Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikka Helsingissä, ei varaa asua edes kehyskunnassa??

Vierailija
26.12.2019 |

Vuorotyö, auto löytyy. Nettopalkka vajaa pari tonnia kuussa. Perheessä yksi aikuinen ja yksi eskarilainen.

Mitähän tässä keksisi seuraavaksi, kun nykyisestä kodista pitää muuttaa putkirempan tieltä lähiaikoina pois, mutta tilalle ei vaan löydy kohtuuhintaista asuntoa mistään? Ihan keskelle korpea emme voi kuitenkaan muuttaa, ja työmatka on jo nyt vajaa 40km/suunta. Työpaikan vaihtaminen ei tule kysymykseen.

Vuokrat nousevat järkyttävää tahtia, tässäkin vuokra oli alle 700e kun tähän muutimme v. 2014. Nyt vuokra ja autopaikka onkin sitten 900e! Ja missään luksusasunnossa ei asuta, vaan todella heikkokuntoisessa talossa. Edes tuolla 900€, joka on ehdottomasti kipurajoilla jo, ei saa täältä kehyskunnasta saman kokoista asuntoa mistään. Eikä näytä saavan muualtakaan lähikunnista.

Oman ostaminen ei ole realistinen vaihtoehto, kun ne omatkin maksavat sen verran ettei sellaiseen ole varaa. Kaupungilta on haettu asuntoa, se onkin ainoa halvempi vaihtoehto nykyisen vuokranantajamme (M2) jälkeen. Mutta jos kaupunkikaan ei asuntoa myönnä, minne sitten? Sillan alleko?

Kommentit (268)

Vierailija
221/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noihin vuokriin tulee yleensä päälle vielä vesimaksu, autopaikka ja saunakin jos sen tahtoo. 800€ tulee nopeasti 880€.

Miten olisi Mäntsälä tai Lahti?

kuka vittu käy lahdesta helsingissä töissä? tuossahan tulee 200km joka päivä ajoa, ajasta puhumattakaan

Mulla ainakin 1 työkaveri käy Lahdesta Helsingissä töissä. Samoin äidillä 1 työkaveri. Sama tunti melkein työmatka jollain metro+bussi yhdistelmällä pk-seudullakin.

Vierailija
222/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No purette hammasta ja asutte siinä kämpässä rempan ajan. Parhaimmillaan osan ajasta täysin ilmaiseksi. Onko sukitus vai perinteinen? Varautukaa jonkinmoiseen epämukavuuteen parin kk ajan, sitten se on ohi. Ja kyllä, olen itse asunut putkiremontoitavassa asunnossa. Aamulla lähdin töihin seiskaksi, kun tulin kolmelta, päivän työt oli remppamiehet tehneet. Meni aikataulussa ja aina oli ainakin yksi vesipiste käytettävissä. Ja veskit sitten kellarissa, samoin suihkut.

Rempan aikana voit pyytää vuokraan alennusta! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän olisi paljon kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja kun kaikki muualta tänne loisimaan tulleet heivattaisiin sinne mistä tulivatkin. Mutta kun ei, niiden on saatava parhaat asunnot paraatipaikoilta, ilmaiseksi, ja sen saavat.

Vierailija
224/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä asutaan tiiviisti! Lasten kanssa asutaan kaksioissa vaikka olisi kaksi hyvätuloistakin vanhempaa. Elämässä on monia valintakysymyksia joista pitää ratkoa itselle paras ratkaisu, tämä on yksi niistä.

Vierailija
225/268 |
26.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin pk-seudulla ensimmäiset 1.5 vuotta lapsen (tai vauvan) kanssa yksiössä... alkoi lopulta käydä turhan ahtaaksi ja taapero ei osannut nukkua jos valvoin, joten muutettiin kaksioon... nyt on kaksiossa elämää takana vuosi ja mielestäni tilaa on liikaakin. Itse nukun olohuoneessa ja lapsella on makuuhuone. En minäkään tiennyt, että tässä on joku ongelma... meillä on tiedossa muutto ensi vuoden puolella ja kaksiota etsin jatkossakin.

Vierailija
226/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupee sosipummiksi.

Vierailija
227/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa lapsuudessani asuttiin pienessä kolmiossa. Aikuisia 2, lapsia 3 ja kesäisin olohuone vielä vuokrattiin kahdelle opiskelijalle.

Ihmisten mukavuudenhalu ja vaatimustaso on kyllä lisääntynyt.

Omassa lapsuudessasi työnantaja ei velvoittanut tekemään etätöitä sairaspäivinä.

Vierailija
228/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

separaatt kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikku eläke kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yh-äideistä leveimmin pk-seudulla asuvat asumistuen saajat. Näin olen huomannut. Itse asumisensa maksavilla sen sijaan on kaksio. Tämä on minusta outoa. Tienaan itse vuodessa päälle 50 tonnia ja asun silti teinin kanssa omistuskaksiossa ja olen aina maksanut asumisen omasta pussista. Pitäisin itseäni hieman yksinkertaisena, jos ostaisin isomman kuplahintaisen asunnon. Asuntolainaa ei tietenkään enää ole. Olen kyllä hankkinut kesämökin synnyinseudulta. Rahalle pitää mielestäni saada vastinetta.

Ei pidä paikkaansa! Ei enää saa tolkuttomia asumistukia,tyly vastaus tulee/Muuta pienempään/etsi halvempi! Hädin tuskin saan tähän asumistukea vaikka olen eläkkeellä,muutaman hassun kympin![/quot

Pitää ainakin Espoossa. Yh-äitien vertailun olen suorittanut siellä. Eläkeläisillä harvemmin on lapsia. Espoossa tuensaaja-yh:t asuu kolmioissa ja itse maksavat kaksioissa. Tuensaajat saavat maksimimäärän asumistukea. Tämän tuensaaja minulle kertoi.

MIks jankkaat,ei kaikki saa! Itse en saanut penniäkään astukea,"liian hyvät tulot". Ei nykyään saa liikaa asumistukea kukaan! Ei edes työttömät,aina pitää maksaa osa itse![/quote

Niin osa pitää maksaa. 400 euroa kuussa asumistukea vääristää asuntomarkkinat. On se nyt aivan väärin, että koulunsa hyvin hoitanut keskituloinen asuu ahtaammin kuin vähän kouluttautunut pienipalkkainen asumistuen saaja. Yhteiskunnan päättäjien pitäisi miettiä tukien vaikutusta ponnisteluun: jos vähemmällä panostuksella saakin enemmän, kuka kohta viitsii tehdä mitään? Jos työttömänä kotona lasten kanssa saa enemmän rahaa kuin töissä käymällä, niin jokin on pahasti pielessä.

Se pienituloinen on voinut ponnistella ihan yhtä lailla. Itse opiskelin lähihoitajaksi vaikka olin jo kirjastonhoitaja. Ihan siitä syystä että teen mieluummin töitä kuin olen työtön ikäni. Saan asumistukea mutta silti elän todella pienillä tuloilla. Luokallani oli useampi joka vaihtoi ammattia (useampi korkeasti koulutettu) syystä että eivät työllistyneet enää.

Kenen vastuulla on tutustua alan työllisyysnäkymiin? Ihmettelen jatkuvasti nuoria, jotka kouluttautuvat aloille, joilta ei töitä saa. Ei tarvitse kuin googlata ja pilvin pimein löytyy keskusteluja siitä, ettei alalla töitä ole. Sitten vielä ollaan sitä mieltä, ettei työn perässä muuteta mihinkään. Lopputuloksena on työttömyys.

Kirjoitin ylioppilaaksi 2000-luvun alussa, jolloin kerrottiin, että kolmannen asteen tutkinnon (lähes alasta riippumatta) jälkeen voi kävellä työpaikkaan, koska suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle. Enpä tajunnut nuorena lukiolaisena, että paskapuhettahan se hypetys oli. Varsinkin metsäteollisuuteen suunnanneet kokivat myöhemmin tulleensa kusetetuiksi.

Meille kerrottiin... Varo, ettet joudu romanssihuijarin uhriksi. Nyt ainakin toivottavasti opit, että asioista pitää itse ottaa selvää. Kirjoitin itse lähes 10 vuotta aiemmin ja opiskellessani kuulin samaa. Tosiasia kuitenkin on, ettei 10 vuoteen alalleni olisi kannattanut kouluttautua, mutta aina löytyy niitä tynnyrissä kasvaneita.

Vierailija
229/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaan, että vaatimustani kolmiosta on alapeukutettu. 

Oikeastiko teistä on ok, että Suomessa työssäkäyvällä perheellä v.2020 ei ole kuin yksi makkari, vaikka perheenjäsenet olisivat keskenään eri sukupuoltakin? 

Ap

No jossain ketjussa syytä sinkkuuteen oli se, että nainen voi aina asua ilman miehen rahoja. Mutta näin ehkä muissa pohjoismaissa. Suomessa asuminen vie yli 50% palkasta tai 100% etuuksista, joten joudut melkein 1800-luvun tyyliin hankkimaan rikkaan sugardaddyn tai muun maksajan tai maksamaan luonnossa.

Asunnot eivät ole rakennettu enää asumista varten, vaan sijoittajien voittoja, ilmaisia lounaita varten.

Vierailija
230/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa lapsuudessani asuttiin pienessä kolmiossa. Aikuisia 2, lapsia 3 ja kesäisin olohuone vielä vuokrattiin kahdelle opiskelijalle.

Ihmisten mukavuudenhalu ja vaatimustaso on kyllä lisääntynyt.

Omassa lapsuudessasi työnantaja ei velvoittanut tekemään etätöitä sairaspäivinä.

Mikä ongelma on hoitaa ne kaksiossa?

Vierailija
231/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jäin miettimään mikä voi olla se työ jota voi tehdä etänä, mutta kuitenkin noin huono palkka. Yleensä etänä voi tehdä vain asiantuntijatöitä. 

Kyllä tässä on monta palikkaa, mitä voi miettiä uusiksi. Jos nyt on auto ja kulut siitä, kannattaisiko ennemmin katsella asuntoja nykyisen työpaikan läheltä niin että siitä vuorotyöstäkin selviäisi ilman autoa? Ihmisillä on tapana uskotella autoilun kulut pienemmiksi kuin mitä ne todellisuudessa ovat. Auton huolloistakin tulee lisäkuluja kun tarvitaan aina sijaisauto. Satunnaiseen autontarpeeseen on Helsingissä hyviä vaihtoehtoja, esim. CityCarClub ja mitä näitä on. Viikonloppureissuun saa auton vuokraamosta ihan kohtuuhintaan.

Ap:llä on nyt vain ilmeisesti joku vaihe, että kipuilee vähän sen kanssa että elämä meni näin ja tässä sitä nyt ollaan. En yhtään epäile etteikö harmita ja tunnu pahalta. Mutta siitä pitää päästä yli että pystyy miettimään, että mitäs nyt. Mihin järjestykseen nämä palikat nyt asetetaan että kokonaisuudesta tulee hyvä tai edes siedettävä.

Se pitkä työmatka on lapselta pois ja elämä menee siellä moottoriteillä. Minä katselisin asuntoja lähempää.

Monista asiantuntijatöistä ei makseta kuin 2500, ja siitä jää käteen piirun verran alle tuon paritonnia. Myös monia asiakaspalvelutöitä voi tehdä etänä, ja niistä maksetaan vielä vähemmän. Näin siis PK-seudulla, mutta muualla Suomessa palkat ovat vielä huonommat, asumiskustannukset tosin vain puolet PK-seudun tasosta. Tervetuloa todellisuuteen.

Vierailija
232/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto ei ole turha pk-seudulla. Äsken tehtiin suuri runkolinjauudistus, jonka myötä meidänkin lähiön ohi kulkeva bussi muuttui sellaiseksi että ilman autoa liikkumisesta ei tullut yhtään mitään. Kaikki kun eivät käy töissä vain virastoaikoina.

t. keravalainen

Kerava ei ole pk-seutua...

Häh?

Pk-seuduksi yleensä luetaan Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen. Kirkkonummi, Tuusula, Kerava, Sipoo jne. ovat sitten kehyskuntia.

Vierailija
233/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monista asiantuntijatöistä ei makseta kuin 2500, ja siitä jää käteen piirun verran alle tuon paritonnia. Myös monia asiakaspalvelutöitä voi tehdä etänä, ja niistä maksetaan vielä vähemmän. Näin siis PK-seudulla, mutta muualla Suomessa palkat ovat vielä huonommat, asumiskustannukset tosin vain puolet PK-seudun tasosta. Tervetuloa todellisuuteen.

Ok, tätä täytyykin tutkia! Teen itse nimittäin ihan hanttihommaa vuorotyönä jota ei voi tehdä etänä ja olen haaveillut joko toimistotyöstä (että saisi viikonloput ja joulut sun muut vapaaksi) tai muusta missä olisi myös etätyömahdollisuus. Saan niukka naukka 2500€/kk sunnuntailisien kanssa, joten olis ihan mahtavaa jos saman voisi saada siististä sisätyöstä. 

ASO voisi olla tutkimisen arvoinen. Niissä asumisvastikkeissa on eroja, käsittääkseni Hason asunnoissa ne on kohtuulliset mutta muilla yhtiöillä voi olla aika korkeatkin. ASO on ainakin aiemmin käynyt pankille 100% vakuudeksi koska siitähän saa varmasti sen pääoman takaisin. ASO-asuntoon voi myös jossain rajoissa tehdä muutostöitä omalla kustannuksella, esim. jos haluaa laittaa laminaattilattian muovin tilalle/päälle. Se pieni asunto ei tunnu ihan niin ankealta jos siitä saa tehtyä itselleen mieluisen. 

Nykyisin saa myös pitkiä pankkilainoja. Oma lapsi + puoliso sai jollain kolmen tonnin nettotuloilla (toinen töissä, toinen opiskelee) 200000€ lainaa 35 vuoden maksuajalla ja kuukausierä on alkuun 535€. Tuohon kun lisätään yhtiövastike, vedet ja saunamaksu 170€ niin maksavat 705€/kk kaksiosta ja laina lyhenee ihan kivasti. Toki heillä oli jonkin verran säästöjä (15000€) ja meiltä vanhemmilta tuli täytevakuus, mutta kyllä pienilläkin tuloilla voi ihan lainaa saada. Joissain tapauksissa puuttuvan vakuuden voi ostaa tuotteena pankista. Jonkin verran sitä tietty joutuu maksamaan, mutta kyllä pankissa kannattaa näitä vaihtoehtoja käydä läpi jos ei halua loppuikäänsä maksaa nousevia vuokria.

Vierailija
234/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin Keravaltakin ajaa puolessa tunnissa Helsingin keskustaan. Ruuhka-aikana ehkä 45min. Miksi pitää asua Vantaalla?!

Vierailija
235/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, tätä täytyykin tutkia! Teen itse nimittäin ihan hanttihommaa vuorotyönä jota ei voi tehdä etänä ja olen haaveillut joko toimistotyöstä (että saisi viikonloput ja joulut sun muut vapaaksi) tai muusta missä olisi myös etätyömahdollisuus. Saan niukka naukka 2500€/kk sunnuntailisien kanssa, joten olis ihan mahtavaa jos saman voisi saada siististä sisätyöstä. 

ASO voisi olla tutkimisen arvoinen. Niissä asumisvastikkeissa on eroja, käsittääkseni Hason asunnoissa ne on kohtuulliset mutta muilla yhtiöillä voi olla aika korkeatkin. ASO on ainakin aiemmin käynyt pankille 100% vakuudeksi koska siitähän saa varmasti sen pääoman takaisin. ASO-asuntoon voi myös jossain rajoissa tehdä muutostöitä omalla kustannuksella, esim. jos haluaa laittaa laminaattilattian muovin tilalle/päälle. Se pieni asunto ei tunnu ihan niin ankealta jos siitä saa tehtyä itselleen mieluisen. 

Nykyisin saa myös pitkiä pankkilainoja. Oma lapsi + puoliso sai jollain kolmen tonnin nettotuloilla (toinen töissä, toinen opiskelee) 200000€ lainaa 35 vuoden maksuajalla ja kuukausierä on alkuun 535€. Tuohon kun lisätään yhtiövastike, vedet ja saunamaksu 170€ niin maksavat 705€/kk kaksiosta ja laina lyhenee ihan kivasti. Toki heillä oli jonkin verran säästöjä (15000€) ja meiltä vanhemmilta tuli täytevakuus, mutta kyllä pienilläkin tuloilla voi ihan lainaa saada. Joissain tapauksissa puuttuvan vakuuden voi ostaa tuotteena pankista. Jonkin verran sitä tietty joutuu maksamaan, mutta kyllä pankissa kannattaa näitä vaihtoehtoja käydä läpi jos ei halua loppuikäänsä maksaa nousevia vuokria.

Milloin ovat tuon asunnon ostaneet? Meillä oli melkein samat tulot 10v sitten ja lainalupaus vain 145t€. Meillä oli onneksi omia säästöjä 55t€ tuohon päälle joten voitiin ostaa tuollainen 190t€ maksanut asunto eikä tarvinnut ottaa lainaa kuin 135t€. Luulin että lainaehdot olis kiristyneet tuosta ajasta entisestään 🤔

Vierailija
236/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme upouudessa 85-neliöisessä saunallisessa asossa (tarkemmin Hasossa eli ei voittoa tavoittelevia Asokoteja ym. kannata edes harkita tai verrata), joka sijaitsee aivan ihanalla alueella Helsingissä ja vastaava kolmio maksaisi täällä noin 350 000 euroa. Me maksetaan tästä 700 vastiketta. Rahat asomaksuun oli jo säästettynä mutta pariksi vuodeksi otettiin asuntolainaa osalle asomaksuun, helposti sai. Älkää siis parjatko asoja tuntematta toimintaperiaatetta kunnolla. Me muutimme tähän omistusasunnosta, joka oli halvimmasta päästä pk-seudulla ja sen hoitovastike ja lainan korot olivat yhteensä suuremmat kuin nykyinen vastike. Sitä ennen asuimme kaupungin asunnossa, siinäkin vuokra silloin miltei 700e.

Itse teen asiantuntijatöitä yliopistokoulutuksella ja saan käteen 3200 bruttoeuron palkasta 2100 euroa. Ei sillä kyllä juhli sinänsä mutta etätöitä teen, en sentään vuorotöitä.

Vierailija
237/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin ovat tuon asunnon ostaneet? Meillä oli melkein samat tulot 10v sitten ja lainalupaus vain 145t€. Meillä oli onneksi omia säästöjä 55t€ tuohon päälle joten voitiin ostaa tuollainen 190t€ maksanut asunto eikä tarvinnut ottaa lainaa kuin 135t€. Luulin että lainaehdot olis kiristyneet tuosta ajasta entisestään 🤔

Pari viikkoa sitten ostivat, lainalupaus oli syksyltä. Marginaali 0,5%. Nämä muuttuu paljon markkinatilanteiden mukaan, nyt on marginaalit taas aika alhaalla.

Vierailija
238/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko teistä on ok, että Suomessa työssäkäyvällä perheellä v.2020 ei ole kuin yksi makkari, vaikka perheenjäsenet olisivat keskenään eri sukupuoltakin? 

Ap

Päinvastoin 2020-luvulla saatetaan alkaa mennä perheasumisessakin soluasumistyyliseen ratkaisuun, jossa perheellä on yksi oma huone, jonka yhteydessä on vessa/kylppäri ja pieni vaatehuone, mutta olohuone ja keittiö ovat yhteisiä muiden kanssa. Tämä siksi, että asuntojen hinnat ovat karanneet pääkaupunkiseudulla järjettömiksi.

Ei voi olla niin, että ihmisen elämäntehtävä on maksaa omaa asuntoa ja juuri kun saat sen maksettua, tulee putkiremontti ja maksaa asunnon melkein kokonaan uudestaan?

Vierailija
239/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta missä työssä Helsingissä saa alle 2000 netto ja voi/joutuu tehdä vielä etätöitä?

Varmaan kirjanpitäjä tai vastaava.

Vierailija
240/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Päinvastoin 2020-luvulla saatetaan alkaa mennä perheasumisessakin soluasumistyyliseen ratkaisuun, jossa perheellä on yksi oma huone, jonka yhteydessä on vessa/kylppäri ja pieni vaatehuone, mutta olohuone ja keittiö ovat yhteisiä muiden kanssa. Tämä siksi, että asuntojen hinnat ovat karanneet pääkaupunkiseudulla järjettömiksi.

Ei voi olla niin, että ihmisen elämäntehtävä on maksaa omaa asuntoa ja juuri kun saat sen maksettua, tulee putkiremontti ja maksaa asunnon melkein kokonaan uudestaan?

Aivan järkyttävää jos joutuisi soluasuntoon, ennemmin kuolisin. En nukkuisi enää lainkaan jos pitäisi vieraiden kanssa asua. Jos meillä on joku sukulainen kylässä niin en silloinkaan nuku. Ahdistaisi valtavasti tuollainen tilanne. Ennemmin muuttaisin jonnekin metsän keskelle, hyvästi pk-seutu siinä vaiheessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän