Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikka Helsingissä, ei varaa asua edes kehyskunnassa??

Vierailija
26.12.2019 |

Vuorotyö, auto löytyy. Nettopalkka vajaa pari tonnia kuussa. Perheessä yksi aikuinen ja yksi eskarilainen.

Mitähän tässä keksisi seuraavaksi, kun nykyisestä kodista pitää muuttaa putkirempan tieltä lähiaikoina pois, mutta tilalle ei vaan löydy kohtuuhintaista asuntoa mistään? Ihan keskelle korpea emme voi kuitenkaan muuttaa, ja työmatka on jo nyt vajaa 40km/suunta. Työpaikan vaihtaminen ei tule kysymykseen.

Vuokrat nousevat järkyttävää tahtia, tässäkin vuokra oli alle 700e kun tähän muutimme v. 2014. Nyt vuokra ja autopaikka onkin sitten 900e! Ja missään luksusasunnossa ei asuta, vaan todella heikkokuntoisessa talossa. Edes tuolla 900€, joka on ehdottomasti kipurajoilla jo, ei saa täältä kehyskunnasta saman kokoista asuntoa mistään. Eikä näytä saavan muualtakaan lähikunnista.

Oman ostaminen ei ole realistinen vaihtoehto, kun ne omatkin maksavat sen verran ettei sellaiseen ole varaa. Kaupungilta on haettu asuntoa, se onkin ainoa halvempi vaihtoehto nykyisen vuokranantajamme (M2) jälkeen. Mutta jos kaupunkikaan ei asuntoa myönnä, minne sitten? Sillan alleko?

Kommentit (268)

Vierailija
241/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin ovat tuon asunnon ostaneet? Meillä oli melkein samat tulot 10v sitten ja lainalupaus vain 145t€. Meillä oli onneksi omia säästöjä 55t€ tuohon päälle joten voitiin ostaa tuollainen 190t€ maksanut asunto eikä tarvinnut ottaa lainaa kuin 135t€. Luulin että lainaehdot olis kiristyneet tuosta ajasta entisestään 🤔

Pari viikkoa sitten ostivat, lainalupaus oli syksyltä. Marginaali 0,5%. Nämä muuttuu paljon markkinatilanteiden mukaan, nyt on marginaalit taas aika alhaalla.

No näköjään muuttuvat. Tuo 0,5% on matala marginaali myös, toki 10v sitten oli vielä matalammat. Ehkä ap:n kannattaisi katsella omistusasuntoja (kaksioita) myös.

Vierailija
242/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaan, että vaatimustani kolmiosta on alapeukutettu. 

Oikeastiko teistä on ok, että Suomessa työssäkäyvällä perheellä v.2020 ei ole kuin yksi makkari, vaikka perheenjäsenet olisivat keskenään eri sukupuoltakin? 

Ap

Päinvastoin 2020-luvulla saatetaan alkaa mennä perheasumisessakin soluasumistyyliseen ratkaisuun, jossa perheellä on yksi oma huone, jonka yhteydessä on vessa/kylppäri ja pieni vaatehuone, mutta olohuone ja keittiö ovat yhteisiä muiden kanssa. Tämä siksi, että asuntojen hinnat ovat karanneet pääkaupunkiseudulla järjettömiksi.

Ei voi olla niin, että ihmisen elämäntehtävä on maksaa omaa asuntoa ja juuri kun saat sen maksettua, tulee putkiremontti ja maksaa asunnon melkein kokonaan uudestaan?

Aivan järkyttävää jos joutuisi soluasuntoon, ennemmin kuolisin. En nukkuisi enää lainkaan jos pitäisi vieraiden kanssa asua. Jos meillä on joku sukulainen kylässä niin en silloinkaan nuku. Ahdistaisi valtavasti tuollainen tilanne. Ennemmin muuttaisin jonnekin metsän keskelle, hyvästi pk-seutu siinä vaiheessa.

Johan siellä nytkin asutaan kuin sardiinit purkissa. Ja kauhea metelikin siellä on. Ihminen joutuu huutamaan niin, ettei omaa ääntään kuule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus paljastaa vain sen, kuinka paska maa Suomi näine mässäilyhintoineen on.

Vierailija
244/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

arkemmin Hasossa eli ei voittoa tavoittelevia Asokoteja ym. kannata edes harkita tai verrata

Asumisoikeusyhtiöt eivät voi asumisoikeuslain mukaan olla koskaan voittoa tavoittelevia. Itse asun Asuntosäätiöllä ja on hyvin edullista asumista Helsingissä melko kalliissa kaupunginosassa. 

Noissa asoissa muutenkin menee usein niin, että pk-seudun ulkopuolella yleensä kalliita, ei mitään eroa vastike vs. yksityisen vuokra, pk-seudulla halvan neliöhinnan alueella jo ihan ok, mutta kalliin neliöhinnan alueella suhteessa hyvin edullisia. Näissä kun ei huomioida oikein alueen hintatasoa vaan mene vakiona rakennusvuosi, neliöt tyyliin hinnoittelu. Kontulan vuonna 2010 rakennettu neliö maksaa saman kuin Ara bianrannan...

Vierailija
245/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto ei ole turha pk-seudulla. Äsken tehtiin suuri runkolinjauudistus, jonka myötä meidänkin lähiön ohi kulkeva bussi muuttui sellaiseksi että ilman autoa liikkumisesta ei tullut yhtään mitään. Kaikki kun eivät käy töissä vain virastoaikoina.

t. keravalainen

Kerava ei ole pk-seutua...

Häh?

Pk-seuduksi yleensä luetaan Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen. Kirkkonummi, Tuusula, Kerava, Sipoo jne. ovat sitten kehyskuntia.

Nojoo, vaan samanlaisia ongelmia on kyllä pk-seudullakin julkisten kanssa. Minulla esim työmatka autolla 15min ja julkisilla 1h15min suuntaansa. Sekä koti että työpaikka Espoossa. Aiemmin olin töissä Kampissa niin sinne pääsin sentään kolmessa vartissa julkisilla, mutta poikittaisliikenne on aivan hanurista ja huononi entisestään metron myötä.

Vierailija
246/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto ei ole turha pk-seudulla. Äsken tehtiin suuri runkolinjauudistus, jonka myötä meidänkin lähiön ohi kulkeva bussi muuttui sellaiseksi että ilman autoa liikkumisesta ei tullut yhtään mitään. Kaikki kun eivät käy töissä vain virastoaikoina.

t. keravalainen

Häh?

Pk-seuduksi yleensä luetaan Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen. Kirkkonummi, Tuusula, Kerava, Sipoo jne. ovat sitten kehyskuntia.

Nojoo, vaan samanlaisia ongelmia on kyllä pk-seudullakin julkisten kanssa. Minulla esim työmatka autolla 15min ja julkisilla 1h15min suuntaansa. Sekä koti että työpaikka Espoossa. Aiemmin olin töissä Kampissa niin sinne pääsin sentään kolmessa vartissa julkisilla, mutta poikittaisliikenne on aivan hanurista ja huononi entisestään metron myötä.

Niin totta, Espoon rajoilla asustelin vielä hetki sitten. Työmatka omalla autolla alle 10min, julkisilla tunnin. Hip hei vaan!

Vierailija
247/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikkien on pakko asua siellä Helsingissä kun muualla on huomattavasti halvempaa?

Me asutaan maaseudulla. Minä, mies ja 2 lasta. Omakotitalossa jossa 4 makuuhuonetta, olohuone, keittiö ja 2 vessaa. Ei tosin vuokralla mutta asuntolainan kuukausierä 750€. Helsingissä ei saisi sillä rahalla mitään.

Työmatka minulla 33km yhteen suuntaan ja miehellä 15km. Niin ja helposti varaa pitää 2 autoa.

Vierailija
248/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vuorotöitä tehdään etätöinä?

Ensi jouluna tilaan joulupukilta parempia trolleja.

Vierailija
249/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tutustua hyvinkään, Hämeenlinnan yms rautatien varrella olevien kaupunkien asunto/omakotitalotarjontaan. Junalla pääsee helsinkiin alle tunnissa ja asuminen on edullisempaa kuin pääkaupunkiseudulla. 900 eurolla kuukaudessa lyhentää lähes 200 000 euron asuntolainaa. Saatte enemmän asuintilaa.

Vierailija
250/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä valitetaan, että miksi pitää väkisin asua Helsingissä? Eihän ap asu Helsingissä eikä sinne haluakaan. Puhe oli kehyskunnista.

Itse asun Turussa ja olen viime aikoina miettinyt paljon tulevaisuutta. Asumme lapsen kanssa vuokrakaksiossa. Tällä alueella mulla olisi varaa ostaa kaksio, ehkä myös huonokuntoinen kolmio, jos tuuri käy. Mutta se mitä haluaisin on kolmio tai neliö, sauna, rivitalo- tai puutaloasunto rauhallisemmassa paikassa. Niihin minulla ei ole ikinä tällä alueella varaa, koska en yksin saa mitään 250-300k lainaa.

Jos lapsi ei olisi jo koulussa, muuttaisin heti halvemmalle paikkakunnalle tai johonkin Turun laitamille. Nautin kyllä kaupunkielämästä, ja lapsella on koulu 500m päässä ja monta kaveria ihan naapuritaloissa. Mutta pitää kotonakin viihtyä! Haluan oman makuuhuoneen, saunan... Tilaa olla ja elää. Kuusi vuotta ollaan eletty nyt kaksiossa, ja kyllähän tänne mahtuu ja hyvin pärjätään. Ikuisesti ei vaan huvita pärjätä minimillä. Ja kun lapsi kasvaa, on enemmän kavereita kylässä ja olisi kiva mahtua olemaan, ja pystyä tekemään omia juttuja silloinkin.

Vierailija
251/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tutustua hyvinkään, Hämeenlinnan yms rautatien varrella olevien kaupunkien asunto/omakotitalotarjontaan. Junalla pääsee helsinkiin alle tunnissa ja asuminen on edullisempaa kuin pääkaupunkiseudulla. 900 eurolla kuukaudessa lyhentää lähes 200 000 euron asuntolainaa. Saatte enemmän asuintilaa.

Mitenköhän tuon laskit?

900e - vastike 300e - vesimaksut 40e - sähkö 15e = jää about 500e. Vaikka lainasta ei maksaisi penniäkään korkoa, 500e x 25 vuotta x 12kk = 150 000e lainaa. Ja korot huomioituna huomattavasti vähemmän.

Vierailija
252/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikkien on pakko asua siellä Helsingissä kun muualla on huomattavasti halvempaa?

Me asutaan maaseudulla. Minä, mies ja 2 lasta. Omakotitalossa jossa 4 makuuhuonetta, olohuone, keittiö ja 2 vessaa. Ei tosin vuokralla mutta asuntolainan kuukausierä 750€. Helsingissä ei saisi sillä rahalla mitään.

Työmatka minulla 33km yhteen suuntaan ja miehellä 15km. Niin ja helposti varaa pitää 2 autoa.

Oikea kysymys taitaisi olla, miksi kaikki työpaikat keskittyvät isoihin kaupunkeihin.

Vierailija
253/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme upouudessa 85-neliöisessä saunallisessa asossa (tarkemmin Hasossa eli ei voittoa tavoittelevia Asokoteja ym. kannata edes harkita tai verrata), joka sijaitsee aivan ihanalla alueella Helsingissä ja vastaava kolmio maksaisi täällä noin 350 000 euroa. Me maksetaan tästä 700 vastiketta. Rahat asomaksuun oli jo säästettynä mutta pariksi vuodeksi otettiin asuntolainaa osalle asomaksuun, helposti sai. Älkää siis parjatko asoja tuntematta toimintaperiaatetta kunnolla. Me muutimme tähän omistusasunnosta, joka oli halvimmasta päästä pk-seudulla ja sen hoitovastike ja lainan korot olivat yhteensä suuremmat kuin nykyinen vastike. Sitä ennen asuimme kaupungin asunnossa, siinäkin vuokra silloin miltei 700e.

Itse teen asiantuntijatöitä yliopistokoulutuksella ja saan käteen 3200 bruttoeuron palkasta 2100 euroa. Ei sillä kyllä juhli sinänsä mutta etätöitä teen, en sentään vuorotöitä.

Näihin keskusteluihin tulee aina joku mainostamaan ASO-asuntoja edullisena ja hyvänä vaihtoehtona esittäen jonkun alhaisen vastikehinnan esimerkin ja mainiten alueen olevan "hyvä". Sitten kun kysytään ihan konkreettisia esimerkkejä (yhtiön nimi ja tarkka sijainti) niin ei noita edullisia diilejä koskaan löydykään. Omien kokemusten mukaan ASOjen vastikkeet ovat lähes samaa tasoa kuin (vapaiden) vuokra-asuntojen vuokrat.

Ilmeisesti mainostuksen takana ovat joko ASO-yhtiöiden markkinoijat tai sitten itse ASO-asunnon hankkineet jotka haluavat päästä omastaan eroon.

Vierailija
254/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääviyden ääri-ilmentymä: kaavoitusvaltuuksia käyttää kaupunki, joka on alueellaan merkittävin maanomistaja. Se kaavoitusmonopoli on todella tuottoisa, sillä sen avulla kaupunki voi vedättää tonttien hinnat pilviin pitämällä tonttien tarjonnan riittävän pienenä.

Hyötyjä 1: asuntonsa arvonnousua ihasteleva porvari, joka selviää pienemmällä kunraverolla.

Kärsijä: kehyskunnassa asuntojen sikahintoja paossa oleva pienipalkkainen.

Hyötyjä 2: se, joka on saanut kaupungin vuokra-asunnon, ja joka selviää pienemmällä kuntaverolla.

Kuka noista kolmesta ei voi äänestää kaupunginvaltuuston vaaleissa? Kenen äänestä ei kilpailla?

Eikö olisi helpompaa vain syytellä gryndereitä, eikä miettiä noin monimutkaisesti?

