Hyvätuloisen perheen köyhyys
Mitä tekisitte tilanteessani? Meillä on puolisoni kanssa hyvät tulot ja vakituinen työ, mutta tulot eivät silti riitä. Meillä on kaksi lasta ja talo isohkon kaupungin kehyskunnassa. Käytännössä kaikki rahat menevät asuntolainaan, iäkkäiden vanhempiemme auttamiseen, ruokaan ja lasten harrastuksiin. Talon myyminen ei ole vaihtoehto.
Tästä on hankala keskustella kenenkään kanssa, koska vasta-argumentti liittyy aina hyviin tuloihin.
Kommentit (464)
Minä olen hyvätuloinen yksinhuoltaja. Mutta tällä hetkellä talous ihan kuralla kun yritykseni tipahti lähes konkurssiin asti. Mutta sain pelastettua siltä kohtalolta kovalla työllä. Vaan harmittaa maksaa lakimies ym kuluja vielä tänä vuonna montakymmentä tuhatta euroa kun liiketoimintaa ei enää ole. Jouduin ajamaan liiketoiminnan alas, mutta toisaalta olen ylpeä itsestäni, että säilytin työpaikat loppuun saakka eikä tullut YT:t eikä irtisanomisia. Kaikki saivat pitää työpaikkansa ja palkat juoksi loppuun saakka.
Mutta ite pitää kärsiä ja pieraista rahaa kaikkiin loppukuluihin....vielä tämä vuosi niin ehkä ohi on. Asuntolaina lyhennysvapaalla ja monta tonnia kuussa yrityskuluihin omasta pussista.... T. Yrittäjän ilot
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hyvätuloinen yksinhuoltaja. Mutta tällä hetkellä talous ihan kuralla kun yritykseni tipahti lähes konkurssiin asti. Mutta sain pelastettua siltä kohtalolta kovalla työllä. Vaan harmittaa maksaa lakimies ym kuluja vielä tänä vuonna montakymmentä tuhatta euroa kun liiketoimintaa ei enää ole. Jouduin ajamaan liiketoiminnan alas, mutta toisaalta olen ylpeä itsestäni, että säilytin työpaikat loppuun saakka eikä tullut YT:t eikä irtisanomisia. Kaikki saivat pitää työpaikkansa ja palkat juoksi loppuun saakka.
Mutta ite pitää kärsiä ja pieraista rahaa kaikkiin loppukuluihin....vielä tämä vuosi niin ehkä ohi on. Asuntolaina lyhennysvapaalla ja monta tonnia kuussa yrityskuluihin omasta pussista.... T. Yrittäjän ilot
Siis miten niin "säilytit" työpaikat jos olet nyt lopettanut firman. Kyllä se on ihan sama loppuuko se työpaikka lopettamisen takia vai konkurssin takia. Ei kummassakaan tapauksessa työpaikat säily.
En olisi ikinä edes hankkiutunut tuoho tilanteeseen. Pitää elää varojensa mukaan eli talo olisi todennäköisesti jäänyt ostamatta. Eikö iäkkäät vanhemmat saa mitään avustusta?
Vierailija kirjoitti:
Minusta pointti koko jutussa on se että ap on hyvätuloinen, mutta ei pysty elämään hyvätuloisen elämää. Tämä on tilanne nyt Suomessa. Itse olen samassa tilanteessa. Kuulun eniten tienaavaan kymmenykseen, mutta ajelen 19 vuotta vanhalla autolla. Vaatteita en osta käytännössä koskaan itselleni. Kaikki turhat menot on karsittu minimiin, mutta silti tili on aina tyhjä. Joo, on iso asunto, mutta on kaksi lastakin joille haluan tarjota omat huoneet. Samoin lasten harrastuksista en halua tinkiä yhtään.
Jos olisin lapseton ja asuisin yksin yksiössä niin olisihan sitä rahaa. Suomessa taitaa muuten olla lapsipula, miksiköhän?
Tämä on totta. Kaverini, joka asuu USA:ssa viettää ihan erilaista elämää kuin minä samoilla tuloilla täällä. Hän voi ostaa kahvin päivittäin, käydä ulkona ruokailemassa monta kertaa viikossa. Auto on itsestään selvyys ja hän voi käyttää kaikenlaisia palveluja. Joo, systeemi on erilainen, ei aloiteta siitä nyt tappelua.
Olisihan se kiva, kun voisi tehdä muutakin kuin töihin, kotiin, ruuanlaittoon ja kerran vuodessa lomamatkalle ja kerran kylpylään. Että olisi vara ostaa kahvi tai lounas miettimättä, että tämä sitten voi jo heilutella budjettia. Ja kohtuullisen hyvätuloinen olen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Kaverini, joka asuu USA:ssa viettää ihan erilaista elämää kuin minä samoilla tuloilla täällä. Hän voi ostaa kahvin päivittäin, käydä ulkona ruokailemassa monta kertaa viikossa. Auto on itsestään selvyys ja hän voi käyttää kaikenlaisia palveluja. Joo, systeemi on erilainen, ei aloiteta siitä nyt tappelua.
Olisihan se kiva, kun voisi tehdä muutakin kuin töihin, kotiin, ruuanlaittoon ja kerran vuodessa lomamatkalle ja kerran kylpylään. Että olisi vara ostaa kahvi tai lounas miettimättä, että tämä sitten voi jo heilutella budjettia. Ja kohtuullisen hyvätuloinen olen.
Millaiset tulot sulla on, jos et hyvätuloisena pysty ostamaan edes kahvia? Minulla on aika pienet tulot, mutta voin silti ostaa kahvia ja syödä välillä ulkonakin. Mihin kaikkeen omat rahasi menevät, jos budjetti alkaa paukkua kahvikupillisista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta pointti koko jutussa on se että ap on hyvätuloinen, mutta ei pysty elämään hyvätuloisen elämää. Tämä on tilanne nyt Suomessa. Itse olen samassa tilanteessa. Kuulun eniten tienaavaan kymmenykseen, mutta ajelen 19 vuotta vanhalla autolla. Vaatteita en osta käytännössä koskaan itselleni. Kaikki turhat menot on karsittu minimiin, mutta silti tili on aina tyhjä. Joo, on iso asunto, mutta on kaksi lastakin joille haluan tarjota omat huoneet. Samoin lasten harrastuksista en halua tinkiä yhtään.
Jos olisin lapseton ja asuisin yksin yksiössä niin olisihan sitä rahaa. Suomessa taitaa muuten olla lapsipula, miksiköhän?
Minulla on auto, käyn ulkona lounaalla jokainen työpäivä ja kahvia voin kitata niin usein kuin haluan. Mihin sinun rahat menee?
No kuule, ei tullut työntekijöille mitään äkki-ilmoituksia että se on moro. Määräaikaiset sopimukset piti loppuun saakka ja tietoa oli hyvissä ajoin, että siihen se sitten loppuu. Etkö lue lehtiä? Monilla tulee YT:t ja irtisanomiset yllättäen.
223
Edellinen kommentti oli sulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiset tulot sulla on, jos et hyvätuloisena pysty ostamaan edes kahvia? Minulla on aika pienet tulot, mutta voin silti ostaa kahvia ja syödä välillä ulkonakin. Mihin kaikkeen omat rahasi menevät, jos budjetti alkaa paukkua kahvikupillisista?
En ala avaamaan tässä, mutta olen kyllä talouden suhteen tarkka jo koulutuksenkin puolesta. Joten voit unohtaa diiba daaban ja säästövinkit.
Suurimmat palkkani syöpöt ovat asuminen pääkaupunkiseudulla perheen kanssa ja verotus. Työtäni ei ole tarjolla maakunnissa. Verot nyt ovat sitten hanurista. Onneksi on edes pääkaupunkiseutu, on kuitenkin eri tavalla ilmaisten tapahtumien ja tekemisten tarjontaa.
Voi v... taas tätä valitusta. Meillä perheessä kolme henkeä, 2 aikuista ja yksi lapsi(16v.) Tulot 4000€ kuussa käteen, meillä on vuokra-asunto joka imaisee 980€, harrastamme, matkustamme, käymme ulkona syömässä jne. Mihin ihmeeseen aloittajan rahat menee? Laita summat esiin niin voin auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen.
No, ehkä kyse on siitä, että monikaan ei yksinkertaisesti enää hahmota sitä miten korkea oma elintaso on. Kun kaikki tulot menevät korkean elintason ylläpitämiseen tai omaisuuden kartuttamiseen, voi tottakai tuntua siltä, että ylimääräistä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on auto, käyn ulkona lounaalla jokainen työpäivä ja kahvia voin kitata niin usein kuin haluan. Mihin sinun rahat menee?
Auto olisi sulaa hulluutta meillä. Liikkuminen onnistuu julkisilla, mutta eihän sekään ilmaista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen.
No, ehkä kyse on siitä, että monikaan ei yksinkertaisesti enää hahmota sitä miten korkea oma elintaso on. Kun kaikki tulot menevät korkean elintason ylläpitämiseen tai omaisuuden kartuttamiseen, voi tottakai tuntua siltä, että ylimääräistä ei ole.
Elintaso voi olla korkea, mutta elämän mielekkyys sitten vähemmän korkea. Kaikki aika menee rutiinien hoitamiseen (työ, koti, kotityöt).
Tuossa ei esim. tuo yksi kommentoija tajunnut, että kaverini USA:ssa ei tarvitse erikseen jotain autoa miettiä. Autot ovat halpoja ja bensa ei paljon maksa. Se kuuluu asiaan ja sillä selvä, se on kuin kaikkien perusoikeus. Suomessa auto on jo jonkinasteinen sijoitus, joka useimpien pitää miettiä tarkkaan.
Tuskinpa se elämä siellä USA:ssakaan niin ruusuista on. Ainakin on paljon töitä ja vähän lomia. Suomessa on totuttu liian hyvään.
USA: maksa itse hammaslääkäri, lääkäri, eläkemaksut, lasten yliopistot. Työelämä on kuitenkin antoisa, töitä riittää ja toimeentuloa.
Aloittajalle vaihtoehtoja:
1) lisätuloja, sivutyöt. Ihan itse keksitte, esim ostatte auton halvalla Saksasta ja myytte voitolla. Tai facebookissa kirppiskamaa tms.
2) Haette vanhuksille yhteiskunnan tukia.
3) Lopetatte vanhempien auttamisen, koska ette pysty siihen. Teidän ei ainakaan pidä velkaantua sen vuoksi.
Aika hurjaa kuinka moni on sitä mieltä, että omia vanhempia ei tarvitse auttaa. En kyllä enää ihmettele, että maailma tuntuu kovasydämiseltä paikalta. Siis jos voi auttaa, niin tokihan omia vanhempia autetaan.
Vierailija kirjoitti:
En ala avaamaan tässä, mutta olen kyllä talouden suhteen tarkka jo koulutuksenkin puolesta. Joten voit unohtaa diiba daaban ja säästövinkit.
Suurimmat palkkani syöpöt ovat asuminen pääkaupunkiseudulla perheen kanssa ja verotus. Työtäni ei ole tarjolla maakunnissa. Verot nyt ovat sitten hanurista. Onneksi on edes pääkaupunkiseutu, on kuitenkin eri tavalla ilmaisten tapahtumien ja tekemisten tarjontaa.
Olen tuo, jolle vastasit. Minäkin asun pääkaupunkiseudulla, eikä ollut tarkoituskaan antaa mitään säästövinkkejä. Lähinnä hain tässä sitä, että jos oikeasti olet hyvätuloinen, niin ilmeisesti sulla on sitten jotain muita menoja, joiden vuoksi rahaa ei jää kahviin. Tai sitten sulla on niin paljon menoja, että kaikkeen ei riitä rahat.
Veikkaan, että hyvätuloisella jää verojenkin jälkeen paljon enemmän käyttörahaa, mitä esim. itselläni on tulot (Kelan maksamat tuet kuten asumistuki ja lapsilisä mukaanluettuna!), ja siksi en ihan usko, että hyvätuloisen kohdalla kaikki olisi vaan niin kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on palkka 6ke ja silti ei ole vara käydä usein kahvilla. Latte 6,95 ja suklaakakun pala 7,50 eli yhteensä melkein 15 euroa...
Vierailija kirjoitti:
Aika hurjaa kuinka moni on sitä mieltä, että omia vanhempia ei tarvitse auttaa. En kyllä enää ihmettele, että maailma tuntuu kovasydämiseltä paikalta. Siis jos voi auttaa, niin tokihan omia vanhempia autetaan.
Tietysti. Ensin vaan pitää etsiä tulot siihen. Aloittajan täytyy tienata lisää, että pystyvät auttamaan perheitään. Ei pidä velkaantua.
Ei ole pakko harrastaa sellaisia harrastuksia, joihin ei varat riitä.