Ikuiset nyyttärit? Loppuuko ne ikinä?
Sain kutsun kaverin luokse. Kiitin, ilmoitin tulevani. Myöhemmin kaveri kertoo, mitä ajatteli kumppaninsa kanssa tarjota vieraille. Sanoin, että hyvältä kuulostaa. Meni jonkin aikaa, ja sain viestin, että "oma (olennainen ruoan osa) mukaan". Kyseessä oli parhaimmillaankin muutamien eurojen arvoiset annokset. Ei todellakaan mitään paljon sipsejä tai patonkia kummempaa.
Me ollaan kaikki noin nelikymppisiä, vakituisissa töissä olevia ihmisiä. Milloin alkaisi olla aika odottaa, että opiskelijoiden muutaman euron nyyttikestit on ohi? Jokainen tuo kyllä aina omat juomansa ja se on täysin ymmärrettävää, mutta vieläkö kaikilla muilla kaikki ystävien kutsut tarkoittavat, että "tule syömään, mutta tuo omat ruokasi"? Onko muilla samoin?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta taas on ihan ok, että sanotaan suoraan, ettei nyt ole vararuokkia, mutta olisi kiva nähdä.
Ei mun elämäni siitä mitenkään muserru, vaikka muutamalla kympillä tuliaisia veisinkin.
Mulle muutaman kymppiä on viikon parin ruokaraha, huh.
Senpä takia toiset tuokin enemmän, että saa persaukisetkin apetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on vaan kohteliasta viedä jotain mukanaan, jos jokainen ei järjestä illanviettoja vuorollaan. Muuten joku tarjoaa aina ja joku menee aina valmiiseen pöytään.
Minusta on pelkästään ärsyttävää olettaa, että aikuisilla työssäkäyvillä on nyyttikestejä. Jos joku ei kutsu luokseen, niin mitä väliä sillä on? Kaveriporukan yhdessäolo on tärkeämpää kuin sen laskeminen, että nyt tuo yksi söi 12 euron edestä meidän maksamaa ruokaa.
Minua ainakin hävettäisi olla kaveriporukan vapaamatkustajana. Käytännössä kuitenkin on pari paikkaa missä illanviettoja pidetään, niin aika kohtuutonta olettaa, että ne kaksi pariskuntaa järjestäisivät ja tarjoaisivat aina kaiken.
Miksi on vain pari paikkaa? Vaikuttaa siltä, että ystäväsi ovat köyhiä, jos eivät kodin sijaan tajua kutsua porukkaa vaikka ravintolaan.
Sinulla on varaa tarjota kymmenelle hengelle ravintolailta? Ja siis puhutaan ihan oikeasta ravintolasta eikä lähiöpubista.
Harvalla on. Siksi on nyyttärit eli yksi leikisti kutsuu porukan syömään ja kutsutut maksavat ruuat. Sitten se kutsuja paistattelee päivää ihasteltavana, että taas oli niin kivat juhlat ja hyvää ruokaa.
Tosielämässä aikuiset työssäkäyvät maksavat tarjottavat, nyyttärit on opiskelijoiden ja vapaaehtoistyöläisten juttu.
Äsh, oon itsekin miettinyt samaa. Noloa, että nyyttääjät eivät viitsi rehdisti kertoa että "pidetään nyyttärit" vaan se naamioidaan aina jollain muulla sanalla.
"Illanistujaiset kavereiden kesken nyt kun meijän uudessä talossa on tilaa ja lapset mummolassa viikonlopun jeppistäjee :)"
...mut sit heti seuraava viesti on että "Aateltiin et ruoaks olis perunasalaattia, pihvejä ja kokista. Anna lupas jo tuoda kokiksen, ja Tompan serkku on lihakauppias niin se saa halvalla hyvät pihvit. Sulle jää siis se perunasalaatti tai sit voisit vaikka leipasta sen sun kirsikkapiirakan, kun oot niin haka leipomaan! Namskis! :d"
Illanistujaiset, kuulumisten vaihdot, juhlat, synttärit, ihan sama mikä sana. Musta nyyttäreitä ei pitäisi olla, jos isäntäväellä ei ole edes munaa rehellisesti myöntää että nyyttärikestit. Menetät oikeutesi vaatia nyyttäreitä, jos väität niitä tavallisiksi juhliksi! :D
Oon kolmekymppinen. En ala tuomaan pihvejä, perunasalaattia ja kakkua kaverin lapsen synttäreille. Se ei ole reilua. Sano että "nyyttärit", niin tiedän heti kättelyssä mikä määrä vaivaa vaaditaan, ehdin suunnitella ja mahdollisesti kieltäytyä jos ei juuri nyt ole mahdollista "kätevästi vähän leipasta-namskis" voileipäkakkua 40 hengen uudenvuodenjuhliin 3 pv varotusajalla. Tai sano suoraan että tarviit apua, raha tiukilla tai jotain.
Mökkeilyt erikseen. Jos joku omistaa/vuokraa mökin, kaikki tuo automaattisesti omat syömisensä ja juomisensa. Kohteliaasti tuodaan tavallista isompi määrä jotta voidaan jokainen jakaa omistamme vähän, ja suunnitellaan+valmistetaan kaikki ruoat yhdessä. Mökkeily on kiva, tiedän tasan tarkkaan mitä on odotettavissa aina kun joku kutsuu mökille. :)
Musta nyyttärit on ihan fine. Parempi olisi vielä, jos ei tarvitsisi väkisin vääntää juotavaa tai syötävää joka tapaamisen yhteyteen. Voisin syödä keksejä suoraan purkista kahvin kanssa, juoda kaljan tai tilata pizzat, jos tulee nälkä. Voisi keskittyä siihen yhdessäoloon eikä ruokiin.
Tää kaikki riippuu ihmisten tilanteista.
Jos menee juhliin, hyväksyy sen tavan jolla ne on järjestetty. Ei kannata mennä jos ei hyväksy.
Olen itse ollut kaikenlaisissa eri tasoisissa tilaisuuksissa, enkä ymmärrä miksi ottaa pulttia siitä miten joku muu sen hiihtonsa hiihtää.
Jos en tykkää siitä miten toisten kekkerit on järjestetty, järjestän itse eri tavalla.
Vain omaan toimintaan voi vaikuttaa.
Ja nyyttärit ovat juhlat johon ihmiset tuovat mitä tuovat.
Toi oman menun toteututtaminen vierailla on pelkkää lokkeilua.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on vaan kohteliasta viedä jotain mukanaan, jos jokainen ei järjestä illanviettoja vuorollaan. Muuten joku tarjoaa aina ja joku menee aina valmiiseen pöytään.
Meillä se menee luontevasti vastavuoroisesti eli kun meille tulee ruokavieraita, en todellakaan odota että vieraat toisivat omat ruokansa tai juomansa! Jos joku silti jotain tuo, esim viinipullon tai jälkiruuan, se laitetaan pöytään kaikkien nautittavaksi. Ja sama sitten toisinpäin kun meidät kutsutaan kylään/syömään.
Normaalisti vieraat kysyvät kutsun saatuaan, mitä voivat tuoda. Tähän kutsuja voi vastata "ei mitään", tai jotain muuta. Ei toki pääruokaa. Jos kutsussa on esim brunssi, normaali vieras osaa kysymättäkin napata hyvän juuston tai pussillisen croissantteja ja hillopurkin mukaan. Tai ainakin kukkapuskan. Ja viinipullon voi aina viedä, paitsi just sille aamiaiselle veisin korkeintaa kuohuviinin. Isäntäväki päättää, laitetaanko tuomiset pöytään vai säästyykö ne myöhemmäksi. Tyhjin käsin ei mennä minnekään – yleensä edes joku kioski matkalla eikä mikään estä hankkimasta kuivakaappiin suklaata, laadukkaan kahvipaketin tai leipomisaineet yllätystuliaisia varten. Paitsi parhaalle kaverille jolle voi kiireen takia sanoa että saanko maksaa puolet noutopizzasta tai sori, en ehtinyt kuin napata kokiksen ärrältä, tulkaa ens kerralla meille.
"oma (olennainen ruoan osa) mukaan"
Miten oleellinen? Pitikö siellä tarjota perunasalaattia ja sinä et nyt sitten vienyt perunoita?
Kaveeraatteko te vain samassa elämäntilanteessa olevien kanssa, vai miten pystytte vastavuoroisuuteen? Omassa kaveriporukassani on niin erilaisia elämäntilanteita ja elintasoja, ettei onnistuisi millään. Opiskelija tai pienituloinen ei vaan pysty tarjoamaan samaa kuin keskituloinen.
Joo. Itse vähän aina ihmettelen tätä. Omassa kaveripiirissä tuo vastavuoroisuus vieläpä hivenen ontuu: itse tarjoan illanistujaisissa kaiken ja mulle jopa annetaan edeltä etukäteistoiveita oma-alotteisesti, mutta kun itse menen kaverin luokse istumaan jotakin juhlaa tai juhlapyhää, talon puolesta on korkeintaan sipsit. Ja ihmettelen tuotakin mainittua, että ei tajuta edes tuoda tullessa mitään? Vien tavalliselle kahvillekin mennessä omat maidot (koska en juo lehmää) ja keksipaketin tms.
Viimeksi nyt uutenavuotena kaikki tulivat käsiään heilutellen ja kertoivat edeltä juomatoiveensa. Yksi kaveri päätti tulla selvin päin ja kysyi juuri ennen saapumistaan, että onhan jotain holitonta. Kun kerroin ettei ole, naureskeli kovasti ja vähän kuin lohdutti, että ei haittaa, hän hakee jotain tosta. No ei tietenkään haittaa, kun ei ole mun ongelmakaan, totta kai tuot omasi jos olet poikkeustapaus linjasta (vrt mun oma kahvimaito).
Mua ei oikeastaan edes ärsytä tämä, koen vain suurta huvitusta ja wtf-hetkiä. Ihmisten käytöstavat on niin erilaiset.
Jos on kovin erilainen taloudellinen tilanne niin ymmärtää tuon nyyttäriperiaatteen.
Ei sun tarvi mennä niihin bileisiin, jos päämääräsi on vain ahmia isäntäväen herkut! Win Win.
Nämä on just niitä juhlia, joihin en lähde mukaan. Yhteinen uusivuosi niin, että kylään pitää mennä ruokien kera - kiitos ei. En ikinä kutsu meille vieraita, jos ei ole varaa maksaa heille tarjoilua.