Miksi synnytysikäiset nuoret naiset eivät synnytä?
Kahdessa maakunnassa Suomessa, Uudellamaalla ja Pirkanmaalla nuorten naisten määrä on kasvanut. Uudellamaalla on yli kymmenen ja Pirkanmaalla yli yhdeksän prosenttia enemmän 15–44-vuotiaita naisia nyt kuin vuonna 2001. Ahvenanmaalla nuorten naisten määrä on pysynyt ennallaan.
Myös yliopistokaupungit Uudenmaan ja Pirkanmaan ulkopuolella ovat voittaneet nuorten naisten muuttoaallossa. Erityisesti Jyväskylä, Oulu ja Turku ovat saaneet runsaasti lisää 15–44-vuotiaita naisia.
Näissä maakunnissa ja nuoria naisia keränneissä yliopistokaupungeissa lapsentekoikäisiä naisia riittää, mutta into lasten tekoon on aiempaa vaisumpaa.
Esimerkiksi yllä mainituissa Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa on yli 13 000 synnytysikäistä naista enemmän kuin vuonna 2001. Tästä huolimatta näissä kaupungeissa syntyy lapsia selvästi vähemmän kuin vuonna 2001.
Kommentit (684)
Vierailija kirjoitti:
Muutakin tekemistä, mm päivisin ura, liikunta, ravintoloissa käyminen. Öisin nukkuminen
Tarkoitat, ettet jaksa lapsia, vai mitä? Nuo mainitsemasi asiat eivät estä lapsentekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset hankkivat lapsia?
Ilman lapsia hankkineita ihmisiä mekään emme olisi tässä.
No minusta se olisi ihan hyvä juttu. Olisin mielummin ollut syntymättä (vaikka elämässäni meneekin ihan hyvin).
Vierailija kirjoitti:
Mielelläni synnyttäisin muksun tai kolme, miestä ei vaan ole ikinä löytynyt. T: nainen 32v
Mulla taas on muodostunut oikein ongelmaksi isäksi haluavat miehet. Pitäisi sopia joku pysäkki mihin näitä voisi lähetellä matkahuollon kautta. Nyt alkaa riittämään kun tämäkin hoito alkoi haaveilemaan perheestä.
Taasko tästä aiheesta pitää jauhaa?
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan jauhetaan kunnes syntyvyys nousee kestävälle tasolle. Muuten meitä ei pian enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan jauhetaan kunnes syntyvyys nousee kestävälle tasolle. Muuten meitä ei pian enää ole.
Rumat ja kookkaat naiset ei kelpaa. Eikä nuo nirsot miehet näemmä halua ulkolaista naista.
Oletko ap tullut ajatelleeksi, että ne nuoret naiset menevät yliopistokaupunkeihin opiskelemaan eivätkä lisääntymään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Itse aion raskautua ja synnyttää heti kun mahdollista. Mieheni vaan ei ole ihan vielä valmis lapsen tuloon.
N22
Jospa unohtaisit ottaa e-pillerin 🤔
Muuten voisi, mutta en halua tehdä sitä miehelleni. Ennemmin keskustellaan asiasta vielä vähän ja yhteisellä päätöksellä ehkäisy pois, kuin se että jätän kaikessa hiljaisuudessa sen pois ja järjestän "pikku" yllärin. Tuollaisella järjestetyllä yllärillä harvemmin on mitään positiivisia vaikutuksia.
Sama N22
Ihmisiä on enemmäin kuin koskaan aiemmin ja määrä vaan kasvaa ja kasvaa... joo, suomalaisten määrä vähenee, mutta on meitä ennenkin on ollut määrällisesti paljon vähemmän ja silti ollaan selvitty tähänkin asti.
Ja vaikka suomalaiset kuolevatkin joskus sukupuuttoon... mitä sitten? Ei maapalloakaan tule ikuisesti olemaan olemassa, kaikki ihmiset tulevat vielä joskus kuolemaan sukupuuttoon.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap tullut ajatelleeksi, että ne nuoret naiset menevät yliopistokaupunkeihin opiskelemaan eivätkä lisääntymään?
No miksi opiskelu ja ura on tärkeämpää kuin äitiys?
Jos ei kukkaan tee niitä raskaaksi niin vaikea se on synnyttää?
Voisivat nuoret kyllä lopettaa sen haahuilun ja perustaa taas perheitä, ettei jää elämä ihan elämättä.
Vanhana sit itkee ja suree kun ei saanut tehtyä sitä mitä ihmisen kuuluu.
Minulla ei ole kutsumusta solmia avioliittoa ja perustaa perhettä, vaan uskon että Jumala kutsuu minua elämään selibaatissa.
N23
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä on enemmäin kuin koskaan aiemmin ja määrä vaan kasvaa ja kasvaa... joo, suomalaisten määrä vähenee, mutta on meitä ennenkin on ollut määrällisesti paljon vähemmän ja silti ollaan selvitty tähänkin asti.
Hyvinvointivaltio ei kestä syntyvyyden romahdusta, vaan palaamme 1950-luvun Suomeen, jonka myötä syntyvyys taas nousee koska lapsista tulee vanhempiensa vanhuuden turva.
Kaikille niitä lapsia ei vain yrityksestä huolimatta tule heti (tai ehkä koskaan), kun ehkäisy jätetään pois.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kutsumusta solmia avioliittoa ja perustaa perhettä, vaan uskon että Jumala kutsuu minua elämään selibaatissa.
N23
Mutta mitä siihen tulee, mistä kirjoititte, niin hyvä on miehelle olla naiseen ryhtymättä; mutta haureuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä.
1. Korinttilaiskirje 7:1-2
Vierailija kirjoitti:
Kaikille niitä lapsia ei vain yrityksestä huolimatta tule heti (tai ehkä koskaan), kun ehkäisy jätetään pois.
Useimmat nuoret naiset kuitenkin tulevat raskaaksi jätettyään ehkäisyn pois.
Ei oo rahaa eikä sopivaa miestä enkä kyllä muutenkaan haluaisi lapsia ainakaan vielä (jos myöhemminkään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi opiskelu ja ura on tärkeämpää kuin äitiys?
Tämä on huuhaata. Koulutetut naiset saavat enemmän lapsia kuin kouluttamattomat.
Sitä paitsi koulutustaso on laskussa ja 70-luvulla syntyneet ovat jäämässä Suomen koulutetuimmaksi sukupolveksi.
Mulla löytyy resurssit ehkäisyyn, mut ei hyvän elämän tarjoamiseen lapselle.
Nukkuminen ainakin on tuiki tarpeellista. Mitä elämästä sitten pitäisi jäädä käteen? Kun on kuollut, on kuollut universumin loppuun asti.