Mitä mieltä hedelmöityshoidoista?
Hyväksytkö hedelmöityshoidot? Olen itse tahattomasti lapseton ja olin kylässä parilla, joilla on lapsia. He eivät tiedä hoidoistamme mitään, mutta mies otti puheeksi hedelmöityshoidot ja sanoi, ettei hyväksy niitä ja jatkoi että silloin jos ei luomusti onnistu, olisi parempi adoptoida lapsi. Millaisia ajatuksia teillä on aiheesta ja oletko itse lapsellinen vai lapseton?
Olen itse miettinyt tätä asiaa jonkin verran ennen tätä kommenttia ja tuntenut joskus syyllisyyttä siitä, että haluan omista geeneistä lapseni.
Kommentit (59)
ja itselläni onkin 2 luovuttajan siittiöillä alkuun saatettua lasta. Olen myös luovuttanut munasolujani kahdelle parille, joista toinen sai soluni avulla lapsen.
En saanut enkä halunnut valita lapsilleni ominaisuuksia, mutta tuttavani, joka on adoptoinut, sai valita sukupuolen, iän ja värin. Mitäs siitä sanotte?
" Ei siinä millään lailla peukaloida perimää tai saa valita sukupuolta. Jos ei sitten hoidollakaan saa lasta, niin sitten onneksi on olemassa adoptiomahdollisuus."
Näin adoptiolapsena tuollainen ajattelumaailma loukkaa. Aivan kuin adoptio olisi se viimeinen oljenkorsi. Onneksi minun vanhemmat halusivat juuri minut =)
että hoidot maksetaan omasta kukkarosta, ei yhteiskunnan.
Meillä mies oli ensin kovasti vastaan, mutta ajan mittaan paljastui ettei se vastustanut hoitoja minkään etiikan perusteella. Oli vaan niin pettynyt lapsettomuuteen että jotenkin suojeli itseään siltä, että olis joutunut pettymään vielä hoitoihinkin: kauhea rahanmeno ja edelleenkään ei lapsia.
Lähdettiin lopulta kumminkin kokeilemaan, onneksi : )
Muutama korjaus asiaan, kyseessä hyvin monimuotoinen ja yksilöllinen sairaus...
- Joillakin e-pillerit hillitsevät, toisilla aktivoivat
- Laparoskopia ei tuo välttämättä " onnea" , endo saattaa villiintyä myös pesäkkeiden poiston seurauksena, varsinkin, jos kaikkea ei saada pois (eikä vaikeimmissa tapauksissa saadakaan)
- Raskaus on sinällään kyllä paras ja tehokkain SÄÄSTÄVÄ hoito, koska sen aikaiset hormonit vaikuttavat _joka puolella_ oleviin pesäkkeisiin (myös niihin, jonne ei kirurgin veitsi ylety), kiinnikkeisiin hormonit ei vaikuta mutta kasvava kohtu napsauttelee niitäkin poikki
- Munasarjojen poisto hävittää yleensä endon, koska se tarvitsee erityisesti estrogeenia elääkseen MUTTA tunnetaan tapauksia, joissa endokudosta on muodostunut munasarjojen poiston jälkeenkin
- Munasarjoja ei yleensä lähdetä ihan kevyin perustein leikkelemään varsinkaan alle 40-vuotiailta, koska tämän jälkeen joutuu aloittamaan hormonikorvaushoidot
- Suuri osa endometrioosia sairastavista saa lapsia ILMAN hoitoja (esim. juuri tällaisen puhdistavan laparoskopian jälkeen)
- Vaikeissa taudin muodoissa (jos esim. munatorvet tukkeutuneet) paras ja tehokkain hoitomuoto on IVF
Minulle tehtiin toinen laparoskopia (puolen vuoden sisään) maaliskussa 2006, poistettu molemmista munasarjoista endokystat - kahden viikon kuluttua skopiasta oli juuri leikattuun munasarjaan kasvanut uusi endokysta (5x5cm)... Tautini on sen verran ärhäkkä, että raskaus olisi lääkärinikin mukaan se " paras vaihtoehto" , koska olen vasta hiukan päälle 30 ja ei haluttaisi vielä lähteä tekemään radikaalileikkausta... Munatorvet tukossa ja luomuonnistuminen mahdotonta :/ Arvatkaapa tekeekö mieli koettaa raskautua avusteísesti tässä tilanteessa?!
Morre:
[b]Taudin hoitoon kuuluu usein ehkäisypillerien määrääminen, jolloin kuukautiskierto on paremmin ennustettavissa ja hallittavissa, sekä laparoskopiassa suoritettava pesäkkeitten poistaminen.[/b]
mielestäni se on LUONNON (ei jumalan) valinta, että ihminen joka ei luomusti tule raskaaksi ei ole riittävän hyvä geeneiltään jatkamaan sukua! Eli se ei tarkoita, etteikö voisi olla hyvä äiti ADOPTIOlapselle, mutta häntä ei ole tarkoitettu biologiseksi äidiksi, ainakaan sen kumppanin kanssa jonka kanssa yrittää lasta. Sillä onhan näitäkin, että pari ei saa lapsia keskenään, mutta jonkun toisen kanssa saa, eli luonto valitsi, että nämä kaksi yksilöä eivät olleet tarpeeksi hyviä jatkamaan sukua!!! Maailma on täynnä kodittomia lapsia ja minusta adotiota pitäisi tukea huomattavan paljon enemmän ja se pitäisi olla helpompaa.
Lapsi ei ole mikään subjektiivinen oikeus!
Lapsettomien ei toki tarvitse pelastaa kaikkia maailman kodittomia lapsia, voivathan he olla ilman lastakin.
Itse yritimme esikoistamme 2-vuotta ennenkuin se luomusti ilmoitti tulostaan, missään vaiheessa ei tullut pieneen mieleenikään, että olisin jotain hoitoja edes harkinnut, se on sairasta luontoon puuttumista! Ikinä en munasoluja tule luovuttamaan!
Ultralla ei ole sitten taas mitään tekemistä hedelmöityshoitojen kanssa eikä myöskään syövälllä, sillä nämä kaksi asiaa tapahtuu jo olemassaoleville ihmisille/sikiölle!! Siinä ei ole mitään yhteistä lasten väkisin tekemisen kanssa, sillä ne lapset jotka tekemällä tehdään jossain laboratoriossa ei todellakaan ole luonnon mukaan kuulunut syntyä! Yksikään hedelmöityshoidoilla saanut lapsi ei ole ennen tekemistään, eli sitä kun niitä ei ole ollut edes olemassa ole kaivannut syntymää. Siksi myöskään ehkäisy ei liity hedelmöityshoitoihin mitenkään, sillä olematon ei voi kaivata olemassaoloa!
Entäs luovutetuilla soluilla saadut lapset? Siinähän ei sorreta luonnon tahtoa jättää pari vaille biologista jälkeläistä...
: )
...kaikenlaisia sitä tänne mahtuukin... voi hyvä tavaton...
Meillä on keskenmenoja takana ihan riittävästi. Ja nyt on selvinnyt että ne johtuvat mitä todennäköisemmin miehen siittiöistä. Miehellä on todella paljon siittiöitä mutta eniten huonolaatuisia. Ja jostain syystä nämä huonolaatuiset ovat päässet aina yrittämään... Lääkärit ovat todenneet että jos miehen siittiöt pestäisiin ja vain ne normaalit päästettäisiin oikeaan aikaan etenemään niin onnistunut raskaus olisi todennäköinen! Jos jatkamme yrittämistä näin, ilman hoitoja niin keskenmenoja tulee vielä lukuisia :( Arvio oli että tilannetta voisi verrata siihen että saa seitsemän oikein lotossa! Ja me olemme saaneet yhden lapsen vuosia sitten ilman hoitoja. Joten tuskin kahta kertaa tulee lottovoittoa?
Pitäisikö tässä sitten vain luovuttaa ja hyväksyä tämä tilanne? Alkaa käyttää ehkäisyä ettei vaan tule raskaaksi. Kun ei noita keskenmenoja enää jaksaisi... Vai eikö hoitoihin lähteminen olisi kuitenkin järkevämpää? En tarvitsisi edes mitään hormoneita. Vain miehen siittiöt pitäisi pestä.
Mikään hoito ei tietenkään tuo 100 prosentin varmuudella lasta ja varsinkaan tervettä mutta jos edes jotenkin voi hyödyntää lääketiedettä niin miksi sitä ei hyödyntäisi?
No, kai sitä on jotain yritettävä, vaikka onhan se jo nähty esim. " tosiuskovaisten" kanssa, että heidän mielipidettään ei edes faktat kumoa.. Huokaus..
Otetaan esimerkki. Miehen siittiöt ovat hitaita. Eivät oikein selviä perille. Lääkärit vähän avustavat tätä hommaa ottamalla tuon siittiöiden matkan pois välistä. Onpa hurjan keinotekoista.. Kuten joku jo edellä mainitsikin, olette sitten varmaan kaikkea keinotekoista vastaan, te hoitojen vastustajat. Vähän avarakatseisuutta, pyydän! (Tosin tämä minun viestini ei ole kovin avarakatseinen, kun suututtaa niin paljon..)
Ja lopetetaan nyt aikuiset (?) ihmiset se jossittelu. Jos sadan vuoden päästä saa valita pituuden ja hiusten värin lapselleen, jos sadan vuoden päästä dinosaurukset valtaavat maailman, jos sadan vuoden päästä koko palloa ei enää ole.. HIEMAN realiteettia elämään, jookos?
Hävettää ihan. Keskiverto suomalainen hyväksyy hedelmöityshoidot, joten älkää lapsettomat surko noita besserwisser kommentteja. Itse en ole keskiverto, koska hyväksyn hoidot seksuaalisille vähemmistöille myös. Mielestäni tietyt rajoitukset pitää olla. Esim. ikä jne. Niin ja kyllähän niitä sairauksiakin nykyaikainen lääketiede hoitaa, miksei siis jonkun sairauden aiheuttamaa lapsettomuutta myös.
Lapsettomuus ei ole sairaus eikä siihen kuole.
Lapsettomuushoidot ovat tie ihmisrodunjalostukseen. Pian lapselleen saa alkaa valita erilaisia ominaisuuksia... Ja miten kävi kun ihminen alkoi leikkiä jumalaa koirien jalostuksessa?
Adoptiota kannatan lämpimästi ja soisin sille rutkasti enemmän tukea myös yhteiskunnan taholta.
...Lapsettomuudessa on usein kyse kuitenkin sairaudesta, jota hoidetaan mm. hedelmöityshoitojen avulla. Siis ehdottomasti ihmiset, joilla ns. luomukeinoin saatuja lapsia, ovat todellakin jäävejä vastaamaan tähän kysymykseen, koska jos lapsettomuus/hedelmättömyys koskee itseä ja sitä haluaa hoitaa, ne hyväksytään, mutta..
Vai oletko tosiaan sitä mieltä, että ainoa hoitomuoto joihinkin sairauksiin on raskaus??
Olet todella lapsellinen ja naiivi.
tahattomasti lapsettomien asia pelastaa maailman orpoja kurjuudesta. Jokainen haluaa kuitenkin ensisijaisesti oman, biologista alkuperää olevan lapsen ja jos tämä ei onnistu luomusti, niin onneksi lääketiede on kehittänyt lapsettomuushoidot, jotka eivät todellakaan ole mitään jalostamista. Myös lapsettomuushoidoissa luonnolla on sormensa pelissä. Ei siinä millään lailla peukaloida perimää tai saa valita sukupuolta. Jos ei sitten hoidollakaan saa lasta, niin sitten onneksi on olemassa adoptiomahdollisuus.
tarkoitettiin varmaankin sitä, että lapsettomuus johtuu usein jostakin sairaudesta. Esim endometrioosi, klamydia ymsyms.
Kokemusta on vain sekundaarisesta lapsettomuudesta, mutta minulla oli aikanaan vahvat aiheelliset epäilykset siitä, kykenenkö lapsia saamaan ja jo silloin olin sitä mieltä, että hoidot ovat väärin. Yksi lapsi meille kuitenkin tuli ja nyt olemme adoptioneuvonnassa.
Syyt siihen, etten hyväksy, ovat samat kuin Morrella. Lisäksi olen sitä mieltä, että hedelmöityshoidot ovat ihmisten puuttumista asioihin, jotka eivät heidän toimivaltaansa kuulu.
Seulontaahan niissä tehdään. Älä ole naurettava morre!
On omaa kokemusta ex-miehen kanssa.
Lisäksi siskoni on adoptoitu (äitini oli 10 vuotta lapseton).
En kuitenkaan hyväksy luovutetuilla sukusoluilla tapahtuvia hedelmöityshoitoja.