Kumpi väistää kierreportaissa?
Kommentit (65)
Alistuvampi. Itse en ole joutunut väistymään kuin kerran.
Ylhäältä tuleva.
Koska alhaalta tuleva ei edes näe, että joku on tulossa kun sen pitää katsoa koko ajan jalkoihinsa, ettei kompastu.
Alhaalta tuleva, leveämpi osa portaista käytettävissä. Ylhäältä tulevalla on usein huomattavasti kapeampi osa porrasta käytettävissään ja usein ei myöskään kaidetta. Alhaalta tulevat silti usein jyräävät. Hyh.
Alhaslta tuleva minunkin mielestä. Ja nimenomaan turvallisuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin oikeaa reunaa.
Tai ainakin alhaalta tuleva väistää oikealle kohtaamistilanteessa, koska kapeita porrasaskelmia on helpompi mennä ylöspäin kuin alaspäin.
Molemmat oikeaan reunaan ohittaessa. Ei sitä ole pakko toisen liikkua kapeassa reunassa, jos tuntuu liian vaaralliselta, olipa suunta kumpi vaan.
Alhaalta tuleva, koska alaspäin on luontevaa ja turvallisempaa kulkea oikeaa reunaa myöten.
Kumpi on lähempänä lähtöä, se peruuttaa.
Mä olen niin jalkavaivainen, että joudun pitämään kaiteesta kiinni, jos niitä on vain yksi, niin se toinen yleensä väistää.
Ylhäältä tulevan kuuluu potkaista vastaantuleva selälleen
Ylhäältä tuleva väistää koska se näkee sen tilanteen.
Vai kulkeeko joku teistä portaita ylös niska kenossa? Eiköhän ne silmät ole juuri kierreportaissa varsinkin tiukasti askelmissa.
Te jotka höpötätte oikeasta ja vasemmasta, ymmärrättekö että portaat voi kiertyä kumpaan suuntaan vaan. Eli vasen voi olla kapea tai leveä puoli.
Olen siivooja ja pesen kierreporrasrappuja ylhäältä alas. Pysähdyn aina ja annan tilaa sille joka tulee ylöspäin. Ihan jo säälistä puuskuttajaa kohtaan 😅
Vierailija kirjoitti:
Ylhäältä tuleva väistää koska se näkee sen tilanteen.
Vai kulkeeko joku teistä portaita ylös niska kenossa? Eiköhän ne silmät ole juuri kierreportaissa varsinkin tiukasti askelmissa.
Kyllä minä ainakin pystyn kierreportaissa havainnoimaan myös ympäristöä, ei se niin vaativa suoritus ole. Väistän aina oikealle, ellei nyt vastaan tule leveässä reunassa "väärään suuntaan" kulkeva, selvästi huonosti liikkuva, jolle jo pelkkä portaiden nousu on haaste.
Kumpikin sivuuttaa vastaantulijan omalta oikealta puoleltaan.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka höpötätte oikeasta ja vasemmasta, ymmärrättekö että portaat voi kiertyä kumpaan suuntaan vaan. Eli vasen voi olla kapea tai leveä puoli.
Ei ole merkitystä. Sivuutetaan oikealta puolelta.
Jos on jotkin älyttömät kapeat ja kiemurat portaat, sitten voi tilanteen mukaan passailla, kumman on helpompi tehdä tilaa.
Alhaalta tuleva, koska se on turvallisempaa.