Suomi taitaa olla ainoa länsimaa jossa lyhyyttä pidetään hienona
Olen nuorempana asunut useassa eri Euroopan maassa ja huomannut, että esim. Ruotsissa ja Baltiassa on ihanne se että nainen on pitkä. Myös Ranskassa tämä ilmiö.
Suomessa taas usein kuulee tätä, että "onneksi en ole pitkä. Ihanaa olla näin pieni ".
Onko Suomessa erilaiset kauneusihanteet kuin muualla vai mistä tämä johtuu?
Onko kyseessä käänteispsykologia, jolla yritetään kääntää lyhyys eduksi, eikä haitaksi? Johtuuko siitä että suomalaiset miehet ovat melko lyhyitä usein?
Tämä on siis ihan random pohdinta, joka pulpahti tänään aiemmin mieleeni.
Mitäs mieltä te olette?
Kommentit (160)
Perinteisesti suomalaiset miehet ovat olleet pitkiä. Siksi halutaan pitkiä ja komeita vaimoja.
Kyllä se niin on että pitkiä naisia ihannoidaan ihan missä tahansa maailman kolkassa. Lyhyys nähdään jonkinlaisena vammaisuutena. Että ihan kiva että edes jossain arvostetaan lyhyitäkin.
Harva mies lyhyitä poikia itselleen toivoo. Siksi otetaan vähintään keskimittaisia naisia. Pitkiin naisiin ei kaikki miehet uskalla.
En usko että miehiä juurikaan kiinnostaa naisten pituus.
T. 160cm nainen
Pieni ja siro nainen on naisellisempi
Minuakin ihan ihmetyttää kuinka ne persjalkaiset lyhyen lännät suomalaiset miehet (näin heteronaisena) ovat itsestään varmoja. Uskaltavat tulla minunkin kaltaista pitkää ja urheilullista nuorta naista noin vaan yrittämään. Ja siis toistuvasti olen törmännyt siihen, että minua yrittää itseäni lyhyempi mies. Se loukkaa minua ja mietinkin miten saisin itsestäni niin ilkeän näköisen, etteivät nämä lyhyet miehet uskaltaisi lähestyä minua. Kai se on se minun kapeaharteisuus ja muu sirous, joka saa lyhyet miehet itseäni lähestymään. Lyhyille miehille kuitenkin tiedoksi, että vaikka nainen on pitkä, kapea ja siro, ei hän kapeudestaan ja siroudestaan huolimatta ole välttämättä laisinkaan kiinnostunut teistä. Voi ihan inhotakin yleisesti lyhyitä miehiä.
Olen myös ihmetellyt lyhyiden ja peppujalkaisten naisten itsevarmuutta tällaisessa ulkonäkökeskeisessä ja pariutumisen maailmassa. Peppujalkainen suomalainen nainenkin voi pitää itseään hyvin viehättävänä.
Kyllä minäkin katson ylöspäin vaikka Norjaan ja sinne halajan muuttaa.
Lyhyet ihmiset, olivat sitten peppujalkaisia tai eivät, koen riesana heidän tarvitsevuutensa, napoleon syndroomien yms. vuoksi. Olen huomannut, että pieni kokoiset ihmiset jaksavat roikkua pitkien ihmisten ulkonäöllisissä piirteissä, esim. isossa nenässä, roikkuvissa rinnoissa, leveässä lantiossa yms. vaikka nämä piirteet olisi sopusuhtaisia näiden pitkien ihmisten mittasuhteisiin, mutta tästä lyhyestä ja pienestä aikuisesta ihmisestä ne voi tuntua kauhean suurilta ja siten ilmeisesti pelottavilta, kun niistä täytyy joku kauhea pilkallinen numero tehdä.
Lyhyt ihminen jossain fyysisen työn teon porukassa on kanssakin riesa yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään olla pieni ja söpö nainen 😊 kaikki paikat sopivan pieniä.
Aivosi ainakin 😁
Oma mies Ranskalainen,kummasti tälläinen 150cm naikkonen kelpasi. o.o
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia taas tällainen lyhyiden haukkumiskeskustelu? En minä voi lyhyydelleni mitään, mutta en sitä häpeäkään. Tuntuu, että av-mammojen mielestä minun pitäisi hävetä ja inhota itseäni, koska olen 155cm lyhyt. En suostu häpeämään sitä. En ole erityisen ylpeäkään, mutta sinut oman kroppani kanssa. Ihan sama olenko miesten ihanne, kun puoliso on löytynyt.
Katsohan, miten useimmat näistä ketjuista alkavat. Useissa solvataan ensin pitkiä. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Hyvää joulua kaikille pitkille ja pätkille!
Vierailija kirjoitti:
Oma mies Ranskalainen,kummasti tälläinen 150cm naikkonen kelpasi. o.o
Ranskalainen? Olet kuitenkin kai vähintään 70 v?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin on että pitkiä naisia ihannoidaan ihan missä tahansa maailman kolkassa. Lyhyys nähdään jonkinlaisena vammaisuutena. Että ihan kiva että edes jossain arvostetaan lyhyitäkin.
Niin missä niitä lyhyitä naisia arvostetaan?
Vierailija kirjoitti:
Pieni ja siro nainen on naisellisempi
No ei kyllä aina ole noin :D
Itse jään alle 160cm ja painan noin 40kg. Olen niin epänaisellinen kuin mahdollista voi olla ja saan myös usein kuulla siitä.
Sisareni taas on noin 170cm, käyttää naisellisia leninkejä ja korkokenkiä ja hänellä on pitkät hiukset toisin kuin minulla. Hänen rinnallaan tulee aina pikkupoikamainen olo kun hän itse on supernaisellinen lady :D
Vierailija kirjoitti:
No, lyhyt hoikka nainen on, joka herättää ihastelua etenkin lihaksikkaissa isoissa miehissä kiihottavan seksin kautta.
Öööö….lyhyt mies? Äh. Ei edes hoikka.
Lyhyt läski ämmä on se kaikkien kauhujen perikuva. Hyh.
Sulla on aivan laittoman huonoa argumentointia. Hyi.
Kuninkaallisetkin ovat usein pitkiä, varsinkin nuo hoviin naineet. Kate, Mette-Marit, Mary ja Maxima.
Prinsessa Madeleinekin on 170cm.
Menee aika ohi, mutta kuninkaallisista tuli mieleen hiuksistaan tunnettu keisarinna Elisabeth, eli Sissi joka oli aikalaisekseen todella pitkä, peräti 173cm (ja painoi koko elämänsä alle 50kg). Tuohon aikaan Sissi on varmasti näyttänyt häkellyttävän pitkältä. Oli silti hyvin ihailtu.
Ihanaa joulua kaikille, pitkille, pätkille ja keskikokoisille olennoille :)
Itse muutin lyhyen perheen remppaamaan kämppään ja inhokseni sain huomata, että he olivat keittiön ja wc:een tasot asentanut lyhyen ihmisen mittoihin. Saan esim. selkäni kipeäksi ollessani kumarassa tiskaamassa tai pesemässä käsiä ja polvet saan melkein suuhun istuessani wc-pytyllä. Ja muutenkin ihan ihmeellisiin paikkoihin painaan oven kahvat kehossani, jos nojaan jotain keittiöntasoa vasten. Miten itsekäitä lyhyet ihmiset onkaan, kun vuokrakämppiinsä asentaa kaiken omiin mittoihinsa, vaikka kämppä on ostettu vuokrattavaksi, eikä heidän asumiseensa. Lyhyt perhe voi hahmoittaa asioita vain omasta näkökulmastaan, eikä huomioi, että valtaosa länsimaalaisista aikuisista on heitä isompia.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ihan ihmetyttää kuinka ne persjalkaiset lyhyen lännät suomalaiset miehet (näin heteronaisena) ovat itsestään varmoja. Uskaltavat tulla minunkin kaltaista pitkää ja urheilullista nuorta naista noin vaan yrittämään. Ja siis toistuvasti olen törmännyt siihen, että minua yrittää itseäni lyhyempi mies. Se loukkaa minua ja mietinkin miten saisin itsestäni niin ilkeän näköisen, etteivät nämä lyhyet miehet uskaltaisi lähestyä minua. Kai se on se minun kapeaharteisuus ja muu sirous, joka saa lyhyet miehet itseäni lähestymään. Lyhyille miehille kuitenkin tiedoksi, että vaikka nainen on pitkä, kapea ja siro, ei hän kapeudestaan ja siroudestaan huolimatta ole välttämättä laisinkaan kiinnostunut teistä. Voi ihan inhotakin yleisesti lyhyitä miehiä.
Olen myös ihmetellyt lyhyiden ja peppujalkaisten naisten itsevarmuutta tällaisessa ulkonäkökeskeisessä ja pariutumisen maailmassa. Peppujalkainen suomalainen nainenkin voi pitää itseään hyvin viehättävänä.
