Ikuisuusasiasta: miehen omistamasta talosta ja vaimon osallistumisesta asumiskuluihin
Tiedän, että tämä on ikuinen ja loppuun kaluttu aihe, mutta jospa vielä irtoaisi. Minulta ainakin irtoaa.
Mies on ostamassa taloa ja suunnittelee lyhentävänsä lainaa noin viidelläsadalla eurolla kuussa. Lainanlyhennyksen päälle tietysti tulee lämmitys ym. omakotitaloasumisen kulut. Tontti oma.
Minun osuuteni asumiskuluista on ”sovitusti” 300 euroa.
Eikö se ole aika paljon? Voiko lämmitykseen ja muihin laskuihin mennä 600 euroa kuussa, jolloin maksaisin puolet kaikesta sälästä siinä lainan ympärillä?
Meillä on avioehto, ja se selittänee miksi tämä pikkuisen hiertää. En ole eroamassa tai hyötymässä, mutta tuntuu hullulta, että maksaisin talosta, josta en tule omistamaan prosenttiakaan.
Tietysti keskustelen vielä miehen kanssa, mutta toivoisin asiallisia mietteitä aiheesta. Olenko ihan taukki, kun en ole valmis maksamaan asumisestani kolmeasataa?
Ja kun joku kysyy miksen osallistu talon ostoon: olen opiskelija.
Kommentit (566)
Sinun ei missään nimessä valmistuttuasi kannata ostaa osuutta mieheltä! Ei mitään järkeä
Vierailija kirjoitti:
Sinun ei missään nimessä valmistuttuasi kannata ostaa osuutta mieheltä! Ei mitään järkeä
Tämä on nyt sanottu jo niin monta kertaa että pitää tosissaan harkita vaikkapa sitä sijoitusasuntoa siihen tilalle. Onneksi on aikaa miettiä, mutta siihen asti tuo ”vuokra” pitää ihan akuutisti keskustella puhki.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja haluan vielä kerran perustella, miksi tämä miehen lainan lyhentäminen on mielestäni vähän kyseenalaista (sen avioehdon lisäksi):
Ymmärrätte varmaan, että on aika hullunkurista nostaa itse lainaa, ja lyhentää sillä lainalla toisen ihmisen lainaa. Kerryttäisin siis samalla miehen omaisuutta sillä rahalla, joka minun jonain päivänä pitää maksaa takaisin.
Ap
Se ei ole hullunkurista vaan suoraan typerää. Jos kerran maksat velkarahalla, niin maksa sitten omaa lainasi. Ostat sitten vaikka yksiön ja maksat sitä itsellesi. Sinulla on mies joka ajattelee vain itseään, joten alat ajattelemaan sinäkin itseäsi ja sanot, että mies voi muuttaa vuokralle sinun luokse 500€ kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tuo 300 on todella vähän. Mies petaa tilannetta niin, että eron tullen et todellakaan saa mitään.
Miksi ihmeessä pitäisikään saada?
Jos lapsia tulee ja nainen esim. jää kotiin hoitamaan, mies voisi maksaa naiselle eläkevakuutusta ajalta, jonka nainen on pois työelämästä. Siinäpä se.
Nainen säästäköön omaan lukunsa ja ostakoon vaikka vuokra-asunnon.
Paljonko kustantaisi vastaava talo vuokralle per nokka?
Varmasti enemmän kuin 300€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin ennen tämäniltaista keskustelua koko ketjun uudestaan. Huomasitteko että sain rutkasti alapeukkuja kun mietin, että 300 on liikaa, mutta lopulta kun olin ilmoittanut maksavani 300 €, kaikki olivat sitä mieltä että minun ei pitäisi maksaa penniäkään?
Av:n logiikka.
Tykkäsin tuosta matemaattisen tarkan laskukaavan kommentista. Otan miehen kanssa puheeksi!
Ap
Mene töihin.
Tämäkin toistuu. Menen sitten kun mun tarvitsee mennä.
Ap
Koska ajattelit kantaa mitään vastuuta elämästäsi? Mene töihin
Luitko vieläkään? En ole ”kääntänyt kelkkaani”, koska en edelleenkään hyväksy 300 euron maksua, jos se ei vastaa todellisia kuluja. Olen muutaman kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että nuo todelliset kulut täytyy selvittää. Vuosi on hyvä aikajana.
Ap
Siis, et hyväksy 300e maksua , koska se ei vastaa todellisia kuluja.
No, ei taatusti vastaa, lämmityskulut 200e/kk
Kiinteistövero 32e/ kk
Vakuutukset 35e/kk
Jätemaksut 30e/kk
Sähkö 50e/kk
Tiemaksu 10e/ kk
Okt huoltotyöt 50/kk
———————
Yht 407e/kk
Missä sinä ap luulet asuvasi noin halvalla kuin 300e . Nuo maksut mitkä arvioin ovat varmasti jossain takahikiällä ja muualla paljon enempi.
Olisit valinnut köyhän kumppanin , niin ei tarvisisi kitistä, kun nykyisellä on varaa ostaa talo ja sinulla ei.
Saisit hävetä.
Ja tosiaan jos minulle nainen tarjoaisi mahdollisuutta asua 300 eurolla/kk (= puoli-ilmaiseksi) omakotitalossa, niin sehän olisi melkoinen lottovoitto.
Saisin asua nykyistä mukavammin ja edullisemmin, ja tuloista jäisi mukavammin sijoitettavaksi osakkeisiin tai sijoitusasuntoon.
Mutta ilmeisesti naiselle tuo ei riitä. Miehestä on oltava tuotakin enemmän taloudellista hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Luitko vieläkään? En ole ”kääntänyt kelkkaani”, koska en edelleenkään hyväksy 300 euron maksua, jos se ei vastaa todellisia kuluja. Olen muutaman kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että nuo todelliset kulut täytyy selvittää. Vuosi on hyvä aikajana.
Ap
Kiinteistövero 32e/ kk
Vakuutukset 35e/kk
Jätemaksut 30e/kk
Sähkö 50e/kk
Tiemaksu 10e/ kk
Okt huoltotyöt 50/kk
———————
Yht 407e/kk
Missä sinä ap luulet asuvasi noin halvalla kuin 300e . Nuo maksut mitkä arvioin ovat varmasti jossain takahikiällä ja muualla paljon enempi.
Olisit valinnut köyhän kumppanin , niin ei tarvisisi kitistä, kun nykyisellä on varaa ostaa talo ja sinulla ei.
Saisit hävetä.
Mitä minun pitää nyt hävetä? Sitä että olen naimisissa minua rikkaamman miehen kanssa? En viitsi.
Enkä kitise omakotitalostakaan, koska asun sellaisessa mielelläni. Miehelläni siihen sattuu olemaan varaa, minulla ei.
En häpeä edes sitä, etten tahdo maksaa miehen taloa omalla lainallani. Koska se on väärin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiinteistövero 32e/ kk
Vakuutukset 35e/kk
Jätemaksut 30e/kk
Sähkö 50e/kk
Tiemaksu 10e/ kk
Okt huoltotyöt 50/kk
———————
Yht 407e/kk
Saisit hävetä.
Eikä siellä perähikiälläkään kukaan ole niin hölmö että tarjoaisi asumista pelkkiä juoksevia kuluja vastaan.
Jonkun on täytynyt ostaa se talo, johon sitoutuu rahaa.
Jos minä laitan 150 000e kiinni omakotitaloon, se 150 000e on pois sijoituksista joista voisin saada tuottoa.
...ja tietysti päälle tulee putkirempat, kattorempat, ikkunarempat, jne. Kuka niistä vastaa?
Tiivistettynä: reilu maksu ap:lle on 50% vuokrasta vastaavasta talosta, ei puolet kuluista. Esim. jos vastaavan talon saisi vuokralle hintaan 1500e/kk, reilu maksu ap:lle olisi 750e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan jos minulle nainen tarjoaisi mahdollisuutta asua 300 eurolla/kk (= puoli-ilmaiseksi) omakotitalossa, niin sehän olisi melkoinen lottovoitto.
Saisin asua nykyistä mukavammin ja edullisemmin, ja tuloista jäisi mukavammin sijoitettavaksi osakkeisiin tai sijoitusasuntoon.
Mutta ilmeisesti naiselle tuo ei riitä. Miehestä on oltava tuotakin enemmän taloudellista hyötyä.
Sitten kun olen työelämässä niin se saattaa ollakin lottovoitto. Opiskelijana ja lainannostajana se on enemmänkin kolikkopeliä miehen pussiin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiinteistövero 32e/ kk
Vakuutukset 35e/kk
Jätemaksut 30e/kk
Sähkö 50e/kk
Tiemaksu 10e/ kk
Okt huoltotyöt 50/kk
———————
Yht 407e/kk
Saisit hävetä.Mitä minun pitää nyt hävetä? Sitä että olen naimisissa minua rikkaamman miehen kanssa? En viitsi.
Enkä kitise omakotitalostakaan, koska asun sellaisessa mielelläni. Miehelläni siihen sattuu olemaan varaa, minulla ei.
En häpeä edes sitä, etten tahdo maksaa miehen taloa omalla lainallani. Koska se on väärin.
Ap
Eli kitinän aihe on ettet pääsekään hyötymään 100% miehesi rahoista.
Miehesi tarjoaa sinulle "vain" puoli-ilmaista asumista alle puolella reilusta vuokrahinnasta, mutta sekään ei riitä. Pitäisi saada asua täysin ilmaiseksi miehen kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiinteistövero 32e/ kk
Vakuutukset 35e/kk
Jätemaksut 30e/kk
Sähkö 50e/kk
Tiemaksu 10e/ kk
Okt huoltotyöt 50/kk
———————
Yht 407e/kk
Saisit hävetä.Mitä minun pitää nyt hävetä? Sitä että olen naimisissa minua rikkaamman miehen kanssa? En viitsi.
Ap
Miehesi tarjoaa sinulle "vain" puoli-ilmaista asumista alle puolella reilusta vuokrahinnasta, mutta sekään ei riitä. Pitäisi saada asua täysin ilmaiseksi miehen kustannuksella.
Tosi moni tässä ketjussa on sanonut, että on asunut tai on mahdollistanut asumisen ilmaiseksi. Minä en kuitenkaan edelleenkään (...) halua asua täysin ilmaiseksi, vaan maksaa muista kuluista puolet. Kuten olen sanonut aloituksessa ja lukuisissa kommenteissa.
Ap
Yrittääköhän mies jotenkin vedättää sua jos teille on pitänyt avioehtokin tehdä eikä miehellä ilmeisesti isompaa omaisuutta ole jos ottaa asuntolainan ja pyrkii nyt vielä perimään sulta vuokraa??
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiinteistövero 32e/ kk
Vakuutukset 35e/kk
Jätemaksut 30e/kk
Sähkö 50e/kk
Tiemaksu 10e/ kk
Okt huoltotyöt 50/kk
———————
Yht 407e/kk
Saisit hävetä.
Minun omakotitaloni kaikki kustannukset ovat n. 300 euroa / kk. 130 neliötä, vanha mutta remontoitu talo 15 min etäisyydellä yhdestä Suomen suurimmista kaupungeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiinteistövero 32e/ kk
Vakuutukset 35e/kk
Jätemaksut 30e/kk
Sähkö 50e/kk
Tiemaksu 10e/ kk
Okt huoltotyöt 50/kk
———————
Yht 407e/kk
Ap
Tosi moni tässä ketjussa on sanonut, että on asunut tai on mahdollistanut asumisen ilmaiseksi. Minä en kuitenkaan edelleenkään (...) halua asua täysin ilmaiseksi, vaan maksaa muista kuluista puolet. Kuten olen sanonut aloituksessa ja lukuisissa kommenteissa.
Ap
Kukapa ei haluaisi?
En tiedä oletko koulupudokas vai mitä, mutta väännetään vielä kerran rautalangasta:
sen edellytyksenä etä voi asua maksamalla vain juoksevat kulut (+ putkirempat, ikkunarempat, kattorempat, jne) on että omistaa talon.
Jos ei omista, se joka omistaa yleensä haluaa jotain sitäkin että on upottanut ison tukun rahaa taloon.
Jos saa asua millä tahansa pienemmällä summalla kuin käypä vuokra, on se hyväntekeväisyyttä.
Jos kuvi ei miellytä, ala tienaamaan rahaa ja osta itsellesi puolet talosta. Sitten voitte jakaa kulut fifty-fifty. Siihen asti ole onnellinen että miehesi on noin avokätinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiinteistövero 32e/ kk
Vakuutukset 35e/kk
Jätemaksut 30e/kk
Sähkö 50e/kk
Tiemaksu 10e/ kk
Okt huoltotyöt 50/kk
———————
Yht 407e/kk
Saisit hävetä.Eikä siellä perähikiälläkään kukaan ole niin hölmö että tarjoaisi asumista pelkkiä juoksevia kuluja vastaan.
Jonkun on täytynyt ostaa se talo, johon sitoutuu rahaa.
Jos minä laitan 150 000e kiinni omakotitaloon, se 150 000e on pois sijoituksista joista voisin saada tuottoa.
...ja tietysti päälle tulee putkirempat, kattorempat, ikkunarempat, jne. Kuka niistä vastaa?
Tiivistettynä: reilu maksu ap:lle on 50% vuokrasta vastaavasta talosta, ei puolet kuluista. Esim. jos vastaavan talon saisi vuokralle hintaan 1500e/kk, reilu maksu ap:lle olisi 750e/kk.
Se talo on silloin SINUN omaisuutta, ei ap:n, koska avioehtokin on. Kuka pöljä SUN omaisuutta haluaisi kerryttää 750 eurolla. Aviopuolisolle ei kuulu kerryttää sinun omaisuutta lainaa ottamalla ilman että saa osuutta talosta. Vitsit että on olemassa yksinkertaisia ihmisiä, toivottavasti olet nyt ja jatkossakin yksineläjä nuiden aivoitustesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Yrittääköhän mies jotenkin vedättää sua jos teille on pitänyt avioehtokin tehdä eikä miehellä ilmeisesti isompaa omaisuutta ole jos ottaa asuntolainan ja pyrkii nyt vielä perimään sulta vuokraa??
Hänellä on muutakin omaisuutta ja olen kaikesta omaisuudesta tietoinen ja ymmärrän, että hän haluaa omaisuutensa turvata. Tuohonkaan omaisuuteen minulla ei ollut varaa mutta ei minun tarvitse siitä mitään maksaakaan.
Vedättämisen mahdollisuudesta en tiedä, mutta luotan kyllä. Paitsi sitä pidän vedätyksenä, että maksan talosta jota en omista ja josta voin periaatteessa milloin vain lentää pois. Ja maksan sen rahan vielä myöhemmin takaisin.
Ap
Okei, naiset.
Te jotka alapeukutitte viestejänne.
Kuinka moni teistä on valmis hankkimaan asunnon, ottamaan asuntolainan ja upottamaan siihen 150 000 - 300 000e rahaa, vastaamaan isoista remonteista, jne ja tarjoamaan minulle asumista pelkkiä juoksevia kuluja vastaan?
Kädet ylös.
Minun ei tarvitse sijoittaa taloon rahaa, ei osallistua isompien remonttien maksamiseen, tms. Riittää kun maksan satasen kuussa sen sijaan että maksan nykyisen 550e vuokraa kerrostalokämpästä.
No?
On. Aika hyvin meillä on tuloihin suhteutetusti menneet menot, kuten sovittu.
Ap