Tara hämmästyi, kun hänelle ei myyty ruokaostoksilla yhtä siideriä teini-ikäisen poikansa vuoksi – ”En ehkä näytä ihan perusäidiltä”
Pohjois-Karjalassa asuva Tara meni uudenvuodenaattona lastensa kanssa paikalliseen S-Markettiin ostamaan ruokaa iltaa varten. Kassalla syntyi hämmentävä tilanne, kun toisen alaikäisen lapsen vuoksi Tara ei saanut ostettua yhtä siideripulloa.
Tilanne syntyi, kun äiti ja teini-ikäiset lapset saapuivat kassoille ruokiensa kanssa. Uudenvuodenaatolle tyypillisesti maksamaan oli pitkät jonot.
Tara kertoo, että ostosten mukana oli pullo siideriä, jonka täysi-ikäinen tytär oli pyytänyt juotavaksi ruuan kanssa. Kassalla myyjä kysyi Taralta henkilöllisyystodistusta.
– Näytin ne, totta kai. Olen lähemmäs 40-vuotias, joten vähän ihmettelin, miksi hän minulta niitä kysyy, Tara kertoo.
Myyjä kysyi myös tyttären papereita, ja hän näytti ajokorttinsa. Perheen mukana oli vähän alle 18-vuotias poika. Myyjä kysyi häneltäkin henkilöllisyystodistusta, mutta sitä ei ollut mukana.
Myyjä ilmoitti, että hän ei voi myydä siideriä, koska he ovat samassa seurueessa.
– Kysyin, että voiko tytär ostaa siiderin itselleen tai voinko minä maksaa sen erikseen. Myyjä ohjeisti, että tytön pitää vaihtaa kassaa ja mennä jono perälle, että saa ostaa sen siiderin.
– Tottakai ihmiset tuijottivat, ei ollut kauhean kiva tilanne, Tara jatkaa.
Miten valikoidaan?
Tytär meni jonottamaan toiselle kassalle ja sai siiderinsä.
– Tyttöni oli aika järkyttynyt, hän joutui seisomaan yksin kaikkien töllisteltävänä, Tara sanoo.
Tara kysyi myyjältä, toimitaanko samalla tavalla kaikille äideille, jotka tulevat ostoksille lastensa kanssa.
– Myyjä sanoi, että tilanteet katsotaan tapauskohtaisesti. Jos lapset ovat nuorempia, silloin ei välttämättä katsota papereita. Jäin miettimään, onko se sitten ok, että lapset ovat vaikka 10-vuotiaita ja äiti ostaa alkoholia, Tara sanoo.
Hän pohtii, miksi juuri hänen kohdallaan papereita syynättiin.
– Minulla on paljon tatuointeja, enkä ehkä näytä ihan perusäidiltä. Mietin, että katsotaanko, että pitäisi olla niin sanotusti normaalin näköinen äiti.
– Tilanne kokonaisuudessaan oli nöyryyttävä. En varmaan toista kertaa uskalla mennä lasten kanssa kauppaan, jos aikomuksena on ostaa myös yksi siideri, hän sanoo.
Iltalehti ei tavoittanut uudenvuodenaattona S-Marketin edustajaa kommentoimaan tapahtunutta.
Kauppojen käytäntö on tarkistaa henkilöllisyys alkoholia ostavilta asiakkailta, jos he vaikuttavat alle 30-vuotiailta.
Mielestäni on outoa syyttää tatuointeja siitä, että myyjä noudattaa annettuja sääntöjä?
Kommentit (415)
Minun äitini on taatusti "normaalin" näköinen äiti ja silti meiltäkin molemmilta tarkistettiin kerran ikä kun oltiin yhdessä ostoksilla ja ostosten joukossa oli alkoholia. Eli ihan turha syyttää kaupan kassaa, että on muka ennakkoluuloja tatuointeja kohtaan.
Ja mitä tulee tuohon tyttäreen joka oikein järkyttyi kun joutui mennä yksikseen eri kassalle ostamaan siiderinsä, niin tähän pätee sama kuin seksin harrastamiseen: jos et kehtaa mennä ostamaan kondomeita, et ole vielä valmis harrastamaan seksiä.
Mees37 kirjoitti:
Minäkin kävin 2 vuotiaan lapsen kanssa alkossa aattona, myyjältä tuli pahaa silmää muttei kysellyt mitään...
Ostin täyden satsin, eli neljä purkkia olutta. Hyi minua.
Olutta myydään tölkissä tai pullossa, ei missään "purkeissa".
Outoa, ja pitäisi myydä, jos täysikäinen sitä on ostamassa.
Sen sijaan kertomuksen "en uskalla jatkossa mennä kauppaan" ja täysi-ikäisen lapsen "häpeä seistä yksin toisten töllisteltävänä" on nyt sitä liioittelua, jota näissä tarinoissa inhoan.
Minulle ei myöskään myyty YHTÄ siivoussiideriä koska mukana olivat 12 ja 10v tyttäreni. Pikkulapsia! Pisti niin vihaksi, että jätin ruokaostokset siihen ja ilmoitin tytöille että nyt mennään pois täältä, siinäpä ihmetteli nokkava myyjä mihin siirtäisi ne siivousaineet ja kissanruuat seuraavan asiakkaan tieltä!
Eihän tuossa kaupan toiminnassa ollut mitään järkeä, eikä se todellakaan perustu mihinkään säädökseen. Jos alkoholin myymisestä on kieltäydytty sillä perusteella, että on syytä olettaa sitä välitettävän alaikäiselle, niin mihin se peruste katosi kun tyttö meni toiselle kassalle?
Järkyttymisessä ei tietenkään myös ole mitään järkeä.
Olihan tuo kaupalta outoa, kun siiderin kuitenkin sai jonottamalla uudelleen. Mutta miksi pitää joka asiasta soittaa lehteen?
Miten järkyttyneitä olisitte olleet 60-luvun lopulla, kun ravintolassa piti alaikäisen syödä eri pöydässä, jos ruokailijat joivat vaikka viiniä.
Me kyllä silloin lähinnä nauroimme.
Nykyään järkytytään ja loukkaannutaan ihan joka asiasta, huoh!
Vierailija kirjoitti:
Mä jätin suosiolla omat teinit vaatekauppaan kun hain edellisen kerran juomia aikuisille. On se nyt ihme juttu ettei aikuinen voi käydä omien lastensa kanssa kaupassa ja ostaa edes limusideriä ilman että joku kassanazi käy päälle. Sääntö ja holhous-Suomi, ihan mahtavaa.
On muuten ollut ennenkin vastaavia tapauksia joiden jälkeen kauppa on pahoitellut kassan virhettä... On loukkaavaa antaa ymmärtää että alaikäisen vanhempi olisi ostamassa sille alaikäiselle alkoholia. Siitä pitäisi antaa kassalle ja työnantajalleen isot sakot.
Älä syytä typeristä ja epäselvistä säännöistä myyjää. Ja ei sinultakaan aikuismaista alkaa käyttämään haukkumasanoja. Jos sääntöjen mukaan alle 30-vuotiaan näköisille ei myydä ilman papereita eikä silloin, kun samassa seurueessa on alaikäisiä, niin silloin myyjä ei myy. Myyjä saattaa menettää työnsä myydessään. Suurimmalla osalla oma järki sanoo muuta kuin mitä säännöt, mutta jos sääntöjä ei noudata, saattaa saada kengän kuvan takapuoleen. Myyjä ei sitäpaitsi tiedä, mikä suhde asiakkailla on keskenään. Onko äiti, sukulainen, ystävä, sugar daddy vai ulkopuolinen ostaja. Myyjä tekee mitä käsketään, ja esimies pahoittelee tarvittaessa jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei myöskään myyty YHTÄ siivoussiideriä koska mukana olivat 12 ja 10v tyttäreni. Pikkulapsia! Pisti niin vihaksi, että jätin ruokaostokset siihen ja ilmoitin tytöille että nyt mennään pois täältä, siinäpä ihmetteli nokkava myyjä mihin siirtäisi ne siivousaineet ja kissanruuat seuraavan asiakkaan tieltä!
Oikein! Näin jos toimitaan, niin kohtuuttomat säännöt kitkeytyisi pois!
Mulle on myös kerran käynyt näin. Olen nelikymppinen, siisti, useimmiten mekko päällä kulkeva. Lapset oli silloin ehkä n. 8-10 vuotiaita. Mieheni meni hakemaan kiinalaisesta ravintolasta noutoruokaa, ja minä lasten kanssa ravintolan naapurikauppaan (pieni K-market) ostamaan ruokajuomat: limsaa, 1 oluen ja 1 lonkeron. Muita ostoksia meillä ei ollut.
Papereita ei kysytty, mutta kassa kieltäytyi myymästä alkoholia, koska olin lasten kanssa.
Ihan käsittämätöntä. Olisi pitänyt jälkikäteen selvittää asia, mutta olin niin hämmentynyt asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa kaupan toiminnassa ollut mitään järkeä, eikä se todellakaan perustu mihinkään säädökseen. Jos alkoholin myymisestä on kieltäydytty sillä perusteella, että on syytä olettaa sitä välitettävän alaikäiselle, niin mihin se peruste katosi kun tyttö meni toiselle kassalle?
Koska myyjä vältti täten vastuun ja sääntöjä noudatettiin. Myyjähän teki tässä hyvin fiksusti, koska hän sai kierrettyä luultavasti itsekin typeränä pitämänsä säännön ilman, että tulee seuraamuksia.
Kaupan sisäiset myyntiohjeistukset eivät ole sama asia kuin laki, esim. energiajuomat alle 15-vuotiaille tai tarjoustuotteiden maksimäärä per talous.
Myydäänkö muuten röökiä, jos oon teinejä mukana? Päteekö samat säännöt?
Vierailija kirjoitti:
Sinunkaltaisesi protestoijat nostavat hiljalleen kauppojen hintoja, kun täytyy käyttää aikaa toisten jälkien siivoamiseen! Olitpa hyvä esimerkki lapsillesi.
Sen sijaan, että olisit vaikka laittanut sähköpostilla palautetta sille ihmiselle, joka näitä sääntöjä keksii, päätit hankaloittaa myös muiden asiakkaiden päivää hidastamalla prosessia. Se myyjä kun voi laittaa kassan kiinni ja lähteä viemään tavaroita ja saa ihan saman palkan. Todelliset järsijät olivat seuraavat asiakkaat ja sinä itse, koska jouduit käymään vielä muualla ostoksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska myyjä vältti täten vastuun ja sääntöjä noudatettiin. Myyjähän teki tässä hyvin fiksusti, koska hän sai kierrettyä luultavasti itsekin typeränä pitämänsä säännön ilman, että tulee seuraamuksia.
Kaupan sisäiset myyntiohjeistukset eivät ole sama asia kuin laki, esim. energiajuomat alle 15-vuotiaille tai tarjoustuotteiden maksimäärä per talous.
Ei noudatettu. Jos myyjän mielestä oli muodostunut peruste olettaa, että asiakas välittää alkoholia alaikäiselle, niin lain mukaan sitä alkoholia ei enää sen jälkeen saa myydä asiakkaalle. Kassan vaihtaminen ei voi poistaa jo syntynyttä perustetta oletukselle alaikäiselle välittämisestä.
Eli joko myyjän alkuperäinen kieltäytyminen ei todellisuudessa perustunut oletukseen alaikäiselle välittämisestä, jolloin myyjä on toiminut luultavasti kaupan sisäisen ohjeen vastaisesti ja vähintään valehdellut asiakkaalle ja kohdellut häntä huonosti. Tai sitten kauppa on rikkonut lakia myydessään alkoholia välitysepäilystä huolimatta. Muita vaihtoehtoja ei ole.
