Hyvätuloisen perheen köyhyys
Mitä tekisitte tilanteessani? Meillä on puolisoni kanssa hyvät tulot ja vakituinen työ, mutta tulot eivät silti riitä. Meillä on kaksi lasta ja talo isohkon kaupungin kehyskunnassa. Käytännössä kaikki rahat menevät asuntolainaan, iäkkäiden vanhempiemme auttamiseen, ruokaan ja lasten harrastuksiin. Talon myyminen ei ole vaihtoehto.
Tästä on hankala keskustella kenenkään kanssa, koska vasta-argumentti liittyy aina hyviin tuloihin.
Kommentit (464)
Vierailija kirjoitti:
Aika hurjaa kuinka moni on sitä mieltä, että omia vanhempia ei tarvitse auttaa. En kyllä enää ihmettele, että maailma tuntuu kovasydämiseltä paikalta. Siis jos voi auttaa, niin tokihan omia vanhempia autetaan.
Niin no, aloittajallahan on aika hyvin varaa tehdä kaikkea, kun on varaa auttaa isovanhempiakin. Hän kuitenkin kokee, ettei käyttörahaa riitä tarpeeksi itselle, joten silloinhan on pakko miettiä uudenlainen budjetti. Jos kerran nykyinen ei miellytä. Joku muu voisi kokea nimenomaan hyväosaisuutena sen, että pystyy pitämään huolta läheisistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Kaverini, joka asuu USA:ssa viettää ihan erilaista elämää kuin minä samoilla tuloilla täällä. Hän voi ostaa kahvin päivittäin, käydä ulkona ruokailemassa monta kertaa viikossa. Auto on itsestään selvyys ja hän voi käyttää kaikenlaisia palveluja. Joo, systeemi on erilainen, ei aloiteta siitä nyt tappelua.
Olisihan se kiva, kun voisi tehdä muutakin kuin töihin, kotiin, ruuanlaittoon ja kerran vuodessa lomamatkalle ja kerran kylpylään. Että olisi vara ostaa kahvi tai lounas miettimättä, että tämä sitten voi jo heilutella budjettia. Ja kohtuullisen hyvätuloinen olen.
Millaiset tulot sulla on, jos et hyvätuloisena pysty ostamaan edes kahvia? Minulla on aika pienet tulot, mutta voin silti ostaa kahvia ja syödä välillä ulkonakin. Mihin kaikkeen omat rahasi menevät, jos budjetti alkaa paukkua kahvikupillisista?
Mulla on palkka 6ke ja silti ei ole vara käydä usein kahvilla. Latte 6,95 ja suklaakakun pala 7,50 eli yhteensä melkein 15 euroa...
EI voi Suomessa olla noin kallista. Kympin ehkä, mutta ei viittätoista euroa kukaan maksa, edes ne joilla olisi varaa, sulaa hulluutta. Kyllä pitää etsimällä etsiä että noin kalliin paikan löytää.
selvitelkää vanhempienne osalta esim. heidän kotikuntansa sosiaalityöntekijän kanssa, onko heillä oikeus esim. toimeentulotukeen, hoitotukeen, mahdollisuutta saada asunnon korjausavustusta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Kaverini, joka asuu USA:ssa viettää ihan erilaista elämää kuin minä samoilla tuloilla täällä. Hän voi ostaa kahvin päivittäin, käydä ulkona ruokailemassa monta kertaa viikossa. Auto on itsestään selvyys ja hän voi käyttää kaikenlaisia palveluja. Joo, systeemi on erilainen, ei aloiteta siitä nyt tappelua.
Olisihan se kiva, kun voisi tehdä muutakin kuin töihin, kotiin, ruuanlaittoon ja kerran vuodessa lomamatkalle ja kerran kylpylään. Että olisi vara ostaa kahvi tai lounas miettimättä, että tämä sitten voi jo heilutella budjettia. Ja kohtuullisen hyvätuloinen olen.
Millaiset tulot sulla on, jos et hyvätuloisena pysty ostamaan edes kahvia? Minulla on aika pienet tulot, mutta voin silti ostaa kahvia ja syödä välillä ulkonakin. Mihin kaikkeen omat rahasi menevät, jos budjetti alkaa paukkua kahvikupillisista?
Mulla on palkka 6ke ja silti ei ole vara käydä usein kahvilla. Latte 6,95 ja suklaakakun pala 7,50 eli yhteensä melkein 15 euroa...
Just tätä tarkoitin. Aika tarkkaan pitää miettiä milloin haluaa herkutella. Ei voi joka päivä käydä herkkuhetkellä. 10-15 euroa ylimääräisiä kuluja päivässä olisi jo 2600- 3900 euroa vuodessa (laskettu 52 viikkoa, viisi kertaa viikossa). Kerrankin viikossa olisi jo 520-780 euroa vuodessa. Tuolla rahalla saa jo lasten talvikamppeet, melkein.
