Mikä sinulle elämässä joskus sanottu kommentti (hyvä tai paha) on syöpynyt ikuisesti päähäsi?
Kommentit (2721)
Olin ujo ja sosiaalisesti kömpelö lapsi enkä siksi mitenkään erityisesti loistanut koulussa. Koin myös ulkopuolisuutta eikä minulle muodostunut ystävyyssuhteita lapsena. Olin aina se ihan kiva.
Minut jätettiin aina ulkopuolelle ja opettajakin syyllistyi nälvimiseeni eikä puuttunut edes näkemäänsä kiusaamiseen.
Mieleeni on syöpynyt sanat useamman ihmisen suusta: "sinusta ei koskaan tule mitään"- onneksi olen sisukas ja ärsyttävä- kiusallanikin opiskelin enemmän ja paremmin kuin nämä sanojat, olen myös yhteiskunnallisesti "hyvässä" työssä. Jos sanoja ei olisi kuollut, kävisin hieromassa tosiasiat hänen naamaansa.
Enoni, poikamies, otti kahden sisaruksensa lapsia kesälomallaan viikoksi luokseen.
Hän vei meitä vuorotellen Turkuun ja Helsinkiin katsomaan nähtävyyksiä.
Hän myös tutki, millaisia hengen lahjoja meissä oli.
Kerran hän antoi minulle Kari Suomalaisen piirroskirjan ja pyysi, että selitän, mikä oli muutaman piirroksen vitsi.
Tein niin, ja hän totesi, että 'pää leikkaa kuin partaveitsi'.
Olen aina sen muistanut...
Vierailija kirjoitti:
'Olisit tosi hyvännäköinen, jos sulla olis isommat tissit'. t. ensimmäinen ja ainoa poikaystäväni ollessamme ensimmäistä ja ainoaa kertaa sängyssä. Eipä ole ollut hirveästi mieltä deittailla tai harrastaa seksiä tuon jälkeen. N27
Tiedäthän kuitenkin nykyisin, että moni mies pitää pieniä rintoja seksikkäinä ja moni pitää *ainoastaan* sellaisia hyvännköisinä? Siis ettei sulle nyt vaan ole jäänyt mitään väärinkäsitystä tästä?
Rintoihin liittyvä kokemus tämäkin, mutta mies näkökulmasta. Murrosikäisenä olin lievästi pullea, en kuitenkaan merkittävästi ylipainoinen, mutta sillain että siinä vaiheessa ikää kun on hormonit ja kaikki sekaisin niin jonkin verran rasvaa kertynyt rintoihin. Nelosluokalla, yksi luokan vitsiniekka poika totesi uimahallissa pidetyllä liikuntatunnilla kovaan ääneen että "***:lla on luokan isoimmat tissit" ja muut nauroivat, opettaja ei kuullut/ ollut kuulevinaan.
Nykyisin normaalipainoinen ja normaalikroppainen aikuinen mies, mutta uimahallissa tai rannalla ilman paitaa oleminen tuo edelleen epämukavia tuntemuksia. Ei onneksi enää niin pahasti kuin teininä.
Vierailija kirjoitti:
Tätini( hieman yksinkertainen) sanoi mulle, että näytän sammakolle. Vastasin, että voi olla, mutta sä näytät rupisammakolle. Siitäkös täti suuttui.
Näille "totuuksien" laukojille on tosi kova pala, kun sanoo takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo limsan juominen sinussa jo näkyykin. Näin sanoi minulle isäni, kun join saunan jälkeen limpparilasillista. Saimme limsaa kerran viikossa. Olin ehkä ekalla tai tokalla luokalla. Juoksin huoneeseeni itkemään. Muistan, miten se sattui, vaikka siitä on yli 30 vuotta. Isäni tapasi kommentoida vastaavalla tavalla ulkonäköäni aina silloin tällöin.
Lukiossa minulle puhkesi syömishäiriö.
En ihmettele. Terveisin läskiperse. Ruma sellainen.
"En ymmärrä, miksi sellaiset saa lapsia, joiden ei tarvitse niitä saada" sanoi ystävänäni pitämäni henkilö, kun kerroin hänelle raskaudestani.
"Susta tulisi mahtava rikollispomo. Oot niin v*tun älykäs". Sanottuna selvällä kunnioituksella vanhemman miehen toimesta. Olen melko pienikokoinen nainen. Todellakin otin kohteliaisuutena.
Olet kaunis ja silti ihan mukava.
Olin saanut juuri keskenmenon 14. raskausviikolla ja kotiutunut sairaalasta. Suru oli suuri. Eräs ystävä soitti ja sanoi "No mutta nauti nyt elämästä kun ei tullutkaan vauvaa". Tämän käsittämättömän kommentin muistan ikuisesti. En voinut muuta kuin ajatella, että hän katsoi asiaa jostakin täysin omasta, eriskummalisesta vinkkelistään. Toisen kerran sain keskenmenon 16. raskausviikolla ja olin hyvin heikossa kunnossa sairaalasta kotiutuessani. Tällöin tuttu tuli käymään ja sanoi "Nythän sää voit mennä töihin." Siinä hetkessä en kyennyt kuin ajattelemaan, miten selviän hetken kerrallaan eteenpäin. Ei kauhean lohduttava ja myötäelävä kommentti ollut sekään siihen tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tätini( hieman yksinkertainen) sanoi mulle, että näytän sammakolle. Vastasin, että voi olla, mutta sä näytät rupisammakolle. Siitäkös täti suuttui.
