitti yli viikoksi. Mitä te ostatte jos 11€/päivä on vähän??

Kerrotko, mitä kaikkia ruokia (aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala) laitoit yli viikoksi 26:lla eurolla? Ja mitä kaikkea siis kaupasta ostit tuolla summalla? 

Olen eri mutta tulin just kaupasta niin kerronpa ostokseni tälle viikolle.

Ostin maitoa, ruokakermaa, paprikaa, kurkkua, palsternakkaa, appelsiinia, selleriä, jugurttia, paseerattua tomaattia, mangososetta,ruisleipäainesta, munia, linssejä, täysjyväspagettia, margariinia ja jauhelihaa. Maksoi 24,21€. Kaapit eivät olleet tyhjät tätä ennenkään, eikä nämä kaikki tietenkään lopu tällä viikolla. Lisäksi ostin eilen hevilaatikon 3 eurolla ja siinä tuli mm. punajuurta, salaattia, jauhoisia perunoita, viinirypäleitä, tomaattia, kesäkurpitsaa ja tilliä.

Teen varmaan linssikeittoa sekä lihamureketta tai -kastiketta ja muussia. Kasviksia paistan uunissa tai pannulla kylkeen. Pakkasessa on ilta-alesiikaa, josta teen luultavasti ihan pannulla jotain, koska nyt on tuota tuoretta tilliäkin. Yleensä syön 2-3 päivää samaa, tai laitan annoksen pakkaseen. Tälläkin viikolla syön pakkasesta ainakin 2 ateriaa, varsinkin töissä eväänä. Ruoillani on harvoin mitään nimiä, ne ovat vain tuollaisia erilaisia kastikkeita tai muhennoksia tai keittoja. En aina syö kahta lämmintä ruokaa päivässä, riippuu vähän mihin aikaan syön ekan kerran. Näistä nyt äkkiseltään keksin nuo kolme ruokalajia, joista syön siis ainakin kuutena päivänä.

Aamupalana syön jugurttia ja mangososetta ja kananmunaa, ja juon kupin kahvia, johon maitokin menee. Iltapalalla syön nuo viinirypäleet ja appelsiinit. Salaattiainekset käytän kun mieli tekee, en välttämättä aina lämpimän ruoan kanssa. Kotona on näkkäriä, mutta ajattelin tänään leipoa tuosta ruisleipäaineksesta peltileipää, josta myöskin menee pakkaseen, koska en millään ehdi syödä pellillistä ennen kuin se kovettuu. Kuivahiivaakin oli valmiina, en todellakaan leivo kokonaista hiivapaketillista varmaan edes puolessa vuodessa. Kaapissa on myös vehnä- ja ohrajauhoja, joista saatan tehdä suolaisen vohvelitaikinan. Syön vohvelit useimmiten jonkun kastikejämän kanssa. En yleensä heitä ruokaa pois vaan jalostan jämiä ja alun perinkin pakastan osan.

Minulla ei ole koskaan ollut tilannetta, että kaapeissa ei olisi yhtään mitään. En siis joudu ostamaan jokaista maustetta aina joka viikko tai muitakaan kuivatarvikkeita, ja tavallisesti en syö yhden viikon ostoksia kokonaan sen viikon aikana. Nytkin jää ainakin noita jauhoja, linssejä, spagettia, margariinia ja jotain juureksia myös ensi viikoille. Isohko pakastin on ollut nyt parin vuoden ajan, ja se on tosi kätevä. En ole mikään intohimoinen ruoanlaittaja, joten tällainen parin päivän välein kokkailu sopii meikäläiselle parhaiten.

Kuulostaa ihan hyvältä. Syötkö kaikki ateriat kotona? Tai siis otat töihinkin omat eväät?

Vierailija
126/142 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä niin. Itse en voi käyttää satokauden juureksia, l.porkkanat, pavut,kaalit yms.lähes yhtään ärtyneen suolen takia. Myös laktoosi-intoleranssi otettava huomioon. Neuvoja ocat parhaiten antamassa ne, joilla köyhäily on oma valinta, ei pakko. En osaa antaa neuvoja aloittajalle. Monipuolinen ruoka on oikeasti kallista usean jäsenen taloudessa.

Jännä ja ikävän hankala tuo IBS. Eri mekanismi tietysti. Itse olen crohnikko, kaikki kasvikset käyvät kypsennettynä, jotkut raakanakin. Mies on viljaton moniallergikko, molemmat laktoosittomia. Musta meidän ruokavalio ei ole kallis (satasella viikossa ruokittiin kolme), mutta senhän se tietty tekee, että kaiken joutuu tekemään itse. Onneksi on mielenkiintoa aiheeseen.

Vierailija
127/142 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö sitten tomaattia, kurkkua, banaania, omenia ja sitrushedelmiä sekä pakastemustikoita ympäri vuoden. Se on silti parempi, kuin et söisi kasviksia ollenkaan.

Tee maidotonta ruokaa, se on uskomattoman helppoa. Jälkiruoat sitten menee jo hankalammaksi jos ei viitsi, joten jätä jälkkärit minimiin. Ota kalsiumisi purkista.

Monipuolisen ei tarvitse tarkoittaa sitä, että joka päivä eri ruokaa ja eri hedelmät ja vihannekset. Monipuolinen tarkoittaa perinteisen lautasmallin mukaista ruokavalioita, missä saadaan sopivasti kaikkia ravintoaineita suht terveellisessä muodossa. Mutta väitä toki vastaan, jään innolla odottamaan.

Vierailija
128/142 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää tämä että jos ei ole varaa kaikkeen superterveelliseen (just joo, ikään kuin kukaan tarvitsisi vaikka katkarapuja joita jokaisessa Välimeren ruokavalion oppaassa tarjotaan) ei voi sitten mitään tehdä. Ikinä. Ei voi lisätä juureksia, vaikka ne olisi halpoja. Ei voi ostaa kotimaista kalaa (en keksi miksi, vissiin ei osata valmistaa kuin tonnikalaa tai kalapuikkoja). Ei voi ilmeisesti koskaan leipoa itse. Ei voi ostaa satokauden mukaan. Ei voi kesällä poimia marjoja pakkaseen. Ei voi mennä ilta-aleen. Ei voi käyttää resq-tuotteita. Ei voi käyttää palkokasveja. Mitään ei vaan voi tehdä! Ei voi edes kertaa viikossa syödä näistä mitään, koska pasta on hiilarihöttöä ja keitossa ei ole ravintoaineita. Sen sijaan on siis ilmeisesti vedettävä eineshampurilaisia ja kinkkukiusausta, joissa ilmeisesti on ravintoaineita ja ne pitävät nälkää.

Vierailija
129/142 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos on laktoosi-intoleranssi ja tuntuu, että ruokaan menee liikaa rahaa, miten olisi opettelu pois maitoa sisältävistä ruoista?

Tai ainakin ruoalla vettä, kahviin kauramaitoa jne.

Vierailija
130/142 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri ostin kirjolohen tarjouksesta (8€/kilo), siitä sai 2 päivän pienet ateriat kolmelle aikuiselle - kalaa oli n 800g, loput ruotoja yms roippeita. Tuolle lisukkeeksi sitten perunaa/pastaa ja salaattia niin menikin lähes toinen mokoma ja ollaan vasta päivällisessä! Leivän tein itse (ainekset löytyi onneksi kaapista, ostettuna muutama euro niihinkin). Pelkällä leivällä ilman päällisiä ja puurolla ei loppupäivästä selviä. Onneksi pakkasessa on vielä kesällä poimittuja marjoja. 

Teen parin viikon välein 5 litran kattilallisen jotain kasviskeittoa jota sitten syödään lounaaksi tai otan töihin evääksi, halpaa ja hyvää kyllä. 

Pähkinöitä rakastan mutta ostan vain Lidlin tarjouksesta, silloinkin tuo pieni pussi riittää viikoksi kun yksin syön. 

Rakastan vasikkaa mutta kilohinnat on kolmenkympin päälle ja riistaa (yli 40€/kilo) ja inhoan jauhelihaa koska sitä joutuu syömään lähes viikoittain. 

No hoh. Olen kasvissyöjä, asun yksin, suosin vihanneksia, salaatteja ja juustoja. Mulla meni viimeksi kauppaan 26€ ja riitti yli viikoksi. Mitä te ostatte jos 11€/päivä on vähän??

Kerrotko, mitä kaikkia ruokia (aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala) laitoit yli viikoksi 26:lla eurolla? Ja mitä kaikkea siis kaupasta ostit tuolla summalla? 

Olen eri mutta tulin just kaupasta niin kerronpa ostokseni tälle viikolle.

Ostin maitoa, ruokakermaa, paprikaa, kurkkua, palsternakkaa, appelsiinia, selleriä, jugurttia, paseerattua tomaattia, mangososetta,ruisleipäainesta, munia, linssejä, täysjyväspagettia, margariinia ja jauhelihaa. Maksoi 24,21€. Kaapit eivät olleet tyhjät tätä ennenkään, eikä nämä kaikki tietenkään lopu tällä viikolla. Lisäksi ostin eilen hevilaatikon 3 eurolla ja siinä tuli mm. punajuurta, salaattia, jauhoisia perunoita, viinirypäleitä, tomaattia, kesäkurpitsaa ja tilliä.

Teen varmaan linssikeittoa sekä lihamureketta tai -kastiketta ja muussia. Kasviksia paistan uunissa tai pannulla kylkeen. Pakkasessa on ilta-alesiikaa, josta teen luultavasti ihan pannulla jotain, koska nyt on tuota tuoretta tilliäkin. Yleensä syön 2-3 päivää samaa, tai laitan annoksen pakkaseen. Tälläkin viikolla syön pakkasesta ainakin 2 ateriaa, varsinkin töissä eväänä. Ruoillani on harvoin mitään nimiä, ne ovat vain tuollaisia erilaisia kastikkeita tai muhennoksia tai keittoja. En aina syö kahta lämmintä ruokaa päivässä, riippuu vähän mihin aikaan syön ekan kerran. Näistä nyt äkkiseltään keksin nuo kolme ruokalajia, joista syön siis ainakin kuutena päivänä.

Aamupalana syön jugurttia ja mangososetta ja kananmunaa, ja juon kupin kahvia, johon maitokin menee. Iltapalalla syön nuo viinirypäleet ja appelsiinit. Salaattiainekset käytän kun mieli tekee, en välttämättä aina lämpimän ruoan kanssa. Kotona on näkkäriä, mutta ajattelin tänään leipoa tuosta ruisleipäaineksesta peltileipää, josta myöskin menee pakkaseen, koska en millään ehdi syödä pellillistä ennen kuin se kovettuu. Kuivahiivaakin oli valmiina, en todellakaan leivo kokonaista hiivapaketillista varmaan edes puolessa vuodessa. Kaapissa on myös vehnä- ja ohrajauhoja, joista saatan tehdä suolaisen vohvelitaikinan. Syön vohvelit useimmiten jonkun kastikejämän kanssa. En yleensä heitä ruokaa pois vaan jalostan jämiä ja alun perinkin pakastan osan.

Minulla ei ole koskaan ollut tilannetta, että kaapeissa ei olisi yhtään mitään. En siis joudu ostamaan jokaista maustetta aina joka viikko tai muitakaan kuivatarvikkeita, ja tavallisesti en syö yhden viikon ostoksia kokonaan sen viikon aikana. Nytkin jää ainakin noita jauhoja, linssejä, spagettia, margariinia ja jotain juureksia myös ensi viikoille. Isohko pakastin on ollut nyt parin vuoden ajan, ja se on tosi kätevä. En ole mikään intohimoinen ruoanlaittaja, joten tällainen parin päivän välein kokkailu sopii meikäläiselle parhaiten.

Kuulostaa ihan hyvältä. Syötkö kaikki ateriat kotona? Tai siis otat töihinkin omat eväät?

Otan töihin eväät. Olen oppilaitoksen kansliassa töissä, ja vaihtoehtona olisi täysihintainen kouluruoka, joka ei houkuttele. Yleensä eväänä on edellispäivän jämiä tai sitten vaan vaikka banaani ja pari leipää, jos tiedän että kotona syön sitten tuhdimmin. Pakastan kyllä myös ihan tarkoituksella ”työpaikka-annoksia”, mutta ei niitä joka päivälle toki ole.

Vierailija
131/142 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitä, kun pitäisi ihmisen itse tehdä, mutta ei viitsitä tai ei osata. Lisäksi vielä nyrpistellään juureksille, satokauden hedelmille, puuroille ja punaisille lapuille.

Itseään saa tällainen ihminen syyttää, jos raha ei riitä.

Ja muuten, moni pakonomaisesti pitää jääkaapin "täytenä", eli kun esimerkiksi majoneesi loppuu, pitää heti ostaa lisää vaikka ei viikkoon pariin sitä edes käyttäisi. Kaikkea pitää olla, eikä osata tehdä niin että kaikki peruselementit käytetään suurin piirtein yhtä aikaa (joka aterialla kasviksia) ja joskus sitten oliiveja ja juustoja telkkarin ääressä. Tai kerran kuussa sipsejä. Sillä jos ei ole varaa koko ajan kaikkeen, pitää opetella että ei ole varaa koko ajan kaikkeen.

Juuri näin. Ja kun ei osata, ei tule mieleen, ettei vaan osata, vaan pitää väittää, ettei se ole mahdollista. Linssien, papujen, Lidlin, tarjousten, punaisten lappujen ja satokausiajattelun lisäksi pitää opetella tekemään raaka-aineiata, pitämään kotivaraa, uudelleenjalostamaan ruokia, käymään harvoin kaupassa, laittamaan ruokaa ainakin kahdeksi päiväksi kerrallaan. Myös kaksi ruokalajia on mahdollista tehdä kerralla. Ruhonosat käytetään kokonaan, hyödynnetään jälkilämpö. "Liian vaikeaa!" Säilöntä, leipominen ja sienestys, joskus kalastuskin on ihan mahdollinen ja hyvä tapa säästää. "Ei pysty!" Ja nykyään on myös ResQ ja hävikkiruokakaupat Matsmart ja Fiksuruoka.

Joo, talouskoulut takaisin. Jos toisille ihan itsestäänselvä maalaisjärkihomma on toisille mahdotonta, ei auta kuin jatkaa valittamista.

Osaan kyllä nuo kaikki mainitsemasi asiat. En voi syödä noita linssejä ja papuja hirveästi kun ei sovi vatsalle suurina määrinä. Nyt tosin ostin purkin papuja jonka laitan jauhelihakastikkeeseen niin tulee täyttävämpää ja saan isomman satsin. 

Ostin tänään maitoa, tomaattia, klementiinejä, reissumiestä, porkkanoita, kurkkua, paprikaa, salaattia, kananmunia, lihapiirakoita (tämä mielestäni ehkä ainoa kyseenalainen jos nillittämään aletaan), arkigoudaa, jauhelihaa, banaania, papuja, salaattijuustoa, ruokakermaa, perunaa. Meni 33,92e. Enkä osta luomua, vaan halvinta mitä kilohinnalla löytyy pääsääntöisesti aina. Noi kestänee keskiviikkoon saakka, torstaina taas kauppaan. Ja kotona toki on osa aineksista valmiina, ei muuten riittäisi tuo summa kolmen päivän KAIKKIIN ruokiin (aamu-, ilta- ja välipalat myös kolmelle). Ja tosiaan vähän arki helpottuu nyt kun koulut alkaa niin lapset ei syö kaikkia aterioita kotona. Loma-ajan huomaa välittömästi kauppalaskussa. Itse otan töihin ruuan mukaan, eli esim. tuosta jauhelikastikkeesta syödään 2 päivää päivällinen + omat työlounaat. Ei todellakaan mahdu ne kalat, marjat, pähkinät ym. budjettiin. Pakastimessa on vielä pari purkkia mansikoita, jotka olen viime kesänä ihan omin pikku kätösin poiminut kyllä. 

ap

Vierailija
132/142 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tämä että jos ei ole varaa kaikkeen superterveelliseen (just joo, ikään kuin kukaan tarvitsisi vaikka katkarapuja joita jokaisessa Välimeren ruokavalion oppaassa tarjotaan) ei voi sitten mitään tehdä. Ikinä. Ei voi lisätä juureksia, vaikka ne olisi halpoja. Ei voi ostaa kotimaista kalaa (en keksi miksi, vissiin ei osata valmistaa kuin tonnikalaa tai kalapuikkoja). Ei voi ilmeisesti koskaan leipoa itse. Ei voi ostaa satokauden mukaan. Ei voi kesällä poimia marjoja pakkaseen. Ei voi mennä ilta-aleen. Ei voi käyttää resq-tuotteita. Ei voi käyttää palkokasveja. Mitään ei vaan voi tehdä! Ei voi edes kertaa viikossa syödä näistä mitään, koska pasta on hiilarihöttöä ja keitossa ei ole ravintoaineita. Sen sijaan on siis ilmeisesti vedettävä eineshampurilaisia ja kinkkukiusausta, joissa ilmeisesti on ravintoaineita ja ne pitävät nälkää.

En minä ainakaan ole sanonut etten voi. Teen noista useampiakin asioita ihan arkisesti. Silti väitän että 80e/vko kolmelle, jos siitä pitää valmistaa _ihan jokainen päivän annos_ niin ettei kodin taikakaapista löydy puolet aineksista, niin tiukkaa tekee ja paljosta pitää tinkiä. Enkä ikinä osta eineshampurilaisia. 

En tosin tiedä enää kenelle kirjoitat, täällähän on mielipiteitä joka lähtöön ja sinä taisit nyt vaan niputtaa ne kaikki samaan. 

ap

Vierailija
133/142 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin just K-kaupassa, meni 40e ja varmaan torstaina käyn seuraavan kerran kaupassa. Meillä on 4 hengen perhe ja 80e riittää viikossa hyvin kun jättää herkut pois.

Vierailija
134/142 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuolooo kirjoitti:

80:00 jaettuna seitsemällä on noin 11:00 euroa pvä,se jaettuna kolmella on vajaa neljä euroa päivä.

Siis keittoruokia parina päivänä,spagettia parina päivänä,puuroa ja maitoa aamupaloiksi,muutama on´mena ei paljoa maksa,porkkanapussi,siitä nakerrettavaa,leipää saat tehtyä halvalla itse,jauhot ja hiiva ei paljoa maksa ja lapset rakastaa leipomista. Makaroonilaatikko ei ole kallista: 

https://www.martat.fi/reseptit/vanhan-ajan-makaronilaatikko/

Katoppa kuinka paljon heität ruokaa roskiin,sinne menee euro poikineen!

Juu näin on syöty. Kyllähän sillä hengissä pysyy, mutta huomaa kyllä olotilassa ettei kovin kummoista ruokaa ole. 

ap

Nyt syttellään väärää puuta. Se taitaa olla juurisyy monee ongelmaan, kuten rahattomuuteen. Mietinpähän vain..

Vierailija
135/142 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki, kanasalaatti kolmelle lähimmästä Prismasta:

- broilerin fileitä tai ohutleikkeitä 800g (puolet toiselle päivälle 8€

- pussi avokadoja (6kpl?) 3,59€

- salaattitupsu 1,59€

- halvimmat pikkutomaatit 1,39€

- kurkku n 2€

- maissia 1,05€

- kastikkeeksi oliiviöljyä ( kaapissa valmiina, ostettuna 4,69€)

Noista tulee yhteensä 1 aterian osuudeksi 9,80€! Muulle päivän ruualle jää 1,20€ kolmelle hengelle jos budjetti on 11€! Joskus tosiaan tekee älyttömästi mieli raikasta ja maukasta salaattia. Kanaa siis jää yli, avokadoja ja puolikas kurkku.

Laitappa se viikon ostoslista juustoineen tänne niin ihmetellään yhdessä:) Tiedän että linssejä ja kuivattuja herneitä saa 10kg ilmoittamallasi summalla mutta ei niitä ikuisesti ja pelkästään voi syödä.

No, kiitos kysymästä. En säästä kuitteja, mutta tietyt hinnat muistan. Eli

Salaatti 0,79

Fetajuusto 1,49

Kurkku 1,10

Aurinkokuivatut tomaatit 1,19

Kermajuusto 2,90

Perunat 1,10

Lisäksi ostin ruisleipää, porkkanoita, parsakaalia, sipulia, kermaa, maitoa, pastaa ja tomaatteja. Ainakin.

Kuinka kalliissa kaupoissa te käytte?

Vierailija
136/142 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki, kanasalaatti kolmelle lähimmästä Prismasta:

- broilerin fileitä tai ohutleikkeitä 800g (puolet toiselle päivälle 8€

- pussi avokadoja (6kpl?) 3,59€

- salaattitupsu 1,59€

- halvimmat pikkutomaatit 1,39€

- kurkku n 2€

- maissia 1,05€

- kastikkeeksi oliiviöljyä ( kaapissa valmiina, ostettuna 4,69€)

Noista tulee yhteensä 1 aterian osuudeksi 9,80€! Muulle päivän ruualle jää 1,20€ kolmelle hengelle jos budjetti on 11€! Joskus tosiaan tekee älyttömästi mieli raikasta ja maukasta salaattia. Kanaa siis jää yli, avokadoja ja puolikas kurkku.

Laitappa se viikon ostoslista juustoineen tänne niin ihmetellään yhdessä:) Tiedän että linssejä ja kuivattuja herneitä saa 10kg ilmoittamallasi summalla mutta ei niitä ikuisesti ja pelkästään voi syödä.

No, kiitos kysymästä. En säästä kuitteja, mutta tietyt hinnat muistan. Eli

Salaatti 0,79

Fetajuusto 1,49

Kurkku 1,10

Aurinkokuivatut tomaatit 1,19

Kermajuusto 2,90

Perunat 1,10

Lisäksi ostin ruisleipää, porkkanoita, parsakaalia, sipulia, kermaa, maitoa, pastaa ja tomaatteja. Ainakin.

Kuinka kalliissa kaupoissa te käytte?

Prismassa mikä on n 20% halvrmpi kuin cittari

Halvin salaattitupsu 1,25, tosin kilohintaa tulee 12,59€!

Halvin feta 1,59€

Kurkku 1,98€/ kilo

Aurinkokuivattu tomaatti 1,39€

Kermajuusto 2,95€

Perunat 60 cnt kilo

Tuosta jos ihan mutuna laskee niin 12% kalliimpi kuin sinun ostoksesi. Jos viikkobudjetti olisi vaikka sen 80€ niin meidän kaupassa joutuisit maksamaan jo 90€! Tai luopumaan yhden päivän ruuista

Vierailija
137/142 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä, melkein aikuinen teini ja kaksi koululaista, taapero, kaksi koiraa ja kaksi kissaa. Viime kuussa ruokakauppaan meni 460e koko kuukaudelta. Tässä mukana lemmikkien ruuat, shampoot, vessapaperit, koulukynät, pyykkipulverit,  hygieniatuotteet, vaipat, kissanhiekat jne. Se tekee 115e/vko.

Meillä ei ole autoa ja siksi tilataan ruuat kotiin kerran kuussa (tilattaisiin useammin, mutta se kuljetusmaksu on niin iso ettei voida. Sekin on muuten laskettu tuohon ruokalaskuun.).

Tässä meidän vinkit:

●Pehmoista leipää syödään vain viikonloppuisin. Arkisin näkkileipää. Leivällä tulee herkästi korvattua aterioita ja sitä tulee naposteltua huomaamatta. Siksi olen tarkoituksella vähentänyt sitä. Lapset myös tykkää näkkäristä ja se tekee hyvää suun motoriikalle.

●Välipalaksi hedelmää/juureksia. Otetaan evääksikin meidän taaperolle porkkanaa, lanttua, omenaa tms. Samoin, jos lapset tarvii treenieväitä, niin rasiaan pilkottuja juureksia. Etenkin omenat, lanttu ja porkkana on tosi edullisia ja terveellisiä. Raakana myös aika hyviä.

●Aamuisin ja iltaisin on aina puuroa. Kaura, riisi, tattari, vehnä, hirssi, ruis jne. Siinäkin saa vaihtelua. Lapset (etenkin teini) kyllä valittaa tästä välillä, mutta syövät kuitenkin. Puuron haudutan pitkään ja tällöin suurimoita/hiutaleita menee tosi vähän (laita hella pienimmälle mahdolliselle ja anna hautua 1-2h kannen alla harvakseltaan sekoitellen. Valmistuu ihan itsekseen eikä ole vielä ikinä palanut pohjaan.)

Puuron sekaan voisilmä, marjoja, hilloa, sokeria... välillä keitän mehukeittoa kuivahedelmistä tai mehutiivisteestä.

Puuron keitän joko maito-vesi tai kerma-vesi seokseen. Ruokakerma tulee maitoa halvemmaksi.

●Jatketaan liharuokia pavuilla/kasviksilla/soijalla. Esim jauhelihasta osa korvataan papusekoituksella, lihapullataikinaan raastetta, nakkikastikkeeseen porkkanaa ym. Meillä menee ruokaan aina se pieni rasia lihaa, vaikka syöjiä on paljon. Itse jättäisin lihan vaikka kokonaan pois, mutta lapset haluaa syödä liharuokia. Tämä on kompromissi.

●Pakastin auttaa ruokasuunnittelua. Teen raasteita pakkaseen, kun on aikaa. Porkkanaraaste on sulatettuna jopa mehevämpää ja parempaa. Myös sipulia voi pakastaa pilkottuna. Aina ei ole aikaa pilkkoa ja raastaa, mutta varautuminen helpottaa.

Pakastetaan myös maidot, lihat ym.

●Leffan kanssa juodaan teetä, syödään popcornia/suolatikkuja ja dippijuureksia. Lapset saa myös leffaherkut esim yhteinen karkkipussi/tikkarit+suklaapatukat/karkkiaskit. Leffailta on kerran viikossa. Saunan jälkeen juodaan limsaa/mehua/minttuteetä jäillä. Kauppapäivän jälkeisen saunan jälkeen syödään jäätelöt. Saunakin on kerran viikossa. Myös herkuttelua pitää mahtua arkeen, mutta kohtuudella. Juhlapyhinä on sipsiä, vaaleaa leipää, mandariineja ym. Silloin kaikki tuommoinen on erityisen hyvää, kun arkena ei semmoista ole tarjolla.

●Suunnittelen ruuat etukäteen tulostamalla netistä valmiit ruokalistat. Sairaaloilla, kouluilla ja päiväkodeilla on julkiset ruokalistat, joista voi ottaa vinkkiä ruokasuunnitteluun. Ne on tehty ammattitaidolla ja kausiruuat huomioiden. Itse tulostan ne sellaisinaan. Kannattaa tulostaa eri kunnan ruokalista, niin ei ole ihan samaa kuin oman kunnan keskuskeittiöllä (eli koulussa ja päiväkodissa). Myös ravintoloiden lounaslistoja voi hyödyntää päivällislistoina. Reseptit etsin netistä ja koitan tehdä mahdollisimman samantyylistä niistä aineksista mitä meillä on. Listan ripustan keittiöön, josta lapsetkin näkee mitä on ruokana milloinkin.

Tiedän, että meillä ruokabudjetti on aika tiukka. Rahaa uppoaa asuntolainaan, lemmikeihin.. asioihin joista voisi säästää. Mutta minusta tämä riittää meille ja lapset voi hyvin. Eivät elä puutteessa. Nutinaa nyt on aina milloin mistäkin. Mutta uskon, että aikuisena muistelevat lapsuuttaan ihan hyvällä puuroineen päivineen 😉

Vierailija
138/142 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 euroa päivässä! Melkein 400 Bahtia.

Sillähän saa:

Runsas aamiainen kotona ja kaksi kertaa ruokailu ulkona ruokajuomineen ja jälkiruokineen iltakahvit rannalla.

Maksimissaan 240

Saa vielä tupakat ja pullon viskiä yöksi.

M. 55

Bangkok

Vierailija
139/142 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

11 euroa päivässä! Melkein 400 Bahtia.

Sillähän saa:

Runsas aamiainen kotona ja kaksi kertaa ruokailu ulkona ruokajuomineen ja jälkiruokineen iltakahvit rannalla.

Maksimissaan 240

Saa vielä tupakat ja pullon viskiä yöksi.

M. 55

Bangkok

Lisäys siis kahdelle.

M. 55

Bangkok

Vierailija
140/142 |
20.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä nyt yrittäjäparat etsimään vinkkejä, että miten saada rahat riittämään. 80 e/viikko riittää tämän mukaan makiasti. Ei tarvi niitä business Finlandin satatonnisia hakea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi