Paraskaan kasvisruoka ei kuitenkaan koskaan ole yhtä hyvää kuin hyvä liharuoka.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kasvisruoka on ihan hyvää, mutta lihaa tarvitaan myös ihan ravinnollisista syistä.
Mistä syistä? Kerro toki tietämättömälle.
Etkö osaa lukea? Siinä sanotaan, että ravinnollisista syistä.
Kysyin tarkennusta, eikö se muka ollut selvää?
Rautalangasta vääntäen:
Olisi mukava tietää MIKSI ja mistä ravinnollisista syistä.
Siksi kun lihassa on ihmisen tarvitsemia ravintoaineita.
Mitä ravintoaineita?
On kasviksissa, marjoissa ja hedelmissäkin tarvittavia ravintoaineita, mutta suurin osa ei syö niitä tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kasvisruoka on ihan hyvää, mutta lihaa tarvitaan myös ihan ravinnollisista syistä.
Kyskoyin tarkennusta, eikö se muka ollut selvää?
Rautalangasta vääntäen:
Ja kovin paljon sellaista mitä ei tarvitse: kovia rasvoja, kolesterolia, liikaa suolaa ja usein jopa raskasmetalleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyskoyin tarkennusta, eikö se muka ollut selvää?
Rautalangasta vääntäen:
Ja kovin paljon sellaista mitä ei tarvitse: kovia rasvoja, kolesterolia, liikaa suolaa ja usein jopa raskasmetalleja.
Hehheh
Teen itse erittäin hyvää ruokaa ja kyllä mulla on mielettömiä ruokaorgastisia kokemuksia molemmista.
Itseasiassa ravintoloissa (maailmalla) on ollut paljon parempia kokemuksia kasvisruuista kuin liharuuista, niin harvoin saa täydellisesti tehtyä lihaa
Ei kaikki liharuoka ole hyvää, tietysti riippuu tekotavasta. Sitkeä , jänteinen, huonosti haudutettu lihapala keitossa on nyt vaan epämielyttävää. Tässä tapauksessa ( ja muutenkin) esim maa-artisokkakeitto on huikeesti parempaa.
Enpä tiedä, en ole juurikaan saanut syötäväksi hyvää liharuokaa. En Suomessa, en ulkomailla. En pikaruokaloista, en huippuravintoloista. Liha ei itsessään vain ole järin hyvää. Nauta nyt menee, sikaan en koske tikullakaan, kana on mautonta ja riistalihat on ihan ok ja niin edelleen. Kala onkin sitten ihan eri juttu, aah nam. Mikään liha ei voi olla yhtä hyvää kuin kalaruoka.
Olen kasvissyöjä, toisinaan täysvegaani (mutta välillä vaan on pakko syödä juustoa) lähinnä ilmastosyistä. Olen aloittajan kanssa ihan samaa mieltä. Vaikka pidän todella paljon kasvisruoista ja olen itse hyvin taitava kokki ja teen monipuolista ja usein aika monimutkaista gourmet-tasoista ruokaa, niin kyllä se vain on niin että vegaaniruoka ei koskaan yllä ihan samalle tasolle. Vegeruokaan myös on pakko käyttää monin verroin enemmän mausteita jotta saa edes lähelle samaa tasoa kuin eläinperäisiä ainesosia sisältävät ruoat, koska useimmat eläinperäiset ainesosat ovat itsessään sellaisia makupläjäyksiä ettei niihin mausteita kauheasti tarvitse muuta kuin vähän korostamaan alkuperäismakuja.
Pelkästään aito voi, kerma ja erilaiset juustot ovat maultaan ja koostumuksiltaan niin rikkaita ettei mikään korvike pysty samaan. Luin kerran lehdestä erään huippukokin (michelin-ravintolan) haastattelun ja muistan ikuisesti yhden kysymyksistä. Kokilta kysyttiin että miksi ravintolaruoka on melkein aina niin paljon parempaa kuin kotiruoka? Ja kokki vastasi että ihmiset järkyttyisivät, jos tietäisivät kuinka paljon voita, kermaa ja suolaa ravintoloissa käytetään. Siksi.
Olen ollut kasvissyöjä/osa-aika-vegaani vajaat 3 vuotta ja sen aikana en ole enää kokenut kertaakaan sellaista kunnon orgasmista OMFGMITENHYVÄÄKUOLEN-makuelämystä, vaikka illastan suht. usein hienoissa ravintoloissa. Matkustellessani etsin aina kohdekaupungin kaikkein parhaat arvosanat saaneen vegeravintolan ja vaikka koskaan en ole pettynyt ja aina olen nauttinut suuresti, en myöskään koskaan ole syönyt sellaista vegeruokaa mikä saisi kuukausia myöhemminkin kuolan valumaan ja miettimään että sinne pitää mennä takaisin joskus. Kun taas tätä ruokavaliota edeltävät ~15 vuotta on täynnä sellaisia kokemuksia ja voin nytkin listata ravintoloita joihin kannattaa mennä ja joita varten jopa kannattaa matkustaa, jotka eivät sovellu vegaaneille.
En silti oikeastaan ikävöi esim. lihaa, vaikka hyvälaatuinen, kunnolla marmoroitu ja oikein valmistettu pihvi valkosipulivoinokareella onkin yksi maailman täydellisimmistä makuelämyksistä. Mutta esim. rapuja ja simpukoita ikävöin, varsinkin kun matkustan paikoissa missä merenelävät ovat se juttu. Ja JUUSTO! Suurin heikkouteni, ja ainoa syy miksi en koskaan ryhdy kokopäiväiseksi vegaaniksi. RAKASTAN JUUSTOA. Kaikkia juustoja. Kuka haluaa elää elämää johon ei kuulu kermainen brie, arominen parmesan, vahva primadonna, vuohenmaitojuusto, ihanasti mureneva manchego tai täydellisen pehmeä camembert tai yhyyy mikä vain mitä fiineiltä juustolautasilta ja tapaspöydiltä löytyy? En minä ainakaan, niin epäitsekäs en ole että jättäisin ruokavaliostani ihan kaiken herkullisen pois. Sori.
Kasvisruuassa on enemmän makuja ja vivahteita, raikkautta. Monipuolisempaa mielestäni vaikka joskus syön lihaakin.
Kyllä osa kasviruuista on oikein hyviä ja maullisesti samalla viivalla liharuokien kanssa. Mutta mikään kasvisruoka ei anna niin tyydyttynyttä oloa, kuin liharuoka. Olen vähentänyt lihaa ja lisännyt kasviksia. Ehkä jonain päivänä saan tyydytyksen pelkistä kasviksista. Mutta pääosin kasvisruoka häviää maussa liharuuille. Joskus toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikilla on oma makunsa.
Söin possua pitkästä aikaa (joulukinkkua lukuunottamatta) kastikkeessa, jossa se oli suikaleina ja hyi mikä inhottava koostumus. Eipä paljon miltään edes maistunut.
Kinkkukin maistuu ihan vaan, koska tykkään suolaisista jutuista.
Naudan pihvi muutama viikko sitten ihan OK, mutta eipä se pihvi olisi miltään ilman mausteita ja sun muita maistunut.
Olen sekasyöjä ja voin sanoa, että ei se kasvisruokakaan miltään maistu ilman mausteita. Melkeinpä mistä tahansa ruuasta voi saada hyvää kun vain osaa tehdä ja maustaa. Ja kun kerran tykkäät suolaisista jutuista niin susta tuskin mikään ruoka maistuu miltään ellei siinä ole hirveästi suolaa. Ei edes se kasvisruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautalangasta vääntäen:
On toki mutta ne ihan samat ravintoaineet saa syömällä monipuolisesti kasviksia, varsinkin jos käyttää maitotuotteita myös. Muutenhan täällä olisi katuojat ruumiita väärällään kun aika moni kuitenkin on jättänyt lihansyönnin kokonaan.
Vain lihasta (ja purkista) saa B12-vitamiinia. Rautalisää joutuu kasvissyöjä monesti vetämään myös purkista, sillä saatu rauta ei kasvisruuasta välillä jostain syystä riitä tai imeydy.
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvissyöjä, toisinaan täysvegaani (mutta välillä vaan on pakko syödä juustoa) lähinnä ilmastosyistä. Olen aloittajan kanssa ihan samaa mieltä. Vaikka pidän todella paljon kasvisruoista ja olen itse hyvin taitava kokki ja teen monipuolista ja usein aika monimutkaista gourmet-tasoista ruokaa, niin kyllä se vain on niin että vegaaniruoka ei koskaan yllä ihan samalle tasolle. Vegeruokaan myös on pakko käyttää monin verroin enemmän mausteita jotta saa edes lähelle samaa tasoa kuin eläinperäisiä ainesosia sisältävät ruoat, koska useimmat eläinperäiset ainesosat ovat itsessään sellaisia makupläjäyksiä ettei niihin mausteita kauheasti tarvitse muuta kuin vähän korostamaan alkuperäismakuja.
Pelkästään aito voi, kerma ja erilaiset juustot ovat maultaan ja koostumuksiltaan niin rikkaita ettei mikään korvike pysty samaan. Luin kerran lehdestä erään huippukokin (michelin-ravintolan) haastattelun ja muistan ikuisesti yhden kysymyksistä. Kokilta kysyttiin että miksi ravintolaruoka on melkein aina niin paljon parempaa kuin kotiruoka? Ja kokki vastasi että ihmiset järkyttyisivät, jos tietäisivät kuinka paljon voita, kermaa ja suolaa ravintoloissa käytetään. Siksi.
Olen ollut kasvissyöjä/osa-aika-vegaani vajaat 3 vuotta ja sen aikana en ole enää kokenut kertaakaan sellaista kunnon orgasmista OMFGMITENHYVÄÄKUOLEN-makuelämystä, vaikka illastan suht. usein hienoissa ravintoloissa. Matkustellessani etsin aina kohdekaupungin kaikkein parhaat arvosanat saaneen vegeravintolan ja vaikka koskaan en ole pettynyt ja aina olen nauttinut suuresti, en myöskään koskaan ole syönyt sellaista vegeruokaa mikä saisi kuukausia myöhemminkin kuolan valumaan ja miettimään että sinne pitää mennä takaisin joskus. Kun taas tätä ruokavaliota edeltävät ~15 vuotta on täynnä sellaisia kokemuksia ja voin nytkin listata ravintoloita joihin kannattaa mennä ja joita varten jopa kannattaa matkustaa, jotka eivät sovellu vegaaneille.
En silti oikeastaan ikävöi esim. lihaa, vaikka hyvälaatuinen, kunnolla marmoroitu ja oikein valmistettu pihvi valkosipulivoinokareella onkin yksi maailman täydellisimmistä makuelämyksistä. Mutta esim. rapuja ja simpukoita ikävöin, varsinkin kun matkustan paikoissa missä merenelävät ovat se juttu. Ja JUUSTO! Suurin heikkouteni, ja ainoa syy miksi en koskaan ryhdy kokopäiväiseksi vegaaniksi. RAKASTAN JUUSTOA. Kaikkia juustoja. Kuka haluaa elää elämää johon ei kuulu kermainen brie, arominen parmesan, vahva primadonna, vuohenmaitojuusto, ihanasti mureneva manchego tai täydellisen pehmeä camembert tai yhyyy mikä vain mitä fiineiltä juustolautasilta ja tapaspöydiltä löytyy? En minä ainakaan, niin epäitsekäs en ole että jättäisin ruokavaliostani ihan kaiken herkullisen pois. Sori.
Meinasin tulla sanomaan pöksyt kostuttavasta korvasienikeitosta ja muutamasta muusta, mutta tajusin, että jokaisessa on jotain kermaa tai voita kuitenkin. En siis keksi järisyttävää vegaaniruokaa.
Intialaisen keittiön kasvisruoat ovat todella herkullisia ja täyttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasin tulla sanomaan pöksyt kostuttavasta korvasienikeitosta ja muutamasta muusta, mutta tajusin, että jokaisessa on jotain kermaa tai voita kuitenkin. En siis keksi järisyttävää vegaaniruokaa.
No nimenomaan! RAKASTAN sieniä ja esimerkiksi kermainen sienirisotto on yksi bravuureistani, mutta silloinkin ne sienet pitää paistaa voissa maksimaalisen maun saavuttamiseksi, ja risottoon nyt vaan kuuluu parmesaani.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osa kasviruuista on oikein hyviä ja maullisesti samalla viivalla liharuokien kanssa. Mutta mikään kasvisruoka ei anna niin tyydyttynyttä oloa, kuin liharuoka. Olen vähentänyt lihaa ja lisännyt kasviksia. Ehkä jonain päivänä saan tyydytyksen pelkistä kasviksista. Mutta pääosin kasvisruoka häviää maussa liharuuille. Joskus toisinpäin.
Mulla sama. Syön enemmän kasvisruokaa kuin liharuokia, mutta mulle tulee tunne, että jotain puuttuu, jää sellainen tyhjä olo (niin hölmöltä kuin se kuulostaakin) ja tyydyttymätön tunne, jos en saa joskus lihaa. Syön parisen kertaa viikossa liharuokaa ja muuten kasvisruokaa. Joskus vaan on ihan parasta kunnon pihvi. Kokonaan en voisi, tai voisin, mutten halua luopua lihasta. Olen kuitenkin vähentänyt lihaa paljon entisestä.
Parasta liha ja kasvis samassa lautasessa
Vähän kehnompikin kasvisruoka on useimmiten parempaa kuin maailman paras liharuoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautalangasta vääntäen:
On toki mutta ne ihan samat ravintoaineet saa syömällä monipuolisesti kasviksia, varsinkin jos käyttää maitotuotteita myös. Muutenhan täällä olisi katuojat ruumiita väärällään kun aika moni kuitenkin on jättänyt lihansyönnin kokonaan.
Vain lihasta (ja purkista) saa B12-vitamiinia. Rautalisää joutuu kasvissyöjä monesti vetämään myös purkista, sillä saatu rauta ei kasvisruuasta välillä jostain syystä riitä tai imeydy.
Soija ja viljatuotteet estävät raudan imeytymistä ja näitä molempia tai jompaa kumpaa sisältyy väistämättä vegen ruokavalioon suurinakin määrinä.
Eihän lihassa edes ole mitään kovin voimakasta makua. Minä lopetin lihan syömisen kauan sitten ja metvursti on ainoa, mitä olen hieman kaivannut.
Hedelmiä, kakkuja, kasviksia, lihaa, karkkeja, sipsejä tai muita on turha verrata keskenään. Minusta jos verrattaisiin, marjat olisi aivan kärjessä paljon lihan edellä vaikka pidän lihasta.