Aikuinen ihminen nuolee ruokalautasensa syönnin jälkeen... mitä hittoa???
Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan?
Itselleni tuli ensi kertaa eteen, nimittäin oma mies teki noin. Olin aivan tyrmistynyt ja sähähdin, että tuo touhu muuten loppuu ja heti, en enää ikinä halua nähdä moista. Kysyin, joutuiko hän lapsena näkemään nälkää vai mikä on, että pitää käyttäytyä kuin koira? Ei kuulemma joutunut, virnistelee vaan idioottimaisesti purkautumiseni johdosta. Lautaselle jääneessä liemessä on kuulemma niin paljon makua, ettei sitä voi heittää hukkaan. Siis lientä on joku muutama pisara, ei sen vertaa että lusikalla voisi loput suuhun laittaa jos se helkkarin liemi niin älyttömän tärkeää ja arvokasta on!
Muuten fiksu mies kyseessä, joten sitäkin käsittämättömämpää. Tuntuu pieneltä asialta, mutten jotenkin pääse yli tästä. Jos vielä kerrankin näen moista, tekee mieli lopettaa koko muuten hyvä suhde. En ole mikään järkyttävä nipottaja-hienostelija, mutta normaalit pöytätavat pitää jokaisella terveellä aikuisella olla. Lautasen nuoleminen herättää ainoastaan seuraavia mielleyhtymiä:
a) koira
b) pikkulapsi
c) henkisesti vajavainen, jollain tapaa vammainen
Jotenkin tuntuu että jotain meni pilalle jos en pysty unohtamaan tätä asiaa. Sanoin kyllä miehelle suoraan, että sun miehekkyys laskee ihan roimasti mun silmissä jos teet tuollaista. Ei oikein pöksyt kostu miehestä joka nuolee lautasta kuin koira. Ärsyttää ihan mielettömästi, oli pakko vain avautua jollekin tästä. Kavereille ei kehtaa, hehän pitäisivät miestäni täysin vajakkina ja alikehittyneenä ja se vaikeuttaisi ajanviettoa yhdessä. Tai lähinnä sitä sosialisointia ei kai olisi enää luvassa.
Onko muilla tullut vastaan vastaavaa?
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein tajua kaikkea tätä paheksuntaa. En itse nuole lautasia, mutta ei järkyttäisi, jos joku niin tekisi.
Miten se eroaa siitä, jos pyyhkii loput leipäpalaan? Tämä on taas näitä pöytätapoja, jotka on sitä, että laumalle apinoita on opetettu jokin tapa tehdä ja siinä on sitten pysyttävä, ihan vain kun se on TAPA...
Yleensä tavat on luotu sen takia, että kunnioitetaan muita ihmisiä. Lautasen nuoleminen, mässytys ja vaikka piereskely voi viedä jonkun ruokahalut tai muuten herättää ällötystä, joten hyvien tapojen mukaista on olla tekemättä niitä.
Toki sellaisessa ympäristössä, jossa kukaan ei häiriinny voi hyvin tehdä mitä huvittaa.
On lukematon määrä tapoja, jotka on luotu muuten, kuin kunnioittamaan muita ihmisiä.
Ruuistakin osa on tapana syödä käsin, osa on tapana syödä veitsellä ja haarukalla, ja osa on tapana syödä puikoilla. Ja jos syöt muulla tavoin, voi sitä paheksuntaa. Naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun innoittamana, tulin juuri kotiin töistä ja nuolin antaumusella herkullisen jauhelihakastikkeen lopun lautaselta ruokailun päätteeksi. Mies naureskeli ja koira tuijotti loukkaantuneena, yleensä se on hänen hommansa.
Täytyy itsekin kokeilla illalla. Jos mies pimahtaa samaan tapaan kuin ap, niin voin toimittaa hoitoon. En kyllä usko, meillä ei kotioloissa olla kovin niuhoja.
Minusta on joskus tosi vapauttavaa ja rentouttavaa, hassutella ja irrotella ja viis veisata etiketistä tai hyvistä käytöstavoista ja saatan joskus kotona piereskellä, röyhtäistä, tilsata haarukalla perunaa ja liemen hörpätä lautasen reunalta, jos se on hyvää.
Joissakin kulttuureissa on ihan ok. juoda keiton liemi ruokalautaselta. Ja tätä tapaa näkee jopa ravintolassa.
Jos ap. on noin kaavoihin kangistunut, parisuhde ei lupaa hyvää.
Taitaa olla moraalin/ tapojen/rahojen vartija yhdessä ja samassa naishahmossa. Miesparka.
