Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikuiset nyyttärit? Loppuuko ne ikinä?

Vierailija
31.12.2019 |

Sain kutsun kaverin luokse. Kiitin, ilmoitin tulevani. Myöhemmin kaveri kertoo, mitä ajatteli kumppaninsa kanssa tarjota vieraille. Sanoin, että hyvältä kuulostaa. Meni jonkin aikaa, ja sain viestin, että "oma (olennainen ruoan osa) mukaan". Kyseessä oli parhaimmillaankin muutamien eurojen arvoiset annokset. Ei todellakaan mitään paljon sipsejä tai patonkia kummempaa.

Me ollaan kaikki noin nelikymppisiä, vakituisissa töissä olevia ihmisiä. Milloin alkaisi olla aika odottaa, että opiskelijoiden muutaman euron nyyttikestit on ohi? Jokainen tuo kyllä aina omat juomansa ja se on täysin ymmärrettävää, mutta vieläkö kaikilla muilla kaikki ystävien kutsut tarkoittavat, että "tule syömään, mutta tuo omat ruokasi"? Onko muilla samoin?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitkohan itse toimia suunnannäyttäjänä? Järjestä illanistujaiset ja mainitse kutsuessasi, että juomaa kannattaa ottaa itsekin mukaan, mutta purtavat talo tarjoaa.

Toisaalta, kyllähän muutaman euron tuliainen on ihan kohteliasta viedä, vaikka ei nyyttäreistä olisikaan kyse. Se tuliainen vain jää siinä tapauksessa isäntäväelle.

Meillä reilu kolmikymppisellä kaveripiirillä on tapana, että kutsuja on järjestänyt purtavaa, mutta osa tuo silti jotain tuliaistakin pöytään. Omia juomia tuodaan myös, mutta yleensä tarjolla on myös boolia tms. kutsujan puolesta.

Vierailija
2/54 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tollanen on köyhää. Kun opiskeltiin niin jokainen toi juomansa, mutta isäntäväki tarjosi purtavat. Valmistuttuamme mä on olen ottanut lähes henkilökohtaisena loukkauksena jos joku tuo mukanaa syötävää tai juotavaa. Jos kutsun kylään tarjoan myös täyden ylläpidon. Riippumatta siitä on kutsuttuja 2 vai 20.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta taas on ihan ok, että sanotaan suoraan, ettei nyt ole vararuokkia, mutta olisi kiva nähdä.

Ei mun elämäni siitä mitenkään muserru, vaikka muutamalla kympillä tuliaisia veisinkin.

Vierailija
4/54 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vaan kohteliasta viedä jotain mukanaan, jos jokainen ei järjestä illanviettoja vuorollaan. Muuten joku tarjoaa aina ja joku menee aina valmiiseen pöytään.

Vierailija
5/54 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa. On ihan normaalia viedä jotain mukanaan, kun menee vierailulle. Olin vähän ehkä epäselvä, tai sitten vaan kategorisesti väärässä. Kumpikin on mahdollista. 😁 Ärsytykseni tulee siitä, että voin vieraana tosiaan tuoda vaikka mitä, mutta noin kahden euron tarjottava, mitä "on ajateltu syödä" on kuitenkin sellaista, mikä minun on itse tuotava, jos aion liittyä mukaan. Monesti tulee nimittäin tuotua moninkertaisesti sen yhden nakin tms. verran.

Minusta tuollainen pyyntö on köyhää ja vähän ehkä junttia.

Vierailija
6/54 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me (37-vuotiaat) ollaan jo vuosia tarjottu juhlat vieraillemme ilman mitään nyyttärimeininkiä, usein juomatkin. Juhannus on ollut poikkeus, silloin ihmiset ovat tuoneet omia grillattaviaan, joita sitten on yhdessä myös jaettu. Tällöin me ollaan tarjottu kaikki muu (uudet perunat, kastikkeet, leipä, salaatti, jälkkäri). Tämä on ollut järkevintä siksi, etten itse kasvissyöjänä tykkää tai oikein osaakaan ostaa lihoja, mutta juhannusvieraat yleensä niitä kaipaavat.

Meillä on monia eri kaveriporukoita, joissa osassa pidetään aina oikein klassiset nyyttärit (tosin sovitaan ennalta, mitä kukin tuo) ja osassa päästään valmiille.

Vierailija
7/54 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vaan kohteliasta viedä jotain mukanaan, jos jokainen ei järjestä illanviettoja vuorollaan. Muuten joku tarjoaa aina ja joku menee aina valmiiseen pöytään.

Minusta on pelkästään ärsyttävää olettaa, että aikuisilla työssäkäyvillä on nyyttikestejä. Jos joku ei kutsu luokseen, niin mitä väliä sillä on? Kaveriporukan yhdessäolo on tärkeämpää kuin sen laskeminen, että nyt tuo yksi söi 12 euron edestä meidän maksamaa ruokaa.

Vierailija
8/54 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävät ja juhlat, rasittavia molemmat. Onneksi älysin jo suht nuorena hankkiutua molemmista eroon. Nyt on elämä mukavan seesteistä. :)

Vierailija
9/54 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minulla sama tilanne. Ystäväpiirissä yksi henkilö, joka aina järjestää syntymäpäivänsä ja kaikki muutkin juhlansa nyyttäriperiaatteella. Aina pitää viedä joko alkuruoka, pääruoka tai jälkiruoka itse kun hänen juhliinsa menee, lahjojen lisäksi tietysti. Hän ei koskaan pistä tikkuakaan ristiin omien juhliensa eteen mutta sitten kehuskelee, kuinka hienot juhlat hän on järjestänyt. Näyttää että hän ei ymmärrä, että kutsututhan ne juhlat ovat järjestäneet, ei hän! Muuten pöydässä ei olisi yhtään mitään.

Mekin olemme jo neljänkympin paremmalla puolella, uskomatonta että käyttäytyy tuolla tavalla vielä tässä iässä. Joltain opiskelijoilta tuon ymmärtäisin mutta....

Vierailija
10/54 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, minulla sama tilanne. Ystäväpiirissä yksi henkilö, joka aina järjestää syntymäpäivänsä ja kaikki muutkin juhlansa nyyttäriperiaatteella. Aina pitää viedä joko alkuruoka, pääruoka tai jälkiruoka itse kun hänen juhliinsa menee, lahjojen lisäksi tietysti. Hän ei koskaan pistä tikkuakaan ristiin omien juhliensa eteen mutta sitten kehuskelee, kuinka hienot juhlat hän on järjestänyt. Näyttää että hän ei ymmärrä, että kutsututhan ne juhlat ovat järjestäneet, ei hän! Muuten pöydässä ei olisi yhtään mitään.

Mekin olemme jo neljänkympin paremmalla puolella, uskomatonta että käyttäytyy tuolla tavalla vielä tässä iässä. Joltain opiskelijoilta tuon ymmärtäisin mutta....

Lisään vielä, että tämä ei koskaan tuo ystävällisyyden eleenä toisten juhliin yhtään mitään, muut eivät järjestä nyyttäreitä mutta silti olisi kohteliasta jotain tuoda.

Vierailija
11/54 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on pelkästään ärsyttävää olettaa, että aikuisilla työssäkäyvillä on nyyttikestejä. Jos joku ei kutsu luokseen, niin mitä väliä sillä on? Kaveriporukan yhdessäolo on tärkeämpää kuin sen laskeminen, että nyt tuo yksi söi 12 euron edestä meidän maksamaa ruokaa.

Minua ainakin hävettäisi olla kaveriporukan vapaamatkustajana. Käytännössä kuitenkin on pari paikkaa missä illanviettoja pidetään, niin aika kohtuutonta olettaa, että ne kaksi pariskuntaa järjestäisivät ja tarjoaisivat aina kaiken.

Vierailija
12/54 |
31.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano kaverillesi että sinä voit maksaa kaikki tarjottavat jos hänellä ei ole siihen varaa?

En jaksaisi mennä nyyttärijuhliin, koska se olisi silloin jotain muutak uin juhlat joihin olisin saanut kutsun, ne olisivat minun järjestämäni juhlat, ja minä järjestän omat juhlat niin kuin itse haluan, enkä niin että joku kaveri käskee.

Vierailija
13/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kutsuin ennen kavereita iltaa istumaan ja syömään. Muutamia kertoja. Kyllästyin sitten kun vastavierailuun pyyntöä ei koskaan kuulunut. Ei toimi yksipuolisesti pidemmän päälle eli seurustelut on nyt seurusteltu.

Vierailija
14/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on, että vie miehensä mukanaan, millään ruoalla ei ole väliä, mutta äijä pitää raahata vaikka korvasta, koska on kutsuttu.

Ei vaiskaan, olen ap:n kanssa samoilla linjoilla. Jollain mökkireissuilla on eri juttu, mutta kun kutsutaan kotiin, niin nyyttärit aivan joka kerta eivät ole enää kiva juttu. 

Vierailija
15/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lopu. Ovat kuin ikuinen vappu.

Vierailija
16/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaveri soittaisi että tule huomenna kahville, minä tarjoan kahvit, tuo sinä viinerit, niin kieltäytyisin kutsusta, jos kahville pääsisin helposti kävellen, mutta että minun pitäisi tuon kahvikäynnin takia ajaa autolla 10km lenkki että saan ne viinerit haettua. Jälkimmäisessä tapauksessa olisi helpompi vain sanoa että en nyt pääse. Sama koskisi nyyttäreitä. Nyyttärit on yhteinen illanvietto, juhlat ovat juhlat, niihin kutsutaan vieraaksi, ja juhliin ei kuulu nyyttärit. Apua saa toki pyytää juhlien järjestämiseen, ja sitä tarjota, mutta ristiäisiin ei voi pyytää kutsuttuja tuomaan ruokatarpeita. Jos ei tykkää illanvietoista nyyttäriperiaatteella, ei niihin varmaankaan ole mikään pakko osallistua?

Vierailija
17/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ainakin hävettäisi olla kaveriporukan vapaamatkustajana. Käytännössä kuitenkin on pari paikkaa missä illanviettoja pidetään, niin aika kohtuutonta olettaa, että ne kaksi pariskuntaa järjestäisivät ja tarjoaisivat aina kaiken.

Miksi on vain pari paikkaa? Vaikuttaa siltä, että ystäväsi ovat köyhiä, jos eivät kodin sijaan tajua kutsua porukkaa vaikka ravintolaan.

Vierailija
18/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on vain pari paikkaa? Vaikuttaa siltä, että ystäväsi ovat köyhiä, jos eivät kodin sijaan tajua kutsua porukkaa vaikka ravintolaan.

pösilö

Vierailija
19/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaveri soittaisi että tule huomenna kahville, minä tarjoan kahvit, tuo sinä viinerit, niin kieltäytyisin kutsusta, jos kahville pääsisin helposti kävellen, mutta että minun pitäisi tuon kahvikäynnin takia ajaa autolla 10km lenkki että saan ne viinerit haettua. Jälkimmäisessä tapauksessa olisi helpompi vain sanoa että en nyt pääse. Sama koskisi nyyttäreitä. Nyyttärit on yhteinen illanvietto, juhlat ovat juhlat, niihin kutsutaan vieraaksi, ja juhliin ei kuulu nyyttärit. Apua saa toki pyytää juhlien järjestämiseen, ja sitä tarjota, mutta ristiäisiin ei voi pyytää kutsuttuja tuomaan ruokatarpeita. Jos ei tykkää illanvietoista nyyttäriperiaatteella, ei niihin varmaankaan ole mikään pakko osallistua?

Totta. Mutta kun se kutsu tulee ensin niin, että tervetuloa meille viettämään Martin nimipäivää tms. Vasta ilmoittautuessaan mukaan saa kuulla, että minun tehtäväkseni on päätetty alkuruoka, joka pitää valmistaa kutsujan ohjeiden mukaan. Siinä vaiheessa on hankala sanoa, että aha, en minä sitten tulekaan.

Siksi olen oppinut jo kutsuun vastatessani kysymään, että onko ne nyyttärit ja vasta sitten joko kieltäydyn tai myöntäydyn.

Vierailija
20/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ravintolassa, milloin ja miten isolle porukalle sinä olet viimeksi järjestänyt illanistujaiset? Mitä maksoi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän