Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet

Vierailija
28.12.2019 |

itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.

Kommentit (2561)

Vierailija
581/2561 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa-arvoni nousivat raskausaikana, lääkäri terveyskeskuksessa haukkui alkoholistiksi ja uhkaili lasulla. Neuvolassa sanottiin lääkärin käytöksen olleen asiatonta ja ammattitaidotonta sekä kehotettiin tekemään valitus.

Vierailija
582/2561 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/2561 |
05.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorilla naisilla tuo "Voisitko olla raskaana?" on ihan vakiovastaus vaivaan kuin vaivaan. Minulla diagnoosi oli lopulta tulehtunut umpilisäke.

Ihan syystäkin kysytään. Mahdollinen raskaana olo tulee selvittää, jos on siihen viittaavia oireita, tai asia on hoidon/tutkimuksen kannalta oleellinen.

Vierailija
584/2561 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paise kaulalla.

Diagnosoitiin tk:ssa finniksi, jota pitäisi puristella että menee pois. Tein työtä käskettyä ja oli tietenkin entistäkin kipeämpi ja koko kaula turposi mahdottomaksi.

Yksityiselle sitten seuraavana päivänä ja totesi että on ihan vaan paise, antibiootit sain ja kipuilu loppui mutta siinä se edelleen möllöttää kaulan sivussa eikä lähde pois.

Vähän pelottaa jos onkin jotain vakavampaa, mutta kukaan ei sitä sen tarkemmin tutkinut niin ei kehtaa enää alkaa ramppaamaan sen takia missään terveyskeskuksessa jos oli heidän mielestään alunperinkin finni.

Minunkin syöpäni oli lääkärin mielestä finni. Kyllä nuo kannattaa tutkituttaa, vaikka joutuisikin vähän sitkeämmin vaatimaan oikeuksiaan.

Vierailija
585/2561 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuslääkäri lähetti alkuraskauden neuvolan rutiinilääkärikäynnillä äitiyspoliklinikalle, koska ei löytänyt kohdunsuuta. Kyseessä toinen raskauteni. Ensimmäinen muutamaa vuotta aikaisemmin päättyi normaaliin alatiesynnytykseen.

Ei aiheuttanut muuta haittaa, kuin ylimääräisen polikäynnin ajanmenon, muutaman kympin asiakasmaksun ja parin satasen kustannukset veronmaksajille. Sen jälkeen olen kyllä yrittänyt pitää mielessäni että ei lääkärit aina näe edes aivan ilmeisiä asioita ja silloin kannattaa itse kertoa omasta näkemyksestään aika napakasti.

Kohdunkaula voi olla joskus kääntyneenä niin, ettei sitä saa helposti näkyviin. Muistan erään kerran, kun minun kohdunsuutani yritettiin paikantaa kolmen ihmisen voimin. Alkoi saada koomisia piirteitä se tilanne.

Vierailija
586/2561 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.

- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?

Kuka menee flunssan takia lääkäriin?

Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain. 

Lasketaanko han neuvolakäynnit lapsille vai äideille? Ainakin synnytyksen menee äitien piikkiin, eikä koko perheelle.

Nykyisin synnyttää muualta tulleet, ja keskihintaisilla synnytyksillä tällä syntyvyystahdilla synnytysten osuus on vain 200 miljoonaa euroa.

Miksi neuvolat laskettaisiin naisten lukuihin?

Kyllä te hassaatte sen rahan juoksemalla turhasta julkisella. 

Toihan on totta että naiset käy helpommin lääkärillä tarkistuttamassa. Jos ei nuorena niin viimeistään neuvolarumban jälkeen.

Naiset myös elävät pidempään.

Omalla kohdallani päädyin isoon leikkaukseen neuvolan kautta, eli vaikka neuvolakäyntejä ei laskettais niin kyllä mun kihdallani terveydenhoidon kulut kohosivat, kiitos neuvolan.

Kysymys sulle, katkera penninvenyttäjä: pitäiskö kulujen mielestäsi olla tasan, ja miten toteuttaisit tasajaon?

Naiset synnyttämääm kodeissa, esimerkiksi kerrostalossa suihkukaapin lattialle?

Hoito lopetettais kaikilta kun ylittyis keskimääräinen elinikä? Myös pitkäikäisiltä miehiltä, muuhan ei olis tasaveroista 👍🏻

Mitäs muuta?

Kyllä äitiysneuvolan ja seulaultraäänet ovat äitien kuluja. Eihän lapsi ole syntynyt, eikä sillä ole mitään etua jolle edes kirjata neuvolakäyntejä. Lastenneuvola vasta kirjautuvat lapselle.

Lisäksi naisten tulisi käydä kerran vuodessa gynellä, vaikka ei edes olisi mitään akuutteja oireita. Se vaan on niin, että kun on kohtu ja munasarjat, niissä voi olla sairauksia jotka pitää hoitaa. Jokainen lääkäri tietää että naisten vatsavaivat ovat paljon monimutkaisempia diagnosoida kuin miesten (ja enää tätä ei yleisesti kutsuta hysteriaksi).

Nykyään jatkuvaa gynellä käyntiä ei enää suositella. Kohdussa ja munasarjoissa kun ei ole mitenkään erityisen paljon oireettomia sairauksia verrattuna muihin elimiin. Ei miehetkään käy kolonoskopiassa vuosittain ilman oireita. Eikä maksa-arvoja oteta vuosittain.

Jaa, miten e-pillereitä nykyisin saa?

Ennen piti käydä lääkärillä, ovatko nykyään reseptivapaita?

Reseptin 2 vuoden voimassaoloaika on aika uusi juttu.

Ainakin täällä julkisella puolella menet perhesuunnitteluneuvolaan yleislääkärin vastaanotolle, siellä tutkitaan ja jos ei estettä löydy, saat e-pillerit. Seuraavana vuonna menet hoitajalle, jos et ilmaise erillistä tarvetta päästä lääkärille. Hoitsu kyselee tiedot ja mittaa verenpaineen,  ja jos ei lääkärille pääsyn tarvetta senkään tutkimuksen perusteella löydy, lääkäri sitten uusii reseptin. Seuraavana vuonna sitten taas suoraan sille yleislääkärille. Gynelle pääsee vaan, jos on jotain vakavampia vaivoja.

Käytännöissä eroja. Minä en ole ikinä saanut pillereitä käymättä gynellä. Resepti on uusittu kyllä kannan kautta, muttapuhelimessa on alettu tenttaamaan koska on viimeksi tehty gynekologinen tarkistus, ja varattu aika.

Vierailija
587/2561 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin neljättä viikkoa pitkittyneessä kovempi kuume/kurkkukipuyhdistelmässä ja keuhkoputkentulehduksen tai keuhkokuumeen poissulkemiseksi menin käymään lääkärissä. Kerroin oireet ja sanoin olevani huolestunut lähinnä tuosta pitkästä kestosta ja kuumeesta, minulle kun ei normaalisti nosta flunssat kuumetta ja nyt tosiaan nelisen viikkoa aaltoillut sinne 38,5-39 tienoille.

Lääkäri katsoi ainoana toimenpiteenä korvat ja kysyi oliko vatsani kipeä (what?). Diagnoosi: on sattunut osumaan viisi tai kuusi flunssaa nyt vaan peräkkäin, ota Buranaa ja jos vatsa tulee kipeäksi tai jatkuu vielä pari viikkoa, niin sitten takaisin. Kuumetta oli tuolloinkin yli 38, sain puoli päivää sairaslomaa. Ei siinä, kyllä se tauti parin viikon jälkeen alkoi lientyä, mutta oli suht tuskaista sinnitellä ne kuutisen viikkoa lopulta jotakuinkin työssään (onneksi pystyn tekemään etänä, mutta silti).

Vierailija
588/2561 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ja ambulanssin ensihoitajat tarjosivat useampaankin otteeseen diagnoosiksi pahaa migreeniä ja passittivat kotiin. Kyseessä oli aivokuume, joka vei lopulta teholle.

Vierailija
589/2561 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lenkillä koiran kanssa ja yhtäkkiä pohkeessa tuntui viiltävä kipu. Ennen tätä olin samana päivänä käynyt omalla tk-lääkärillä ja hän vain silitteli jalkaani, vaikka kuinka selitin tuntuvasti patista ja neuvoi ottamaan buranaa kipuun. Onneksi en pitkälle ollut koirani kanssa päässyt ja jouduin soittamaan ambulanssin kotoota, minne tosiaan konttasin... Ambulanssilla ensiapuun = kysta revennyt. Että semmosta silittelyä jatkossakin.

Vierailija
590/2561 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin valittamaan masennusta, aloin itkeä suunnilleen saman tien kun avasin suuni. "Mitä masennusta sulla, nätti nuori nainen." Olin juuri saanut kerrottua, että olin harkinnut itsemurhaa jo viikkoja.

Minäkin menin tk:een valittamaan masennusta. Lääkärinä vanha mieslääkäri. Hän kyseli ja kuunteli, sitten tutki poskiontelot(!). Totesi, että täällä jyllää paha tulehdus ja kirjoitti antibiootit. Antoi viikonloppua vasten oman(!) kotinumeronsa, jos masennus tuntuu kovin pahalta, mutta arveli sen helpottavan, kun tulehdus paranee. Ja niin myös kävi. Miksi tällaisia lääkäreitä ei ole enemmän?

Hyvä tavaton, jos joku tuolla tavoin puhelinnumerolla ja antibioottikuurilla parantaisi minunkin masennukseni (jatkunut nyt 15 vuotta). Olet todella onnekas!!

Vierailija
591/2561 |
09.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettelin erään sairauden oireet käypähoidosta. Minulla siis oli ne kaikki. Ei saanut silti lääkäri pähkäiltyä mikä voisi vaivata. Sanoin sitten mihin omasta mielestäni oireet sopisivat, niin siitähän riemu repesi. Lääkäriä ei kannata millään google-diagnooseilla alkaa neuvomaan...

Vastakohta tälle on kun kerroin toisesta asiasta mikä vaivaa, katsoi lääkäri Terveysportista miten ongelman kanssa tulisi edetä. Ensimmäinen neuvo ei auttanut, mutta uutta lääkäriaikaa tai edes soittoaikaa lääkärille ei saanut. Alkoi älytön soittelurumba terveyskeskukseen. Minä ilmoitin ettei hoito tehonnut tai siinä oli joku ristiriita muiden sairauksieni/lääkitysteni kanssa ja hoitaja otti yhteyttä lääkäriin ja sai uuden ohjeen. Sen sain sitten soittamalla hoitajalle. Ja taas kokeilua uudella Terveysportin neuvomalla hoidolla. Ja taas rumbaa ja taas uutta. Lopulta luovutin. Ei tähän kuole, mutta elämänlaatuun tämä vaikuttaa oleellisesti.

Perusterveydenhuolto hoitaa vain jos olet kuolemassa. Elämänlaadulla ei ole mitään arvoa.

Vierailija
592/2561 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvästelkää jo itsenne ja läheisenne. Me olemme menetettyjä ja meitä ei voi pelastaa, se mitä

saamme on mitätöntä jatkoa merkityksettömyydelle. Kuolema on ainut todellisuus joka on, ja siis kuvittele kun mitään ei ole. Vain hetki ja kohta emme ole enää olemassa. Voi tätä elämän riemua? ;)

Vierailija
593/2561 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri loukkasi kätensä liikkatunnilla ja oikean käden peukalo meni nopeasti ihan sinipunaiseksi ja turposi, hoitaja tutki kaverin käden pöydän yli puristellen ja väännellen kaverin vasenta kättä eli hoitajasta katsottuna oikean puoleista kättä. Ei löytänyt mitään vikaa ja ei suostunut kuuntelemaan tai katsomaan oikeaa oikeaa kättä vaan intti että käsi on ihan kunnossa. No toinen hoitaja tutki käden ja lastoitti sen kahdeksi ja puoleksi viikoksi.

Olisi ihan hyvä erottaa vasen oikeasta 

Yleensä se on päinvastoin. Potilas valittaa oikeaa jalkaansa tai kättään, ja kun sitä ruvetaan tutkimaan, niin potilas sanookin, että tuo toinen käsi / jalka. Eli potilas ei ymmärrä, että hänen oikea jalkansa on oikea jalka myös lääkärin näkökulmasta. 

Tajunnanvirta on nyt sellaista, että olet tainnut syödä vääriä sieniä.

Vierailija
594/2561 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.

- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?

Kuka menee flunssan takia lääkäriin?

Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain. 

Niin, mikä on osasyynä siihen että naiset elävät keskimäärin pidempään.

