Noloa, katsoa nykyaikana tehtyjä elokuvia, jotka esittää 80-lukua
Miksi milleniaalit ja nuoremmat haluaa pakkomielteisesti kuvata 80-luvun elämää, kun eivät siitä muista tai tiedä selvästi yhtään mitään ja miksi tietäisivätkään. Osa niistä on syntynyt ehkä 80-luvulla, mutta se ei tee niistä 80-luvun tuntijoita.
Katsoin eilenkin jonkun "Trucker*" kauhuelokuvan, joka oli olevinaan 80-lukua. Niiden hahmojen hiukset ja vaatteet oli niin tekemällä tehtyjä ja pieleen oli silti mennyt. Yksi ankkahuuli näytti 70-luvun Charlien enkeliltä levenevissä farkuissaan ja meikitkin oli nykyajan tyyliä kun iho kiilsi rasvaisesti. Vuonna 85 (joka oli elokuvassa, olevinaan) käytettiin mattapintaista pöllyävää puuteria, sitä tampattiin naamaan paksu kerros. Silmissä oli kajalia tai ripsaria, ei mitään irtoripsiä. Niitä oli 60-luvulla ja nykyään. Näkyi myös naurettavia peruukkeja hahmoilla ja muuta sontaa.
Alkoi ärsyttää koko paska elokuva, no vitsiksi hän se oli tarkoitettu muutenkin, mutta kun näitä 80-luvun juttuja tunnutaan nyt tehtävän kuin sieniä sateella, eikö ne aidot oikeat 80-luvulla tehdyt kauhuelokuvat ja muut riitä, kun ei näillä nykyisillä tekijöillä ole taitoa jäljitellä aitoa kasaria. Tuun kiukkuseksi kun ei osata kuvata sitä aikaa, missä muka ollaan olevinaan, on se sitten 80-luku, viikinkiaika tai joku 1600-luku. Aina vaan on ankkahuulia tai valkaistuja hampaita, värjättyjä hiuksia, huoliteltuja puhtoisia nykyajan ihmisiä vaikka kuvattaisiin esihistoriallisia elämää. En pääse tunnelmaan kun ei edes yritetä näyttää aidoilta. Vaikka en tiedä miltä esim kivikauden ihminen on näyttänyt, olen varma ettei sillä ole teko hampaita, värjättyä tukkaa, ankkahuulia ja sheivattua naamaa.
Ootteko muut nähneet jotain nykyajan tuotoksia, jossa onnistuneesti olisi osattu saada 80-luvun näköistä jälkeä aikaan? Enpä usko.
Kommentit (12)
Tuollaistahan se on, kun laadukkaiden ajankuvien sijasta katsoo roskaa. Outoa vaan suuttua noin kovasti omista vapaaehtoisista valinnoistaan.
Minä puolestani olen täysin vakuuttunut, että jo kivikaudella naiset pumppasivat itselleen ns. ankkahuulet. Ehkä hinkuttamalla niitä jotain kaarnaa vasten, tai loukuttamalla ampiaisia ja saamalla ne pistämään huulensa muhkuralle. Ap on ihme-nillittäjä.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaistahan se on, kun laadukkaiden ajankuvien sijasta katsoo roskaa. Outoa vaan suuttua noin kovasti omista vapaaehtoisista valinnoistaan.
En minä omista valinnoistani suutu vaan huonoista puvustajista, maskeeraajista, ohjaajista sun muista.
Ap
Huvittavimpia näissä ovat ne aivan ilmiselvät anakronismit. Esim. käytetään jotain keksintöä tai katsellaan jotain popkulttuurin tuotetta sellaisena vuonna kun sitä ei vielä de facto ollut markkinoilla saatavilla.
Huh, kuulostaa väärin suunnitellulta leffan miodilta, eikä yhtään vuodelta 1985 😂.
Silloin nuorilla oli kotkeavyötäröiset ja alaspäin suipponevat farkut, mielellään valkoinen collagepusero, jonka helma farkunvyötärön sisäpuolella.
Hiukset olivat runsaiksi permanentatut ja otsatukka tupeerattu.
Naama niillä, jotka meikkasivat, tosiaan puuteroitu. Minä ennkylläkään meikannut, vaikka olin sillpin parhaassa teini-iässä. Olin kyllä ostanut sinistä ripsiväriä ja punaista huulikiiltoa, mutta käytin vain mehudiskossa. Kellään ei ollut mitään kauneusleikkauksiin yms vivahtavaa, huulitäytteitä yms, ne ovat ihan tuore ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Minä puolestani olen täysin vakuuttunut, että jo kivikaudella naiset pumppasivat itselleen ns. ankkahuulet. Ehkä hinkuttamalla niitä jotain kaarnaa vasten, tai loukuttamalla ampiaisia ja saamalla ne pistämään huulensa muhkuralle. Ap on ihme-nillittäjä.
Tuskinpa sentään. Naiset on ehostaneet itseään jo pitkän aikaa ja eri keinoja on ollut käytössä. Eiköhän kivikautisia miehiä ole kiihottaneet ihan eri asiat kuin nykymiehiä, maalaukset ja patsaat ei ehkä ole 100% realistisia, mutta ei niissä näy turpeita huulia ja voit katsoa vanhoja valokuvia naisista, ei kellään ole tuollaisia yliturpeita megahuulia kuin ihan viimeaikoina.
Pyllyn piti olla pieni. Iso oli rahvaan näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä omista valinnoistani suutu vaan huonoista puvustajista, maskeeraajista, ohjaajista sun muista.
Ap
Itse asiassa nimenomaan suutut omista valinnoistasi, koska sinä ihan vapaaehtoisesti ja oma-aloitteisesti katsot vain huonosti tehtyjä elokuvia.
Miten niin pakkomielteisesti? Menneisyyttä kuvaavia elokuvia on tehty maailman sivu, laatu vaihdellen mutta kuitenkin. Miksi pitäisi tehdä vain sellaisia, joiden aiheesta on jotain omakohtaista kokemusta? Sillä logiikalla yksikään nyt elossa oleva ihminen ei voisi kuvata mitään, minkä maailmassa ollaan toista maailmansotaa kauempana historiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi sitten katsot niitä, vaikka eivät vastaa makuasi ja laatuvaatimuksiasi?
Vierailija kirjoitti:
Huvittavimpia näissä ovat ne aivan ilmiselvät anakronismit. Esim. käytetään jotain keksintöä tai katsellaan jotain popkulttuurin tuotetta sellaisena vuonna kun sitä ei vielä de facto ollut markkinoilla saatavilla.
Ja sitten läpsyttelijätkin on siellä anakronismi.
Ihan ne aika huvittavia.
Mutta nykyaika on niin masentavaa, että kuka haluaisi tehdä elokuvia töstö ajasta. Kaikki vaan tuijottaa ruutuja ei siitä saa elokuvaa.