Suomi taitaa olla ainoa länsimaa jossa lyhyyttä pidetään hienona
Olen nuorempana asunut useassa eri Euroopan maassa ja huomannut, että esim. Ruotsissa ja Baltiassa on ihanne se että nainen on pitkä. Myös Ranskassa tämä ilmiö.
Suomessa taas usein kuulee tätä, että "onneksi en ole pitkä. Ihanaa olla näin pieni ".
Onko Suomessa erilaiset kauneusihanteet kuin muualla vai mistä tämä johtuu?
Onko kyseessä käänteispsykologia, jolla yritetään kääntää lyhyys eduksi, eikä haitaksi? Johtuuko siitä että suomalaiset miehet ovat melko lyhyitä usein?
Tämä on siis ihan random pohdinta, joka pulpahti tänään aiemmin mieleeni.
Mitäs mieltä te olette?
Kommentit (160)
Lyhyet ihmiset vaikuttavat usein yksinkertaisilta ja lihovat helposti. Pituus yhdistetään älykkyyteen ja korkeaan sosiaaliseen asemaan. Olisin mieluummin 190cm nainen kuin 160cm. Nyt olen välimalli, miellän itseni keskimittaiseksi. Olen 171cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien suomalaiset miehet ovat olleet lyhyempiä kuin ranskalaiset?
Lyhyys on naisten oma ihanne, ei se miehiin liity. Suomalaisilla naisilla on jostain syystä pakkomielteenä saada tuntea itsensä isän kainalossa oleviksi pikkutytöiksi.
Se on patriarkaattinen ihanne. Ja aika maailman laajuinen. Itse 170cm naisena saan monenkin suomalaisen miehen kainalossa tuntea itseni isin pikkutytöksi ja se tuo mielihyvää elämääni. Lyhyelle miehelle en tahdo olla mikään äiti tai sisko, siltä minusta tuntuu jos olen lyhyen miehen kanssa ja aina vaivaannuttaa ja hävettää olla lyhyen miehen kanssa pituus eron vuoksi ja sen vuoksi, että lyhyt mies ei anna minun olla nainen parisuhteessa vaan vastuuttaa minua liikaa, kun ei itse kykene olemaan mies. Lyhyillä miehillä on lisäksi usein huono itsetunto, jota purkavat minuun ja minua todennäköisemmin lyö lyhyt mies kuin pitkä mies. Pitkä mies haluaa suojella minua, lyhyt mies taas lytätä ja voittaa siten lyhyys kompleksiaan.
Lyhyen miehen kanssa yhteiselo voi olla kuin tarinasta "keisarin uudet vaatteet". Pitää näytellä, ettei mitään olisi ja lyhyydestä ja pituuserostamme ei saa mainita sanallakaan ja minun pitää vaivaantuen ja häveten kestää sanaakaan sanomatta ympäristön naureskelevat reaktiot pituus eroihimme. Lyhyt mies voi myös haluta elää valheessa, jossa hän väittää olevansa 170 cm pitkä ja vaikka minä tasan tarkkaan tiedän itseni mitatuksi 170 cm pitkäksi ja siten ymmärrän, kuten kaikki muutkin ympärillä, että lyhyt mies on alle 165 cm pitkäja väittää, että minä olen muka huippumallin mitoissa, kun olen häntä niin paljon pidempi ja minä en ole 170 cm pitkä, vaan ainakin 175 cm. :D
Lyhyttä miestä pitää myös pönkittää lyhyyden tuoman huonon itsetunnon vuoksi, jos on parisuhteessa tätä pidempi nainen. Tunnen usein olevani lyhyeen mieheen nähden hyvin vahva ja siten tunnen itseäni hänen isäkseen tai joksikin holhoajaksi. saan koko ajan olla varuillani, jos olen lyhyen miehen kanssa, koska se on niin tabu ja lyhyt mies on jatkuvasti loukkaantumis- ja räjähtämisaltis.
Parisuhteessa pitäisi saada vapautua, eikä olla koko ajan valppaana ja hienotunteinen, ettei loukkaa lyhyttä.
Tässä kirjoituksessa ei olut päätä eikä häntää.
Kirjoitat lyhyen miehen huonosta itsetunnosta, mutta kuitenkin sinä olet se jonka itsetunnossa on vikaa.
Sinä et kestä sitä kun tunnet olevasi "iso". Sinä olet se joka murehtii mitä ne muut nyt ajattelevat (= ei mitään, ketään ei oikeasti kiinnosta jos jonkun pariskunnan nainen on miestä pidempi).
Lopussa kerrot kuinka tunnet itsesi hyvin vahvaksi verrattuna pieneen mieheen (isä/holhoaja), mutta sitten kuitenkin pelkäät että mitä jos mies satuttaa. Siis häh?
Olen törmännyt tähän ennenkin. Naisen heikko itsetunto ja pituuspakkomielle käännetään miehen ongelmiksi.
En pidä lyhyyttä mitenkään erityisen hienona asiana, jota kannattaisi tavoitella. Meistä kukaan ei voi omalle pituudelle mitään. Olen lyhyt (154cm) ja mielestäni siinä ei ole mitään erityisen hienoa. Siitä huolimatta tykkään kyllä itsestäni ja omasta pituudestani. Olen lyhyt ja hyvä tällaisena kuin olen, pituuteni riittää minulle ja pidän itseäni ihan kauniina. En pituuteni vuoksi, vaan ihan siksi, että minä nyt satun olemaan tämän mittainen. Itsensä hyväksyminen on kaunista, toisten hyväksyminen on kaunista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö,
lyhyet naiset halutuimpia kaikkialla.
Totta. "Kaikki" miesten supersuosikit näyttäisivät olleen suht lyhyitä... Madonna (sata vuotta sitten), Eva Longoria, Jennifer Aniston, Kim Kardashian jne.
Madonna? Öö...Madonnan mitaksi ilmoitettu n. 165-168cm. Ei ole lyhyt vaan keskimittainen.
Olen 190cm mies ja pidän keskipituista naista parhaana. Nykyinen ja ex molemmat edustavat keskivertoa pituudeltaan.
Keskivertoa pidemmät käy myös ulkonäkönsä puolesta, kunhan ovat alle 190cm. Yleisin ongelma keskivertoa pidempien naisten kanssa on heidän kokema epävarmuus pituudestaan johtuen (tämän kyllä huomaa). Suomalaiset pitkät naiset eivät ole niin itsevarmoja kuin ulkomaalaiset pitkät naiset. Ja tuo itsevarmuuden puute on turn-off. Ehkä se johtuu siitä että pitkiä naisia tarkoituksella yritetään lytätä kun lyhyet naiset kateellisia.
Keskivertoa lyhemmistä naisista taas en välitä, jo lyhyys itsessään turn-off, luonteesta riippumatta.
Suomessa pitkät naiset ovat hyökkääviä, aggressiivisia ja lihottavat itseään. Yrittävät ison kokonsa vuoksi mielellään alistaa pienempiään.
Miehenä en sinänsä välitä naisen pituudesta. Yli 180cm on täysin ok (itse olen 172cm).
Ainoat turn-offit ovat seuraavat:
- skitsoilu pituudesta (hui apua en voi laittaa korkkareita, paniikkipaniikkipaniikki voitko seisoa kuvassa etualla etten näytä pidemmältä, jne)
- haluan tuntea itseni pieneksi ja turvatuksi pikkutytöksi isähahmon kainalossa
Niin, ja seurustelen tosiaan pituutensa kanssa sinut olevan 187cm naisen kanssa. Edellinen deitti oli alle 160cm, mikä oli täysin ok pituuden osalta, homma tyssäsi muihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitkät naiset ovat hyökkääviä, aggressiivisia ja lihottavat itseään. Yrittävät ison kokonsa vuoksi mielellään alistaa pienempiään.
Kyllä näin on.
t nainen 175/62 ja ihan v*tullinen amazooni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö,
lyhyet naiset halutuimpia kaikkialla.
Totta. "Kaikki" miesten supersuosikit näyttäisivät olleen suht lyhyitä... Madonna (sata vuotta sitten), Eva Longoria, Jennifer Aniston, Kim Kardashian jne.
Siis noiden ainoa miinus on, että ne on ihan kääpiölyhyitä! Noilla kasvoilla ja pidempänä olisivat vielä kauniimpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näin on.
Samaa mieltä. N 176/63 Amazoni kai minäkin nykyään. Junnuna kun olin malli niin paino oli alle 60. Nyt neljä lasta myöhemmin amatzooni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näin on.
Ai niin, 20 vuotta sitten painoin 10 kg vähemmän. Iik ku oonki lihonnu niin, ettei ovista mahdu kulkemaan. Häpeän.
suomalaiset on aika pitkiä. Espanjassa, ranskassa ja italiassa naiset on usein tosi pieniä.
Ovat muutenkin pieniä kuin pituudeltaan, pienet kädet, pienet jalat ja pienet päät :) Italiasta tai espanjasta ei kannata yrittää ostaa pipoa tai hansikkaita ja kaikki kengätkin on jotain maksimissaan kokoa 38.
Eivätkä vaatteet istu hartioista koska on tehty niin kapeiksi. Ihan sama mikä koko vaatteessa on, se vaate on hartioista pieni ja koot suurenevat vaan pituudessa ja vyötärössä
suomalainen "lyhyys" ei ole lyhyyttä paitsi ehkä hollannissa. suomessa lyhyt on etelä-euroopassa pitkä :D
Tämä ilmiö Suomessa johtuu siitä, että täällä a) on niin lyhyitä miehiä, joilla b) on niin huono itsetunto. Miehet eivät kestä sitä, että nainen on missään parempi tai enemmän kuin mies: pituus, paino, koulutus, älykkyys, tulot, auto.....
Onneksi nuoremmille sukupolville näillä asioilla ei ole merkitystä, mutta setämiesten ikäisissä miehissä näin on.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset miehet ovat melko lyhyitä usein :DD
Olikohan ihan peräti kourallinen maita meitä pidempiä. 6 miljardia ihmistä vaan lyhyempiä kuin suomimiehet.
Miten joku voi perustaa elämänsä tuollaisiin hollywood-harhoihin, joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa? No ei sillä, tutkiihan joku ihan ammatikseen itänaapurissa sitä että miten Suomi teki yllätyshyökkäyksen Venäjälle. Notta kaikkia mahtuu. Pitäisiköhän perustaa "Suomimiesten lyhyyden instituutti".
Suomalaisten miesten keskipituus on noin 13cm enemmän kuin koko maailman miesten keskipituus.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin ihan ihmetyttää kuinka ne persjalkaiset lyhyen lännät suomalaiset miehet (näin heteronaisena) ovat itsestään varmoja. Uskaltavat tulla minunkin kaltaista pitkää ja urheilullista nuorta naista noin vaan yrittämään. Ja siis toistuvasti olen törmännyt siihen, että minua yrittää itseäni lyhyempi mies. Se loukkaa minua ja mietinkin miten saisin itsestäni niin ilkeän näköisen, etteivät nämä lyhyet miehet uskaltaisi lähestyä minua. Kai se on se minun kapeaharteisuus ja muu sirous, joka saa lyhyet miehet itseäni lähestymään. Lyhyille miehille kuitenkin tiedoksi, että vaikka nainen on pitkä, kapea ja siro, ei hän kapeudestaan ja siroudestaan huolimatta ole välttämättä laisinkaan kiinnostunut teistä. Voi ihan inhotakin yleisesti lyhyitä miehiä.
Olen myös ihmetellyt lyhyiden ja peppujalkaisten naisten itsevarmuutta tällaisessa ulkonäkökeskeisessä ja pariutumisen maailmassa. Peppujalkainen suomalainen nainenkin voi pitää itseään hyvin viehättävänä.
Kyllä minäkin katson ylöspäin vaikka Norjaan ja sinne halajan muuttaa.
Lyhyet ihmiset, olivat sitten peppujalkaisia tai eivät, koen riesana heidän tarvitsevuutensa, napoleon syndroomien yms. vuoksi. Olen huomannut, että pieni kokoiset ihmiset jaksavat roikkua pitkien ihmisten ulkonäöllisissä piirteissä, esim. isossa nenässä, roikkuvissa rinnoissa, leveässä lantiossa yms. vaikka nämä piirteet olisi sopusuhtaisia näiden pitkien ihmisten mittasuhteisiin, mutta tästä lyhyestä ja pienestä aikuisesta ihmisestä ne voi tuntua kauhean suurilta ja siten ilmeisesti pelottavilta, kun niistä täytyy joku kauhea pilkallinen numero tehdä.
Lyhyt ihminen jossain fyysisen työn teon porukassa on kanssakin riesa yleensä.
"Olen myös ihmetellyt lyhyiden ja peppujalkaisten naisten itsevarmuutta tällaisessa ulkonäkökeskeisessä ja pariutumisen maailmassa. Peppujalkainen suomalainen nainenkin voi pitää itseään hyvin viehättävänä."
Onko se joku synti pitää itseään viehättävänä? Oli sitten minkä kokoinen tai näköinen tahansa. Ihmeellistä ajattelua kerrassaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut parisuhteessa ällöttävän lyhyen tädin kanssa ja hän itseriittoisesti käskytti minua laittamaan tai ottamaan tavaroita jostain korkealta, jonne hän ei itsenään yltänyt. Lyhyellä akalla ei ollut ollenkaan ongelmia käskyttää minua ja pyytää minulta jotain. Hänessä oli jotain kuvottavaa ja kammottavaa itseriittoisuutta ja itsetärkeyttä, jota en osaa pukea sanoiksi. Pakko se oli sitten jättää, mutta sitäkään ei akka kestänyt, vaan kaikille puhui, kuinka hän muka jätti minut ja minä ole ihan uusavuton luuseri, enkä ollenkaan miään kunnon mies. :D
Lyhyt akka sipsutteli persjalkoineen aina korkkareissa ja kertoi sen olevan hänelle jo tarpeeksi raskasta, eikä häneltä voi siten vaatia muuta. Valitti myös, kun joutuu aina lyhentämään itse kaikki ostamansa housujen lahkeet yms. eikä siten häneltä voi koskaan vaatia esim. Janni Hussin kaltaista sporttisuutta, kun hänellä ei ole aikaa siihen.
Itse olisin taas jaksanut hänen käskyttämistään, jos olisi ollut edes hitusen Janni Hussin näköinen.
😂
Yks hailee joku pituus, koska omalle pituudelleen ei kukaan voi yhtikäs mitään.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyet ihmiset vaikuttavat usein yksinkertaisilta ja lihovat helposti. Pituus yhdistetään älykkyyteen ja korkeaan sosiaaliseen asemaan. Olisin mieluummin 190cm nainen kuin 160cm. Nyt olen välimalli, miellän itseni keskimittaiseksi. Olen 171cm.
Ah ilmankos siinä tv-sarjassa Poirot on lyhyt ja Hastings pitkä!
Vierailija kirjoitti:
No, lyhyt hoikka nainen on, joka herättää ihastelua etenkin lihaksikkaissa isoissa miehissä kiihottavan seksin kautta.
Öööö….lyhyt mies? Äh. Ei edes hoikka.
Lyhyt läski ämmä on se kaikkien kauhujen perikuva. Hyh.
Kiitos tästäkin, av ei petä! :( Hienoa, että sait oksennettua ulos tämän 'totuuden'. Olet varmasti itse täydellinen Ken- ihminen. Onnittelut. Ulosantisi ei tosin vakuuttanut sivistyksestä tai älykyydestä. Onneksi ulkonäkö-asiat on kohdillaan:)
Olen ollut parisuhteessa ällöttävän lyhyen tädin kanssa ja hän itseriittoisesti käskytti minua laittamaan tai ottamaan tavaroita jostain korkealta, jonne hän ei itsenään yltänyt. Lyhyellä akalla ei ollut ollenkaan ongelmia käskyttää minua ja pyytää minulta jotain. Hänessä oli jotain kuvottavaa ja kammottavaa itseriittoisuutta ja itsetärkeyttä, jota en osaa pukea sanoiksi. Pakko se oli sitten jättää, mutta sitäkään ei akka kestänyt, vaan kaikille puhui, kuinka hän muka jätti minut ja minä ole ihan uusavuton luuseri, enkä ollenkaan miään kunnon mies. :D
Lyhyt akka sipsutteli persjalkoineen aina korkkareissa ja kertoi sen olevan hänelle jo tarpeeksi raskasta, eikä häneltä voi siten vaatia muuta. Valitti myös, kun joutuu aina lyhentämään itse kaikki ostamansa housujen lahkeet yms. eikä siten häneltä voi koskaan vaatia esim. Janni Hussin kaltaista sporttisuutta, kun hänellä ei ole aikaa siihen.
Itse olisin taas jaksanut hänen käskyttämistään, jos olisi ollut edes hitusen Janni Hussin näköinen.