Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet
itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.
Kommentit (2561)
Minulla oli yskä, johon liittyi myös pahoinvointia yskiessä, eli alkoi oksettaa kun yskin. Erittäin kiusallinen vaiva. Lääkäri alkoi heti puhumaan astmasta ja kyselemään erilaisia oireita. Mitään hänen luettelemiaan oireita ei ollut, ei ensimmäistäkään.
Määräsi kuitenkin spirometriaan, pitkään kotitestijaksoon jossa piti päivittäin puhallella sellaiseen mittariin astmapiippua käyttäen ja ilman ja pitää kirjaa tuloksista. Ei löytynyt vikaa. Lopulta lääkäri ehdotti, että sinulla voi olla OIREETON ASTMA. Tässä vaiheessa lopetin vain yhteistyön, ja yskä hävisi sitten lopulta itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koettakaa myös ymmärtää miten monenlaisia oireita ja ongelmia eri ihmisillä on. Monet eivät osaa edes kuvailla oireitaan. Koeta siinä sitten selvittää mikä on vialla.
Google osaa diagnosoida paremmin siis. Luettelee vaan oireita oireiden perään. Ehkä lääkärit sillä tavalla näpyttelevätkin jos eivät itse hiffaa
Lääkärit eivät googlette. Lääkäreillä on käytössä Terveysportin tietokannat. Lääketiede on niin laaja asia, että kukaan ei voi kaikkea tietää / muistaa.
Älä höpötä! Kävin pahentuneista ms-taudin oireista tk-lääkärillä. Lääkäri oli nuori nainen. Hän itse sanoi, että "Minäpä googletan vähän ms-tautia, kun se on minulle outo sairaus".
Googletuksen jälkeen hän soitti päivystävälle neurologille ja sai tältä ohjeet jatkoon.
Onpas teillä siellä hyvä lääkäri, siis oikeasti. Riittävän vahva itsetunto myöntää että ei tiedä kaikkea. Kaikki potilaathan jo tietää että yleislääkärit tkssa eivät tiedä kaikkea kaikesta. Meillä TK lääkärit ovat "erikoistuneet kaikkiin maailman sairauksiin eivätkä koskaan tee virheitä". Ja potilaille on turha mitään selittää, kaikkihan me ollaan yksinkertaisia maalaisia jotka ei ymmärretä mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.
- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?Kuka menee flunssan takia lääkäriin?
Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain.
Onko tilastostasi siivottu se seikka että naisilla on lisääntymiselimistö josta tulee uusia ihmisiä, ja jonka hoito on katsottu yhteiskunnallisesti olennaiseksi hommaksi tästä syystä?
Miehilläkö ei ole "lisääntymiselimistöä"? Naiset ihan omin toimin pamahtavat raskaaksi ja vauvoja putkauttelevat maailmaan?
Mulle ei ole sattunut mitään kamalaa, vaan yksi outo töykeä lääkäri. Rinnassani oli tosi kipeä alue ja menin näyttämään lääkärille. Lääkäri aikansa tutki ja paineli ja sanoi sitten kiukkuisesti että ei tämä mitään syöpää ole. En ymmärrä miksi piti olla niin töykeä ja puhua syövästä kun en ollut itse epäillyt tai maininnut syöpää. Ihan kun olisin ollut joku panikoiva neurootikko. Sitäpaitsi edes panikoiva neurootikkoa ei pitäisi kohdella noin tylysti.
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kyllä kovasti, kun moni ei ymmärrä lääketiedettä lainkaan. Se on tiede siinä missä muutkin, ja perustuu todennäköisyyksiin ja näiden taustalla olevaan tutkittuun tietoon. Kaikkea ei tiedetä. Kaikkea ei voida tutkia kaikilta. Täysin 100% diagnooseja ei usein etenkään taudin alkuvaiheessa ole edes mahdollista tehdä, eikä mikään testi taudin toteamiseen ole täysin 100%. Lääkärit haluavat auttaa, kaikille sattuu uran aikana mahtavia onnistumisia sekä ei-niin-hienoja hetkiä. Näin tapahtuu ihan jokaisessa ammatissa, tällä alalla onneksi luotenkin oikeaan ratkaisuun on monta tietä. Lääkärit ovat myös ihmisiä.
Rakastan ammattiani, mutta on tiettyjä syitä miksi ammattini on välillä erityisen rankka (esim. tämän ketjun luottamuksen puute). Mikä muu ammattiryhmä saa yhtä paljon vastaavaa kommentointia?
Opettajat saavat vähintään yhtä paljon.
Turhaan täällä mussutetaan. Ihminen pysyy ihmeen terveenä kun ja jos terveydenhoidossa lääkärit ja hoitajat eivät riko törkeästi lakia potilaan hoidossa. Silloinhan ei pitäisi mennä mikään pieleen. Ja Pahimmassa tapauksessa voivat aiheuttaa terveelle ihmiselle jotain vakavia konkreettisia oireita kun käyvät sähläämään asiattomuuksia ammattitaidottomalla hoidolla. Yksikin hymähti vaan, että no ei kai se niin kauheeta jos vähän vaan ulkonäköön vaikuttavat asiat kyseessä tai laitetaan jotain tulee kiva fiilis tyyliin tuikataan jotain huumetta. No mutta virkamiehet hoi, sehän on rikos se kivojen huumeidenkin laitto. Rikokset sitten erikseen, sellaiset missä on rikottu potilaan itsemääräämisoikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Mieleeni on syöpynyt pysyvästi surkuhupaisa päivystyskeissi, jonka aikana lyhyt intialainen mieslääkäri diagnosoi vatsakipuisella 12 v tyttärelläni raskauden, sp-puolitaudin ja anoreksian... menin lopulta luukulle vaatimaan kovaan ääneen toista lääkäriä , joku siviilivaatteissa juuri saapunut lääkäri sitten tutki tytärtä minutin ja totesi "Kyllä tämä nyt vaikuttaisi olevan umpilisäke". Alkuperäinen lääkäri pajatti taustalla jotain kunnes toinen lääkäri karjaisi "Hiljaa!"
Pointti tässä ei ole ulkomaalaisen lääkärin mustamaalaaminen ja pelastavana enkelinä apuun rientävä suomalainen lääkäri, tiedän että osat olisivat voineet myös olla toisinpäin.
Eli miksi sitten mainitset erikseen, että kyseessä oli intialainen lääkäri? Ja että vielä lyhyt??
Vierailija kirjoitti:
Kova kuume ja vaikea hengittää, hengitys vinkui ja pulputti, soitin viikonloppuna päivystykseen enkä päässyt sinne, ei antanut aikaa, hoitaja sanoi vaan puhelimessa että angiinaa on (ei ollut edes kurkku kipeä) ja nielunäytteen ehtii ottaa seuraavalla viikolla terveyskeskuksessakin.
Maanantaina menin terveyskeskukseen ja tulos oli että mulla on keuhkokuume. Tulehdus arvot oli ko todella korkeat. Olisi pitänyt mennä kuulema aikaisemmin, no yritin mutta en päässyt.
Mulla kävi sama. Perjantaina alkoi töissä heikottaa ihan todella paljon ja oli kuumeinen olo. Jonkun aikaa oli ollut enemmän ja vähemmän yskää sairastetun flunssan jälkeen. Kävin sitten illalla vielä näytillä, olo oli todella huono. Keuhkoista ei kuulemma kuulunut mitään erikoista, mutta antibiootin sain mukaan. Kotona mittasin kuumeen, se oli päälle 39. Viikonloppu meni ihan pöhnässä, kuume pysyi tapissaan ja ihmettelin todella kovaa selkäkipua, tuntui ettei mitenkään päin voinut olla, ihokin oli kosketusarka. Lopulta koitin nukkua istualtani, kun vähäinenkin vaaka-asento sai yskimään keuhot pihalle. Maanantaina aamulla varasin ajan työterveyteen, johon jouduin menemään kaverin saattamana taksilla, vaikka matka kävellen olisi vienyt varmaan 10min. Huoneessa melkein pyörryin lääkärin eteen - kiireellisenä osastolle, kuumetta 40 ja tulehdusarvot liki 300. Keuhkokuvat olivat ilmeisesti aika hurjan näköiset. Osastolla olin lopulta liki kaksi viikkoa, ab:t tipalla suoneen.
Sitä minä vaan ihmettelen, että miten sieltä rööreistä ei muka perjantai-iltana vielä mitään kuulunut.
"Eli miksi sitten mainitset erikseen, että kyseessä oli intialainen lääkäri? Ja että vielä lyhyt??"
Sehän tässä oli juuri se pääasia. Pituus on muuten uskottavuuteen vaikuttava tekijä ihan joka ammatissa. Olis käyttänyt edes korkokenkiä niin olisin ehkä ollut tyytyväisempi.
Palautetta laitoimme sairaanhoitopiirille. Kauanko muuten olette joutuneet odottamaan vastausta? Nyt mennyt jo useampi kuukausi mutta mitään ei ole kuulunut.
2000-luvun alussa Järvenpäässä asuessani, minulla havaittiin mahdollinen kasvain tavallisessa tarkistuksessa. Sain ajan jatkokäsittelyyn Järvenpään terveyskeskukseen jossa lääkärin oli tarkoitus selvittää asiaa lisää (oli hyvänlaatuinen eikä tarvinnut jatkotoimenpiteitä, mutta se selvisi myöhemmin, eikä siitä sen enempää).
Menin lääkärin vastaanotolle ja heti kun astelin sisälle, lääkäri totesi "Kiloja näyttää kertyneen, miten laihdutukset on onnistunut?" Olin hämmentynyt että miksi tässä nyt aletaan kiloista puhumaan, mutta en juurikaan saanut vastattua mitään kun lääkäri aloitti luennoimaan miten suurin osa minun tämänhetkisistä vaivoista johtuu yksinkertaisesti ylipainosta. Aloin hermostua, mutta koska lääkäri oli niin päällekäyvä, en saanut sanaa väliin. Hän kuitenkin huomasi pahastumiseni ja aloitti luennoimaan siitä kuin lapselle että "Kyllä se pitää totuus kuulla, vaikka siitä paha mieli tuleekin."
Kun hän jälleen toisti sen että katsellaanpa näitä laihdutuskeinoja, niin tiuskaisin että "parantaako nämä dieetit tämän syövän minkä takia minä täällä olen?!"
Oli niin huvittavaa kun lääkäri aukoi suuta ja aivot loksutti tyhjää vain ja sai sanotuksi lopulta että "Mitä?"
Selitin että olen täällä mahdollisen syövän takia keskustelemassa jatkotoimenpiteistä.
Tässä vaiheessa lääkäri alkoi käymään läpi papereita ja vanhaa tietokonetta hätäisesti ja totesi että hänellä oli aivan täysin väärät tiedot potilaasta. Sen verran kerkesin nähdä että samanniminen potilas, mutta ilmeisesti ei ollut viitsinyt tarkistaa HeTua ollenkaan...
Kyllä se siitä selvisi sitten ja pahoitteli kovasti noloa tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieleeni on syöpynyt pysyvästi surkuhupaisa päivystyskeissi, jonka aikana lyhyt intialainen mieslääkäri diagnosoi vatsakipuisella 12 v tyttärelläni raskauden, sp-puolitaudin ja anoreksian... menin lopulta luukulle vaatimaan kovaan ääneen toista lääkäriä , joku siviilivaatteissa juuri saapunut lääkäri sitten tutki tytärtä minutin ja totesi "Kyllä tämä nyt vaikuttaisi olevan umpilisäke". Alkuperäinen lääkäri pajatti taustalla jotain kunnes toinen lääkäri karjaisi "Hiljaa!"
Pointti tässä ei ole ulkomaalaisen lääkärin mustamaalaaminen ja pelastavana enkelinä apuun rientävä suomalainen lääkäri, tiedän että osat olisivat voineet myös olla toisinpäin.
Eli miksi sitten mainitset erikseen, että kyseessä oli intialainen lääkäri? Ja että vielä lyhyt??
Sitä sanotaan kuvailuksi, vähän kuin kirjoissa henkilöhahmojen kuvaaminen. Jos lääkäri olisi ollut pitkä ja pisamainen olisin kertonut sen, mutta oli lyhyt ja ilm. intiasta.
Lääkäri ei uskonut että olin migreenissä kompuroinut päin kissan raapimapuuta, menettänyt tasapainon ja iskenyt pään ikkunalautaan. Syytti piilojuopoksi.
Olin 11vuotias ja vatsani tuli äkkiä hirveän kipeäksi, lääkäri epäili minun olevan raskaana ja äitini sai raivarin että eihän tytöllä vielä ole edes kuukautisia! Ja minua nolotti kun en ollut edes pussaillut poikien kanssa, olin semmoinen heppatyttö. Lääkäri sitten alkoi ihmetellä puuttuvia kuukautsiani ja lopulta selvisi että oli olettanut minun olevan 15vuotias koska olin 165cm pitkä. Vaikka mulla olin ihan lapsen vaatteetkin, semmoinen vaaleanpunainen kolitsipaita jossa oli hevosen kuva ja pinkit verkkarit( Meillä oli ollut luokkakuvaus josta lähdin suoraan kaverin tukemana terkkarille ja siitä äidin kyydillä tk:n päivystykseen).
Olen nyt 40vuotias mutta muistan tuon lääkärireissun loppuikäni :D
Buranaa akuuttiin umpisuolen tulehdukseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei ole sattunut mitään kamalaa, vaan yksi outo töykeä lääkäri. Rinnassani oli tosi kipeä alue ja menin näyttämään lääkärille. Lääkäri aikansa tutki ja paineli ja sanoi sitten kiukkuisesti että ei tämä mitään syöpää ole. En ymmärrä miksi piti olla niin töykeä ja puhua syövästä kun en ollut itse epäillyt tai maininnut syöpää. Ihan kun olisin ollut joku panikoiva neurootikko. Sitäpaitsi edes panikoiva neurootikkoa ei pitäisi kohdella noin tylysti.
Nuorempana sairastin usein tiettyä tulehdusta johon tarvitsi aina lääkekuurin. Lääkäri sanoi että hae jatkossa heti lähete kokeeseen jos yhtään siltä tuntuu niin saadaan heti lääkekuuri päälle. Jonkun ajan päästä sitten oireet taas alkoivat ja menin toiselle lääkärille lähetettä hakemaan. Hädin tuskin ehdin tuoliin istua ja asiani esittää kun tämä keski-ikäinen mieslääkäri alkoi huutaa minulle:" ON NIITÄ IHMISILLÄ VAKAVAMPIAKIN SAIRAUKSIA!!". Menin ihan sanattomaksi ja lähdin pois. Tiedän kyllä että on paljonkin vakavampia sairauksia, joihin jopa kuolee mutta oliko tuo tarpeellista huutaa nuorelle ihmiselle. Vanhempieni tuttava tämä lääkäri ja kehuivat aina kuinka mukava mies hän on. En kehdannut kertoa että huusi minulle.
Olin ollut verikokeissa joiden tulokset tulevat jo viim. Parin päivän sisään paitsi kaksi,keliakia ja laktoosi-intoleranssi. Hoitajan mukaan niiden tulokset kestävät tulla kauemmin,3-7 päivää. Lääkäri soitti jo maanantaina,olin ollut perjantaina verik. Kysyin keliakiasta ja hän sanoi että on normaali. Vaikka tulos ei ollut edes tullut vielä,katsoin itse omakannasta tulokset.
Tämä ei ole tk-lääkäri vaan Mehiläisen kallis gynekologi. Olin eka käynyt sisätautien erikoislääkärillä, joka kehotti käymään gynellä tarkistuttamassa, onko mulla viitteitä monirakkulaisista munasarjoista eli johtuuko oireet myös osittain sentyyppisestä hormonihäiriöstä.
Kirjoitin esitietoihin tämän asian. Gyne keskittyi kuitenkin koko ajan raskaaksi tulemiseen. Piti itsestään selvänä, että ongelma on, että en tule raskaaksi (olin 39v). Sanoin toistamiseen, että mulla on yksi lapsi enkä yritä toista enkä tulevaisuudessakaan tule yrittämään, että mulla on tiettyjä oireita, joiden syytä tässä on selvitetty ja sisätautilääkärin mielestä on hyvä selvittää myös, onko munasarjat OK. Tämä ei mennyt millään gynen päähän.
Lopputulos oli, että hän sanoi, että ei tee diagnoosia monirakkulaisista munasarjoista ilman, että asiakkaalla ei ole vaikeuksia tulla raskaaksi. Koska en yrittänyt lasta, minulla ei voi olla monirakkulaisia munasarjoja.
Kun siinä asiaa tenttasin, sain kuitenkin gynen sanomaan, että jos olisin tullut vastaanotolle kertoen, että yritän lasta, munasarjani voisi tulkita monirakkulaisiksi. Joo, kiitos vaan. Tuota on havainnoinnin objektiivisuus lääketieteessä.
Potilaalla hengenahdistusta ja selässä tuntuvaa kipua. 16.1. lääkäri ilmoittaa, että sydämessä ei ole vikaa ja määrää fysioterapiaa. 3.2. potilas kuolee massiiviseen sydänkohtaukseen. Hautajaiset 18.2.
Kärsin unettomuudesta, ja sain vinkiksi et sulje vain silmät ja laita käsi tohon rinnan päälle niin nukahdat :D :D
Kai teit tästä ilmoitulsen jonnekin? Eikö kyse ole jo hoitovirheestä?