Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet
itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.
Kommentit (2561)
Nuorempana olin asennustöissä, missä kyynärvarren tietyt lihaksen joutuivat koville. Tuon seurauksena käteen tuli aika ajoin jännetuppitulehdus, joka meni ohi muutaman päivän sairauslomalla. Menin kerran yksityiselle lääkäriasemalle näyttämään kättäni. Nuorehko mieslääkäri tutki hetken kättäni ja totesi sitten, että jokin kyynärvarren hermo kulkee väärässä paikassa ja säteilee siksi kipua kyynärvarteen. Leikkaus kuulemma korjaisi asian. Lähetteen hän voisi kirjoittaa saman tien. Luonnollisesti en suostunut tähän, vaan esitin, että vaiva oli rasituksesta johtuva jännetuppitulehdus, joita minulla oli ollut useita työurani aikana. Lääkäri pysyi kuitenkin kannassaan ja olisi halunnut kirjoittaa minulle lähetteen leikkaukseen. Minulla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin mennä seuraavana päivänä toiselle lääkärille, joka totesi vaivan jännetuppitulehdukseksi ja antoi muutaman päivän sairauslomaa.
Haavaista paksusuolentulehdustani epäiltiin kymmenisen vuotta peräpukamiksi, runsaiksi kuukautisiksi, ärtyneen suolen oireyhtymäksi ja milloin miksikin, ilman minkäänlaisia tutkimuksia.
Lopulta, kun hemoglobiini oli reilusti alle 100 ja suoli niin huonossa kunnossa, että ulostin verta 20 kertaa päivässä, sain lähetteen tähystykseen, jossa sitten ihmeteltiin, että miksi menin sinne vasta nyt.
Lääkärien puolustukseksi on kuitenkin sanottava, että siihen aikaan tulehdukselliset suolistosairaudet eivät olleet niin yleisiä kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa että lääkärit ei ole ajatuksenlukijoita, eli he tekevät päätelmät sen perusteella mitä on kerrottu ja toki todennäköisyyksien valossa myös. Jokaista närästelijää ei voi tähystää, mutta jos iästä riippumatta puhutaan myös nielemisvaikeudesta ja laihtumisesta niin johan lähtee paatuneimmaltakin ja kiireisimmältäkn lähete skopiaan.
Tuossahan olisi useampi eri oire. Potilas saa mainita niistä vastaanotolla vain yhden.
"Ota vastaanotolla esille vain yksi hoidettava asia."
"Ystävällisin terveisin Maisa Kuusela, terveyspalveluyksikön johtaja, yleisterveyden ylilääkäri YTHS, Turku-Rauma". Mä ymmärsin tuon niin, että yhdellä vastaanotolla ei käsitellä monta erillistä vaivaa. Polvikipu ja mielenterveys vaativat oman aikansa, tällä käynnillä käsitellään diabetestä. Yhdessä vaivassa voi toki olla useampi eri oire joista lääkärin on saatava tieto voidakseen tehdä diagnoosin ja suunnitella hoidon.
Närästys, nielemisvaikeudet ja laihtuminen ovat potilaalle kolme erillistä vaivaa, ellei hän jo ole itse osannut diagnosoida itselleen syöpää. Kuuselan ohjeen mukaan ensin pitää varata lääkäriaika, jossa käsitellään vain närästys.
Juuri näin. Erityisen hankalaa on jos ihmisellä on monta sinänsä pientä oiretta, joista yhdenkään takia ei erikseen menisi lääkäriin mutta yhdessä niistä muodostuukin ikävämpi kuva. Moni reumasairaus esim. oireilee niin, vaikkapa Sjögrenin syndrooma. On kuivat silmät ja suu ja sen sellaista, eihän sellaisen takia nyt saa Suurta ja Mahtavaa Lääkäriä vaivata, päättelee hempukka puhelimen päässä.
Nykyään täytyy melkein itse tietää mikä on diagnoosi ja sitten syöttää lääkärille ne oireet oikealla tavalla ja oikeassa järjestyksessä.
Mä niin odotan aikaa kun tekoäly tekee diagnoosit: ihminen vaan syöttää sinne joka ikisen oireensa ja tekoäly laskee mihin sairauteen täsmää. Ei mitään "kellään muullakaan ikinä ole tällaista vaivaa ollut" -laskelmointia, tai tietoisuutta siitä että "olen lähettänyt tässä kuussa jo kolme tyyppiä erikoislääkärille, en voi enää, maksaa liikaa."
Jenkeissä noita tekoälyjä on testattu jo, diagnoosit ovat paljon varmempia kuin lääkäreiden.
Tuollaisessa systeemissä tulisi paljon enemmän ruumiita ja budjetti räjähtäisi. Lääkäriä tarvitaan tulkitsemaan oireita ja potilasta. Tuolla systeemillä jokainen voisi valehdella oireitansa miten huvittaa että saisi hoitoa siihen flunssaansa.
Ihmiselle on huomattavasti helpompi valehdella kuin koneelle. Katsos kun sillä AI:llä olisi käytössään määrättömästi aikaa. Potilas istuisi omalla päätteellään ja tekoäly kyselisi ja haarukoisi niin kauan, että oirekuva on selvä -ja sellaisia kysymyksiä että valehtelija ilman muuta puhuisi itsensä pussiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli punkinpuremasta epäilys, lääkäri katseli rinkulaa reidessä ja laittoi googleen "punkinpurema" ja vielä kysyi multa, että luulenko että olisi sitte toi.
Ei lääkäri googlea käytä, vaan Terveysporttia. Etenkään terveyskeskuksessa ei voi olettaa, että lääkäri tietää kaikesta kaiken. Nämä erikoissairaanhoidon oikeaan isovarpaaseen erikoistuneet lääkärit sitten saattavat tietääkin omalta erikoisalaltaan lähes kaiken tarpeellisen.
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni oli kierrehuimausta, jonka tk-lääkäri väitti johtuvan poskiontelotulehduksesta. Lääkkeeksi sai antibiootit. Muutaman päivän kuluttua ensiavussa todettiin aivokasvain.
Tavalliset taudit ovat tavallisia ja harvinaiset harvinaisia. On paljon todennäköisempää, että huimauksen syynä on todettu poskiontelotulehdus, kuin aivokasvain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.
- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?Kuka menee flunssan takia lääkäriin?
Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain.
Onko tilastostasi siivottu se seikka että naisilla on lisääntymiselimistö josta tulee uusia ihmisiä, ja jonka hoito on katsottu yhteiskunnallisesti olennaiseksi hommaksi tästä syystä?
Tietääkseni lisääntymisessä kyllä tarvitaan myös miehen apua, joten en ymmärrä mitä horiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni oli kierrehuimausta, jonka tk-lääkäri väitti johtuvan poskiontelotulehduksesta. Lääkkeeksi sai antibiootit. Muutaman päivän kuluttua ensiavussa todettiin aivokasvain.
Tavalliset taudit ovat tavallisia ja harvinaiset harvinaisia. On paljon todennäköisempää, että huimauksen syynä on todettu poskiontelotulehdus, kuin aivokasvain.
Näin. Ja ohje "ota buranaa/antibioottia/lepoa ja tule takaisin jos ei auta" tarkoittaa just, että testataan toimiiko. Todennäköisesti toimii. Jos ei, niin tarvittaessa tutkitaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo äiti kävi lääkärillä. Itsekö hänen olisi kuulunut nähdä se kasvain jotta ei olisi saanut väärää riviä lotossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo äiti kävi lääkärillä. Itsekö hänen olisi kuulunut nähdä se kasvain jotta ei olisi saanut väärää riviä lotossa?
Ei ihan jokaista huimauksesta kärsivää voida skannata.
On se sen verran kallista.
Muutaman päivän kuluttuahan se löydettiin.
Poskiontelopotilaat yms eivät palaa päivystykseen.
Yksityinen lääkäri määräsi Buranaa ja vuodelepoa. Minulla oli aivokalvontulehdus.
Ma ei tieta.
Kyllä. Olen tän kuullu Suomessa polilla n 10 v sitten
Eräs arvauskeskuksen valopilkku luuli flunssaisen, yskivän ja kuumeisen kroonista hengityselinsairautta potevan potilaan keuhkokuumetta sappikivikohtaukseksi! Potilaan rintaa pisti rajusti, kun hän hengitti, niin totta kai kyseessä oli sappikivi! Tämä tohtori ei ollut koskaan kuullut esineestä nimeltä stetoskooppi, koska ei sitä tajunnut käyttää eikä vaivautunut kuuntelemaan potilaan keuhkoja tai sydäntä. Lähete sairaalan ensiapuun, jossa seuraavakin tohtori unohti sen stetoskoopin, sitten sairaalan osastolle, seuraavana päivänä ylävatsan ultraääneen, josta ei mitään sappikiveä löytynyt. Onneksi seuraava eli ensimmäinen pätevä lääkäri, kirurgi tuli merkitsemään leikkauskohtaa ja kuunteli potilaan keuhkot ja sydämen, ja diagnosoi välittömästi pahan keuhkokuumeen. Hoito viivästyi, potilas vietti viikon sairaalassa, oli vähällä kuolla ja joutui pitkälle sairauslomalle. Että näin meillä.
Seuraavan kerran joutuessaan saman tk-tohtorin vastaanotolle potilas totesi kirpeästi, että ei sitten ollutkaan kyse sappikivistä. Tohtori oli aika vaivautuneen oloinen ja ihan hiljaa.
No, kaikkihan niitä virheitä tekevät, ja silloin kellokin oli niin paljon ja puoti menossa kiinni, ei siinä ollut aikaa mitään keuhkoja kuunnella. Kirurgin pakeille vaan ja puukkoa rintaan, niin eipähän tule potilas enää uikuttamaan terveyskeskukseen ja rasittamaan lääkäriä. Mainittakoon vielä, että ko.tohtori on sittemmin edennyt urallaan vallan hienosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan jokaista huimauksesta kärsivää voida skannata.
On se sen verran kallista.
Muutaman päivän kuluttuahan se löydettiin.
Poskiontelopotilaat yms eivät palaa päivystykseen.
Jos kasvain vaikuttaa jo tasapainoaistiin kierrehuimauksena, eikös se ole ihan testattavissa muutenkin kuin MRI:llä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli punkinpuremasta epäilys, lääkäri katseli rinkulaa reidessä ja laittoi googleen "punkinpurema" ja vielä kysyi multa, että luulenko että olisi sitte toi.
Ei lääkäri googlea käytä, vaan Terveysporttia. Etenkään terveyskeskuksessa ei voi olettaa, että lääkäri tietää kaikesta kaiken. Nämä erikoissairaanhoidon oikeaan isovarpaaseen erikoistuneet lääkärit sitten saattavat tietääkin omalta erikoisalaltaan lähes kaiken tarpeellisen.
Paitsi silloin kun käyttää. Myös minä olen käynyt lääkärillä ja ihan omin silmin nähnyt kuinka lekuri selaa Googlesta ihan niitä samoja otsikoita joita itse olin jo katsellut. Itse asiassa vaivani saatiin ihan hyvin hoidettua, mutta ei se nyt varsinaisesti luottamusta herättänyt, että lääkäri aloitti homman googlaamalla.
Vierailija kirjoitti:
tän ketjun perusteella voinee sanoa että ne jotka ramppaa tk:ssa jatkuvasti tikku sormessa , saavat huonoa palvelua . Ja ne joilla oikeasti joku syy, aina saavat hyvää palvelua.
Löysin kyhmyn rinnasta, hoitajan mielestä oli rasvapatti/muu muutos rintalihaksessa. Laittoi kuitenkin varoiksi mammografiaan monen kuukauden päähän. Ottivat samalta istumalta ohutneulanäytteet joista paljastui agressiivinen syöpä.
Vierailija kirjoitti:
tän ketjun perusteella voinee sanoa että ne jotka ramppaa tk:ssa jatkuvasti tikku sormessa , saavat huonoa palvelua . Ja ne joilla oikeasti joku syy, aina saavat hyvää palvelua.
Haista sinä p""a. Äidilläni oli todellakin hyvä syy mennä, mutta kun ei heti apua saanut piti "rampata" kunnes lopulta tutkittiin kunnolla ja siinä vaiheessa oli jo myöhäistä. Ennen vatsavaivojaan äiti ei ollut vuosiin käynyt muualla lääkärissä kuin hammaslääkärissä, ei siis todellakaan ollut niitä ihmisiä jotka joka pikkuasiasta menee tk:hon valittamaan! Hän tiesi jotain olevan vialla, mutta vei 6kk saada lääkärit uskomaan.
Lääkäri ei varmaan ollut edes lukenut niitä mun papereita tai vilkaissut mua. Mulla oli haimatulehdus ja lääkäri marssi sisään läksyttämään liiallisesta alkoholista ja mitä juominen tekee elimistölle. Äiti rähähti, että oikeastiko meinaat että 16-v on juonut itseltään haiman paskaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löysin kyhmyn rinnasta, hoitajan mielestä oli rasvapatti/muu muutos rintalihaksessa. Laittoi kuitenkin varoiksi mammografiaan monen kuukauden päähän. Ottivat samalta istumalta ohutneulanäytteet joista paljastui agressiivinen syöpä.
No mikä tässä nyt oli ongelmana? Laitettiin mammoon, otettiin biopsia ja päästiin diagnoosiin. Ihan oikein meni hoitopolku. Suurin osa rinnan pateista on hyvälaatuisia, joten hoitaja oli ihan oikeassa epäillessään ensisijaisesti sellaista, kun hän kuitenkin lähetti sinut tarvittaviin jatkotutkimuksiin.
Eikös nykyään voi mennä hoidettavaksi myös jollekin toiselle paikkakunnalle? Se voisi olla apu niille, joita ei omassa kunnassa hoideta.