Eräs mies kokeilee onko mikrosta otettu ruoka tarpeeksi lämmintä työntämällä kielen keskelle annosta. Tämä on ihan karseeta. Sama toistuu joka ruokatauolla töissä, vältän katsomasta, näky puistattaa.
Olen ap. n kanssa samoilla linjoilla. Ei tulis mieleenikään nuolla lautasta. Ei seurassa, ei yksin, ei kotona, ei missään! Hyi! En ole sika enkä koira. Olen ihmeissäni, kuin monelle tämä nuoleskelu on täällä ihan ok käytöstä. Olen ajatellut, että nykyään hyvät käytöstavat ovat unohtuneet. Eikä käytöstapoja viitsitä enää kasvattaa lapsille. Tämä jälleen todistaa sen. Ps. Ap, mun eksä teki tuota samaa, se on yksi syistä miksi se on ex.
Vierailija kirjoitti:
Eräs mies kokeilee onko mikrosta otettu ruoka tarpeeksi lämmintä työntämällä kielen keskelle annosta. Tämä on ihan karseeta. Sama toistuu joka ruokatauolla töissä, vältän katsomasta, näky puistattaa.
🤢🤢🤢
Onhan tuo ällöä, mutta ei sen takia kannata herneitä nenuun kiskoa. Sanot miehelle asiasta ja kysyt millaiset tavat hänen mielestään kuuluu hyviin ruokatapoihin ja mitkä ei, kerrot vastaavat omasta mielestäsi ja sen pohjalta sopia keskenään millaisia tapoja kumpikin odottaa toisen käyttävän. Mun mielestä tämäkin on asia, josta voi ja pitää keskustella, koska ihmisillä on erilaiset mielipiteet. Ihan lähtien siitä, onko soveliasta selata kännykkää ruoalla tai lukea lehteä muutakin kuin aamiaisella. Noustaanko pöydästä yhtä aikaa vai voiko ensimmäisenä valmis lopettaa ja korjata omat astiat vaikka toinen vielä syö.
Mun appi on kouluja käynyt - lääketiett.tohtori ja hän mökillä hulluttelee makuhermojaan nuolemalla lautaselta sulaneen Aino vaniljajäätelön. Ja väittää vielä, sen olevan ainut ja oikea tapa, jos haluaa helliä makunystyröitä, jotka ovat kielessä.
Ettei se lautasen nuoleminen suinkaan ole tyhjän kanssa, vaan etikettiin vedoten, sekin nautinto on otettu ihmiseltä pois ja ettei turhia iloitaisi, niin kuin luterilaiseen uskontoon kuuluu.
Ukki on opettanut tavan jopa meidän lapsille ja silloin nauru raikaa ja iloa piisaa kaikilla. Ja voin sanoa, maistuu hyvältä.
Hulluttelu antaa energiaa ja parantaa mielenlaatua.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap. n kanssa samoilla linjoilla. Ei tulis mieleenikään nuolla lautasta. Ei seurassa, ei yksin, ei kotona, ei missään! Hyi! En ole sika enkä koira. Olen ihmeissäni, kuin monelle tämä nuoleskelu on täällä ihan ok käytöstä. Olen ajatellut, että nykyään hyvät käytöstavat ovat unohtuneet. Eikä käytöstapoja viitsitä enää kasvattaa lapsille. Tämä jälleen todistaa sen. Ps. Ap, mun eksä teki tuota samaa, se on yksi syistä miksi se on ex.
Minulle käytöstavat ovat jäykkiä sosiaalisia koodeja, joista monet eivät oikeastaan edes perustu mihinkään. Joskus historiassa on vaan sovittu, että juuri tässä meidän kulttuurissamme tämä toimintamalli on jotenkin hirveän paha ja tämä toinen hirveän hyvä. Jossakin toisessa kulttuurissa voi olla sovittu ihan toisin ja hyvin sielläkin pärjätään.
Minusta kotipiirissä nämä teennäiset käytöstavat voi korvata ihan vaan toisen ihmisen huomioimisella. Esimerkiksi ei haittaa vaikka joskus kuuluu pörähdys, mutta sen verran pitää olla välimatkaa ettei toisen tarvitse haistella lemua. Lautasen nuoleminen menee minusta vähän rajoille. Ymmärrän jos se ärsyttää, mutta tuollaista suhteetonta keuhkoamista asiasta en ymmärrä. Siitä ei kuitenkaan ole kenellekään mitään konkreettista haittaa.
Olen ollut treffeillä miehen kanssa, joka teki vastaavaa.
Luulisi että mies joka kehtaa nuolla hyviä juttuja noinkin vapautuneesti ja antaumuksella ois just naisten mieleen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle käytöstavat ovat jäykkiä sosiaalisia koodeja, joista monet eivät oikeastaan edes perustu mihinkään. Joskus historiassa on vaan sovittu, että juuri tässä meidän kulttuurissamme tämä toimintamalli on jotenkin hirveän paha ja tämä toinen hirveän hyvä. Jossakin toisessa kulttuurissa voi olla sovittu ihan toisin ja hyvin sielläkin pärjätään.
Minusta kotipiirissä nämä teennäiset käytöstavat voi korvata ihan vaan toisen ihmisen huomioimisella. Esimerkiksi ei haittaa vaikka joskus kuuluu pörähdys, mutta sen verran pitää olla välimatkaa ettei toisen tarvitse haistella lemua. Lautasen nuoleminen menee minusta vähän rajoille. Ymmärrän jos se ärsyttää, mutta tuollaista suhteetonta keuhkoamista asiasta en ymmärrä. Siitä ei kuitenkaan ole kenellekään mitään konkreettista haittaa.
Ukkini nuoli lautasensa, röyhtäili ja piereskeli vapaantuneesti pöydässä niin, että kunnolla lemusi. Nauroi vaan pilkallisesti, kun meitä muita hävetti ja oksetti. Auta armias jos kukaan meistä muista teki samoin tai laittoi kyynerpäät pöydääle, niin sai kuulla kunniansa. Tavat ja sopimukset, kyllä. Sitä varten on yleinen etiketti, mitä noudatetaan, kun kaikki noudattavat ei tule pahastumista tai hämmennystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukkini nuoli lautasensa, röyhtäili ja piereskeli vapaantuneesti pöydässä niin, että kunnolla lemusi. Nauroi vaan pilkallisesti, kun meitä muita hävetti ja oksetti. Auta armias jos kukaan meistä muista teki samoin tai laittoi kyynerpäät pöydääle, niin sai kuulla kunniansa. Tavat ja sopimukset, kyllä. Sitä varten on yleinen etiketti, mitä noudatetaan, kun kaikki noudattavat ei tule pahastumista tai hämmennystä.
Piereskely ruokapöydässä nyt on törppöä.
Mutta joissakin maissa röyhtäily on kiitos kokille. Ja sekin on - kappas vaan - tapa.
Ap. tietysti istuu ruokspöydässä selkä suorana, polvet tiukasti yhdessä, vain ranne rentona pöydän reunassa, pitää yllä sivistynyttä keskustelua ja puree jokaisen suupalansa kymmeneen kertaan ja eri ruokalajien välissä pyyhkii pellavaisella ruokaliinalla suupielensä, ettei vain eri maut sekoittuisi keskenään.
Siis hyi v*ttu!! Enpä ole kyllä nähnyt lastenkaan tekevän noin. Ainakaan omat lapset eivät noin tee. Heivaisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut treffeillä miehen kanssa, joka teki vastaavaa.
Tuliko seuraavat treffit :D?
Aika erikoisen kuvan tuollainen käytös jättää.
Kotioloissa ei niin tarvitse nipottaa ainakaan meillä.
Siis mitä sikoja täällä oikeasti pyörii. Yäk! Toivottavasti teillä possuilla ei ole lapsia, tosin valitettavasti on, kun joskus näkee ihan järkyttäviä pöytätapoja esim oman lapseni kavereilla..
Anoppini puhuu ruoka suussa, sekä mässyttää ja siskoni imeskelee karkkeja äänekkäästi sekä ryystää maitoa ruuan päälle todella kuuluvasti. Hyi hele! Saa savun nousemaan korvista tuollainen. Jos joku tulisi naamani eteen vielä nuolemaan lautasta niin varmaan räjähtäisin.
Vierailija kirjoitti:
Ap. tietysti istuu ruokspöydässä selkä suorana, polvet tiukasti yhdessä, vain ranne rentona pöydän reunassa, pitää yllä sivistynyttä keskustelua ja puree jokaisen suupalansa kymmeneen kertaan ja eri ruokalajien välissä pyyhkii pellavaisella ruokaliinalla suupielensä, ettei vain eri maut sekoittuisi keskenään.
Kolahtiko? Oletko vähän possu?
Olet minusta tosi nipo. Minä kysysin häneltä, onko hän selvillä hyvistä pöytätavoista? Tunnetko miehesi perheen, millaiset pöytätavat siellä on.