Aikuinen ihminen nuolee ruokalautasensa syönnin jälkeen... mitä hittoa???
Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan?
Itselleni tuli ensi kertaa eteen, nimittäin oma mies teki noin. Olin aivan tyrmistynyt ja sähähdin, että tuo touhu muuten loppuu ja heti, en enää ikinä halua nähdä moista. Kysyin, joutuiko hän lapsena näkemään nälkää vai mikä on, että pitää käyttäytyä kuin koira? Ei kuulemma joutunut, virnistelee vaan idioottimaisesti purkautumiseni johdosta. Lautaselle jääneessä liemessä on kuulemma niin paljon makua, ettei sitä voi heittää hukkaan. Siis lientä on joku muutama pisara, ei sen vertaa että lusikalla voisi loput suuhun laittaa jos se helkkarin liemi niin älyttömän tärkeää ja arvokasta on!
Muuten fiksu mies kyseessä, joten sitäkin käsittämättömämpää. Tuntuu pieneltä asialta, mutten jotenkin pääse yli tästä. Jos vielä kerrankin näen moista, tekee mieli lopettaa koko muuten hyvä suhde. En ole mikään järkyttävä nipottaja-hienostelija, mutta normaalit pöytätavat pitää jokaisella terveellä aikuisella olla. Lautasen nuoleminen herättää ainoastaan seuraavia mielleyhtymiä:
a) koira
b) pikkulapsi
c) henkisesti vajavainen, jollain tapaa vammainen
Jotenkin tuntuu että jotain meni pilalle jos en pysty unohtamaan tätä asiaa. Sanoin kyllä miehelle suoraan, että sun miehekkyys laskee ihan roimasti mun silmissä jos teet tuollaista. Ei oikein pöksyt kostu miehestä joka nuolee lautasta kuin koira. Ärsyttää ihan mielettömästi, oli pakko vain avautua jollekin tästä. Kavereille ei kehtaa, hehän pitäisivät miestäni täysin vajakkina ja alikehittyneenä ja se vaikeuttaisi ajanviettoa yhdessä. Tai lähinnä sitä sosialisointia ei kai olisi enää luvassa.
Onko muilla tullut vastaan vastaavaa?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mensalainen ja nuolen lautasen, jos kastike on erityisen hyvää. Eihän haarukalla ja veitsellä saa kastiketta syötyä kunnolla.
mensa-lainen ei ole ikinä kuullut leivänpalasta millä kastike pyyhkäsitään suukkuun?
Taidat oikeesti olla manse--lainen ? ?
En syö leipää.
Vierailija kirjoitti:
Nuolen pillua ja lautasta
Eipä ihme että sun kieli on aina ruskea kastikkeesta mihin on tarttunut karvoja.
Se nimittäin näkyy kun sä lipsuttelet sitä lautastasi kuin sisilisko ruokailun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun innoittamana, tulin juuri kotiin töistä ja nuolin antaumusella herkullisen jauhelihakastikkeen lopun lautaselta ruokailun päätteeksi. Mies naureskeli ja koira tuijotti loukkaantuneena, yleensä se on hänen hommansa.
Koira tuijotteli loukkaantuneena? Katsoppas kuinka kateellinen on Mustisi ilme kuin siirryt lipomaan seuraavaksi takapuoltasi. Tämän ketjun innoittamana.
Vierailija kirjoitti:
Pussaahan jotku naiset koiriakin vaikka ne on juuri syönyt ulkona kakkaa.
Joo, ne on nuo samat muijat jotka nuolee lautasensa ruokailun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, huh... en voi uskoa, että ihmiset oikeasti nuolee lautasen puhtaaksi?!
Minulla on jäänyt elävästi mieleen entinen työkaveri joka nuoli jugurttipurkin kannen ja reunat puhtaaksi työpaina kahvihuoneessa. Olin tyrmistynyt ja se on jäänyt minulle ikävästi mieleen, en ole ennen sitä enkä sen jälkeen nähnyt, että joku aikuinen ihminen nuolee ruoka-astiaansa. Toivottavasti ei tarvitse enää moista nähdä. Ja oikeasti en ole mikään tiukkis ja sääntöjen pikkumainen noudattaja, mutta tuossa nuolemisessa menee raja.
Tietenkin jugurttipurkit kansineen ja jätskituutin paperit nuollaan. Haarukka ja lusikkakin nuollaan. Mikei siis lautasta? Ruoan haaskaaminen on moraalitonta.
Itse käytän jugurttipurkin kannen puhdistamiseen lusikkaa. Onko se ihan outoa? Jäätelötuutin kannen saatan kyllä nuolaista puhtaaksi, mutta en ala niitä riekaleisia papereita lipomaan.
Mutta ihan oikeasti, kyllä lautasen nuoleminen on täysin nolo ja ei korrekti tapa. Jos ei olisi, niin silloin sitä esiintyisi myös enemmän julkisesti esim. ravintoloissa.
Oikeasti, en voi uskoa, että te aikuiset ihmiset nuolette kotona lautasia.
En oikein tajua kaikkea tätä paheksuntaa. En itse nuole lautasia, mutta ei järkyttäisi, jos joku niin tekisi.
Miten se eroaa siitä, jos pyyhkii loput leipäpalaan? Tämä on taas näitä pöytätapoja, jotka on sitä, että laumalle apinoita on opetettu jokin tapa tehdä ja siinä on sitten pysyttävä, ihan vain kun se on TAPA...
Meillä ei nuolla lautasia eikä jogurttipurkkien kansia (kun niitä pieniä ei osteta), mutta kyllä ap minusta ylireagoi vahvasti. Joko täysin huumoritajuton ihminen tai joku tunnelukko syömisen kanssa. Ja koiraan viittaaminen noin usein... jotain ongelmaa hänellä on psyykessä. Ja mitä ne nyt ihmisetkin sanoisi. Ilmeisesti vahvalla häpeällä kasvatettu.
No joo, arvailuja, mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
En oikein tajua kaikkea tätä paheksuntaa. En itse nuole lautasia, mutta ei järkyttäisi, jos joku niin tekisi.
Miten se eroaa siitä, jos pyyhkii loput leipäpalaan? Tämä on taas näitä pöytätapoja, jotka on sitä, että laumalle apinoita on opetettu jokin tapa tehdä ja siinä on sitten pysyttävä, ihan vain kun se on TAPA...
No en nyt kuvailisi hyviä pöytätapoja noudattavia ihmisiä "laumaksi apinoita joita on opetettu". Ennemminkin ne nuolijat ovat näitä apinoita.
Hyvät käytöstavat ovat toisten ihmisten kunnioittamista. Käytöstavoillasi annat myös ensivaikutelman itsestäsi. Minä en halua ainakaan jäädä kenenkään mieleen tyyppinä joka nuolee ahneena lautasenkin.
Mä nuolen aika usein himassa lautaseni, siispä ei tuo minusta mikään paha juttu. Tosin, jos noin kovin tökkii, niin kannattaa varmaan jotenkin rakentavasti kertoa, ettei toiste halua moista nähdä ja ehdottaa vaikka lautasen pyyhkimistä leipäpalasella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en nyt kuvailisi hyviä pöytätapoja noudattavia ihmisiä "laumaksi apinoita joita on opetettu". Ennemminkin ne nuolijat ovat näitä apinoita.
Hyvät käytöstavat ovat toisten ihmisten kunnioittamista. Käytöstavoillasi annat myös ensivaikutelman itsestäsi. Minä en halua ainakaan jäädä kenenkään mieleen tyyppinä joka nuolee ahneena lautasenkin.
Hah. Ruokapöydässä monen vuoden jälkeen aviopuolisolle ensivaikutelma? Miten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä siellä et tiedä, että mitä eroa on lautasen nuolemisella puhtaaksi kastikkeesta tai lautasen pyyhkäiseminen puhtaaksi leipäpalalla, niin toivottavasti emme ikinä eksy samaan ravintolaan tai pöytäseurueeseen aterialle.
Ruoka on niin kallista, että on upea teko syödä se viimeistä myöten.
Miksi jättää hyvää ruokaa, kastiketta, murusia ym. lautaselke, josta se huuhdellaan vuemäriin?
Miksi ap, KERRO?
Kotioloissa, oman väen kesken voi ihyvin tehdä noin ja pitääkin tehdä.
Eri asia julkisilla paikoilla, vierauluilla jne. vaikka silloinkin olisi parasta toimia noin, mutta se ei tietenkään kuulu hyviin tapoihin.
On suorastaan kauhistuttavaa, miten paljon lautasille jää hyvää ruokaa, kun sitä ei saa syötyä ruokailivälineillä.
Usein voisi käyttää lusikkaa hastukan ja veitsen asemesta, mutta kun sekään ei kuulu hyviin tapoihin.
Sen sijaan ruoka huuhdellaan viemäriin, kuormittamaan vesistöjä ja kalliit ja ravinnerkkaat ruoka-aineet menevät hukkaan..
Ole onnellinen tarkasta miehestäsi, siinä on kues joka käsittää, ettei ruokaa kannata heittää menemään.
Silläkin määrällä jonka ap itse heittää ruokaa tuon takia roskiin, eläisi joku kehitysmaan lapsi jopa kuukausia.
Olet ääliö ap, pahimmasta päästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä siellä et tiedä, että mitä eroa on lautasen nuolemisella puhtaaksi kastikkeesta tai lautasen pyyhkäiseminen puhtaaksi leipäpalalla, niin toivottavasti emme ikinä eksy samaan ravintolaan tai pöytäseurueeseen aterialle.
Ravintola ja koti on kaksi eri asiaa, mutta mitäpä tuosta vääntämään, kun et eroa tiedä.
Nämä niinkutsutut "hyvät tavat" eli etiketti on satojen vuosien takaisesta yhteiskunnasta aatelisten ja muun yhteiskunnan eliitin omaksi huvikseen kehittämää teatteria, jonka tarkoitus on vain erottua rahvaasta. Rahvas söi nälkäänsä ja joka murunen oli tarpeen. Eliitillä oli varaa tuhlata. Lautaselle jätettiin ruokaa ja palvelusväki nuoli ne sitten keittiön puolella.
Vierailija kirjoitti:
Ei onneksi tee tuota ravintolassa. Eikä muiden ihmisten nähden. Vain minun (tosin se toivottavasti nyt loppui).
Ilmeisesti hän kuvittelee, että minun seurassani voi sikailla miten tahansa. Kuten yllättävän moni mies. Sitten ihmettelee miksei naista enää kiinnosta.. miksi pitää olla niin nuija?-ap
Ihmettelen kyllä, että noin hermostut, jos olitte kahdestaan. Hyvä, että kotona ei tarvitse nipottaa.
Minä olen törmännyt lautasen nuolijaan työpaikalla ja kyllä hieman hätkähdin.
Ap kuulostaa nyt siltä ettei ole kaikki muumit laaksossa. Ei normaali ihminen reagoi noin hysteerisesti siihen, vaikka toinen kotioloissa vähän toheloisikin. Minusta verrattavissa johonkin piereskelyyn, nenänkaivuuseen tms. Huonoa käytöstä, mutta jotkut sitä tekee. Oman kumppanin voi toki sellaisen takia jättää jos kokee oikeasti tarpeelliseksi, mutta tuo meuhkaaminen on kyllä lähinnä naurettavaa. Ja joku "kukaan tuttu ei enää koskaan suostuisi tapaamaan meitä jos kertoisin" - onkohan ne kaveritkaan ihan normaaleja, jos ne tuollaisesta alkavat välejä katkomaan?
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tavat on luotu sen takia, että kunnioitetaan muita ihmisiä. Lautasen nuoleminen, mässytys ja vaikka piereskely voi viedä jonkun ruokahalut tai muuten herättää ällötystä, joten hyvien tapojen mukaista on olla tekemättä niitä.
Toki sellaisessa ympäristössä, jossa kukaan ei häiriinny voi hyvin tehdä mitä huvittaa.
Olisit ottanut alapääsi paljaaksi ja sanonut, että nuolee nyt täältäkin, sielläkin hyvänmakuista
Tämän ketjun innoittamana, tulin juuri kotiin töistä ja nuolin antaumusella herkullisen jauhelihakastikkeen lopun lautaselta ruokailun päätteeksi. Mies naureskeli ja koira tuijotti loukkaantuneena, yleensä se on hänen hommansa.