S-ketjulla on ihan naurettavaa tuo jatkuva henkkareiden syynäys. Monesti jäänyt tupakat ja bisset kassalle kun mukana ollut pelkkä pankkikortti. Enkä todellakaan näytä alle 30-vuotiaalta saati alaikäiseltä.
Tuo tilanne ollut muutenkin jo nöyryyttävä. Ensin ei myydä ja sitten käsketään mennä toiselle kassalle.
Kuka edes keksinyt tuon älyttömyyden: jos näyttää alle 30-vuotiaalta, ei voi myydä jos ei ole henkilöllisyystodistusta? Ikäraja on kuitenkin 18.
Kassojen pitää toimia ohjeiden mukaan. Jos kassa epäilee, että alkoholi voi päättä alaikäiselle, sitä ei saa myydä, oli se samaa perhettä tai ei. Mielestäni asiassa pitää olla napakka, jos ja kun tällä ohjeistuksella pystytään edes jonkin verran säätelemään alaikäisten alkoholin kulutusta, on se paikallaan vaikka välillä tulisi näitä virhearvioita.
MUTTA. Miten se, että tytär menee toiseen jonoon ostamaan itse sen siiderin muuttaa tätä mitenkään😂 jos kassa kokee, että tilanteessa on riski, ei silloin pitäisi neuvoa tähän tapaan, siirtää vastuuta toiseen kassaan. Edelleen se toinen alaikäinen on samassa seurueessa😂
Mutta ymmärrän toki ärsytyksen tilanteessa. Silti aina ihmetyttää kun välillä näitä juttuja lehdistä lukee näitä kassatilanteita alkoon liittyen, onko se nyt maailmanloppu, kun tärkeän asian takia tätä valvontaa tehdään.
Tämä ihmisten järkyttyminen ja loukkaantuminen on jo ihan hel..tin naurettavaa. Ja sitten vielä soitellaan lehtiin. Vähän pitäisi olla itsekunnioitusta ja normaalia terveyttä järkeä. Järkyttyykö hän jos juna jättää, kun myöhästyy vain 30 sekä????
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 11-vuotias lapsi, olisi outoa että en nykyään voisi ostaa yhtään alkoholia jos olen hänen kanssaan kauppareissulla. Onhan se loukkaavaa, että säännöllä viestitään sellaista epäluottamusta, että omalle lapsellensa (tai muulle lapselle) ostaisi alkoa. En ymmärrä. Jos ihminen on niin pipi että alaikäisille hommaa alkoa, niin ei siinä kaupan syynäys auta, eiköhän he osaa jättää lapset tarpeen mukaan muualle odottamaan. Kaikkia ilmeisesti epäillään nykyään kaikesta ja tämän pitäisi olla meille ok?
Tämä. Mutta jos menee esim ravintolaan syömään ja mukana on lapsia, ei ole mitään kummallista tilata alkudrinkkiä, viinipulloa ja jälkiruokadrinkkiä. Viinilistoja esitellään ihan pyytämättä henkilökunnan toimesta. Koska olethan henkilökunnan VALVOVAN silmän alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikein! Näin jos toimitaan, niin kohtuuttomat säännöt kitkeytyisi pois!
Tosi lapsellista ja noloa. Häpeäisin silmät päästäni jos itse näyttäisin lapsilleni noin naurettavaa mallia asioiden hoitamiseen. Ja myös sen kuinka äitillä käämit palaa kun ei saanut "siivoussiideriään"
No kyllä, me olimme perheen kanssa ruoka- ja viinimessuilla. Me pääsimme käymään viinialueella (anniskelualueella) 1-, 3- ja 5- vuotiaiden lastemme kanssa, mutta ystäväperhe ei päässyt sisälle koska heillä oli lähes teini-ikäiset lapset.