Miehen käytös..neuvoja kaipaan :(
Mitä mieltä kannattaako tämmöinen suhde? Listaan alle asioita kahteen tekstiin kun ei mahdu yhteen
Mies on maailman paras suutelemaan ja sängyssä
Mies on elämäni rakkaus, tuntuu etten voi elää ilman häntä ja minulla oli haave loppuelämä yhdessä
Mies auttaa aina tiskaamisessa ja siivoamisessa en edes muista milloin olisin tehnyt mitää kotitöitä
Mies on 90% ajasta täydellinen ja ihana
Mutta...
Olen itse järjettömän kiltti. Mies epäilee minua usein että pettäisin häntä ja ei halua minun olevan esim. Viikonloppua vanhemmillla kun hänellä tulee ikävä (ja ei voi vahtia minua). Mustasukkaisuuden takia usein sanoo ilkeitä. Mutta muissakin suhteissa sanotaan ilkeitä olen kuullut? Tosin itse en sano hänelle
Työni vie paljon aikaa eri paikkakunnallakin mutta olen järjestänyt sen verran aina vapaata että vietämme enemmän yhteistä aikaa entä suurin osa ihmisistä otan esim viikon vapaata ja olen koko tämän ajan hänen kanssaan ja olen omia harrastuksia yms laiminlyönyt ja joka viikonlopun joka sekunti yhdessä, järjestän kaiken aina miten hän haluaa kun ajattelen että työni vie aikaa hän työtön, silti kuulen kuinka muilla paremmin
Kommentit (127)
Näissä tapauksissa mustasukkaisuus ei ole luottamuspulaa vaan keino kontrolloida ja gaslightata. Vaikka uhri tekisi mitä ja olisi miten, ei miehen käytös muutu.
Itse tuli tehtyä kaikki ettei miehen tarvitsisi olla mustasukkainen. Ajattelin, että miehellä on tosi paha olla kun käytöksessäni joku laukaisee tunteen mustasukkaisuudesta. Mun piti muuttua.
Lopulta olin yksinäinen, harrastukseton, iloton harmaa raunio nuhjuisissa fleeceissä likaisena kotona sohvan nurkassa. Sekään ei auttanut...
(esim oikeat vaatteet tarkoitti että olin pukeutunut jotain varten, suihkussa käynti tarkoitti, että oli just ollut joku mua pan e massa tai oli tulossa, harrastuksissa oli vain mun perässä olevia miehiä , kaupassa kassatkin oli mun panoja sillä perusteella että hymyilin)
Sinulla on paha olla miehen kanssa. Muuten et olisi tehnyt koko aloitusta. Pelkäänpä, että tilanne tulee pahenemaan tulevaisuudessa. Sinuna katkaisisin suhteen. Hyviäkin miehiä on.
Kysymys kirjoitti:
Kysymys kirjoitti:
Totta :( pitäisi huonoissa hetkissä silti rakastaa. Huolettaa vaan miten minun käy rakastunko uudelleen, en ainakaan häntä nyt näe enkä ole yhteyksissä, jos aivoihini tulis järkeä
Siis että onnistunko rakastumaan elämässä uudelleen yhtä paljon johonkuhun muuhun, sitä pelkäään etten enää rakastu
Kyllä rakastut. Ja silloin mietit, miksi ihmeessä annoit itseäsi kohdella noin huonosti kuin tuo mies nyt sinua kohtelee. Hän vaikuttaa persoonallisuushäiriöiseltä. Ainoa oikea teko on pistää suhde poikki. Se ei ole helppoa, mutta AINOA oikea ratkaisu. Muuten hän musertaa itsetuntosi. Mies ei muutu! Paitsi ehkä pahemmaksi.
Normaalissa suhteessa ei retuuteta, käydä käsiksi, epäillä jatkuvasti toisen pettävän tai rajoiteta kumppanin menoja tai harrastuksia.
Kysymys kirjoitti:
Tuntuu silti hankalalta kun kenenkään muun kanssa en ole kokenut niin hyviä hetkiä
Ja kun kuullut että riidoissa joillakin tulee sanottua pahojakin asioita (itse yritän aina keskustellla loukkaamatta mutta ilkeilykin tuntuu olevan melko tavallista) ja joissai muissakin suhteissa mies tai nainen ei hyväksy esim reissuun menoa yksin tai kaverin kanssa mutta kun hänkää ei haluaisi lähträ kun ei raski ja uskalla niin sitten pitäisi luopua itsekin asioista joita haluaisi tehdä.
Ja kun piti kiinni ja repi kun yritin päästä irti niin sen takia etten yksin lähde ja eksy ettei minulle mitään tapahdu
On se niin hankala kun tuntuu että paljonko on nornaalia vaatia kun monissa muissakin suhteissa vaikeuksia ja tavallaan oon varmaan riippuvainen kun tuntuu etten enää pärjää yksin vaikka ennen pärjäsinkin on vaa niin helppoa kun on joku ketä rakastaa ja sitten tavallaan kun tuntuu ettei muutkaan suhteet ole täydellisiä ja että hän on tuonut minulle niin paljon iloakin vaikkakin vienyt voimiani myös
Kuulin yhdrltä naimisissa olevalta henkilöltä että hekin riidoissa sanovat ilkeitä jotka haluaisi ottaa pois, olisin vaan toivonut ettei hän olisi selllainen tuntuu vaan ettri kukaan ole täydelline eli missä kulkee raja mikä kannattaa ja mikä ei, tässä ei kuitenkaan mitään aivan hirveää olle tapahtunut kun aina siinä rajalla että pitäisi vielä hyväksyä kun en tiedä jos se ei ikinä pahenisi enää niin jos jaksaisi. Kuulostan varmasti tyhmältä mutta rehellisesti se mies ei niin kamala ole miltä trkstissä kuulostaa kun ne hyvät jutut ei tietenkään näy ja uskon rttä hän siksi halusi ottaa kiinni etten "mene hukkaan" tai että ei voinut minua yksin jättää menemään kun ulos menin ja kävelin paniikissa pois, hän varmaan käsitti tilanteen eri lailla, on hän aiemminkin kännissä pelännyt että lähtisin kokonaan pois ja siksi pitänyt kiinni ymmärrän sen tavallaan logiikan ja että humalasaa ei ymmärrä kuinla pelottava tilanne minule ja nyt pyydellyt anteeksi ja ennen ei ole noin pelottavaa tapahtunut, lisäksi olen tosi herkkä että tulen jotenkin surumielelle jos kehuu pikkuisen toista naista esim telkkkarista yms mutta en alkaisi ilkeileen ja tiedän että höpöä tuollaisesta olla surullinen mutta hän itse niiim inhottava jos vaika miespuolisia työkavereita jotka naimisissa
Huh huh, mitä tekstiä!
Vierailija kirjoitti:
Mies sanoo, että kaikki exät ovat pettäneet. Todellisuudessa tämä voi olla hänen vainoharhaisen mielensä kuvittelua ja exät ovat lähteneet, kun hän on alkanut rajoittaa ja haukkua heitä.
Kuvioon kuuluu myös, että eksät olivat miehen mukaan "hulluja" ja siksi mies päätti erota....
Huomaat varmaan itsekin kuinka pitkän litanjan naputtelit hälytysmerkkejä. Kylmästi nyt jätät sen ja huokaiset helpotuksesta, kun olet pelastanut itsesi jopa vuosikymmenien helvetiltä.
"Sinulla on mahdollisuus saada uusi elämä vasta sitten kun uskallat lupua entisestä." Vanha mietelause. Parisuhde on hyvä silloin, kun ei tarvitse miettiä olisiko noin vai näin tai ei tarvitse miettiä, mitä uskaltaa tehdä. Väkivalta ei koskaan kuulu mihinkään suhteeseen millään selityksellä. Ap kuulostaa jo provolta.
Ap kertoi, että vanhemmillaan ollut jonkinlaista fyysistä väkivaltaa (tönimistä, retuutusta), ja ilmeisesti häntä saanut veli satuttaa lapsuudessa/teininä, jos oikein ymmärsin? Tämä on jo voinut aiheuttaa normaalin rajojen hämärtymistä, että hän hyväksyy helpommin käsiksi käymisen ja satuttamisen eikä pidä omaa koskemattomuuttaan arvokkaana. Ja täälläkin jo selitteli, että oma mies ei ole toiminut yhtä pahasti kuin vanhemmat.
Ap:n kannattaa googlettaa henkinen väkivalta ja väkivallan uhkan merkit, siellä on listattuna hälytysmerkkejä. Tosiaan kuten aiemmin jo on sanottu, kovaa lyöminen ei ole ainoa väkivallan muoto, miehesi on jo nyt ilmaissut olevansa väkivaltainen. Väkivaltaisella käytöksellä on taipumus pahentua asteittain, retuutus ja töniminen voi kääntyä lyönneiksi, ja henkistä väkivaltaa miehesi jo käyttää sinuun monin tavoin. Älä usko noita hänen selityksiä, että muka yritti estää sua eksymästä tms, et ole niin tyhmä ja avuton, että kaipaisit tuollaista "suojelua". Olet luultavasti oikeassa siinä, että miehesi sisimmässään kokee sut itseään pärjäävämmäksi ja haluaa myös siitäkin syystä nujertaa sut. Epäluottamus, haukkuminen ja sättiminen tekevät jo sun mielessä myyräntyötä ja saavat sut pienentämään itseäsi.
Vielä siitä teidän intohimosta, voi olla, että olette fyysisesti hyvin yhteensopivat ja kemiat kohtaa, mutta myös epävakaa ja uhkaava, kylmästä kuumaan heilahteleva tunneilmapiiri tekee suhteesta usein hyvin intohimoisen. Koska välillä on niin kamalaa, hyvät hetket tuntuu taivaalliselta. Jos onnistut eroamaan, voi olla, ettet koe seuraavissa suhteissa samanlaisia huippuja, jos sua ei välillä satuteta ja tunnetasolla hylätä. Mieti silti mikä on tärkeintä, haluatko myydä omanarvontuntosi, mielenrauhasi ja sielusi hyvän seksin ja tunteenpalon vuoksi?
Näin kokeneena tätinä kerron, että tuollainen käytös ei ole normaalia eikä hyväksyttävää. Piste.
Pariterapiaa voitte kokeilla, en osaa sanoa, onko siitä hyötyä.
Suomi on täynnä kivoja, tavallisia miehiä, jotka ovat hyviä sängyssä, ja sinä pelkäät erota heikkolahjaisesta hakkaajasta. Hei Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoi, että vanhemmillaan ollut jonkinlaista fyysistä väkivaltaa (tönimistä, retuutusta), ja ilmeisesti häntä saanut veli satuttaa lapsuudessa/teininä, jos oikein ymmärsin? Tämä on jo voinut aiheuttaa normaalin rajojen hämärtymistä, että hän hyväksyy helpommin käsiksi käymisen ja satuttamisen eikä pidä omaa koskemattomuuttaan arvokkaana. Ja täälläkin jo selitteli, että oma mies ei ole toiminut yhtä pahasti kuin vanhemmat.
Ap:n kannattaa googlettaa henkinen väkivalta ja väkivallan uhkan merkit, siellä on listattuna hälytysmerkkejä. Tosiaan kuten aiemmin jo on sanottu, kovaa lyöminen ei ole ainoa väkivallan muoto, miehesi on jo nyt ilmaissut olevansa väkivaltainen. Väkivaltaisella käytöksellä on taipumus pahentua asteittain, retuutus ja töniminen voi kääntyä lyönneiksi, ja henkistä väkivaltaa miehesi jo käyttää sinuun monin tavoin. Älä usko noita hänen selityksiä, että muka yritti estää sua eksymästä tms, et ole niin tyhmä ja avuton, että kaipaisit tuollaista "suojelua". Olet luultavasti oikeassa siinä, että miehesi sisimmässään kokee sut itseään pärjäävämmäksi ja haluaa myös siitäkin syystä nujertaa sut. Epäluottamus, haukkuminen ja sättiminen tekevät jo sun mielessä myyräntyötä ja saavat sut pienentämään itseäsi.
Vielä siitä teidän intohimosta, voi olla, että olette fyysisesti hyvin yhteensopivat ja kemiat kohtaa, mutta myös epävakaa ja uhkaava, kylmästä kuumaan heilahteleva tunneilmapiiri tekee suhteesta usein hyvin intohimoisen. Koska välillä on niin kamalaa, hyvät hetket tuntuu taivaalliselta. Jos onnistut eroamaan, voi olla, ettet koe seuraavissa suhteissa samanlaisia huippuja, jos sua ei välillä satuteta ja tunnetasolla hylätä. Mieti silti mikä on tärkeintä, haluatko myydä omanarvontuntosi, mielenrauhasi ja sielusi hyvän seksin ja tunteenpalon vuoksi?
Voiko joku vielä neuvoa että onko se repiminen myös humalassa ei-hyväksyttävä teko vai onko humala lieventävä haara kun se ei sitä tarkoittanut? Tai voisitteko kertoa olisiko teillä suhde poikki, tapahtuisi se repiminen selvinpäin vai humalassa? Muuta ei tehnyt kuin repi ja piti paikallaa ja huusi ja hänellä paha humala ja muisti menee, kuvittelee että halusi vain pysöyttää ja sitten oli auttamassa pystyyn (en olisi kaatunu jis ei olisi olluy jäätä ei nii lujaa tönäissy, olisin kaatunuy varmaan yksinkin siinä jääkohdassa). Pystyyn auttaminenkaa ei osunut nappiin kun ketään ei auteta pystyyn repimällä takista selästä ja huutamalla. Olisi pitänyt käskeä hänen lopettaa juominen mutta en arvannut että näin käy ja ei varmaan olisi ollutkaan lopettamassa ennen tuota. Ajattelee usein itseään eikä halua suoda minulle iloa jos se tarkoittaa että hän joutuu yhden kerran luopumaan jostakin pikkuasiasta. Ei siis tee pienintäkään uhrausta minun vuokseni vaikka kuinka vakuutan kuinka tärkeää olissi minulle
Sanoo että etsi mies joka tekee kaikki mitä haluat. Ihan pikkuasioita olen pyytänyt toinen ei ole yhtään spontaani
Ei kuulemma ole koskaan ollut väkivaltainen ketään kohtaan,häntä vaan lyöty.
Ei se intohimo siis ole tuosta vuoristoradaata johtunut vaan oli jo alussa 3 kk se oli jolloin ei mitään draamaa ollut ja minusta oli silloin ihaninta kun ei olllut sitä vuoristorataa. Meillä muutoin kemiaa ja kun vielä alussa kuvittelin että mies olisi kiltti
ilmiö mitä kuvailet on nimeltään ”gas lighting”. googlaa jos enkku luonnistuu. et ole asian kanssa yksin. rohkeutta! eroon miehestä!
ei ole hyväksyttävää väkivalta, tapahtui se sitten selvinpäin tahi humalassa.
Minulla oli kyllä lapsena hylätyksijäämisen kokemuksia joka ehkä tekee sen että olisin todella halunnut tämän kestävän ja jatkuvan sellaisena mitä se alussa oli, ennnen kuin mies näytti muita puoliaan, minulla oli vaikeaa kun tapasin miehen ja tämä ensin toi enemmän entö otti mutta voi olla siksikin kun väkisin olisin halunnut pitää hänet ja miellytin koko ajan kunnes halusin ajatella itseänikin ja se ei enää kelvannut
Kiitos googlasin gashlightinkin ja paljon oli tuttua siinä, mies vääristelee tapahtumia ja sanomisiaankin kun ei muista mutta hänellä on kyllä diagnosoitu muistivaikeudet keskittymisenpuute ja mitä kaikkea muuta ja paperit olen nähnyt ja tämän vuoksi listattu osittain kyvyttömäksi joihinkin töihinkään yms
Minusta tuntuu että nuo ongelmat, itsekkyys ja empatiakyvyn puute ja mustasukkaisuus aiheuttavat tämän, mies ei kyllä apuakaan hakisi jos se jotain maksaa ja muutenkin saamaton, sanoo että siksi ollut mustasukkainen kun muka niin paljon rakastaa
Hän ehti lähiaikoina kehittyä ennen tuota humalaepisodia, kerran ehti jo sanoa ettö saan mennä ulos mutta kun minusta tuntui että siitä saa joskus kuulla jotain eikä jaksa niin en mennyt kun laskee että olisin paljon käynyt jos 2 kertaa kesän aikana ja laskee että hän itse vähemmän vaikka ei ole totta
Onko teidän mielestä siis se kiinni pito ja repiminen tarpeeksi? Ei retuuttanut vaan seisoaltaan oltiin kumpikin repi vaan aina kun yritin liikkua
Voi olla parikin viikkoa että mies kehuu pitää hyvänä kyselee haluaisinko että tekisi ruokaa kyselee haluanko kahvia tai mehua jne palvelee mikä tuntuu kivalta vaikken sellaista ole pyytänytkään. Sitten kokee niin suurena uhkana minun menot (sekin kun en tiedä minkä kokee yhtäkki uhkana) jos esim veljen luokse yötä niiin haukkuu minua ja huutaa puhelimessa. Sitten paljastui että oli juonut. Mietin monetko puhelimessa huudot ollut humalassa. Sitten kun otin työn vastaan, piti minut useamman yön hereillä kulkien ympyrää huoneessa aamulla sitten sanoi klo 8 että ei tartte täällä maata voit muualle menemään makaamaan (olin täysin uupunut kun en ollut nukkunut aikoihin kunnolla ja koko yönä ollenkaan) tiedän että työ uhkasi hönen mielestöön suhdetta kun työ muualla mutta määräaikainen ja silti vietämme täysin kahdenkeskistä aikaa enemmön kuin suurin osa. Kaikki vapaa aika miltei pelkästään hönen kanssaan ja hän määräilee minkä verran saan käyttäö yhteistö aikaa perheenjäsebten näkemiseen "muutoin suhde ei kannata kun ei koskaam nähdä". Muutki ihmiset sanoneet että vietämme enenmän aikaa yhdessä kuin normaalit pariskunnat ja se yhteinrn aika tosiaan on aamusta iltaan ja koko yö ainoastaan vessassa käyn yksin
Harmittaa ku mies arvostelee vähästä yhteisestä ajasta vaikka olen lisäksi varonut kuluttamasta aikaa mihinkään muuhun kun olemme yhdessä. Eksänsä oli työtön ja koko ajan kotona hänen kanssaan. Hän ei kykene olemaan yksin muttta raskasta pitää tyytyväisenä tietenkin haluan suhteessa viettää eniten aikaa miehen kanssa mutta jos 6 kk aikana pari kertaa veljen luona yötä ja yhden vanhemmilla niin " nyt tiedän ettet minua rakasta kun veli tärkeämpi"
Ei kannata. Mustasukkaisuus ja kontrolloiva käytös on henkistä väkivaltaa joka vain pahenee ajan saatossa. Hän tulee eristämään sinut, pyrkii saamaan sinut täysin riippuvaiseksi itsestään ja lopulta alkaa vaatia tiliä jo ajatuksistasikin. Kenties joku päivä henkinen väkivalta voi muuttua jopa fyysiseksi. Sitä on vaikea uskoa jos on niin rakastunut. Ota yhteyttä esim. naistenlinjan neuvojaan ja keskustele heidän kanssaan asiasta, mikäli haluat ammattimaisemman mielipiteen. Mutta todellakin, henkinen väkivalta, ylenmääräinen mustasukkisuus ja kontrollointi on aina selkeitä varoitus merkkejä, jolloin parasta on lähteä hyvin nopeasti pois. Kukaan ei ole onnellinen sellaisessa suhteessa, jossa toinen kyttää, kontrolloi, haukkuu yms.
Mutta hei, teillähän arki toimii ja se on naiselle se olennaisin juttu. Ei muuta kuin jatkakaa vain!
-katkera mies, jonka kanssa "arki ei toimi".
Ei tämä plus- minus-lista toimi. Jatkuva ja vakava vallankäyttö nollaa tuhatkin plussaa.