Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet

Vierailija
28.12.2019 |

itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.

Kommentit (2561)

Vierailija
281/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupan myyjä ei tiennyt missä hyllyssä on patterit.

Pesukoneen korjaaja ei osannut korjata sitä vaikka yritti laskuttaa käynnistä, kehotti ostamaan uuden, toinen korjaaja osasi korjata kyllä.

Sain kypsän pihvin vaikka tilasin mediumin.

Taksi odotti väärän talon edessä, me asutaan xpolku 6 kun auto oli xtie 6 edessä.

Palvelunumeroon soittaessani äitini puolesta ei minua osattu yhdistää oikeaan numeroon.

Tässä jouluviikkona tapahtuneiden ”ammattilaisten” mokia. Ehkä kyseessä ovat kouluttamattomammat tyypit mutta työtehtävät varsin yksinkertaisia verrattuna ihmiseen joka on hoidettavana. Silti pihvinsä saa kyllä useimmin väärin tehtynä

kun olen kokenut lääkärin tai sairaanhoitajan mokia. Pihvin tilaan myös jopa harvemmin kuin käyn lääkärissä/hoitajalla.

Nämä on vissiin vähän eri tason virheitä kuin kuolemaan johtanut (hoito)virhe.

Etkö todella ymmärrä eroa? Taidat olla yksi näistä virheiden tekijöistä.

Kaikissa ammateissa tapahtuu virheitä ja myös lääkärit ovat ihmisiä. Suomessa hoitovirheitä sattuu todella vähän maailmanlaajuisesti vertaillen. Terveyskeskuslääkärien virheet eivät useimmiten ole mitään varsinaisia hoitovirheitä, vaikka jonkinasteinen virhearvio kävisikin. Lisäksi virhe on usein niin pieni ettei sillä ole juuri merkitystä, vaikka mielipahaa aiheuttaisikin. Terveyskeskuslääkäri tekee päätöksensä käytettävissään olevien tietojen pohjalta, eli potilaan antamien esitietojen pohjalta ja oman tutkimuksensa pohjalta, tarvittaessa labrakokeita ja röntgeniä hyödyntäen, joskus jossain terveyskeskuksessa saa ultraäänitutkimuksenkin, mutta tietokonetomografia ja magneetti on vain erikoissairaanhoidon käytössä. Tärkeintä terveyskeskuslääkärin työssä on osata erottaa ne potilaat, jotka tarvitsevat erikoissairaanhoitoa, terveyskeskuslääkäri toimii tässä eräänlaisena portinvartijana ja seulojana, terveydenhuollon kallein väline on lääkärin kynä, lääkärin allekirjoitus lähetteeseen on yksittäisistä hoitotoimenpiteistä kaikkein kallein, koska lähete johtaa suuriin kustannuksiin erikoissairaanhoidon kautta, kaikkia ei voida lähettää tietenkään vaan pitää osata seuloa ne, jotka tarvitsevat ja hyötyvät erikoissairaanhoidosta.

Lääkärissä käydään jatkuvasti aina vain entistä herkemmin ja entistä lievempien vaivojen takia, sellaisista vaivoista jotka paranevat itsestään ja joihin ei ole kummempaa hoitoa, toki oireita lievittävää lääkettä usein löytyy, mutta ilman reseptiäkin. Lisäksi samoista vaivoista jotka on tutkittu perusteellisesti ja joihin on aivan käypä hoito määrätty käydään uudestaan jopa kymmeniä kertoja, jos vaiva on sellainen että se ei parane kokonaan ja jota ei kuitenkaan leikata kuten nyt vaikka selkäkivut selän kulumaan takia tai nivelkivut nivelrikon takia. Tai krooniset vatsavaivat vaikka ärtyvän suolen takia. Vaikka ärtyvän suoli olisi todettu ja vatsa erikoissairaanhoidossa perusteellisesti tutkittu, tähystetty moneen kertaan niin jopa 5 kertaa enemmän terveydenhuoltopalvelujen käyttöä vaiva turhaan aiheuttaa, vaiva on diagnosoitu, hoito määrätty, silti rampataan saman vatsavaivan takia pari kolme kertaa vuodessa lääkärissä jatkuvasti. Jne. Pitää osata seuloa ne oikeasti sairaat joukosta ja se useimmiten onnistuukin, ei aina, koska kun potilaskontakteja on yli tuhatkin vuodessa niin ihmiselle käy joskus niin että yksi tuhannesta menee pieleen. Hoitovirhe se ei ole, yleensä lopputulos olisi ollut sama vaikka olisi heti lähetetty eikä seuraavan kontaktin yhteydessä ja yleensä lääkäri aina kirjaakin että tarvittaessa uusi yhteys jos ei parane tai pahenee ja silloin on oikeat jatko-ohjeet annettu ja selusta turvattu. Varsinaisen hoitovirheen osalta päätöksen tekee Valvira kantelun pohjalta, se on toimivaltainen viranomainen arvioimaan onko virhettä tapahtunut vai ei, eikä potilas itse oman mutu-tuntumansa pohjalta arvioi onko virhettä tapahtunut vaiko ei.