Vierailija
255/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumme upouudessa 85-neliöisessä saunallisessa asossa (tarkemmin Hasossa eli ei voittoa tavoittelevia Asokoteja ym. kannata edes harkita tai verrata), joka sijaitsee aivan ihanalla alueella Helsingissä ja vastaava kolmio maksaisi täällä noin 350 000 euroa. Me maksetaan tästä 700 vastiketta. Rahat asomaksuun oli jo säästettynä mutta pariksi vuodeksi otettiin asuntolainaa osalle asomaksuun, helposti sai. Älkää siis parjatko asoja tuntematta toimintaperiaatetta kunnolla. Me muutimme tähän omistusasunnosta, joka oli halvimmasta päästä pk-seudulla ja sen hoitovastike ja lainan korot olivat yhteensä suuremmat kuin nykyinen vastike. Sitä ennen asuimme kaupungin asunnossa, siinäkin vuokra silloin miltei 700e.

Itse teen asiantuntijatöitä yliopistokoulutuksella ja saan käteen 3200 bruttoeuron palkasta 2100 euroa. Ei sillä kyllä juhli sinänsä mutta etätöitä teen, en sentään vuorotöitä.

Näihin keskusteluihin tulee aina joku mainostamaan ASO-asuntoja edullisena ja hyvänä vaihtoehtona esittäen jonkun alhaisen vastikehinnan esimerkin ja mainiten alueen olevan "hyvä". Sitten kun kysytään ihan konkreettisia esimerkkejä (yhtiön nimi ja tarkka sijainti) niin ei noita edullisia diilejä koskaan löydykään. Omien kokemusten mukaan ASOjen vastikkeet ovat lähes samaa tasoa kuin (vapaiden) vuokra-asuntojen vuokrat.

Ilmeisesti mainostuksen takana ovat joko ASO-yhtiöiden markkinoijat tai sitten itse ASO-asunnon hankkineet jotka haluavat päästä omastaan eroon.

Johan kerroin yhtiön, Haso ja alue on Jätkäsaari.

Vierailija
256/268 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asossa asukkaan ei tarvi hankkia seuraavaa asukasta vaan pääsee eroon automaattisesti. Asoyhtiö hankkii uuden asukkaan ja palauttaa edellisen asukkaan asomaksun 3 kk sisällä riippumatta siitä, onko uutta asukasta vai ei.

Mitä itse olen hintatasoa katsellut niin Helsingissä asot on reilusti yksityisen vuokraa halvempia ainakin Pikku-Huopalahdessa, Arabianrannassa ja Eko-Viikissä. Olisin itse halunnut tuolta Viikistä kasvimaalla varustetun ASO rivariasunnon ja hinta oli varsin ok, mutta valitettavasti niihin asuntoihin olisi ollut vuosien jonotus uudella hakunumerolla. Siksi päädyin muuhun ratkaisuun (omistusasunto ympäristökunnasta) mutta kyllä minusta näytti että Helsingissä ainakin ASO voi olla hinnan puolesta varteenotettava vaihtoehto.

Vierailija
257/268 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. keravalainen

Häh?

Mutta se kulku julkisilla maksaa 59,70 €/kk kun taas joku päivittäinen Nurmijärvi-Espoo-Nurmijärvi 100 km autoilu maksaa saman verran jo viikossa. Minä sain ajokortin 90-luvun alussa, mutta en ole koskaan omistanut autoa vaikka perheessä yksi auto onkin. 11 km työmatka menee kahdella bussilla tai polkupyörällä, joskus jopa kävellen toiseen suuntaan.

Vierailija
258/268 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietosi ASOista näyttävät olevan, kuten jo myönsitkin, pelkkää mutua.

Vierailija
259/268 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietosi ASOista näyttävät olevan, kuten jo myönsitkin, pelkkää mutua.

Vierailija
260/268 |
28.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole pienipalkkainen. Vähän vajaa kahden tonnin netto tarkoittaa n. 2600-2800 bruttoa. Lisäksi päälle lapsilisät ja mahdolliset elatusmaksut.

Tällaisilla tuloilla elää ihan normaalia elämää myös pääkaupunkiseudulla. Ja 1000-1300€ kolmiosta on ihan käypä summa.

Jos ei ole varaa kolmioon, niin sitten asutaan kaksiossa. Lapselle oma huone ja itselle sänky olohuoneen nurkkaan. Näin tekee aika moni, jo ihan siitä syystä että jäisi enemmän elämiseen vaikka periaatteessa olisi varaa siihen kolmioon.

Ja pääkaupunkiseudulla auto ei ole pakollinen.

Ei se elämä marisemalla parane. Kannattaa todeta itselleen, että tilanne on tämä ja nauttia siitä mitä on. Ja ap:lla on riittävästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi