Paraskaan kasvisruoka ei kuitenkaan koskaan ole yhtä hyvää kuin hyvä liharuoka.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Intialaisen keittiön kasvisruoat ovat todella herkullisia ja täyttäviä.
Olen sekaani, mutta intialaisilla kasvisruoilla voisin elää tyytyväisenä. Upeat mausteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kasvisruoka on ihan hyvää, mutta lihaa tarvitaan myös ihan ravinnollisista syistä.
Mistä syistä? Kerro toki tietämättömälle.
Etkö osaa lukea? Siinä sanotaan, että ravinnollisista syistä.
Kysyin tarkennusta, eikö se muka ollut selvää?
Rautalangasta vääntäen:
Olisi mukava tietää MIKSI ja mistä ravinnollisista syistä.
Siksi kun lihassa on ihmisen tarvitsemia ravintoaineita.
On toki mutta ne ihan samat ravintoaineet saa syömällä monipuolisesti kasviksia, varsinkin jos käyttää maitotuotteita myös. Muutenhan täällä olisi katuojat ruumiita väärällään kun aika moni kuitenkin on jättänyt lihansyönnin kokonaan.
Vain lihasta (ja purkista) saa B12-vitamiinia. Rautalisää joutuu kasvissyöjä monesti vetämään myös purkista, sillä saatu rauta ei kasvisruuasta välillä jostain syystä riitä tai imeydy.
Onko se joku kynnyskysymys jollekin, että ottaa purkista lisäravinteita?
Nauratti entisessä työpaikassa, kun tälläinen "ÄIÄ- porukka" siis tälläinen en varmasti syö mitään "ituhippiruokaa" porukka veti silmät kiiluen ja useita kertaa lisää hakien vebablastuja buffetpöydästä. Nämä llmeisesti siis luulivat kebabia syövänsä. Oli pakko tälle porukalle huomauttaa mitä ovat syömässä. olishan ne muuten saaneet niitä vetää niin paljon kun haluaa, mutta kun niitä oli kuitenkin varattu suhteellisen vähän ja "ituhipit" olis jääny loppuruokailun ajan sitte ilman syömistä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kasvisruoka on ihan hyvää, mutta lihaa tarvitaan myös ihan ravinnollisista syistä.
Rautalangasta vääntäen:
Mitä ravintoaineita lihassa on, jota ei ole kalassa ja kasvisruoassa?
Olen pysynyt ihan hyvin hengissä kala-kasvisruoalla jo 29 vuotta, joten aika yllättävää etten ole kupsahtanut, jos kerran lihaa tarvitaan ravinnollisista syistä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautalangasta vääntäen:
Olen pysynyt ihan hyvin hengissä kala-kasvisruoalla jo 29 vuotta, joten aika yllättävää etten ole kupsahtanut, jos kerran lihaa tarvitaan ravinnollisista syistä :)
Finelistä löytyy kaikkien ruoka-aineiden ravintoarvot.
Vaikka tuskin sua edes kiinnostaa, kunhan yrität päteä.
Vierailija kirjoitti:
Miten niitä voi edes verrata? Eihän kaikki edes tykkää liharuuista.
Ja ihan riippuu myös lihasta, mutta yhtä typerää on kinata kumpi maistuu paremmalta: kana vai nauta.. Ja vielä unohtamatta valmistusmuotoja ja ruumiinosia.
Todella moni ei tykkää kasvisruuista. Ne ovat jotenkin niin mitäänsanomattomia virityksiä.
Vierailija kirjoitti:
Nauratti entisessä työpaikassa, kun tälläinen "ÄIÄ- porukka" siis tälläinen en varmasti syö mitään "ituhippiruokaa" porukka veti silmät kiiluen ja useita kertaa lisää hakien vebablastuja buffetpöydästä. Nämä llmeisesti siis luulivat kebabia syövänsä. Oli pakko tälle porukalle huomauttaa mitä ovat syömässä. olishan ne muuten saaneet niitä vetää niin paljon kun haluaa, mutta kun niitä oli kuitenkin varattu suhteellisen vähän ja "ituhipit" olis jääny loppuruokailun ajan sitte ilman syömistä..
Sitten sinä heräsit ja päästit kissan ulos....
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsin lapsena liharuuista. Mutta lihaa kohtaan syntyy aika nopeasti vastenmielisyys kun sitä ei hetkeen syö, kun se ei ole mitään ihmisapinan luonnollista ravintoa. Nyt parikymmentä vuotta kasvissyöjänä olleena en pysty edes kuvittelemaan lihan syömistä. "Hyvä ruoka" on minulle vain ja ainoastaan kasvisruokaa.
Itse asiassa, liha on simpassille (ihmistä lähin apina) luonnollista ravintoa. Sekö simpanssi että ihminen syövät lihaa proteiinin takia. Joidenkin apinoiden, esim. gorillan, elimistö käyttää kasviproteiinin täydellisesti hyväkseen.
Nykymaailmassa on helppo kikkailla ruuan kanssa kun kaupat ovat auki 24/7 ja kaikkea on.
Olen syönyt ihan ravintolalaadun sekä itsetehtyä vegaaniruokaa useasti, kymmeniä kertoja. Ja ei, en vain pidä siitä. Se on kammottavan pahaa. Kasvisruoat voivatkin olla hyviä koska niissä on sallittua käyttää eläinperäisiä tuotteita kuten voita, maitoa, kermaa, juustoa ja kananmunia, mutta vegaaniruoat? Ei, ne yksinkertaisesti ovat vain pahanmakuisia. Vegaanit jotka hehkuttavat vegaaniruokien erinomaisuutta ovat pakottautuneet sitä syömään niin pitkään, että makuaisti on muuttunut. Eli se voi olla heidän mielestään oikeasti hyvää, mutta ei todellakaan voi sekasyöjälle väittää että tämä tekojuustokimpale/kaurakerma/seitanmöykky on ihan samanlaista kuin tavallinen lihaperäinen vastike. Se on vain itsensä huijaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautalangasta vääntäen:
Pätemishaluiselta vaikutat lähinnä itse. Kun kerran esitit väitteen, sinun kuuluu se todistaa, joten olepa hyvä ja päde!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvissyöjä, toisinaan täysvegaani (mutta välillä vaan on pakko syödä juustoa) lähinnä ilmastosyistä. Olen aloittajan kanssa ihan samaa mieltä. Vaikka pidän todella paljon kasvisruoista ja olen itse hyvin taitava kokki ja teen monipuolista ja usein aika monimutkaista gourmet-tasoista ruokaa, niin kyllä se vain on niin että vegaaniruoka ei koskaan yllä ihan samalle tasolle. Vegeruokaan myös on pakko käyttää monin verroin enemmän mausteita jotta saa edes lähelle samaa tasoa kuin eläinperäisiä ainesosia sisältävät ruoat, koska useimmat eläinperäiset ainesosat ovat itsessään sellaisia makupläjäyksiä ettei niihin mausteita kauheasti tarvitse muuta kuin vähän korostamaan alkuperäismakuja.
Pelkästään aito voi, kerma ja erilaiset juustot ovat maultaan ja koostumuksiltaan niin rikkaita ettei mikään korvike pysty samaan. Luin kerran lehdestä erään huippukokin (michelin-ravintolan) haastattelun ja muistan ikuisesti yhden kysymyksistä. Kokilta kysyttiin että miksi ravintolaruoka on melkein aina niin paljon parempaa kuin kotiruoka? Ja kokki vastasi että ihmiset järkyttyisivät, jos tietäisivät kuinka paljon voita, kermaa ja suolaa ravintoloissa käytetään. Siksi.
Olen ollut kasvissyöjä/osa-aika-vegaani vajaat 3 vuotta ja sen aikana en ole enää kokenut kertaakaan sellaista kunnon orgasmista OMFGMITENHYVÄÄKUOLEN-makuelämystä, vaikka illastan suht. usein hienoissa ravintoloissa. Matkustellessani etsin aina kohdekaupungin kaikkein parhaat arvosanat saaneen vegeravintolan ja vaikka koskaan en ole pettynyt ja aina olen nauttinut suuresti, en myöskään koskaan ole syönyt sellaista vegeruokaa mikä saisi kuukausia myöhemminkin kuolan valumaan ja miettimään että sinne pitää mennä takaisin joskus. Kun taas tätä ruokavaliota edeltävät ~15 vuotta on täynnä sellaisia kokemuksia ja voin nytkin listata ravintoloita joihin kannattaa mennä ja joita varten jopa kannattaa matkustaa, jotka eivät sovellu vegaaneille.
En silti oikeastaan ikävöi esim. lihaa, vaikka hyvälaatuinen, kunnolla marmoroitu ja oikein valmistettu pihvi valkosipulivoinokareella onkin yksi maailman täydellisimmistä makuelämyksistä. Mutta esim. rapuja ja simpukoita ikävöin, varsinkin kun matkustan paikoissa missä merenelävät ovat se juttu. Ja JUUSTO! Suurin heikkouteni, ja ainoa syy miksi en koskaan ryhdy kokopäiväiseksi vegaaniksi. RAKASTAN JUUSTOA. Kaikkia juustoja. Kuka haluaa elää elämää johon ei kuulu kermainen brie, arominen parmesan, vahva primadonna, vuohenmaitojuusto, ihanasti mureneva manchego tai täydellisen pehmeä camembert tai yhyyy mikä vain mitä fiineiltä juustolautasilta ja tapaspöydiltä löytyy? En minä ainakaan, niin epäitsekäs en ole että jättäisin ruokavaliostani ihan kaiken herkullisen pois. Sori.
Meinasin tulla sanomaan pöksyt kostuttavasta korvasienikeitosta ja muutamasta muusta, mutta tajusin, että jokaisessa on jotain kermaa tai voita kuitenkin. En siis keksi järisyttävää vegaaniruokaa.
Tässä otsikossa ei puhuttu vegaaniruoasta vaan LIHASTA vs. KASVISRUOKA, joten korvasienikeitto on sitä kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsin lapsena liharuuista. Mutta lihaa kohtaan syntyy aika nopeasti vastenmielisyys kun sitä ei hetkeen syö, kun se ei ole mitään ihmisapinan luonnollista ravintoa. Nyt parikymmentä vuotta kasvissyöjänä olleena en pysty edes kuvittelemaan lihan syömistä. "Hyvä ruoka" on minulle vain ja ainoastaan kasvisruokaa.
Itse asiassa, liha on simpassille (ihmistä lähin apina) luonnollista ravintoa. Sekö simpanssi että ihminen syövät lihaa proteiinin takia. Joidenkin apinoiden, esim. gorillan, elimistö käyttää kasviproteiinin täydellisesti hyväkseen.
Nykymaailmassa on helppo kikkailla ruuan kanssa kun kaupat ovat auki 24/7 ja kaikkea on.
Hahaa! Mielikuva kun simpanssitkin pyörittävät teuraseläinten tehotuotantotiloja ihmisapinan tavoin :D jep, luonnollista kuin insesti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautalangasta vääntäen:
Pätemishaluiselta vaikutat lähinnä itse. Kun kerran esitit väitteen, sinun kuuluu se todistaa, joten olepa hyvä ja päde!
Annoin paikan, mistä löytyy todisteet. Jos sulle se ei kelpaa, niin syy ei ole minun.
Huonoinkaan kasvisruoka ei kuitenkaan ole kenenkään ruumis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautalangasta vääntäen:
Annoin paikan, mistä löytyy todisteet. Jos sulle se ei kelpaa, niin syy ei ole minun.
Ei se osaa käyttää fineliä. Se on vegaani ja siltä puuttuu aivot.
Olen jo yli 50v ja ollut sekasyöjä, mutta lihan syönti on aina vähän tökkinyt. Varsinkin jos olen ajatellut mitä se liha oikeasti on.
Sitten kun nuorena menin lukemaan ammattiin, jossa luettiin ihmisen anatomia ja nimenomaan tuki-ja liikuntaelimet, vastenmielisyys lihaa kohtaas lissääntyi. Kinkkua syödessä ajattelin, että se on possuraukan pakaralihas. Ja sillä on ihan oma tehtävänsä possun liikkuessa.
Nyt olen vuosia ollut kasvisruualla ja en kyllä lihaa kaipaa. Liha maistuu jo pahalle, verelle ja raudalle.
Kyllä paras possu on elävä possu.
Eläimen silmistä näkee, että se kärsii ihmisten ahneudesta. Tuotantoeläin jo sanana kuulostaa pahalta.
Eläimiä tuotetaan liukuhihnalta, syntymään ja elämään lyhyen elämän, joka on vain kärsimystä, päätyäkseen teurastamoon ja ihmisen lautaselle.
Joulun aikaan näin videon, joka oli kuvattu jossain pienteurastamossa. Siinä mies sitoi possun takajalkaan narun, possu kiskaistiin siitä roikkumaan ja mies puukotti possua kaulaan monta kertaa :(
Vierailija kirjoitti:
Liha on parasta!
Näinhän se on jos ruumiista tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvissyöjä, toisinaan täysvegaani (mutta välillä vaan on pakko syödä juustoa) lähinnä ilmastosyistä. Olen aloittajan kanssa ihan samaa mieltä. Vaikka pidän todella paljon kasvisruoista ja olen itse hyvin taitava kokki ja teen monipuolista ja usein aika monimutkaista gourmet-tasoista ruokaa, niin kyllä se vain on niin että vegaaniruoka ei koskaan yllä ihan samalle tasolle. Vegeruokaan myös on pakko käyttää monin verroin enemmän mausteita jotta saa edes lähelle samaa tasoa kuin eläinperäisiä ainesosia sisältävät ruoat, koska useimmat eläinperäiset ainesosat ovat itsessään sellaisia makupläjäyksiä ettei niihin mausteita kauheasti tarvitse muuta kuin vähän korostamaan alkuperäismakuja.
Pelkästään aito voi, kerma ja erilaiset juustot ovat maultaan ja koostumuksiltaan niin rikkaita ettei mikään korvike pysty samaan. Luin kerran lehdestä erään huippukokin (michelin-ravintolan) haastattelun ja muistan ikuisesti yhden kysymyksistä. Kokilta kysyttiin että miksi ravintolaruoka on melkein aina niin paljon parempaa kuin kotiruoka? Ja kokki vastasi että ihmiset järkyttyisivät, jos tietäisivät kuinka paljon voita, kermaa ja suolaa ravintoloissa käytetään. Siksi.
Olen ollut kasvissyöjä/osa-aika-vegaani vajaat 3 vuotta ja sen aikana en ole enää kokenut kertaakaan sellaista kunnon orgasmista OMFGMITENHYVÄÄKUOLEN-makuelämystä, vaikka illastan suht. usein hienoissa ravintoloissa. Matkustellessani etsin aina kohdekaupungin kaikkein parhaat arvosanat saaneen vegeravintolan ja vaikka koskaan en ole pettynyt ja aina olen nauttinut suuresti, en myöskään koskaan ole syönyt sellaista vegeruokaa mikä saisi kuukausia myöhemminkin kuolan valumaan ja miettimään että sinne pitää mennä takaisin joskus. Kun taas tätä ruokavaliota edeltävät ~15 vuotta on täynnä sellaisia kokemuksia ja voin nytkin listata ravintoloita joihin kannattaa mennä ja joita varten jopa kannattaa matkustaa, jotka eivät sovellu vegaaneille.
En silti oikeastaan ikävöi esim. lihaa, vaikka hyvälaatuinen, kunnolla marmoroitu ja oikein valmistettu pihvi valkosipulivoinokareella onkin yksi maailman täydellisimmistä makuelämyksistä. Mutta esim. rapuja ja simpukoita ikävöin, varsinkin kun matkustan paikoissa missä merenelävät ovat se juttu. Ja JUUSTO! Suurin heikkouteni, ja ainoa syy miksi en koskaan ryhdy kokopäiväiseksi vegaaniksi. RAKASTAN JUUSTOA. Kaikkia juustoja. Kuka haluaa elää elämää johon ei kuulu kermainen brie, arominen parmesan, vahva primadonna, vuohenmaitojuusto, ihanasti mureneva manchego tai täydellisen pehmeä camembert tai yhyyy mikä vain mitä fiineiltä juustolautasilta ja tapaspöydiltä löytyy? En minä ainakaan, niin epäitsekäs en ole että jättäisin ruokavaliostani ihan kaiken herkullisen pois. Sori.
Arvostan sinua ettö pyrit vegaanisuuteen vaikka olet noin tykästynyt eläintuotteisiin, voisi jopa sanoa addiktoitunut. Itselleni kasvissyönti on ollut paljon helpompaa sillä minua liha on aina kuvottanut vaikka toisaalta myös joissain ruoissa maistunut hyvältä, jos oikein muistan. Mutta varsinkin kalat ja merenelävät ovat aina olleet minulle painajaismaista ruokaa. Juusto sen sijaan oli minullekin vaikein asia luopua, ensin olin laktovege 10 vuotta ennen kuin pääsin juustosta irti, nyt olen ollut jo melkein 20 vuotta vegaani.
Minä olen kyllä löytänyt sellaisia huippuja makuelämyksiä kasvisruoasta mitä en silloin lihansyöjänä saanut. Viimeksi 90-luvulla olen lihaa syönyt ja mitä se ruoka silloin oli, makaronilaatikkoa ehkä pitsaa joskus, en niitä lihaisina kaipaa. Monesti kyllä teen niin hyvää kasvisruokaa itse että olen onnesta soikeana ja kiitollinen että ei tarvtitse lihaa syödä.
Näinhän se on.
N18