Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet
itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.
Kommentit (2561)
Piiiiiiiii…iiiiii kirjoitti:
Terveystalolla lääkäri kuunteli tinnittävän potilaan korvaa stetoskoopilla, …niin…luulikohan se, että tinnitus kuuluu ulospäin…🙄…kaikkea sitä onki…ja anna mun kaikki kestää…
Lääkäri teki ihan oikein: joskus tinnitus voi johtua esim. verisuonien epämuodostumasta, jolloin kuuluu myös ulospäin. Tällöin syytä kuvantaa päätä yms.
Kovat kuukautiskivut, joihin auttaa kourallinen särkylääkkeitä. Hain apua lääkäriltä, että olisko jotain reseptillä lääkettä. Tokaisi minulle, että kannattaisi synnyttää. Olen 42 ja en voi saada lapsia.
Menin terveyskeskukseen, kun hevonen astui jalkani päälle ja oli törkeen kipeä. Lääkäri sanoi, että lättäjalka ja haukkui mun kengät pystyyn vaikka oli ratsastussaappaat jalassa. Menin toiselle lääkärille, niin murtunut jalkapöytä.
Rautaaaa kirjoitti:
Menin tk-lääkärin vastaanotolle väsymyksen ja heikotuksen takia. Pyysin labralähetteen ferritiinin mittaukseen, ja tulos oli 33.
Lääkärin mukaan ei ole raudanpuutetta eikä siihen viittaavia oireita (paitsi että mulla on KAIKKI oireet mitä raudanpuutteessa on kuvailtu, annoin näistä lääkärille ihan käsinkirjoitetun listankin), diagnoosina väsymys ja huonovointisuus.
Nyt sit vaan ollaan ja ihmetellään ja yritetään työttömänä säästää rahaa yksityisen lääkärin käynteihin, näiden oireiden takia olen työkyvytön, mutta nämähä onki pelkästään vaan korvien välissä, ei todellisia oireita lääkäreiden mukaan.
Ärsyttävää, että näinkin yleinen vaiva jää hoitamatta, kun julkisen puolen lääkärit eivät suostu myöntämään että Suomessa ON raudanpuutteisia ihmisiä. Eiku ai niin, suurin osahan on naisia, eli naisten sairaus eli ei tämmöstä ole olemassakaan.
Taisi jäädä suonensisänen rauta saamatta, kun niin ketuttaa?
Omavaisto paras kirjoitti:
Lapseni sai kovan kurkkukivun ja kuumetta sekä kaula turposi toiselta puolelta. Kaksi tk käyntiä ja vain pikatestinä crp joka jo kohosi . Kotiin ja Buranaa. Kolmantena päivänä kuskasimme suoraan sairaalapäivystykseen ja siitä lanssilla lastensairaalaan. Tutkivat kaiken ja oli virus, streptoookkibakteeri sekä verenmyrkytys. Pyörittelivät silmiään kun lukivat edellispäivien merkintöjä lääkäristä ja kyselivät meiltä. Olisi pitänyt jo teekkarissa katsoa muutakin kun se sorminäyte. Osastolla kului lähes viikko ja jälkiseurannassa oltiin 6kk. Vasta siellä ensiavun luukulla tuntui että lasta katsottiin ihan oikeasti ja tuli vipinää samantien. Sama terkkari on hyppyyttänyt miestäkin niin että päivystyspää alkoi jo ihmetellä miksi .
Paljonko pika-crp oli terveyskeskuksessa? Mikä oli lapsen yleisvointi terveyskeskuskäynnillä?
Vierailija kirjoitti:
Mulle määrättiin syyhypunkkiin allergialääkkeitä, jotka olivatkin oikeasti rauhottavia. Muutaman kerkesin vetää ennenkuin tajusin, olin teini. En ymmärrä miten eivät edes apteekissa tajunneet mokaa
Varmaan Atarax. Väsyttävä antihistamiini, auttaa hyvin kutinaan, mutta on ns. kolmiolääke. On aivan tavallista, että sitä määrätään kovaan kutinaan syyhyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa se arvostelu tai en vastaa enää mihinkään kysymyksiin.
-tk lääkäri, Porvoo
eikö totuutta saa sanoa lääkäreistä, miksi,
ei tänne ihmiset huvikseen kirjoita, ainakaan kaikki,
nykyään ei totuutta saa sanoa kenestäkään, eikä mistään, kumma juttu
Lääkäreiden ego on tunnetusti herkkä. Esim. potilas ei saa itse arvailla, mikä häntä mahtaa vaivata. Lääkäri ei sitten vasitenkaan enää ota oireita tosissaan. (tuo Porvoon lääkärin kommenttikin vahvistaa tämän lääkärin etiikalle sopimattoman reaktion) Koska hänen pitää saada itse tehdä diagnoosi. Eihän sitä potilas voi tunnistaa omasta kehostaan, miltä hänestä tuntuu. Se pitää lukea lääkärikirjasta.
- Menin lääkäriin sydänoireiden vuoksi, olin varma että juuri sydän oireili. En olisi saanut sanoa sitä. Lääkäri totesi, että on astma tai mielenterveysongelma. Lääkäri ei kuitenkaan määrännyt mielenterveyshoitoon tai lääkettä astmaan, koska tiesi, ettei siitä ollut oikeasti kyse.
Kunhan kiukkuili egonsa takia, koska itse sanoin, mistä oireet johtuvat.
Nuo potilaiden itsensä esittämät diagnoosit ovat ikäviä. Sanotaan että minulla on sappivaivaa, mutta lääkärin kysyessä ei haluta tarkentaa, millaisia oireita, vaan toistetaan vaan sitä sappivaivaa (oli sydäninfarkti). Toinen oli varma, että hänellä on virtsatulehdus, eikä taaskaan kertonut oireitaan, kuin oikein kaivelemalla. Ei ollut virtsatulehdus, oli divertikuliitti.
Minä menin kysymään, voisiko minulla olla vikaa kilpirauhasessa. Kun väsyttää, paleltaa, iho on kuiva, ummettaa, hiukset lähtee. Ja sanoin vielä että kaikilla vanhemmilla naispuolisilla sukulaisilla on tässä iässä tullut kilpirauhaslääkitys
Teit sen virheen, että menit diagnoosin kanssa lääkärille. Anna seuraavalla kerralla lääkärin tehdä diagnoosi oireittesi perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Korvat ok pienellä lapsella. Vähän ajan päästä korvalääkäri totesi liimakorvan. En edes muista mitä ko. lääkäri itselleni totesi aikanaan. Ylilääkäriksi näemmä edennyt
Liimakorva on vaikea diagnoosi muille, paitsi korvalääkäreille itselleen.
Aampp kirjoitti:
Menin terveyskeskukseen valittamaan pohkeen kipua kävellessä. Nuori naislääkäri koitteli pohjettani ja totesi että olen kuulemma syönyt vain leipää liikaa (painoni oli silloin 80 kg). Sanoin että minulla on ollut ennenkin veritulppa samassa jalassa että on kokemusta kivusta. Sanoin että haluan että minulle todistetaan verikokeilla että EI ole veritulppa. No vaivoin lääkäri määräsi verikokeeseen. Oli keskiviikko ja odottelin vastausta verikokeesta, mutta soitin sitten perjantaina kun ei vastausta kuulunut ja sairaanhoitaja kertoi, että KYLLÄ sinulla on veritulppa, mene äkkiä Ensiapuun ja lähdin taksilla ja veritulppa todettiin vielä kuvauksessa.
Sairaanhoitaja oli väärässä. Ei sinulla siinä vaiheessa ollut veritulppadiagnoosia, etenkään hoitajan tekemänä, vaan FIDD-arvo oli koholla, joka voi kohota muistakin syistä. Tämän vuoksi varmistettiin ilmeisesti ultraäänitutkimuksella, ja siinä tehtiin se diagnoosi.
Ei sekään niin hälyttävän kiireellinen olisi ollut, meillä kun näitä tehdään pelkästään virka-aikana, eli jos potilas on esimerkiksi vastaanotolla terveyskeskuksessa klo 16, menee hän seuraavan aamupäivän aikana päivystyspoliklinikalle keskussairaalaan, ellei omassa terveyskeskuksessa onnistu radiologin toimesta ultra parin päivän sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.
- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?Kuka menee flunssan takia lääkäriin?
Joskus voi olla hyvä mennä tarkistamaan,ettei ole keuhkoputkentulehdusta tai keuhkokuumetta.
Kyllä se keuhkokuume näkyy yleisvoinnissa, keuhkoputkentulehdus taas on lähes aina viruksen aiheuttama eikä vaadi lääkärikäyntiä. Tavallinen flunssa.
Keuhkokuumeesta puheenollen, yksikin äiti kävi vastaanotolla pienen lapsen kanssa flunssasta kertoen painokkaasti, että lapsella oli jokin aika sitten ollut "kuumeeton keuhkokuume". Etsin sen käyntitekstin, ja siinä kyllä mainittiin jo pari päivää kestänyt 40 asteen kuume ennen lääkäriin tuloa.
Aampp kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aampp kirjoitti:
Menin terveyskeskukseen valittamaan pohkeen kipua kävellessä. Nuori naislääkäri koitteli pohjettani ja totesi että olen kuulemma syönyt vain leipää liikaa (painoni oli silloin 80 kg). Sanoin että minulla on ollut ennenkin veritulppa samassa jalassa että on kokemusta kivusta. Sanoin että haluan että minulle todistetaan verikokeilla että EI ole veritulppa. No vaivoin lääkäri määräsi verikokeeseen. Oli keskiviikko ja odottelin vastausta verikokeesta, mutta soitin sitten perjantaina kun ei vastausta kuulunut ja sairaanhoitaja kertoi, että KYLLÄ sinulla on veritulppa, mene äkkiä Ensiapuun ja lähdin taksilla ja veritulppa todettiin vielä kuvauksessa.
Jos olisi epäilty veritulppaa tosissaan, olisit saanut heti lähetteen jalan ultraan, siitä näkee onko veritulppa heti.
Ja kyllä lääkäri näkee heti, onko syytä epäillä veritulppaa, se näkyy tietyllä jalassa, on pahasti turvonnu yms.
Kommentoija puhuu nyt puuta heinää.
Vastaus: siinähän tämä käynti juuri erikoinen on että väitti ettei mitään tulppaa ole, EI ollut turvotusta, olisi edes lääkäri lukenut historiaani missä olisi voinut nähdä että on jo ollut veritulppa ja siksi en antanut periksi että ainakin verikokeilla pitää varmistaa ettei ole veritulppa, mutta sitten sekin tapahtui ettei minulle soitettu verikokeen tulosta heti vaan jouduin sitä odottelemaan ja viimein soitin mikä on tulos!
Tavallisesti potilaat ymmärtävät soittaa itse jo aiemmin, jos luvattua puhelua ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Paksusuolentulehdus diagnosoitiin peräpukamiksi ilman mitään tutkimuksia. Oireina siis verenvuoto, joka kuuluu tämän sairauden oirekuvaan.
Kun menin sairaalaan samasta vaivasta ja tyhjennetty suoli tutkittiin, sieltä ei löytynyt yhtään mitään.
Kolmannella yrittämällä YTHS:llä lääkäri totesi minuutin tarkastelun jälkeen "selvä tapaus". Nykyään vaiva on jo yksi suomalaisten kansantaudeista, että tyhmempikin lekuri muistaa, että tällaisiakin vaivoja on olemassa, mutta jos ei halua tutkia tai ei silmillään näe mitään, niin jäähän se oikea diagnoosi silloin tekemättä.
Sulla tehtiin paksunsuolentähystys ja se oli normaali. Silloin sulla ei ole paksunsuolentulehdusta, vaikka YTHS:n lääkäri peräaukkoa kurkatessaan niin tuumailisikin.
Oma lääkäri ehdotti jatkuvaan ripuliin nautittavaksi kuuriluontoisesti Pegorionia (laksatiivi)...
Toinen lääkäri määräsi penisilliiniä angiinaan. Satun vaan olemaan allerginen sille...ja löytyy kyllä riskitiedoista.
Onhan näitä.
Jokohan kerroin tässä ketjussa työterveyslääkäristäni, hän on 60-vuotias. Minulla on astma, ja menin vastaanotolle, koska astma oli pitkään oirehtinut siten, että oireilin aamusta iltaan ja puhalsin PEF-mittariin vain 300, kun normaali arvo on minulle 400. Ensin hän hätkähti matalia lukemia, mutta sitten "kokosi itsensä" ja totesi, että "Tyydytään tähän". Ei puhettakaan, että olisin saanut lähetteen keuhkolääkärille. Vastaanoton lopuksi hän sanoi, että ei ole koskaan opiskellut astmasta tai esim. diabeteksesta sen enempää, mitä lääkiksessä opiskeltiin - sen kyllä huomasi. Sen jälkeen ja vast´edes hoidatan astmani terveyskeskuslääkärillä, sain uuden lääkkeenkin joka vei oireet lähes täysin pois.
En kyllä oikein ymmärrä noiden työterveyslääkäreiden tarkoitusta, mitä varten heitä yleensä on olemassa, kun ainakaan tämä ei tunnu tavallisista asioista tietävän yhtään mitään, eikä välitä ottaa selvääkään.
Ferritiinin tavoite on 100 muistaakseni tietyissä sydänsairauksissa, 100 ei ole tavoite perusterveelle. Korkea arvo voi lisätä tukosriskiä.
Yskin verta ja koska olin päiväkodissa töissä, menin terveyskeskukseen, että asiaan saisi pikaisen ratkaisun, etten sairastuttaisi tautia eteenpäin.
Vaiva diagnosoitiin "psykologiseksi yskäksi" eli jos en ajattelisi sitä, vaiva poistuisi itsestään. Onneksi sain yksityiseltä asianmukaiset lääkkeet ja sairauslomaa.
Menin vatsakivun takia lääkäriin, päälläni oli ns oversize mallin huppari. Lääkäri alkoi saarnata painosta ja siitä että pitäisi miettiä mitä syö, että ei ole ihme jos on maha kipeä!lopuksi totesi että painelee vatsaani. Pyysin odottamaan sen aikaa että riisuisin hupparin (alla oli toppi) ja kun olin tämän tehnyt lääkäri huudahti, että ihan turhaanhan minä sinulle painosta saarnasin! Painan noin 65 kiloa ja olen 170cm pitkä. Mutta vaikka olisin painanut 100kg, olisi lääkärin saarna ollut asiaton tai ainakin sopimattomassa tilanteessa esitetty.
Vierailija kirjoitti:
Tämä sattui kyllä erkoislääkärillä. Pyysin lääkettä kuumiin aaltoihin, ne keiden tarvii tietä, kyllä tietää mitä se on. Sain v.....flex nimisen lääkkeen. Ei ne tuntuneet auttavan. Katsoin netistä, niin olivat masennuslääkkeitä. Siitä ei ollut puhetta lääkärin kanssa, eikä sitä vaivaa onneksi ollutkaan. Ja kaiken lisäksi lääkkeen ensimmäinen haittavaikutus on kuumat aallot??
Venlafaksiinia on käytetty jo parinkymmenen vuoden ajan vaihdevuosioireisiin ja nimenomaan kuumien aaltojen hoitoon. Ne eivät ole yhtä tehokkaita, mutta niitä voidaan käyttää, kun hormonihoito on vasta-aiheinen tai potilas ei hormoneja halua käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Yskin verta ja koska olin päiväkodissa töissä, menin terveyskeskukseen, että asiaan saisi pikaisen ratkaisun, etten sairastuttaisi tautia eteenpäin.
Vaiva diagnosoitiin "psykologiseksi yskäksi" eli jos en ajattelisi sitä, vaiva poistuisi itsestään. Onneksi sain yksityiseltä asianmukaiset lääkkeet ja sairauslomaa.
Toivottavasti otettiin myös keuhkokuva, veriyskä kun voi olla tuberkuloosin, keuhkoinfarktin tai syövänkin oire.
Multa imettiin piikillä. Toimii.