Lyhyet ihmiset, olivat sitten peppujalkaisia tai eivät, koen riesana heidän tarvitsevuutensa, napoleon syndroomien yms. vuoksi. Olen huomannut, että pieni kokoiset ihmiset jaksavat roikkua pitkien ihmisten ulkonäöllisissä piirteissä, esim. isossa nenässä, roikkuvissa rinnoissa, leveässä lantiossa yms. vaikka nämä piirteet olisi sopusuhtaisia näiden pitkien ihmisten mittasuhteisiin, mutta tästä lyhyestä ja pienestä aikuisesta ihmisestä ne voi tuntua kauhean suurilta ja siten ilmeisesti pelottavilta, kun niistä täytyy joku kauhea pilkallinen numero tehdä.
Lue viestisi ajatuksella läpi ja mieti kuinka mulkulta kuulostat. Todelliselta mulkulta. Jätä se ulkonäkökeskeisyys lapsille, ulkonäkö ei johda mihinkään.
Outoa! Mulla on aivan päinvastainen kokemus, sillä mun mielestä suomen naiset on usein liian pitkiä tai muuten liian kookkaita/rotevia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue viestisi ajatuksella läpi ja mieti kuinka mulkulta kuulostat. Todelliselta mulkulta. Jätä se ulkonäkökeskeisyys lapsille, ulkonäkö ei johda mihinkään.
Kieltämättä tämän tekstin tuottanut tapaus vaikuttaa todella pahvilta epämiellytävältä ihmiseltä ja myös sivistymättömältä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien suomalaiset miehet ovat olleet lyhyempiä kuin ranskalaiset?
Lyhyys on naisten oma ihanne, ei se miehiin liity. Suomalaisilla naisilla on jostain syystä pakkomielteenä saada tuntea itsensä isän kainalossa oleviksi pikkutytöiksi.
Se on patriarkaattinen ihanne. Ja aika maailman laajuinen. Itse 170cm naisena saan monenkin suomalaisen miehen kainalossa tuntea itseni isin pikkutytöksi ja se tuo mielihyvää elämääni. Lyhyelle miehelle en tahdo olla mikään äiti tai sisko, siltä minusta tuntuu jos olen lyhyen miehen kanssa ja aina vaivaannuttaa ja hävettää olla lyhyen miehen kanssa pituus eron vuoksi ja sen vuoksi, että lyhyt mies ei anna minun olla nainen parisuhteessa vaan vastuuttaa minua liikaa, kun ei itse kykene olemaan mies. Lyhyillä miehillä on lisäksi usein huono itsetunto, jota purkavat minuun ja minua todennäköisemmin lyö lyhyt mies kuin pitkä mies. Pitkä mies haluaa suojella minua, lyhyt mies taas lytätä ja voittaa siten lyhyys kompleksiaan.
Lyhyen miehen kanssa yhteiselo voi olla kuin tarinasta "keisarin uudet vaatteet". Pitää näytellä, ettei mitään olisi ja lyhyydestä ja pituuserostamme ei saa mainita sanallakaan ja minun pitää vaivaantuen ja häveten kestää sanaakaan sanomatta ympäristön naureskelevat reaktiot pituus eroihimme. Lyhyt mies voi myös haluta elää valheessa, jossa hän väittää olevansa 170 cm pitkä ja vaikka minä tasan tarkkaan tiedän itseni mitatuksi 170 cm pitkäksi ja siten ymmärrän, kuten kaikki muutkin ympärillä, että lyhyt mies on alle 165 cm pitkäja väittää, että minä olen muka huippumallin mitoissa, kun olen häntä niin paljon pidempi ja minä en ole 170 cm pitkä, vaan ainakin 175 cm. :D
Lyhyttä miestä pitää myös pönkittää lyhyyden tuoman huonon itsetunnon vuoksi, jos on parisuhteessa tätä pidempi nainen. Tunnen usein olevani lyhyeen mieheen nähden hyvin vahva ja siten tunnen itseäni hänen isäkseen tai joksikin holhoajaksi. saan koko ajan olla varuillani, jos olen lyhyen miehen kanssa, koska se on niin tabu ja lyhyt mies on jatkuvasti loukkaantumis- ja räjähtämisaltis.
Parisuhteessa pitäisi saada vapautua, eikä olla koko ajan valppaana ja hienotunteinen, ettei loukkaa lyhyttä.
Mielestäni naisen ihannepituus on 155-168cm ja miehen 195-295cm.