Agatha Christie: Eikä yksikään pelastunut. Mestariteos!
Sain joululahjaksi Agatha Christien Eikä yksikään pelastunut -kirjan. Olen lukenut sen aiemminkin, nähnyt myös näytelmänä. Myös vanhana elokuvana. Tästä jos mistä pitäisi tehdä nykyaikainen elokuvaversio!
Teos tempaa alusta lähtien mukaansa eikä irrota puristusotteestaan ennen Loppu-sanaa.
Moni kokee joutuvansa syyttä suotta päättämään elämänsä ennen aikojaan. Pakoon ei vain pieneltä kalliosaarelta tappajalta, kohtaloltaan, pääse. Ei millään ilveellä!
Jokaista epäillään vuorotellen hyvinkin perustellusti tekijäksi - syyttömäksi osoittaudutaan aina liian myöhään. Tästä syntyy mitä hyytävin jännite osallisten välille. Sitä lisäävät pienet posliiniset sotilaspojat, joiden määrä hupenee kuolemantapausten tahdissa, mystisesti.
Tarinan ytimessä on runo, joka alkaa:
"Kymmenen pientä sotilaspoikaa paistin söi lämpimän. Yksi kun luuhun tukehtui, jäi jäljelle yhdeksän. Yhdeksän sotilaspoikaa unen sai makeimman. Yksi ei herännyt aamulla, jäi jäljelle kahdeksan. Kahdeksan pientä sotilaspoikaa veen näki tyrskyvän. Yksi kun rannalle tuupertui, jäi jäljelle seitsemän..."
Mestariteos!
Kommentit (41)
Siitä on tehty tällä vuosisadalla aivan oiva minisarja. Olisko ollut kolme jaksoa. Maikkari on näyttänyt sen ainakin kahdesti.
Hyvin kirjoitettu kirja, mutta jos järjellä ajattelee, siinä on ihan liikaa sattumaa/murhaajalla on satumaisen hyvä tuuri.
Onko tuon kirjan nimi nyt muutettu,msamoin kuin tuo runo? Onpa mennyt oudoksi...Juisen biisikin pitää nyt sitten muuttaa: Mennään Abessiiniaan sotilaspoikia kiusaamaan.....jne.
Tällainen kirjallisuuden sensurointi on historian kirjoittamista uusiksi ja oman kilven kiillottamista. Kun asia piilotetaan, se unohtuu, eikä siitä opita mitään.
Mutta kuka oli murhaaja? Sitä ei paljasteta
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuka oli murhaaja? Sitä ei paljasteta
Paljastetaan kyllä. Taisit jättää kirjan lopun lukematta. Lopussa murhaaja kertoo motiivinsa ja sen, miten toteutti murhat.
Vierailija kirjoitti:
10 pientä nee****poikaa on aito alkuperäinen. Hyvä on kyllä.
Itse asiassa kirja julkaisiin ensimmäisen kerran nimenomaan nimellä Eikä yksikään pelastunut. Lorussa kyllä esiintyi silloin n-poikia.
Vierailija kirjoitti:
On tehty sarjana 2010-luvulla.
Puuttuu täysin piinava jännitys, mitä kirjassa. Enempi taidepläjäys. Sama kuin nyt jouluna nähdyssä ABC murhissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kirja julkaisiin ensimmäisen kerran nimenomaan nimellä Eikä yksikään pelastunut. Lorussa kyllä esiintyi silloin n-poikia.
Englanninkielinen alkuperäinen nimi on Ten little ni gg ers. Tuo Eikä yksikään pelastunut on nimenä kyllä niin typerä
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tuo "eikä yksikään pelastunut" on Suomessa se aito ja alkuperäinen nimi kirjalle. Sillä nimellä kirja suomennettiin ensimmäisen kerran v. 1940. Tuo 10 pientä nee****poikaa nimi otettiin käyttöön vasta 1968.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tehty sarjana 2010-luvulla.
Puuttuu täysin piinava jännitys, mitä kirjassa. Enempi taidepläjäys. Sama kuin nyt jouluna nähdyssä ABC murhissa.
Jotenkin nuo Sarah Phelpsin käsikirjoittamat Christiet ovat niin kaukana kirjoista, että melkein olisi jo parempi lakata sanomasta niitä Christie-filmatisoinneiksi. Oliko ABC:n Poirot enää Poirot...
On kyllä hyvä kirja! 20v sitten luin sen päivän aikana, kun halusin kovasti tietää syyllisen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Englanninkielinen alkuperäinen nimi on Ten little ni gg ers. Tuo Eikä yksikään pelastunut on nimenä kyllä niin typerä
USAssa kirja julkaistiin ensimmäisen kerran 1940 nimellä And there were none. Mutta tosiaan alkuperäinen julkaisu englannissa oli n-nimellä.
Christien perikunta on kieltänyt kirjan julkaisemisen n-nimellä.
Se minisarja oli kyllä valtava pettymys, tosin ei yhtä paha kuin ABC-murhat. Kaikki kunnia Malkovichille, mutta sarja ei ollut Poirotia tai Agatha Christietä nähnytkään. Jos muuttaa kirjojen tunnelman täysin ja koko Poirotin olemuksen, en kehtaisi väittää sarjan liittyvän millään lailla alkuperäiseen.
Vierailija kirjoitti:
Se minisarja oli kyllä valtava pettymys, tosin ei yhtä paha kuin ABC-murhat. Kaikki kunnia Malkovichille, mutta sarja ei ollut Poirotia tai Agatha Christietä nähnytkään. Jos muuttaa kirjojen tunnelman täysin ja koko Poirotin olemuksen, en kehtaisi väittää sarjan liittyvän millään lailla alkuperäiseen.
Eihän Bridget Jonesiakaan mainosteta Austin-filmatisointina :D
Minä pidin kovasti militariasta, mutta se Aikataulukon arvoitus oli kyllä aivan hirveä pettymys!
Vierailija kirjoitti:
Minä pidin kovasti militariasta, mutta se Aikataulukon arvoitus oli kyllä aivan hirveä pettymys!
*minisarjasta, siis...
On kyllä. Luin sen ekan kerran 14-vuotiaana ja jo silloin tykkäsin.