Vierailija kirjoitti:
No sulla menee sitten rahat johonkin muualle. Kyllähän kuka tahansa voi käyttää rahansa niin loppuun, että voi sitten tulla tänne tilittämään, että "ei ole varaa edes muumitikkariin, vaikka tulot ovat tuhansia euroja".
Se on aina valintakysymys, mihin rahansa laittaa. Ehkä sinulla on jotain mielestäsi mielekkäämpiä sijoituskohteita kuin latte ja suklaakakkupala?
Vanhempia ei tarvitse taloudellisesti auttaa.
"Minusta pointti koko jutussa on se että ap on hyvätuloinen, mutta ei pysty elämään hyvätuloisen elämää. Tämä on tilanne nyt Suomessa. Itse olen samassa tilanteessa. Kuulun eniten tienaavaan kymmenykseen, mutta ajelen 19 vuotta vanhalla autolla. Vaatteita en osta käytännössä koskaan itselleni. Kaikki turhat menot on karsittu minimiin, mutta silti tili on aina tyhjä. Joo, on iso asunto, mutta on kaksi lastakin joille haluan tarjota omat huoneet. Samoin lasten harrastuksista en halua tinkiä yhtään."
Meilläkin on iso talo 130 neliötä, neljä makuuhuonetta, kaksi lasta, eli yksi makuuhuone on ylimääräinenkin. Talo maksoi 120 000€. Ja tekisi mieli vaihtaa pienenpään ja halvempaan kun olen tajunnut että ei me tarvita näin isoa, ja varsinkin kun ei niin pitkä aika mene kun lapset lähtee kotoa, tätä on kallista sähköllä lämmittää.
Ja mulla on 21 vuotta vanha auto, miehellä vielä vanhempi.
Ja perheenä ollaan ehkä toiseksi köyhimmässä kymmenyksessä.
Sulla taitaa olla helvetin paljon arvokkaampi talo, eli omaisuutta on, ja lasten harrastukset maksaa varmasti enemmän kuin mitä meidän talon lainanlyhennys on.
Se pitää ymmärtää että köyhällä ei ole omaisuutta, ei ole isoa taloa, ei ole varaa kalliisiin harrastuksiin, ei silti vaikka ajaisi vanhalla autolla eikä tuhlaisi vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hyvätuloinen yksinhuoltaja. Mutta tällä hetkellä talous ihan kuralla kun yritykseni tipahti lähes konkurssiin asti. Mutta sain pelastettua siltä kohtalolta kovalla työllä. Vaan harmittaa maksaa lakimies ym kuluja vielä tänä vuonna montakymmentä tuhatta euroa kun liiketoimintaa ei enää ole. Jouduin ajamaan liiketoiminnan alas, mutta toisaalta olen ylpeä itsestäni, että säilytin työpaikat loppuun saakka eikä tullut YT:t eikä irtisanomisia. Kaikki saivat pitää työpaikkansa ja palkat juoksi loppuun saakka.
Mutta ite pitää kärsiä ja pieraista rahaa kaikkiin loppukuluihin....vielä tämä vuosi niin ehkä ohi on. Asuntolaina lyhennysvapaalla ja monta tonnia kuussa yrityskuluihin omasta pussista.... T. Yrittäjän ilot
Normaalilla yrittäjällä tuossa tilanteessa ei olisi palaneen puupennin puolikastakaan omassa pussissa mistä ottaa mitään. Aika helvetin hyvä bisnes sulla oli jos sulla on pussissa tuollaiset määrät massia vaikka firman jouduit lopettamaan.
Vaikka toisaalta, kuulostaa oudolta että miksi sulla on lakimies siinä mukana, ja vielä kymmenien tuhansien edestä... Teitkö jotain laitonta? Jos kerran hallitusti lopetit firman eikä tullut edes konkurssia, niin mihin ihmeeseen siinä tarvitsisi lakimiestä?
Minäkin lopetin firman, velkoja jäi vaikka miten paljon, mutta lakimiestä en tarvinnut missään vaiheessa koska en tehnyt konkurssia koska oli toiminimi, ja konkurssi olisi maksanut monta tonnia, mitä mulla ei tietenkään ollut, maksoin velkoja kaikella rahalla mitä loppuunmyynnistä sain ja siinä se, loput velat meni ulosottoon.
Kilpailija söi markkinat ja teki paremman tuottee., tavallista kapitalismia. Kassavirta tyrehtyi, eikä tullut enää järkevää toimintaa vaan tappiollista hommaa. Lakimies liittyi ihan muihin juttuihin, se oli vain yksi esimerkki loppukuluista. Oy on jäljellä, pohdin mitä vielä voisi yrittää kun nämä megalomaaniset maksut maksettu. Tulovirrat firmasta loppui kokonaan...
minulla on muita tuloja,palkkatyö mm. Munat on useassa korissa. Mutta konkka oli lähellä, ei mukavaa! Omaisuutta on myyty ja sitä rataa...
Vierailija kirjoitti:
Just tätä tarkoitin. Aika tarkkaan pitää miettiä milloin haluaa herkutella. Ei voi joka päivä käydä herkkuhetkellä. 10-15 euroa ylimääräisiä kuluja päivässä olisi jo 2600- 3900 euroa vuodessa (laskettu 52 viikkoa, viisi kertaa viikossa). Kerrankin viikossa olisi jo 520-780 euroa vuodessa. Tuolla rahalla saa jo lasten talvikamppeet, melkein.
Ahaa, nyt keskustelu on jo kääntymässä jo sellaiseksi, että köyhyyden mittarina pidetään sitä, voiko muiden sijoitusten jälkeen käydä vielä joka päivä kahvilassa. Itse kun luulin, että tässä puhuttiin kahvilakäynneistä ehkä silloin tällöin.
Kuinka monta lasta sulla on? Itsellä meni tänä vuonna lasten talvikamppeisiin alle 100 euroa. Muut ostin kirpputorilta, paitsi nuoremman lapsen toppahousut, jotka ovat esikoisen vanhoja (ovat eri sukupuolta ja heillä on aika perinteiset värimieltymykset, siksi kaikkia ei kierrätetä). Olisihan nuo Prismastakin saanut varmasti niin, että 250 eur olisi riittänyt. Ja olen kyllä syönyt välillä ulkona ja käynyt kahviloissakin. Joka päivä tosin en voisi minäkään mennä, mutta en kyllä haluaisikaan päivittäin herkutella.
Ei köyhyys tarkoita sitä, että ei voi tuhlailla joka päivä miten sattuu. Köyhyys tarkoittaa sitä, että on niin pienet tulot, että se haittaa arkea ja estää tekemästä sellaisia asioita, joita yleisesti ottaen ihmiset tekevät.
Vierailija kirjoitti:
EI voi Suomessa olla noin kallista. Kympin ehkä, mutta ei viittätoista euroa kukaan maksa, edes ne joilla olisi varaa, sulaa hulluutta. Kyllä pitää etsimällä etsiä että noin kalliin paikan löytää.
Kyllä jossain Cafe Esplanadissa voi tietysti mennä 15-20 euroa kahvilakäyntiin, mutta on Helsingissä keskustan alueella niitäkin kahviloita, joissa voi kahvitella ja herkutella alle kympillä.
Minun mielestäni Suomessa on muutamia ongelmia:
* Elintaso nousee koko ajan ja kilpailu. Montako matkaa tehdään per vuosi, autot, vaatteet, talot, harrasteet. Koko ajan tahti ja taso kiihtyy.
*säästöaste miinuksella. Eli onko koko keskiluokan elintaso kulutusluottovetoinen.
*asuntojen hinnat karanneet. Meidän talo maksoi E-Suomessa 0,5mil euroa. Miettikää kuinka kauan sitä maksamme? 23vuotta vielä...300 000€-on myös hiton iso raha. Melkein talot maksaa sen vähintään...
Pitäis tiputtaa elintasoa, eikä lähteä kilpajuoksuun.
Kiinnostaisi tietää, miten ap pärjäisi muutaman vuoden minimitason perusturvalla, ilman mitään varallisuutta.
Niin elävät oikeasti köyhät. Eivätkä he todellakaan itke sitä ettei ole 15 euroa päivässä kahviloihin tuhlattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap ja miehensä opiskelevat työn ohella, ovat siis aika nuoria. Kuitenkin heillä on iäkkäät vanhemmat(saaneet lapset yli 40v?), jotka eivät pysty elättämään itseään, vaikka ovat naimisissa eli heillä on tuplaeläkkeet. Kuulostaa oudolta kuviolta.
Kaikki vanhukset, jotka tunnen, pystyvät maksamaan asumisensa vallankin, jos asunto on oma. Kaksilla eläkkeillä, pienilläkin, pitäisi pärjätä. Jos ei pärjää, täytyy ottaa yhteyttä sosiaalitoimeen. Lasten tehtävä ei ole jatkuvasti elättää vanhempiaan Suomessa, jossa toimeentulotuki on lakisääteinen juttu vähätuloisille.
Opiskella voi myös vanhempana, esimerkiksi työn ohessa. Siksi on aikuislinjoja, nykyään niitä taidetaan kutsua usein monimuoto-opinnoiksi.
Itse tein ylemmän AMK -tutkinnon liki nelikymppisenä ja kävin samalla normaalisti töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, miten ap pärjäisi muutaman vuoden minimitason perusturvalla, ilman mitään varallisuutta.
Niin elävät oikeasti köyhät. Eivätkä he todellakaan itke sitä ettei ole 15 euroa päivässä kahviloihin tuhlattavaksi.
Ketjun aiheena olikin se ettei "hyvätuloisillakaan" enää riitä rahat mihinkään. Kaikki tietää jo ettei köyhillä riitä. Kohta ollaan kaikki samaa köyhälistöä riippumatta työpaikoista. Ratkaisuksi on jo tarjottu osakemiljonääriksi alkamista tai miljoonakämpän hankkimista keskustasta työpaikan ja päiväkodin vierestä.
Vanhempien auttaminen on jaloa, mutta toivottavasti siinä ei ole kyse siitä etteivät he kehtaa hakea ulkopuolelta apua. Jos on, niin me rahathan ovat pois heidän lapsen lasten elämästä. Taloja ja muuta vanhusten omaisuutta on turha säilöä perinnöksi, käykää nyt ihmeessä läpi mitä sieltä voi realisoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjun aiheena olikin se ettei "hyvätuloisillakaan" enää riitä rahat mihinkään. Kaikki tietää jo ettei köyhillä riitä. Kohta ollaan kaikki samaa köyhälistöä riippumatta työpaikoista. Ratkaisuksi on jo tarjottu osakemiljonääriksi alkamista tai miljoonakämpän hankkimista keskustasta työpaikan ja päiväkodin vierestä.
...miljoonakämpän hankkimista ilman lainaa siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
riitä mihinkään?
Ap:lla ne riittävät vaikka mihin:
Neljän omakotitalon ylläpitoon, yhden kalliin talon lainan maksuun, lapsiin, harrastuksiin, autoon, ruokakuluihin 8:lle aikuiselle ja 2:lle lapselle, bensaan automatkoille kolmeen muuhun omakotitaloon lisäksi vielä sijoituksiin.
Tuossahan hirveästi kaikkea, mikä maksaa ja paljon. Kaikki ovat ap:n ja miehensä omia valintoja.
Muistakaa,että kaikki on katoavaista ja niin on myös yhteiskunnassa. Tällainen elintaso ja yhteiskuntajärjestys, joka nyt vallitsee,ei ole vallinnut vielä 40v sitten eikä tule valitsemaan enää 40vuoden päästä.
Elämän onnea ei kyllä kannata kulutuskykyynsä rakentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
riitä mihinkään?
Ap:lla ne riittävät vaikka mihin:
Neljän omakotitalon ylläpitoon, yhden kalliin talon lainan maksuun, lapsiin, harrastuksiin, autoon, ruokakuluihin 8:lle aikuiselle ja 2:lle lapselle, bensaan automatkoille kolmeen muuhun omakotitaloon lisäksi vielä sijoituksiin.
Tuossahan hirveästi kaikkea, mikä maksaa ja paljon. Kaikki ovat ap:n ja miehensä omia valintoja.
En ehkä ole lukenut ihan koko ketjua, mutta käsittääkseni ap avustaa vanhempiensa hoitamista(summaa ei ole taidettu kertoa), ja sijoitukset olivat vanhoja, joista vain tuotot sijoitetaan uudestaan, uutta pääomaa ei laiteta sisään.
Normaalilla yrittäjällä tuossa tilanteessa ei olisi palaneen puupennin puolikastakaan omassa pussissa mistä ottaa mitään. Aika helvetin hyvä bisnes sulla oli jos sulla on pussissa tuollaiset määrät massia vaikka firman jouduit lopettamaan.
Vaikka toisaalta, kuulostaa oudolta että miksi sulla on lakimies siinä mukana, ja vielä kymmenien tuhansien edestä... Teitkö jotain laitonta? Jos kerran hallitusti lopetit firman eikä tullut edes konkurssia, niin mihin ihmeeseen siinä tarvitsisi lakimiestä?
Minäkin lopetin firman, velkoja jäi vaikka miten paljon, mutta lakimiestä en tarvinnut missään vaiheessa koska en tehnyt konkurssia koska oli toiminimi, ja konkurssi olisi maksanut monta tonnia, mitä mulla ei tietenkään ollut, maksoin velkoja kaikella rahalla mitä loppuunmyynnistä sain ja siinä se, loput velat meni ulosottoon.