Mitä mieltä hedelmöityshoidoista?
Hyväksytkö hedelmöityshoidot? Olen itse tahattomasti lapseton ja olin kylässä parilla, joilla on lapsia. He eivät tiedä hoidoistamme mitään, mutta mies otti puheeksi hedelmöityshoidot ja sanoi, ettei hyväksy niitä ja jatkoi että silloin jos ei luomusti onnistu, olisi parempi adoptoida lapsi. Millaisia ajatuksia teillä on aiheesta ja oletko itse lapsellinen vai lapseton?
Olen itse miettinyt tätä asiaa jonkin verran ennen tätä kommenttia ja tuntenut joskus syyllisyyttä siitä, että haluan omista geeneistä lapseni.
Kommentit (59)
Vierailija:
Lisäksi olen sitä mieltä, että hedelmöityshoidot ovat ihmisten puuttumista asioihin, jotka eivät heidän toimivaltaansa kuulu.
Niinhän on tuolla logiikalla adoptiokin. Eikös teille olis toinen lapsi jo tullut jo niin oliis tarkoitettu? Eihän hedelmöityshoidoissa ole sen kummempaa eroa adoptioon, te vain otatte jo syntyneen lapsen. Ja valikointihan siinäkin tehdään, minkä ikäinen lapsi, mistä maasta, sukupuoli jne jne
En hyväksy hedelmöityshoitoja missään tilanteessa, en itselleni enkä kenellekään muulle.
Vierailija:
Syyt siihen, etten hyväksy, ovat samat kuin Morrella. Lisäksi olen sitä mieltä, että hedelmöityshoidot ovat ihmisten puuttumista asioihin, jotka eivät heidän toimivaltaansa kuulu.
puuttuuhan ihminen päivittäin asioihin, jotka eivät heidän toimivaltaansa kuulu. Oikeastaan kaikki lääketiede on sellaista aina kivunlievityksestä ehkäisyyn, rokotuksista antibiootteihin. Ei lapsettomuushoidot ole mitään mystistä salatiedettä, vaan ihan normaalia lääketieteellistä toimintaa. Naisen ja miehen sukusolut yhdistetään ja lopputuloksena on (toivottavasti) kauan odotettu lapsi.
Mutta adoptiossa ei muuta voikaan valita (adoptiomaan lisäksi).
Mutta hedelmöityshoidoissa voinee tätä kehitystahtia ryhtyä valikoimaan ominaisuuksia enemmänkin; pituutta, hiusten väriä, silmien väriä.. Kenties jopa luonneseikkoja.
Ehkäpä tuon kirjoittaja tarkoitti esim. soluteknologiaa, eli ihmisen biologiaan puuttumista, joka on täysin eri asia kuin joku adoptio...
Sitäpaitsi kautta aikojen ovat ihmiset (ja myös eläimet) hoitaneet orvoiksi jääneitä poikasia, se ei ole mikään uusi teknologian mahdollistama muutos. Noilla asioilla on aika hemmetin iso ero!
Vierailija:
Vierailija:
Lisäksi olen sitä mieltä, että hedelmöityshoidot ovat ihmisten puuttumista asioihin, jotka eivät heidän toimivaltaansa kuulu.Niinhän on tuolla logiikalla adoptiokin. Eikös teille olis toinen lapsi jo tullut jo niin oliis tarkoitettu? Eihän hedelmöityshoidoissa ole sen kummempaa eroa adoptioon, te vain otatte jo syntyneen lapsen. Ja valikointihan siinäkin tehdään, minkä ikäinen lapsi, mistä maasta, sukupuoli jne jne
Morre:
Mutta adoptiossa ei muuta voikaan valita (adoptiomaan lisäksi).Mutta hedelmöityshoidoissa voinee tätä kehitystahtia ryhtyä valikoimaan ominaisuuksia enemmänkin; pituutta, hiusten väriä, silmien väriä.. Kenties jopa luonneseikkoja.
Voineehan pian varmasti adoptiossakin valita em. seikkoja! Mistä sinä sen tiedät?
Mitä tulevaisuus tuo tullessaan, niin sitä ei voi kukaan tietää. Ja saahan adoptiossakin valita, mistä maasta lapsen haluaa... vaikuttaa aika lailla lapsen ulkonäköön.
miten monista kysymyksistä on tullut tuollaisia hyväksyn/ en hyväksy. Hyväksytkö lihansyönnin? Hyväksytkö vesiskootterit? Hyväksytkö pinnasängyn?
..joooooo. hyväksyn hedelmöityshoidot (paitsi edellisitä en kyllä tykkää vesiskoottereiden melusta). En ole itse joutunut niiihin turvautumaan, mutta useampi ystävä on, vaihtelevin tuloksin. Symppaan heitä täysillä. Ei se mitään ' pelailua' ole, vaan rankka tie kulkea.
Ja ps. ihmiset ja eläimet on hieman eri juttu, kun nyt mietit eläinten hoivaamista ja ihmisten adoptioprosessia.. Hienoinen ero, eikö??
Missä menee raja? Mihin asti sinä olet valmis hyväksymään geeniteknologian? Sairauksia voitaisiin parantaa, elinikää pidentää, poistaa ei-toivottuja ominaisuuksia, lisätä toivottuja...
Raja on veteen piirretty viiva, joka siirtyy sitä mukaa kuin teknologia kehittyy. Missä vaiheessa tulee piste, jota ei saa ylittää?
Morre:
Mutta hedelmöityshoidoissa voinee tätä kehitystahtia ryhtyä valikoimaan ominaisuuksia enemmänkin; pituutta, hiusten väriä, silmien väriä.. Kenties jopa luonneseikkoja.
Esim. kivikaudella; hyväksytkö jos nainen metsästää? Keskiajalla; hyväksytkö pakanan? Talonpoikasaikakausi (Suomessa); Hyväksytkö yöjalassa käynnin?
jne.
Joe hedelmöität munasolun, kuinka hyvin pystyt arvioimaan sen luonnetta? Varmaan parivuotiasta kuitenkin ehkä paremmin... Sitä ei tiedä mitä tulevaisuudessa VOINEE tapahtua, sekä hoitojen, että adoption saralla, joten ei kannata spekuloida.
Vierailija:
Missä menee raja? Mihin asti sinä olet valmis hyväksymään geeniteknologian? Sairauksia voitaisiin parantaa, elinikää pidentää, poistaa ei-toivottuja ominaisuuksia, lisätä toivottuja...
Raja on veteen piirretty viiva, joka siirtyy sitä mukaa kuin teknologia kehittyy. Missä vaiheessa tulee piste, jota ei saa ylittää?
Jaa-a..
Nykyään elinikää pidennetään ihan liikaa. Kärsivää ei millään haluta päästää lepoon :(
Kauhulla odotan tulevaisuutta jos sama tahti jatkuu. Kuolevia ei päästetä pois vaan pidetään väkisin elossa ja samaan aikaan pakolla tehdään mittatilaus-lapsia täyttämään vanhempien haaveita.
Morre:
Vierailija:
Raja on veteen piirretty viiva, joka siirtyy sitä mukaa kuin teknologia kehittyy. Missä vaiheessa tulee piste, jota ei saa ylittää?Jaa-a..
Nykyään elinikää pidennetään ihan liikaa. Kärsivää ei millään haluta päästää lepoon :(
Lapsettomuushoidot lisääntyvät jatkuvasti. Mistä se on merkki? Ei tämä pallo loputtomiin ihmisiä jaksa kantaa.
Kiina-politiikka tietyin osin sopisi hyvin koko maapallolle muutamaksi sadaksi vuodeksi. Ei se palloa pelasta, mutta sillä saisi lisäaikaa.
Minä hyväksyn hoidot parin omilla soluilla. Sen sijaan sperman tai munasolujen luovutusta lasten tehtailemiseksi muille ihmisille en hyväksy.
jos pari ei vain keskenään saisi lasta? Muuten ei olisi mitään vialla, mutta keskenään eivät onnistu?
Ovulaation induktio hormoneilla (clomifen, gonal, puregon...), inseminaatio, ivf, munasolun luovutus... nämä kaikki on hedelmöityshoitoja. Mutta onko esim. homeopatia, akupunkito, henkiparantaminen jne. myös ns. tuomittavien hedelmöityshoitojen listalla?