Vierailija
282/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesukoneen korjaaja ei osannut korjata sitä vaikka yritti laskuttaa käynnistä, kehotti ostamaan uuden, toinen korjaaja osasi korjata kyllä.

Taksi odotti väärän talon edessä, me asutaan xpolku 6 kun auto oli xtie 6 edessä.

Palvelunumeroon soittaessani äitini puolesta ei minua osattu yhdistää oikeaan numeroon.

Tässä jouluviikkona tapahtuneiden ”ammattilaisten” mokia. Ehkä kyseessä ovat kouluttamattomammat tyypit mutta työtehtävät varsin yksinkertaisia verrattuna ihmiseen joka on hoidettavana. Silti pihvinsä saa kyllä useimmin väärin tehtynä

kun olen kokenut lääkärin tai sairaanhoitajan mokia. Pihvin tilaan myös jopa harvemmin kuin käyn lääkärissä/hoitajalla.

Kaikissa ammateissa tapahtuu virheitä ja myös lääkärit ovat ihmisiä. Suomessa hoitovirheitä sattuu todella vähän maailmanlaajuisesti vertaillen. Terveyskeskuslääkärien virheet eivät useimmiten ole mitään varsinaisia hoitovirheitä, vaikka jonkinasteinen virhearvio kävisikin. Lisäksi virhe on usein niin pieni ettei sillä ole juuri merkitystä, vaikka mielipahaa aiheuttaisikin. Terveyskeskuslääkäri tekee päätöksensä käytettävissään olevien tietojen pohjalta, eli potilaan antamien esitietojen pohjalta ja oman tutkimuksensa pohjalta, tarvittaessa labrakokeita ja röntgeniä hyödyntäen, joskus jossain terveyskeskuksessa saa ultraäänitutkimuksenkin, mutta tietokonetomografia ja magneetti on vain erikoissairaanhoidon käytössä. Tärkeintä terveyskeskuslääkärin työssä on osata erottaa ne potilaat, jotka tarvitsevat erikoissairaanhoitoa, terveyskeskuslääkäri toimii tässä eräänlaisena portinvartijana ja seulojana, terveydenhuollon kallein väline on lääkärin kynä, lääkärin allekirjoitus lähetteeseen on yksittäisistä hoitotoimenpiteistä kaikkein kallein, koska lähete johtaa suuriin kustannuksiin erikoissairaanhoidon kautta, kaikkia ei voida lähettää tietenkään vaan pitää osata seuloa ne, jotka tarvitsevat ja hyötyvät erikoissairaanhoidosta.

Lääkärissä käydään jatkuvasti aina vain entistä herkemmin ja entistä lievempien vaivojen takia, sellaisista vaivoista jotka paranevat itsestään ja joihin ei ole kummempaa hoitoa, toki oireita lievittävää lääkettä usein löytyy, mutta ilman reseptiäkin. Lisäksi samoista vaivoista jotka on tutkittu perusteellisesti ja joihin on aivan käypä hoito määrätty käydään uudestaan jopa kymmeniä kertoja, jos vaiva on sellainen että se ei parane kokonaan ja jota ei kuitenkaan leikata kuten nyt vaikka selkäkivut selän kulumaan takia tai nivelkivut nivelrikon takia. Tai krooniset vatsavaivat vaikka ärtyvän suolen takia. Vaikka ärtyvän suoli olisi todettu ja vatsa erikoissairaanhoidossa perusteellisesti tutkittu, tähystetty moneen kertaan niin jopa 5 kertaa enemmän terveydenhuoltopalvelujen käyttöä vaiva turhaan aiheuttaa, vaiva on diagnosoitu, hoito määrätty, silti rampataan saman vatsavaivan takia pari kolme kertaa vuodessa lääkärissä jatkuvasti. Jne. Pitää osata seuloa ne oikeasti sairaat joukosta ja se useimmiten onnistuukin, ei aina, koska kun potilaskontakteja on yli tuhatkin vuodessa niin ihmiselle käy joskus niin että yksi tuhannesta menee pieleen. Hoitovirhe se ei ole, yleensä lopputulos olisi ollut sama vaikka olisi heti lähetetty eikä seuraavan kontaktin yhteydessä ja yleensä lääkäri aina kirjaakin että tarvittaessa uusi yhteys jos ei parane tai pahenee ja silloin on oikeat jatko-ohjeet annettu ja selusta turvattu. Varsinaisen hoitovirheen osalta päätöksen tekee Valvira kantelun pohjalta, se on toimivaltainen viranomainen arvioimaan onko virhettä tapahtunut vai ei, eikä potilas itse oman mutu-tuntumansa pohjalta arvioi onko virhettä tapahtunut vaiko ei.

Suomessa sattuu paljon hoitovirheitä. Niitä ei vaan ilmoitella minnekään, koska se ei kannata mitään. Minä olen kannellut yhdestä mutta niitä on minullekin sattunut jo viisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen korvani vaurioitui kun joku puhalsi paperipussin ilmaa täyteen ja poksautti sen minun lähellä. Korva meni samantien täysin tukkoon pariksi viikoksi ja sen jälkeen alkoi voimakas tinnitus ja kipu. Hakeuduin lääkäriin selvittääkseni vauriot. Lääkäri ei uskonut ollenkaan, että korva meni niin tukkoon jostain pussin poksautuksesta vaan uskoi että se on vaan tulehtunut muuten ja että kuvittelin vaan että oireet johtui kovan äänen seurauksesta. Mitään merkkejä tulehduksesta ei kuitenkaan löytänyt ja määräsi antibiootteja. Menin parin viikon päästä uudestaan lääkäriin, kun korvaan edelleen koski ja tinnitti. Lopputulos, ei mitään tulehdusta edelleenkään, mutta määräsi

toista antibioottia silti vielä vielä kuurin. En todellakaan syönyt.... eikai nyt antibiootti tinnitusta poista! Tästä jo vuosia aikaa ja edelleen kärsin tinnituksesta mikä johtuu pussin poksauttamisen tuottamasta äänestä mitä lääkäri ei suostunut uskomaan, koska hänen mielestään se ei ole mahdollista. Mutta antibiootti on ihmelääke ja auttaa kaikkeen...

Minä sain tinnituksen nuoremman lapsen kimeästä kiljunnasta korvaani. Kukaan ei usko vaan sanotaan,  että olen ollut festareilla ilman korvatulppia jne. Oikealla olkapäällä kannoin tyttöä ja oikea korva tinnittää. 

Vierailija
284/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa sattuu paljon hoitovirheitä. Niitä ei vaan ilmoitella minnekään, koska se ei kannata mitään. Minä olen kannellut yhdestä mutta niitä on minullekin sattunut jo viisi.

No jos niitä virheitä kerran koko ajan sattuu, niin kannattaisi kuitenkin ilmoitella, vaikkei siitä lääkärille mitään seuraisikaan. Sillä saataisiin sitten tilastot kuntoon ja asiaan kiinnitettäisiin enemmän huomiota ja virheiden tulva saataisiin ehkä jopa jonakin päivänä loppumaan.

Vierailija
285/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos niitä virheitä kerran koko ajan sattuu, niin kannattaisi kuitenkin ilmoitella, vaikkei siitä lääkärille mitään seuraisikaan. Sillä saataisiin sitten tilastot kuntoon ja asiaan kiinnitettäisiin enemmän huomiota ja virheiden tulva saataisiin ehkä jopa jonakin päivänä loppumaan.

I-di-oot-ti. Eihän ne kirjaannut hoitovirheiksi, kun lääkärin kollegan toteaa ettei se sellainen ole - koska ne tilastot halutaan pitää siisteinä.

Minulla esim näköhermontulehdus jota ei osattu diagnosoida ja kun kantelin niin väitettiin että ensimmäiset käyntini ei ollenkaan olleet samaa vaivaa. Minulla vaan oli omituinen piilevä karsastus, jossa vain sattui olemaan ihan samanlaiset oireet kuin siinä näköhermontulehduksessa.

Vierailija
286/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInulla on notkoselkä ja menin hirveän, lapaluissa tuntuvan kivun takia lääkäriin, lääkäri repi minua olkapäistä ja huusi että seiso suorassa seiso suorassa! Tiesin ettei kipu liity notkoselkääni  ja kun koetin ohjata lääkäriä ohittamaan notkoselän, jonka kanssa olin tuossa vaiheessa elänyt 30 vuotta hermostui että älä tyttö neuvomaan. Lopulta selvisikin että oli munaisiin nouseva oireeton virtsis.

Vierailija
287/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini miehellä oli aivoverenvuoto ja käännytettiin kahdesti päivystyksestä,  jäi henkiin mutta invalidina ja sekä kaverini että tämän miehen äiti päättivät tehdä valituksen hoitovirheestä. Mitään virhettä ei (tietenkään) myönnetty, todettiin vain oireet täsmäsivät migreeniin  (miespuolisella  henkilöllä jolla ei suvussa migreeniä). Että näin. Kolmekympisestä pienen lapsen isästä tuli inva  ja lääkäreiden  hyvä veli- verkosto suojelee syyllisiä. Hoitovirheistä voi toki valittaa, mutta kun niitä ei tunnusteta!

Vierailija
288/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lääkäri on päättänyt näkemyksensä potilaan alkoholinkäytöstä, sitä ei saa muutettua millään. Kerroin, etten ole juonut ollenkaan pariin vuoteen, eli alkoholi ei ole oireideni syy. Siitäkö lääkäri innostui ja alkoi tentata, että voisinko lopettaa juomisen yhden tai kahden annoksen jälkeen. Ei mennyt jakeluun, että jätän ne yhden tai kaksi ottamatta siksi, ettei yksinkertaisesti tee mieli, en siksi, että pelkäisin juomisen lähtevän käsistä.

Tätä samaa ihmettelen minäkin. Aina tentataan ja syyllistetään alkoholinkäytöstä, vaikka ei sitä käytä. Jos kerran on erehtynyt sanomaan ottaneensa pari lasia viiniä juhannuksena on alkoholisti.

Vierailija
289/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.

- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?

Kuka menee flunssan takia lääkäriin?

Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain. 

Lasketaanko han neuvolakäynnit lapsille vai äideille? Ainakin synnytyksen menee äitien piikkiin, eikä koko perheelle.

Nykyisin synnyttää muualta tulleet, ja keskihintaisilla synnytyksillä tällä syntyvyystahdilla synnytysten osuus on vain 200 miljoonaa euroa.

Miksi neuvolat laskettaisiin naisten lukuihin?

Kyllä te hassaatte sen rahan juoksemalla turhasta julkisella. 

Toihan on totta että naiset käy helpommin lääkärillä tarkistuttamassa. Jos ei nuorena niin viimeistään neuvolarumban jälkeen.

Naiset myös elävät pidempään.

Omalla kohdallani päädyin isoon leikkaukseen neuvolan kautta, eli vaikka neuvolakäyntejä ei laskettais niin kyllä mun kihdallani terveydenhoidon kulut kohosivat, kiitos neuvolan.

Kysymys sulle, katkera penninvenyttäjä: pitäiskö kulujen mielestäsi olla tasan, ja miten toteuttaisit tasajaon?

Naiset synnyttämääm kodeissa, esimerkiksi kerrostalossa suihkukaapin lattialle?

Hoito lopetettais kaikilta kun ylittyis keskimääräinen elinikä? Myös pitkäikäisiltä miehiltä, muuhan ei olis tasaveroista 👍🏻

Mitäs muuta?

Kyllä äitiysneuvolan ja seulaultraäänet ovat äitien kuluja. Eihän lapsi ole syntynyt, eikä sillä ole mitään etua jolle edes kirjata neuvolakäyntejä. Lastenneuvola vasta kirjautuvat lapselle.

Lisäksi naisten tulisi käydä kerran vuodessa gynellä, vaikka ei edes olisi mitään akuutteja oireita. Se vaan on niin, että kun on kohtu ja munasarjat, niissä voi olla sairauksia jotka pitää hoitaa. Jokainen lääkäri tietää että naisten vatsavaivat ovat paljon monimutkaisempia diagnosoida kuin miesten (ja enää tätä ei yleisesti kutsuta hysteriaksi).

Nykyään jatkuvaa gynellä käyntiä ei enää suositella. Kohdussa ja munasarjoissa kun ei ole mitenkään erityisen paljon oireettomia sairauksia verrattuna muihin elimiin. Ei miehetkään käy kolonoskopiassa vuosittain ilman oireita. Eikä maksa-arvoja oteta vuosittain.

Jaa, miten e-pillereitä nykyisin saa?

Ennen piti käydä lääkärillä, ovatko nykyään reseptivapaita?

Reseptin 2 vuoden voimassaoloaika on aika uusi juttu.

Vierailija
290/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuin kuusi tuntia päivystyksessä murtuneen ranteen kanssa odottamassa röngeniin pääsyä, lopulta tultiin sanomaan että röngen mennyt jo kiinni ja lähetettiin kotiin ilman kipulääkettä että tule aamulla takaisin. Valvoin yön tuskissani.  Seuraavana aamuna menin takaisin sairaalaan eikä sieltä löytynytkään lähetettä, odotin kaksi tuntia saamatta edelleenkään muuta lääkettä kuin jonkun Buranan tms.

Korvani meni yhtäkkiä tuskallisesti tukkoon, samaan tapaan kuin nousevassa lentokoneessa tai vuoristossa vaikka ihan kaupassa olin.  Kun vielä seuraavana päivänäkin korva oli tukossa, humisi  ja oli todella epämukavan tuntuinen menin lääkäriin, lääkäri nauroi ja kyseli että mitähän he voisivat asialle tehdä? Hitostako minä tietäisin, jonkun imun vaikka!

Kuumeinen lapseni reagoi huonosti eikä suostunut edes juomaan, lääkäri tahtoi omin silmin nähdä ettei juo ja tunki pillimehua velttona retkottavan lapsen  naamalle että nami nami mansikkaa. Kun selvisi että happisaturaatio oli huono ja tulehdusarvot korkealla,  lapsi otettiin samantien osastolle. Nami Nami vaan...

Kaikki nämä Mikkelin tk:ssa/keskussairaalan päivystyksessä tapahtuneita.

Vierailija
291/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen korvani vaurioitui kun joku puhalsi paperipussin ilmaa täyteen ja poksautti sen minun lähellä. Korva meni samantien täysin tukkoon pariksi viikoksi ja sen jälkeen alkoi voimakas tinnitus ja kipu. Hakeuduin lääkäriin selvittääkseni vauriot. Lääkäri ei uskonut ollenkaan, että korva meni niin tukkoon jostain pussin poksautuksesta vaan uskoi että se on vaan tulehtunut muuten ja että kuvittelin vaan että oireet johtui kovan äänen seurauksesta. Mitään merkkejä tulehduksesta ei kuitenkaan löytänyt ja määräsi antibiootteja. Menin parin viikon päästä uudestaan lääkäriin, kun korvaan edelleen koski ja tinnitti. Lopputulos, ei mitään tulehdusta edelleenkään, mutta määräsi

toista antibioottia silti vielä vielä kuurin. En todellakaan syönyt.... eikai nyt antibiootti tinnitusta poista! Tästä jo vuosia aikaa ja edelleen kärsin tinnituksesta mikä johtuu pussin poksauttamisen tuottamasta äänestä mitä lääkäri ei suostunut uskomaan, koska hänen mielestään se ei ole mahdollista. Mutta antibiootti on ihmelääke ja auttaa kaikkeen...

Ihan ihme lekuri, kyllähän se pitäisi tietää että kova melu/pamaus voi tuhota korvan kuulosolut pysyvästi ja silloin myös voi herkistyä äänille joka ilmenee kipuna.

Itse myös kärsin tinnituksesta, joillekin auttaa löytää ns. white noise jota kuuntelee joka on samalla taajuudella tinnituksen kanssa jos ei pysty nukahtamaan.

https://www.kuuloliitto.fi/oireet/

Jostain luon ylipainehappihoidosta tinnituksen, mutta sitä ehkä kai pitäisi saada 6viikon sisällä vammasta jotta toimisi. Helsingissä taitaa olla firma joka erikoistunut tähän.

Vierailija
292/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...ei auta antibiootti tinnitukseen, mutta ei kyllä mikään muukaan...Joten väliäkö sillä, uskoiko lääkärisi pussin poksauttamisen tinnituksesi aiheuttaneen, ei se lopputulosta miksikään muuta.

Vierailija
293/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikokeessa TSH 4.4, T4V 11, kilpirauhasen vajaatoimintaa suvussa molemmin puolin lähes jokaisella naispuolisella henkilöllä.

"Näillä arvoilla oireesi eivät voi johtua kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Ehkä kyse on stressistä? Harrastatko kovin paljon liikuntaa?"

Vierailija
294/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolitoista vuotta kestäneet alavatsakivut, virtsaamisongelmat ja jatkuva verinen vuoto = hiivatulehdus.

Papakokeeseen en päässyt, koska olin 22-vuotias, joten pääsin seulontaan muutaman vuoden päästä. Diagnoosi kohdunkaulan syöpä.

Terveyskeskuslääkärille noilla oireilla???? Vuositolkulla sai rastit, mutta gynelle et mennyt.

Vierailija
295/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin mukaan minulla oli 3 vuoden ajan noidannuoli 😅 Oireina kova selkäkipu, vasemman jalan tunnottomuus ja koiven alta pettäminen, jatkuva pistely pakarassa ja tulihan sitä housuunkin vahingossa pissattua muutaman kerran. Lääkäri vaan päätti sivuuttaa nämä muut oireet ja keskittyi siihen että alaselkään jos "vähän" koskee niin onhan se 23-vuotiaalla diagnoosi vaan noidannuoli ja laiskuus. Myös naistenvaivat olivat käypä diagnoosi, sillähän selittyy kaikki naisten ongelmat aina jalan murtumisesta päänsärkyyn 😂

Kyseessä oli vanhempi "herrasmies" jonka mielestä kaverini keuhkokuume oli myös "naistenjuttuja" ja menisi ohitse kauratyynyllä, buranalla ja syömällä suklaata (kuten ne muutkin naisten sairastapaukset). Miesten vaivat kyllä otti tosissaan ja laittoi lähetteitä aika nopeastikin jatkotutkimuksiin. Ukosta usein tehtiin valituksia koska halusi tutkia tyttöjä aika perusteellisesti. Kätensä vaelsivat usein sinne rintojen tai takapuolen seudulle vaivasta huolimatta. Ällö tapaus.

Oikea diagnoosi selkäongelmiini oli paitsi selkärankareuma, myös iskiashermoa pahasti painava välilevynpullistuma, tuli sitten käytyä leikkauspöydän kautta. Diagnoosin sain sitten mukavalta naislääkäriltä joka pisti minut pikaisesti magneettikuviin. Selkä leikattiin aika nopeasti kuvantamisen jälkeen.

Vierailija
296/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa terveydenhuollon resurssit on niin vähissä, että nykyään käytetään hoitajia arvioimaan tarvetta lääkärille ja on jo jouduttu päätöksillä ja rajoituksilla ohjaamaan, ettei harjoittelevia kandeja käytetä varsinaisena lääkärityövoimana. Tuollaisia ratkaisuja joissa on jätetty ostotyövoimana käytettyjä keikka kandeja hoitamaan ja lähettämään oikeasti eteenpäin ilman oikean lääkärin koulutukseen kuuluvaa ohjausta on tehty nimenomaan niitä keikka kandeja palkanneiden lääkäreiden toimesta. Ei ole varmistettu, että ohjaaavat lääkärit riittävät. Nyt samaa terveydenhuoltoa johtavat lääkärit käytännössä asettavat ensin päivystyksen sihteereitä seulomaan potilaista hoitajille, jotka osatessaan ohjaavat oikeasti lääkärinhoitoa tarvitsevat lääkärille.

Kun hoitoon ei tosiasiallisesti pääse hoitoresurssien puuttuessa ei hoitovirheitäkään pääse syntymään. Syöpä- ja muut diagnoosit vaan viivästyvät, kun lääkärin tarpeessa oleva virtsatuledus kierteessä oleva ohjataan hoitajalle, joka määrää vuoroin antibioottia ja estolääkettä rutiininomaisesti, kunnes CRP kohoaa munuaisaltaan tulehduksen johdosta ja polas pääyy osastolle tiputukseen muutamaksi viikoksi ja lääkär huomaa, ettei antibiootti ole ollut oikein, hoitaja on kuitenkin toiminut oikein koska ei ole ollut valtuuksia päättää kovemmasta antibiootista. Kun hoitaja ei voi diagnosoida ja potilas on lääkkeet saatuaan mennyt hoitamaan itseään annettujen ohjeiden mukaan osaamatta vaatia pääsyä lääkärille, ei ole syntynyt virhettä vaan vain viive oikeaan hoitoon ohjauksessa.

Valituksia tehdään, mutta niiden tehtailu on turhaa, koska se ei korjaa organisaation perus rakenteen ongelmia. Hoito-organisaation ongelmat on tiedossa ja niitä on jo yrittänyt korjata kolme hallitusta, eikä sote-uudistusta ole vieläkään saatu maaliin. Todellisudessa virheet rakenteessa väktettäisiin, kun nämä johtavat lääkärit vaikka itse seuloisivat ketä ohjataan hoitajalle ja lääkärille. Siihen he eivät taida uskaltautua, kun vastuu seulomisen jälkeen olisi heillä itsellään ja lääkärin virheohjaus olisi hoitovirhe.

Nykyorganisaatio on vain johavien lääkärien vastuunpakoilu organisaatio. Ei oikeaan hoitoon ohjaus koskaan kuulu sihteerille, mutta sillä johtavat lääkärit väkttyvät syytteistä, koska tutkimatta potilaita he eivät kykenisi aivan varmasti aina ohjaamaan oikeaan hoitoon. Jos lääkäri tekisi ohjauksen tutkimatta, virheitä syntyisi silloinkin, nyt kun sihteerit puhelinvaihteissa antavat hoito-ohjeita tai ohjaavat väärin virhe on vain useammin ja syy on, kun potilas ei hakeudu (Eli ei ymmärrä vaatia) ajoissa lääkäriin.

Vierailija
297/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailin aikoinaan opiskellessani häkessä.Sanoivat siellä,että tk lääkärit niin jämähtäneitä,että osaavat hoitaa vain korvatulehdukset ja flunssat.

Mitään erityisosaamista ei ole.Moni ei kuulema osaisi enää edes elvyttää:o

Vierailija
298/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin lääkäriin, kun mulla oli korkea kuume, kurkku tolkuttoman kipeä (syljen nieleminen sattui) ja olo tajuttoman huono. Tiesin, et nyt on joky tulehdus päällä. Verikokeesta selvisi että crp (tulehdusarvot) oli yli 200. (Normaali taitaa olla alle 5 tai 10).

Lääkäri kysyi minulta, että mitä luulen onko minulla virtsatietulehdus, angiina vai joku muu. Sanoin, etten tiedä (mielessäni mietin, että mitä ihmettä...siksihän mä lääkärissä olen, että LÄÄKÄRI selvittäisi, mitä mulla on). Ilmeisesti eri antibiootit noihin, mut mun ois pitänyt tietää, mikä sairaus kyseessä...lopulta päätti määrätä antibiootit, kun nieluviljely valmistuu.

Seuraavana päivänä tuli testitulokset ja angiina oli.

Missä tapahtui? Itsellä vastaava kokemus. Näytin punoittavaa ja rähmivää silmääni kun lääkäri kysyi " luulletko että sinulla on silmätulehdus" oi luoja. Mitäpä jos itse kertoisit kun olet se lääkäri.

Vierailija
299/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, ajattelin että tää olisi hyvä ketju mutta näen jokaisesta vastauksesta että asioita on liioteltu ja dramatisoitu. Miksi on niin tärkeää saada yläpeukkuja tuntemattomilta? ps. en ole lääkäri enkä haluakaan olla.

Vierailija
300/2561 |
30.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.

- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?

Kuka menee flunssan takia lääkäriin?

Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain. 

Lasketaanko han neuvolakäynnit lapsille vai äideille? Ainakin synnytyksen menee äitien piikkiin, eikä koko perheelle.

Nykyisin synnyttää muualta tulleet, ja keskihintaisilla synnytyksillä tällä syntyvyystahdilla synnytysten osuus on vain 200 miljoonaa euroa.

Miksi neuvolat laskettaisiin naisten lukuihin?

Kyllä te hassaatte sen rahan juoksemalla turhasta julkisella. 

Toihan on totta että naiset käy helpommin lääkärillä tarkistuttamassa. Jos ei nuorena niin viimeistään neuvolarumban jälkeen.

Naiset myös elävät pidempään.

Omalla kohdallani päädyin isoon leikkaukseen neuvolan kautta, eli vaikka neuvolakäyntejä ei laskettais niin kyllä mun kihdallani terveydenhoidon kulut kohosivat, kiitos neuvolan.

Kysymys sulle, katkera penninvenyttäjä: pitäiskö kulujen mielestäsi olla tasan, ja miten toteuttaisit tasajaon?

Naiset synnyttämääm kodeissa, esimerkiksi kerrostalossa suihkukaapin lattialle?

Hoito lopetettais kaikilta kun ylittyis keskimääräinen elinikä? Myös pitkäikäisiltä miehiltä, muuhan ei olis tasaveroista 👍🏻

Mitäs muuta?

Kyllä äitiysneuvolan ja seulaultraäänet ovat äitien kuluja. Eihän lapsi ole syntynyt, eikä sillä ole mitään etua jolle edes kirjata neuvolakäyntejä. Lastenneuvola vasta kirjautuvat lapselle.

Lisäksi naisten tulisi käydä kerran vuodessa gynellä, vaikka ei edes olisi mitään akuutteja oireita. Se vaan on niin, että kun on kohtu ja munasarjat, niissä voi olla sairauksia jotka pitää hoitaa. Jokainen lääkäri tietää että naisten vatsavaivat ovat paljon monimutkaisempia diagnosoida kuin miesten (ja enää tätä ei yleisesti kutsuta hysteriaksi).

Nykyään jatkuvaa gynellä käyntiä ei enää suositella. Kohdussa ja munasarjoissa kun ei ole mitenkään erityisen paljon oireettomia sairauksia verrattuna muihin elimiin. Ei miehetkään käy kolonoskopiassa vuosittain ilman oireita. Eikä maksa-arvoja oteta vuosittain.

Jaa, miten e-pillereitä nykyisin saa?

Ennen piti käydä lääkärillä, ovatko nykyään reseptivapaita?

Reseptin 2 vuoden voimassaoloaika on aika uusi juttu.

Ainakin täällä julkisella puolella menet perhesuunnitteluneuvolaan yleislääkärin vastaanotolle, siellä tutkitaan ja jos ei estettä löydy, saat e-pillerit. Seuraavana vuonna menet hoitajalle, jos et ilmaise erillistä tarvetta päästä lääkärille. Hoitsu kyselee tiedot ja mittaa verenpaineen,  ja jos ei lääkärille pääsyn tarvetta senkään tutkimuksen perusteella löydy, lääkäri sitten uusii reseptin. Seuraavana vuonna sitten taas suoraan sille yleislääkärille. Gynelle pääsee vaan, jos on jotain vakavampia vaivoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän neljä