Vierailija
595/2561 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa kopioida, mutta sinä jolla on lapsella venymistä ihossa ja nivelet menee pois paikoiltaan: katso sellainen sairaus kuin ehlers-danlosin oireyhtymä.

Vierailija
596/2561 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa kopioida, mutta sinä jolla on lapsella venymistä ihossa ja nivelet menee pois paikoiltaan: katso sellainen sairaus kuin ehlers-danlosin oireyhtymä.

Paina sitä "Lainaa" nappia, jos haluat kopioida jonkun toisen kommentin omasi jatkoksi.

Vierailija
597/2561 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja 1250/kk lisää palkkaa näille :O

Kelpaisi ainakin minulle.

Ongelmana Suomen terveydenhuollossa on se, että hoitajia on ihan liikaa ja lääkäreitä ihan liian vähän. Meidän terveyskeskuksessa joutuu yleensä sairaanhoitajan hutiloitavaksi ja jos jaksaa 3 tuntia istua siellä sairaan lapsen kanssa, voi lääkärillä olla ehkä 5 minuuttia aikaa tutkia lasta. Ja omalla työajalla kun istut siellä se on palkatonta vapaata, eli tarkoittaa 3 tunnin ylitöitä illaksi. Hurraa Suomen paska terveydenhoito. Hoitajia ja sairaanhoitajia pois sieltä missä heitä ei tarvita ja lääkäreitä tilalle. Ja lääkäreille olen valmis verovaroilla maksamaan palkankorotuksen jotta he suostuvat näihin terveyskeskuksiin töihin. Ja hoitajille palkanalennus kun höpöttävät muka raskaasta työstä ja leikkivät lääkäriä vaikkei ole siihen pätevyyttä.

Oi kiitos taas tästä. Kyllä siellä kaikki parhaansa tekee niillä resursseilla mitä on annettu. En yhtään ihmettele, että hyvin suuri osa hoitajista on vaihtanut alaa tai vähintään miettinyt sitä kun asenne meitä kohtaan on tämä.

Kenelläkään ei ole henkilökohtaista intressiä evätä kenenkään lääkärille pääsyä. Mutta niin se vain on, että jos vaiva on esimerkiksi kestänyt monta vuotta, pitää usein lääkärille pääsyä odotella muutama kuukausi lisää. Ellei akuuttia pahenemista ole tullut. Niitä aikoja ei vain yksinkertaisesti ole mistä antaa.

Itse henkilökohtaisesti puhelimessa ollessani pyydän tulemaan herkästi näytille, koska hoidon tarpeen arviointi puhelimitse on hyvin vaikeaa. Ihmiset ei usein osaa selittää vaivaansa, eikä vastata oikein vastata kysymyksiinkään. Jos kyse on mahd. vakavammasta oireesta ohjeistan soittamaan ensihoidon paikalle joka voi tehdä hoidon tarpeen arvion paikan päällä. Siinä kun on käytettävissä erilaisia välineitä ja näkee sen ihmisen ”nokan pään”. En yhtään samaistu tuohon ”Justiinat portinvartioina” teoriaan ja voin kertoa, ettei se myöskään passaa kollegoihinikaan kenen kanssa olen työskennellyt. Ja niitä on monia. Ehdottamasti suurin osa hoitajista ja lääkäreistä niin pth kuin esh puolellakin tekee parhaansa ja ajattelee potilaan parasta. Toki varmasti niitä mätiäkin joukkoon mahtuu, sitä en kiellä. Mutta rohkenen epäillä näitä tarinoita, joissa lääkäri tai hoitaja ihan vaan vittumaisuuttaan evää potilaan hoidon.

Nim. alan vaihtoa itsekin miettinyt

Olen samaa mieltä. Olen ikäni käyttänyt tk-palveluja ja mitään negatiivistä en voi sanoa, aina olen saanut asiantuntevaa apua.

Näin ainakin Helsingissä ja Järvenpäässä.

Yhdestä vuokralääkäristä valitin ylilääkärille ja asia korjattiin.

Henkilökuntaa pahimmin arvostelevat ne, jotka eivät oikeasti lääkäriä olisi edes tarvinneet.

Vierailija
598/2561 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja 1250/kk lisää palkkaa näille :O

Kelpaisi ainakin minulle.

Ongelmana Suomen terveydenhuollossa on se, että hoitajia on ihan liikaa ja lääkäreitä ihan liian vähän. Meidän terveyskeskuksessa joutuu yleensä sairaanhoitajan hutiloitavaksi ja jos jaksaa 3 tuntia istua siellä sairaan lapsen kanssa, voi lääkärillä olla ehkä 5 minuuttia aikaa tutkia lasta. Ja omalla työajalla kun istut siellä se on palkatonta vapaata, eli tarkoittaa 3 tunnin ylitöitä illaksi. Hurraa Suomen paska terveydenhoito. Hoitajia ja sairaanhoitajia pois sieltä missä heitä ei tarvita ja lääkäreitä tilalle. Ja lääkäreille olen valmis verovaroilla maksamaan palkankorotuksen jotta he suostuvat näihin terveyskeskuksiin töihin. Ja hoitajille palkanalennus kun höpöttävät muka raskaasta työstä ja leikkivät lääkäriä vaikkei ole siihen pätevyyttä.

Oi kiitos taas tästä. Kyllä siellä kaikki parhaansa tekee niillä resursseilla mitä on annettu. En yhtään ihmettele, että hyvin suuri osa hoitajista on vaihtanut alaa tai vähintään miettinyt sitä kun asenne meitä kohtaan on tämä.

Kenelläkään ei ole henkilökohtaista intressiä evätä kenenkään lääkärille pääsyä. Mutta niin se vain on, että jos vaiva on esimerkiksi kestänyt monta vuotta, pitää usein lääkärille pääsyä odotella muutama kuukausi lisää. Ellei akuuttia pahenemista ole tullut. Niitä aikoja ei vain yksinkertaisesti ole mistä antaa.

Itse henkilökohtaisesti puhelimessa ollessani pyydän tulemaan herkästi näytille, koska hoidon tarpeen arviointi puhelimitse on hyvin vaikeaa. Ihmiset ei usein osaa selittää vaivaansa, eikä vastata oikein vastata kysymyksiinkään. Jos kyse on mahd. vakavammasta oireesta ohjeistan soittamaan ensihoidon paikalle joka voi tehdä hoidon tarpeen arvion paikan päällä. Siinä kun on käytettävissä erilaisia välineitä ja näkee sen ihmisen ”nokan pään”. En yhtään samaistu tuohon ”Justiinat portinvartioina” teoriaan ja voin kertoa, ettei se myöskään passaa kollegoihinikaan kenen kanssa olen työskennellyt. Ja niitä on monia. Ehdottamasti suurin osa hoitajista ja lääkäreistä niin pth kuin esh puolellakin tekee parhaansa ja ajattelee potilaan parasta. Toki varmasti niitä mätiäkin joukkoon mahtuu, sitä en kiellä. Mutta rohkenen epäillä näitä tarinoita, joissa lääkäri tai hoitaja ihan vaan vittumaisuuttaan evää potilaan hoidon.

Nim. alan vaihtoa itsekin miettinyt

Olen samaa mieltä. Olen ikäni käyttänyt tk-palveluja ja mitään negatiivistä en voi sanoa, aina olen saanut asiantuntevaa apua.

Näin ainakin Helsingissä ja Järvenpäässä.

Yhdestä vuokralääkäristä valitin ylilääkärille ja asia korjattiin.

Henkilökuntaa pahimmin arvostelevat ne, jotka eivät oikeasti lääkäriä olisi edes tarvinneet.

Oma negatiivinen kokemus on vaihtunut vasta silloin, kun _lääkäri_ on tehnyt jotakin, mikä auttaa. Potilaat eivät toistaiseksi voi itse esim. kirjoittaa lausuntoja, antaa lähetteitä itselleen tai määrätä lääkkeitä.

Vierailija
599/2561 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappikivet/sappikohtaus -> närästystä

Vierailija
600/2561 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen että parasta hoitoa jos soitan reumapolille ja valitan kipeää polvea tms selvästi reumaan liittyvää juttua, saan päivystytysajan sinne ja kipeä kohta ultrataan jne.

MUTTA jos ongelma on jokin muu kuin reuma ja joudun tk:n/päivystyksen  puolelle, joudun tosissaan taistelemaan että saan hoitoa enkä  neuvoa että mene kotiin ja ota Buranaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme