Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikuiset nyyttärit? Loppuuko ne ikinä?

Vierailija
31.12.2019 |

Sain kutsun kaverin luokse. Kiitin, ilmoitin tulevani. Myöhemmin kaveri kertoo, mitä ajatteli kumppaninsa kanssa tarjota vieraille. Sanoin, että hyvältä kuulostaa. Meni jonkin aikaa, ja sain viestin, että "oma (olennainen ruoan osa) mukaan". Kyseessä oli parhaimmillaankin muutamien eurojen arvoiset annokset. Ei todellakaan mitään paljon sipsejä tai patonkia kummempaa.

Me ollaan kaikki noin nelikymppisiä, vakituisissa töissä olevia ihmisiä. Milloin alkaisi olla aika odottaa, että opiskelijoiden muutaman euron nyyttikestit on ohi? Jokainen tuo kyllä aina omat juomansa ja se on täysin ymmärrettävää, mutta vieläkö kaikilla muilla kaikki ystävien kutsut tarkoittavat, että "tule syömään, mutta tuo omat ruokasi"? Onko muilla samoin?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vaan kohteliasta viedä jotain mukanaan, jos jokainen ei järjestä illanviettoja vuorollaan. Muuten joku tarjoaa aina ja joku menee aina valmiiseen pöytään.

Minusta on pelkästään ärsyttävää olettaa, että aikuisilla työssäkäyvillä on nyyttikestejä. Jos joku ei kutsu luokseen, niin mitä väliä sillä on? Kaveriporukan yhdessäolo on tärkeämpää kuin sen laskeminen, että nyt tuo yksi söi 12 euron edestä meidän maksamaa ruokaa.

Minua ainakin hävettäisi olla kaveriporukan vapaamatkustajana. Käytännössä kuitenkin on pari paikkaa missä illanviettoja pidetään, niin aika kohtuutonta olettaa, että ne kaksi pariskuntaa järjestäisivät ja tarjoaisivat aina kaiken.

Miksi on vain pari paikkaa? Vaikuttaa siltä, että ystäväsi ovat köyhiä, jos eivät kodin sijaan tajua kutsua porukkaa vaikka ravintolaan.

pösilö

Sulla on kiva nimimerkki, mutta tekstisi katosi jonnekin.

Vierailija
22/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vuosia ollut sellainen käytäntö, että vieraat kysäisee tarvitseko tuoda jotain. Jos tarvitsee, emäntä/isäntä kertoo. Muuten isäntäväki tarjoaa kaiken, myös juomat. Ollaan tasaisesti vuorotellen toistemme luona, joten kulut menee varmaan aika tasan.

Jos nähdään esim perjantaina kun kukaan ei ehdi kokkailla, isäntäväki hakee jotain noutoruokaa ja sen kulut jaetaan tasan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoon miten vaan, niin itse en kutsuisi vieraita jos olen niin pa etten voi edes ruokaa tarjota. Suomessa alkoholijuomat on verotettu luxustuotteiksi, joten vähävaraisten isäntien toiveen omista juomista ymmärrän kyllä. Ruokaa, sen sijaan, voi tehdä hyvinkin edullisesti. Joku kinkkukiusaus ei paljon maksa per nenä.

Vierailija
24/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaveri, joka synttäreillä kutsuu ravintolaan ja lopuksi kaikki maksavat omat ruokansa ja juomansa. Minusta tämä on erikoista, olenko ainoa? Työssäkäyviä aikuisia olemme.

Vierailija
25/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vaan kohteliasta viedä jotain mukanaan, jos jokainen ei järjestä illanviettoja vuorollaan. Muuten joku tarjoaa aina ja joku menee aina valmiiseen pöytään.

Minusta on pelkästään ärsyttävää olettaa, että aikuisilla työssäkäyvillä on nyyttikestejä. Jos joku ei kutsu luokseen, niin mitä väliä sillä on? Kaveriporukan yhdessäolo on tärkeämpää kuin sen laskeminen, että nyt tuo yksi söi 12 euron edestä meidän maksamaa ruokaa.

Minua ainakin hävettäisi olla kaveriporukan vapaamatkustajana. Käytännössä kuitenkin on pari paikkaa missä illanviettoja pidetään, niin aika kohtuutonta olettaa, että ne kaksi pariskuntaa järjestäisivät ja tarjoaisivat aina kaiken.

Miksi on vain pari paikkaa? Vaikuttaa siltä, että ystäväsi ovat köyhiä, jos eivät kodin sijaan tajua kutsua porukkaa vaikka ravintolaan.

Missä ravintolassa, milloin ja miten isolle porukalle sinä olet viimeksi järjestänyt illanistujaiset? Mitä maksoi?

16 hengen (8 pariskuntaa) illanistujaiset ravintolan kabinetissa maksoi viime lokakuussa vähän yli 800 e. Me maksoimme alkumaljat, muuten jokainen maksoi itse juomansa (vastaa sitä, että tuodaan isäntäväelle tuliaispullo). Ei Helsingin keskustassa.

Vierailija
26/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaveri soittaisi että tule huomenna kahville, minä tarjoan kahvit, tuo sinä viinerit, niin kieltäytyisin kutsusta, jos kahville pääsisin helposti kävellen, mutta että minun pitäisi tuon kahvikäynnin takia ajaa autolla 10km lenkki että saan ne viinerit haettua. Jälkimmäisessä tapauksessa olisi helpompi vain sanoa että en nyt pääse. Sama koskisi nyyttäreitä. Nyyttärit on yhteinen illanvietto, juhlat ovat juhlat, niihin kutsutaan vieraaksi, ja juhliin ei kuulu nyyttärit. Apua saa toki pyytää juhlien järjestämiseen, ja sitä tarjota, mutta ristiäisiin ei voi pyytää kutsuttuja tuomaan ruokatarpeita. Jos ei tykkää illanvietoista nyyttäriperiaatteella, ei niihin varmaankaan ole mikään pakko osallistua?

Totta. Mutta kun se kutsu tulee ensin niin, että tervetuloa meille viettämään Martin nimipäivää tms. Vasta ilmoittautuessaan mukaan saa kuulla, että minun tehtäväkseni on päätetty alkuruoka, joka pitää valmistaa kutsujan ohjeiden mukaan. Siinä vaiheessa on hankala sanoa, että aha, en minä sitten tulekaan.

Siksi olen oppinut jo kutsuun vastatessani kysymään, että onko ne nyyttärit ja vasta sitten joko kieltäydyn tai myöntäydyn.

Jos et ymmärtänyt, niin tarkoitukseni oli havainnollistaa miksi nyyttärihomma ei sovi kaikille. Eli siitä tulee sellaista ylimääräistä vaivaa jonka takia ei halua osallistua. Toin esiin myös sen seikan mitä eroa on juhlien järjestämisellä ja illanistujaisilla nyyttärimeiningillä. Ilman muuta kannattaa kysyä etukäteen että onko nyyttäriperiaate näissä nimipäiväjuhlissa, ja ilmoittaa vastauksen kuultuaan tuleeko vai eikö. Jostain syystä ap ei vain ole itse osannut tehdä kuten sinä. Ehkä oppii vielä :)

Juhlien pito yleensä kyllä tarkoittaa myös jonkin sorttista lahjontaa(ellei ole hautajaiset) Eli joka tapauksessa juhliin viedään jotain mukana, jos nyt miettii esim. ristiäislahjaa, häälahjaa, synttärilahjaa, jne, eli yleensä on aina se juhlakalu jota juhlitaan, ja jos sitä ei ole, eli on vappu tai juhannus tai jotain, niin silloin kyseessä on illan vietto, ja se voi ihan hyvin olla nyyttäriperiaatteella, eli jokainen tuo sitä mitä haluaa grillata jne. Vähintään nyt joku pieni tuliainen. Itse preferoisin tuollaisessa tapauksessa ehkä sitä että joku vetovastuullisena jakaa kuka tuo mitäkin, niin ei tarvitse sitten mietiiä sitä tuliaistakaan. En koe kohteliaaksi mennä mihinkään kutsutilaisuuteen kahta kättä heiluttaen, mutta tapansa toki kaikilla. Mitenkään yleistä etikettiä sellainen ei kuitenkaan noudata.

Vierailija
27/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on varaa tarjota kymmenelle hengelle ravintolailta? Ja siis puhutaan ihan oikeasta ravintolasta eikä lähiöpubista.

Vierailija
28/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuollaisen olisi pitänyt loppua viimeistään siinä vaiheessa kun on saatu työpaikka. Kyllä nelikymppisenä on noloa ja huonoa käytöstä periä kahta euroa ystävien kestitsemisestä.

Olen nyt 40+ ja ainakaan viiteentoista vuoteen ei ole kukaan maksattanut vierailla tarjottaviaan. Ota ap asia puheeksi.

Vierailija
29/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Vaikka homma luonnollisesti lähti laukalle ja joko luovutaan ystävistä tai painutaan ravintolan kabinettiin, niin vähän oikeaakin keskustelua syntyi. Ilmeisesti en ihan yksin ajatuksineni ole.

Se on kyllä totta, että monesti tietyt ihmiset päätyvät avaamaan ovensa ja toisten luona ei koskaan käydä. On ihan selvää, että asia on huomioitava, siis jos mietitään yhteisiä illanviettoja. On ihan ok, että yhteiset illanistujaiset, pelailut ja leffaillat ovat jokainen tuo jotain-periaatteella, mutta kun tosiaan juhlakutsukin tarkoittaa, että tuo omat leipäsi, niin se on mielestäni tässä elämänvaiheessa vaan pihiä tai huonoa käytöstä.

Vierailija
30/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein ap käyt tämän perheen juhlissa? Järjestätkö itse vuorostaan yhtä usein kutsuja, joissa he ovat vieraina?

Vierailija
31/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Vaikka homma luonnollisesti lähti laukalle ja joko luovutaan ystävistä tai painutaan ravintolan kabinettiin, niin vähän oikeaakin keskustelua syntyi. Ilmeisesti en ihan yksin ajatuksineni ole.

Se on kyllä totta, että monesti tietyt ihmiset päätyvät avaamaan ovensa ja toisten luona ei koskaan käydä. On ihan selvää, että asia on huomioitava, siis jos mietitään yhteisiä illanviettoja. On ihan ok, että yhteiset illanistujaiset, pelailut ja leffaillat ovat jokainen tuo jotain-periaatteella, mutta kun tosiaan juhlakutsukin tarkoittaa, että tuo omat leipäsi, niin se on mielestäni tässä elämänvaiheessa vaan pihiä tai huonoa käytöstä.

Tarkoitatko juhlilla esim. uutta vuotta, vappua jne? Vai häitä, 50 v. synttäreitä?

Vierailija
32/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein ap käyt tämän perheen juhlissa? Järjestätkö itse vuorostaan yhtä usein kutsuja, joissa he ovat vieraina?

Pariskunnan. Ehkä kerran vuodessa, ehkä kaksi. Tilanne on vastavuoroinen. Näemme kyllä usein muuten, mutta muualla kuin kodeissamme.

Vierailija
33/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on edelleen tapana, että vappuja ja uusia vuosia varten jaetaan ruokavastuita. En edes ehtisi tekemään kaikkia tarjottavia, kun paikalla on usein yli kymmenenkin henkilöä. Halutaan kuitenkin, että on kunnon syötävää.

Vierailija
34/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tää nyyttärivouhotus olla enempi naisten juttu. Asioista tehdään tekemällä monimutkaisia ja vaikeita. :D

Vierailija
35/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaveri, joka synttäreillä kutsuu ravintolaan ja lopuksi kaikki maksavat omat ruokansa ja juomansa. Minusta tämä on erikoista, olenko ainoa? Työssäkäyviä aikuisia olemme.

Itselläni on pieni kaveriporukka, jonka kanssa usein tehdään näin. Syntymäpäivän tienoilla nähdään ravintolassa, ihan arkena työpäivän jälkeen useimmiten. Joskus käydään vaikka Tallinnassa. Sankari saa kortin ja jotain pientä, kaikki tilaavat mitä haluavat ja maksavat laskunsa. Toimii hyvin.

Sen sijaan jos joku kutsuisi kotiinsa synttäreille ja pyytäisi tuomaan ruokaa tai vaikka jälkiruokakonjakit, niin oudoksuisin.

Vierailija
36/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa tää nyyttärivouhotus olla enempi naisten juttu. Asioista tehdään tekemällä monimutkaisia ja vaikeita. :D

Miesten järjestämät illanistujaiset ovat usein tyyliä tuo omat juomasi. Talon puolesta sipsejä ja ehkä joku booli.

Vierailija
37/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta taas on ihan ok, että sanotaan suoraan, ettei nyt ole vararuokkia, mutta olisi kiva nähdä.

Ei mun elämäni siitä mitenkään muserru, vaikka muutamalla kympillä tuliaisia veisinkin.

Mulle muutaman kymppiä on viikon parin ruokaraha, huh.

Vierailija
38/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisesti, mutta ystäväni on kylläkin mies.

- ap

Vierailija
39/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa. On ihan normaalia viedä jotain mukanaan, kun menee vierailulle. Olin vähän ehkä epäselvä, tai sitten vaan kategorisesti väärässä. Kumpikin on mahdollista. 😁 Ärsytykseni tulee siitä, että voin vieraana tosiaan tuoda vaikka mitä, mutta noin kahden euron tarjottava, mitä "on ajateltu syödä" on kuitenkin sellaista, mikä minun on itse tuotava, jos aion liittyä mukaan. Monesti tulee nimittäin tuotua moninkertaisesti sen yhden nakin tms. verran.

Minusta tuollainen pyyntö on köyhää ja vähän ehkä junttia.

Tämmöseen en ole koskaan törmännytkään. Teininäkin meillä oli kunnon nyyttäritarjoilut, eikä mitään parin euron tuomisia.

Vierailija
40/54 |
01.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin miettimään, että miehellä kun on saunailtaa, niin kyllähän ne kaikki tuo jotain mukanaan pyytämättä. On makkarapakettia, pihviä, tomaatteja, oluita, viinejä... Eikä kukaan ole järjestänyt kuin sen saunatilan. Eikä kukaan rutise, kun pitää taas viedä. Ja kyllä, kaikki vieraat on miehiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä