Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Englannin puhujat: Käytättekö puhuessanne britti-, amerikan- vai rallienglantia?

tankero
31.12.2019 |

Suomen kouluissa opetetaan pääsääntöisesti kayttämään brittiläisen yläluokan käyttämää oxfordin englantia.
Millä aksentilla itse puhutte englantia?

Kommentit (144)

Vierailija
141/144 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki suomalaiset puhuvat sitä ns. rallienglantia koska taustalta paistaa äidinkieli. Turha väittää muuta.

Vierailija
142/144 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki suomalaiset puhuvat sitä ns. rallienglantia koska taustalta paistaa äidinkieli. Turha väittää muuta.

No väittäisin, että ei puhu ne, jotka on lapsena asuneet englanninkielisessä maassa ja oppineet englannin silloin. Mun nyt jo aikuisia lapsia pidetään aina täällä USAssa syntyneinä puheen perusteella vaikka oikeasta ovat lapsina muuttaneet tänne Suomesta. Mulla tulee aina olemaan aksentti englannissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/144 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä englantia puhun. Sen vaan tiedän, että puheessani ei ole brittiaksenttia. Tärkeintä, että tulen toimeen englannillani, minua ymmärretään ja asiat hoituvat. 

Vierailija
144/144 |
03.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan puhua sellaista aika selkeää ja hyvää "yleiskieltä" josta ei paista läpi suomalaisuus mitenkään mutta joka ei selkeästi ole myöskään minkään maan natiivin aksentti. Sellaisen todellisen tunnistettavan aksentin omaksuisi varmaan vain jos eläisi pidempään jossain maassa, nyt jos yrittäisin jotain spesifiä korostusta niin se tuntuisi jotenkin tosi kummalliselta ja feikiltä. Kerran olen briteissä reissanut ja siellä hostellin työntekijät ja muut paikalliset kyselivät mistä olin ja olivat ihmeissään kun sanoin suomi ja kehuivat että englantini on todella hyvää. Puheestani ei paista ulkomaisuus mutta ei myöskään natiivius minkään korostuksen puolesta. Olen varmaan saavuttanut sen parhaan mahdollisen kielitaidon mitä voin enää saavuttaa, en tiedä pystyisinkö edes mihinkään aksenttiin tähän päälle enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan