Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet

Vierailija
28.12.2019 |

itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.

Kommentit (2561)

Vierailija
761/2561 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoruudessa olin masentunut koulukiusaamisen vuoksi, vaikka  se oli 90-lukua  ennen Omakantaa johonkin tuo tieto oli jäänyt kummittelemaan sillä kun 8 v sitten hakeduin lääkäriin  väsymyksen, aivosumun ja´laihtumisen vuoksi lääkäri päätteli masennuksen uusineen! Kieltäydyin ottamasta masennuslääkkeitä vastaan ja lääkäri rähisi ettei minua  voi auttaa kun en halua apua.  Seuraavaksi hakeuduin yksityiselle jossa epäiltiin heti kilpirauhasen vajaatomintaa ja sehän sieltä löytyikin, arvot kuulemma olivat niin mallikelpoisesti vinksallaan ettei epäilykselle jäänyt rajaa. Mutta nyt eteeni tulee toistuvasti tämä olematon masennus ja haluttomuus ottaa vastaan lääkkeitä, aina kun menen lääkäriin oli vaiva mikä tahansa törmään

tähän 

ja kun koetan korjata tilanteen kertomalla vrheellisestä diagnoosista, minua katsellaan todella epäluuloisesti. Tk:n puolella ainakin. Jos olisi rahaa, kävisin aina yksityisellä!

No juuri tällaista pelkäsin, kun olin vastasynnyttänyt. Huomasin olevani aika synkissä vesissä, mutta tsemppasin olevani pirteämpi. Googlailin, että minulla on todennäköisesti synnytyksenjälkeinen masennus. Tila jatkui ainakin ensimmäisen vuoden ajan.

En uskaltanut sanoa neuvolassa asiasta mitään, koska pelkäsin joutuvani sosiaali- ja terveydenhoitoalan silmätikuksi. Ja että minun masennusdiagnoosini kummittelisi vielä myöhemminkin jossakin työterveyden tiedoissa ja sen mukaisesti kaikki tulevaisuuden vaivani tullaan kuittaamaan sillä masennuksella.

Sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen vauvan ollessa 3 kk. Olin jo käynyt psykiatrian polilla ja saanut lääkityksen. Mainitsin tästä neuvolassa, jonka seurauksena 5-kymppinen neuvolantäti alkoi joka ikisellä neuvolakäynnillä valittaa minulle OMAA masennustaan, sekin oli synnytyksen jälkeinen, vaikka nuorin lapsi oli jo teini-ikäinen. Kerran mieheni meni lapsen kanssa neuvolaan, ja silloin ei valittanut. Vaihdoin terkkaria.

En joutunut miksikään "sosiaali-terveysalan silmätikuksi" ja olen saanut asianmukaista hoitoa terveyskeskuksessa ja työterveydessä tämän jälkeenkin.

Vierailija
762/2561 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihasreuma oli "iän mukanaan tuomaa kremppaa". Vaikka ihminen ei saanut vaatteita kivuiltaan puettua/riisuttua, niin tähän "kremppaan" annettiin ohjeeksi jatkaa buranan syöntiä (jota ihminen oli syönyt jo kuukausitolkulla ilman merkittävämpää apua).

Lihasreuma on keksitty diagnoosi jotta epämääräisiä lihaskipuja valittelevat ja vastaanotolla ravaavat saisivat rauhan kun on viimeinkin löydetty oikea diagnoosi.

Alapeukuttajat

a.luulevat että lihasreuma on sama kuin polymyalgia reumatica mikä on oikea sairaus

b.ovat näitä fibromyalgikkoja, vuosituhannen vaihteen muotisairauteen takertuneita

Keksitty diagnoosi on siis tämä fibromyalgia.

No eikös tämä fibromyalgia ole vastikään todettu ihan oikeaksi, aivoperäiseksi vaivaksi? Vika on aivojen kipuhermotuksessa, joka toimii väärin.

Ei kai kukaan niin tollo olisi, että teeskentelee kipuja vuosikaudet ja huvikseen juoksee lääkäreissä? Parempaakin tekemistä elämässä on.

Fibromyalgiaan on ollut olemassa lääke jo vuodesta 1961 eli Triptyl (amitritpyliini), tämä lääke nostaa kipukynnystä eli korjaa sen ”aivojen viallisen kipuhermotuksen” ja fibromyalgiakivut lakkaavat tällä lääkkeellä. Jostain syystä todella useat fibromyalgiikot eivät tätä lääkettä kuitenkaan suostu käyttämään, toki lääke saattaa vähän kuivata suuta ja saattaa se väsyttääkin vähän alkuun, se kannattaakin ottaa iltaisin yötä vasten. Tuntuu kuitenkin sille että useimmat finromyalgiapotilaat eivät vain halua tätä lääkettä käyttää vaan rampata uudelleen ja uudelleen arviossa ja tutkimuksissa vaikka jo kymmenen kertaa olisi todettu että se kipu johtuu fibromyalgiasta ja siihen olisi tämä lääke olemassa mutta kun ei se nyt vaan käy että tätä lääkettä käyttäisi.

Vai että suun kuivuminen :D :D

Lääkkeen yleisimmät haittavaikutukset ovat painon nousu, sekavuus, muistihäiriöt, uneliaisuus, päänsärky, huimaus, näköongelmat, sydämen toiminnan muutokset ja mahavaivat

Lääke voi heikentää myös suorituskykyä liikenteessä. Alkoholia ei tulisi lääkkeen käytön aikana nauttia lainkaan.

Triptylin hyvin yleinen haittavaikutus on suun kuivuminen. Jos et kärsi kuivasta suusta, et voit tietää, miten haittaava tällainen oire on.

Painon nousu on toki myös hyvin yleinen oire, mutta haittavaikutuksena mainitaan myös vähentynyt ruokahalu ja anoreksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/2561 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.

- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?

Tossa on järkeä. Kaikki lääkkeet ei toimi kaikilla tasan samoin, joki voi olla parempi kuin toinen.

Flunssaan reseptilääkkeen hakeminen nyt on jo lähtökohtaisesti aika hölmöä, ellei hae sitä rokotetta ennenkuin on se flunssa virus. Jos oikeasti on niin heikossa kunnosassa, että saattaisi kuolla influenssaan, niin mennään jo sairaalaan.

Influenssa ja flunssa ovat kaksi eri asiaa.

No molemmat on viruksia, joihin ei ole muuta lääkettä, paitsi influenssaan ehkäisevä rokote. Ei siis ole mitään järkeä mennä lääkäriin jos on flunssa, koska ei sieltä saa siihen mitään kummempaa lääkettä, kuin apteekistakaan ilman reseptiä. Ainut järkevä syy mennä flunssantakia lääkäriin on sairaslomatodistus. 

Influenssaan on lääkkeitä.

Vierailija
764/2561 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tossa on järkeä. Kaikki lääkkeet ei toimi kaikilla tasan samoin, joki voi olla parempi kuin toinen.

Flunssaan reseptilääkkeen hakeminen nyt on jo lähtökohtaisesti aika hölmöä, ellei hae sitä rokotetta ennenkuin on se flunssa virus. Jos oikeasti on niin heikossa kunnosassa, että saattaisi kuolla influenssaan, niin mennään jo sairaalaan.

No molemmat on viruksia, joihin ei ole muuta lääkettä, paitsi influenssaan ehkäisevä rokote. Ei siis ole mitään järkeä mennä lääkäriin jos on flunssa, koska ei sieltä saa siihen mitään kummempaa lääkettä, kuin apteekistakaan ilman reseptiä. Ainut järkevä syy mennä flunssantakia lääkäriin on sairaslomatodistus. 

Mikä lääkärinmääräämä reseptilääke se on?

Vierailija
765/2561 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä lääkärinmääräämä reseptilääke se on?

Tamiflu tai Relenza.

Vierailija
766/2561 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni keliakiaa hoidettiin stressivatsana, ottivat kyllä verikokeen josta tutkittiin asiaa mutta kun mies oli varmuuden vuoksi vältellyt viljoja ym ja ennen keliakiatestiä niitä pitäisi suorastaan ahmia..

Lopulta tähystettiin kun alkoi laihtua ja kuihtua sekä mennä aneemiseksi. Tällä kertaa keliakia saatiin kiinni mutta diagnoosi ei korjannut jo syntynyttä vahinkoa.

No mitäs järkeä on vältellä viljoja ja mennä testiin, joka mittaa herkkyyttä viljojen proteiineille? En ole lääkäri, mutta ihan normijärkinenkin tajuaa, ettei tuohon testitulokseen sitten ole luottamista.

Olisi kantsinut mennä testiin ihan viljoja syöden ja jättää ne sitten pois, kun tulos näyttää keliakiaa.

Se keliakia ei näy edes tähystyksessä ja koepaloissa jos on ollut gluteenittomalla dieetillä ennen tähystystä ja koepalojen ottoa. Se keliakia kun todetaan tähystyksessä otetuista suolen koepaloista patologin lausunnon perusteella, se viljan gluteiini tuhoaa keliaakikolla suolinukkaa ja tämä näkyy mikroskoopilla koepaloista. Jos on ollut gluteenittomalla dieetillä jo ennen diagnoosin saamista niin koepaloissa ei ole suolinukkaa todettavissa vaan suoli on terve eikä keliakia-diagnoosia voida tehdä. Voi tietenkin itse omin päin ryhtyä gluteenittomalle dieetille ja syödä kuten keliaakikko ja voida hyvin näin, mutta varsinaista keliakiadiagnoosia ei saa lääkäriltä eikä myöskään sitten sitä pientä korvausta minkä keliaakikot voivat saada yhteiskunnalta koska joutuvat ostamaan kalliimpaa gluteenitonta ruokaa. Niissä verikokeissa ei vasta-aineita myöskään näy jos on gluteenittomalla dieetillä ollut ennen labroja, toisekseen niillä labroilla voidaan saada vahva viite keliakiaan ja siten lähete letkun nielemiseen suoleen saakka eli tähystykseen, se varsinainen keliakia-diagnoosi voidaan kuitenkin tehdä vasta tähystyksessä otettujen suolen koepalojen perusteella, ei pelkillä verikokeilla siis.

Nykyään voidaan tehdä diagnoosi pelkkien verikokeidenkin perusteella, mutta sekä endomysium- että transglutaminaasivasta-aineiden täytyy olla +. Ja valitettavasti ruokiin ei enää korvausta keliakiaa sairastava saa. Muuten suurinpiirtein oikein. T. Pian valmis LL

Vierailija
767/2561 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme edes päässeet lääkärille, hoitaja vilkaisi lapsen ihottumaa ja sanoi että ei tuo mitään ole, vaihtakaa pesuainetta. Käytiin Tukholman risteilyllä ja palattuamme näyttämään yksityiselle lasta joka oli kuin ruton kalvama, lääkäri totesi heti että märkärupi. Kiitti sille hoitsulle, jos tartutettiin koko laiva....

Vastuutonta lähtä tuollaisessa tilanteessa risteilylle.

Vierailija
768/2561 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorehko mieslääkäri:

"Oletko raskaana?"

Mukana vastaanotolla alle kaksiviikkoinen vauva.

Vierailija
769/2561 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole diagnoosi, mutta pakko kertoa.

Hedelmöitys hoidoista seurasi raskaus ja varhainen keskenmeno 42-vuotiaana.

Keskenmenon jälkihoito paikallisessa terveyskeskuksessa, keski-ikäinen naislääkäri. Keskustellaan lyhyesti lopuksi siitä miltä minusta tuntuu, ihan psyykkisesti, ja hän kysyy sitten onko vielä jotain muuta että haluaisinko esim. ehkäisyn. Ihan puskista tuli kysymys.

Siinäpä briljantti idea. Hedelmöityshoidot ja ehkäisy samaan aikaan.

Vierailija
770/2561 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukka tippuu stressin seurauksena. Paikalla nuori lääkärinkloppi huonolla ryhdillä. Näpyttää tietokonetta ja vilkaisee minua. Sitten avaa suunsa.

"Ookko käyttänyt hormooneja?"

Joo, sen jälkeen vain yksityiselle. 

Vierailija
771/2561 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukka tippuu stressin seurauksena. Paikalla nuori lääkärinkloppi huonolla ryhdillä. Näpyttää tietokonetta ja vilkaisee minua. Sitten avaa suunsa.

"Ookko käyttänyt hormooneja?"

Joo, sen jälkeen vain yksityiselle. 

No käytätkö?

Vierailija
772/2561 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieleeni on syöpynyt pysyvästi surkuhupaisa päivystyskeissi, jonka aikana lyhyt intialainen  mieslääkäri diagnosoi vatsakipuisella 12 v tyttärelläni raskauden, sp-puolitaudin ja anoreksian... menin lopulta luukulle vaatimaan kovaan ääneen toista lääkäriä , joku siviilivaatteissa juuri saapunut lääkäri sitten  tutki tytärtä minutin ja totesi "Kyllä tämä nyt  vaikuttaisi olevan umpilisäke". Alkuperäinen lääkäri pajatti taustalla  jotain kunnes toinen lääkäri karjaisi "Hiljaa!"

Pointti tässä ei ole ulkomaalaisen lääkärin mustamaalaaminen ja pelastavana enkelinä apuun rientävä suomalainen lääkäri,  tiedän että osat olisivat voineet myös olla toisinpäin.

Noh, kyllä toivoisin, että lääkäri osaisi suomea ja puhuisi sitä selkeästi, jos harjoittaa työtään Suomessa.

Päädyin keskenmenossani sellaisen lääkärin tutkittavaksi, etten parhaalla tahdollanikaan ymmärtänyt, mitä hän sanoi. Kyselin, mitä tapahtuu seuraavaksi ja vastauksena oli käsittämätöntä suomentapaista. Onneksi taustalla seisoksi ihana hoitaja, joka neuvoi selkeästi, mitä toimenpiteitä minulle tultaisiin tekemään ja mihin minun pitää olla yhteydessä.

Järkyttävää silti potilasturvallisuudenkin kannalta!

Minulla oli nuorena kovia mahakipuja. Tk.ssamme oli yksi ulkomaalainen lääkäri ja tälle sain ajan. Määräsi laktoosikokeet ja mahan alueen ultran. Ja koska olin kamalan ujo ja arka, en tänä päivänäkään tiedä, mitä laktoosikoe näytti ja mitä ultratessa näkyi. Kun en vain ymmärtänyt mitään lääkärin sojelluksesta. Aikaa tästä on 30 vuotta. Maidon lopetin varmuuden vuoksi. Mahakipujen syy selvisi toisen lääkärin ja tähystyksen kautta. Minulla oli mahakatarri (nuorena tuli poltettua paljon ja juotua kahvia ja syötyä epäterveellisesti ja särkylääkkeitä söin päänsärkyyn, joten ei ihme)

Vierailija
773/2561 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin lääkäriin todella kipeän, turvonneen ja mustelmaisen nilkan vuoksi. Lääkäri vähän tökki sitä, sanoi että venähdys ja käski syödä buranaa ja venytellä ja varovasti jumppailla sitä ja liikkua kivun sallimissa rajoissa. Lähdin kotiin ja koetin kävellä vähän ja venytellä yms. kuten käskettiin ja se vaan kipeytyi pahemmin. Samana iltana menin päivystykseen, kun kipu yltyi niin pahaksi etten voinut varata sille enää lainkaan. Pääsin toiselle lääkärille, joka totesi saman tien, että täähä on murtunut. Pyörätuolilla röntgenin kautta osastolle ja leikkaukseen.

Vierailija
774/2561 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme edes päässeet lääkärille, hoitaja vilkaisi lapsen ihottumaa ja sanoi että ei tuo mitään ole, vaihtakaa pesuainetta. Käytiin Tukholman risteilyllä ja palattuamme näyttämään yksityiselle lasta joka oli kuin ruton kalvama, lääkäri totesi heti että märkärupi. Kiitti sille hoitsulle, jos tartutettiin koko laiva....

Vastuutonta lähtä tuollaisessa tilanteessa risteilylle.

Ai jos annetaan ymmärtää että kyseessä on pesuaine-ihottuma?

Vierailija
775/2561 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hahaha, ei sulla mitään veritulppaa ole tuon ikäisellä! Se on lihaskramppi."

Pohkeessa tukos polvitaipeeseen asti ja Marevan kuuri vuodeksi. Plus piikillä liuotushoito.

Tästä opimme, että itse tuntee oman kroppansa parhaiten. Sen vaan tietää, jos joku tunne tai kipu on täysin erilainen ja poikkeava kaikesta aiemmasta.

Vierailija
776/2561 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohkeessa tukos polvitaipeeseen asti ja Marevan kuuri vuodeksi. Plus piikillä liuotushoito.

Tästä opimme, että itse tuntee oman kroppansa parhaiten. Sen vaan tietää, jos joku tunne tai kipu on täysin erilainen ja poikkeava kaikesta aiemmasta.

Ääh tuo on vain hypokondriaa.

Vierailija
777/2561 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ääh tuo on vain hypokondriaa.

Öö, hypokondria nyt on taas jo asiana ihan eri kuin se että esim minun tapauksessani olin täysin terve 25 vuotias joka urheili paljon ja lihaskrampit tuttuja. Se että viikon ajan heräili yöllä syvästä unesta pohjekipuun ja päivisin ilman syytä meinasi taju lähteä niin ei ole kuvittelua vaan ihan oikeita oireita. Ei terveyttään kannata myöskään niin käsitellä että "ei tämä mitään ole". Voi maksaa hengen.

Vierailija
778/2561 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaaduin ja nilkasta kuului napsahdus ja en pystynyt kävelemään. Lääkäri totesi, että se on venähtänyt. Kerroin uudestaan, että en pysty kävelemään. Johon lääkäri totesi, että olihan sinulla saattaja.

Seuraavana päivänä uudestaan päivystykseen ja siitä sitten kuviin ja leikkauspöydälle. Kaksi luuta oli murtunut ja nilkka koottiin uudestaan 8 ruuvilla.

Vierailija
779/2561 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskinpa sitä saman päivänä ruvattiin kasaan vai miten tietty jos asut hesassa nii onnaa

Vierailija
780/2561 |
22.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoremman lapsen kanssa piti lähteä Helsinkiin (matkaa yli 500 km) ennenkuin löytyi lääkäri joka uskoi nuoremman lapseni kivuliaan oireilun. Saatiin samalla reissulla hyvät ja helpot hoito-ohjeet, joilla kivuliaasta oireesta päästiin eroon. Saatiin vaan yksinkertaisesti ohje ottaa allergialääke ennen suihkuun menemistä.

Lapsi kun sai kivuliaan ihottuman aina suihkussa käydessään, eikä yksikään julkinen lääkäri ottanut oiretta tosissaan. Vastaukset olivat tasoa "kyllähän iho rypistyy jos on pitkään suihkussa" tai "kuuman suihkun jälkeen voi toki vähän punoittaa". Lapsella oli iho turvoksissa ihottuman alueelta ja se tuntui myös selvästi kuumemmalta kuin ympäröivä iho. Mutta lääkärin mielestä kyse oli normaalista veden aiheuttamasta rypistymisestä.

Toisinaan on hirveän turhauttavaa asioida tuommoisen porukan kanssa.

Oikeasti ihottuman aiheuttivat yhdessä vesi ja lämpötilanvaihtelu. Hoidoksi riittää ihan tavallinen antihistamiini ja tarvittaessa kortisonivoide.

Eikö nuo aiemmat neuvot olleet juuri oikeat? Kerrottiin lämpötilan vaikutuksesta ja ehdotettiin allergialääkkeen eli käytännössä antihistamiinin käyttöä. Mitä uutta siihen saitte Helsingistä?

Luetun ymmärtäminen hukassa kolmella yläpeukuttajalla. Se helsinkiläinen lääkäri vasta määräsi sen allergialääkkeen. 

Eikö tämä olisi pitänyt ymmärtää ottaa jo ihan maalaisjärjellä.

Ai että ihan maalaisjärjellä pitäisi tietää että lämpötilan vaihtelu (tai suuhkussa käyminen) voi aiheuttaa allergisen reaktion?

Minulle ainakin ihan uusi asia, vaikka olen koko ikäni kärsinyt erilaisista allergioista.