Olisit tietysti voinut kuitata tädille, että "etkö osaa suomea, se sanotaan näytät sammakoLTA".
Vaihtoehtona olisit voinut kysyä, että "jaa, mitä minä näytän sille sammakolle?".
En ymmärrä, miten sinä voit osata tehdä työtäsi.
Siinä vaiheessa yliopistokoulutus alalle ja 15 vuotta työkokemusta menestykkäästi takana. Omalla alallani olin silloin ja edelleen ihan arvostettu osaaja.
Tämä kommentti kesken kaveriporukan grillausillan. Olin aina porukassa vähän dissailun kohde. Paljon muutakin vastaavaa sain vuosien varrella kuulla. Nykyään olen karistanut koko porukan pois elämästäni.
Vierailija kirjoitti:
Olimme jossain etelänlomalla ollessani 13 v. Olimme vesipuistossa ja siellä kaksi eteläeurooppalaista pikkumimmiä katseli pitkään nenänvarttaan pitkin ja toinen sanoi "you are not beautiful."
"Who gives a shit?"
Ala-asteen opettaja sanoi minulle kun koulupäivä oli loppunut ja halusin tehdä kuvaamataidon työtäni valmiiksi, että sinusta tulee isona taiteilija. Uskomatonta, kuinka yhden opettajan kiltisti sanottu lause nosti lapsen alkoholistiperheen murheiden tunkiosta tavallaan muiden, normaalien perheiden lasten rinnalle.
Olin etenkin yläasteella todella rajusti koulukiusattu. Opettajat halusivat aina julistaa kiitettäviä saaneita ja luetuttaa parhaita aineita. En tajua, mitä hyötyä tuosta oli? Välitunnilla tuli sitten tyttöjen vessassa litsaria, revittiin hiuksia ja poltettiin vaatteisiin ja laukkuun tupakalla reikiä. Välillä ei päästetty vessan eriöstä pois vaan olivat pönkkänä oven edessä kunnes välituntivalvoja pelasti minut. Pojat yleensä nipistelivät ja haukkuivat minua.
Toinenkin sanoja on jäänyt mieleen: sain kiitettävän aineesta X ja uusi oppilas spontaanisti huudahti, ettei ikinä olisi voinut noin tyhmän näköisestä ihmisestä tuota todeksi uskoa! Nykyään kyseinen henkilö on peruskoulun opettajana.
Jälkikäteen olen monesti ajatellut sitä, että miksi ihmeessä muut olivat niin ilkeitä minua kohtaan koulussa? Jokainen tiesi, että kuinka surkeita tapauksia vanhempani ovat ja elämässäni ei ollut mitään kadehdittavaa. Minähän jouduin käytännössä huolehtimaan omasta pienestä siskostani, koska vanhemmista ei siihen hommaan ollut. Välillä hävetti pyytää luokanvalvojalta olla pois pikkusiskon hammaslääkäriin viemisen vuoksi ja valehdella, että vanhemmat ovat töissä.
Siskoni sanoi kun ompeli minulle 9v kevätjuhla mekkoa, että sä et tule ikinä saamaa miestä, noilla hampailla ja tollasella möhömahalla.Hän oli 19v ,en ollut lihava mutta pieni pömppö maha ,hampaat näytti isoilta pienissä kasvoissa. Olen kyllä saanut miehen ja kauniiksi kehuttu monta kertaa. Mutta kyllä se sanonta silloin mieleen jäi.
Joillakin miehillä on kumma tapa lytätä naisia sanoilla. Mitä niitä muistamaan. Sairaiden sanoituksia...
"Mun poikaystävä tykkäis sun tisseistä, mut onneks mulla on hyvä perse, niin se voi tykätä siitä sitten."
Tyyppi oli ihan mukava kyllä, mutta tuo oli niin outo juttu sanoa, että jäi mieleen. Hänellä ei kyllä ollut rintoja nimeksikään, mutta en ollut koskaan ennen edes ajatellut asiaa.
Päiväkodin täti(oletettu) kysyi 5-vuotiaalta minulta, kasvatanko ripsiäni. Suutuin siitä hirveästi ja aloin kiinnittämään huomiota ripsiini, jotka ehkä ihannepoikamalliin ovat melko pitkät.
- (minun nimeni) on kyllä ahne sika, sanoi lapsuudenystäväni itselleen niin, että kuulin. Olin hetkeä aikaisemmin lainannut häneltä pulkkaa ja kiittänyt vuolaasti ja muutenkin kohteliaasti.
Kun siskoni tuttu oli todennut minusta, että olen niin kaunis, ettei minussa ole yhtään virhettä. Se hämmästytti todella, koska en ollut koskaan ajatellut olevani kaunis. Näin tämän siskoni tutun vain yhden kerran. Olin lähdössä viettämään syntymäpäivääni pukeutuneena pikkumustaan. Hieno muisto.