Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimihenkilöliitto Erto: Erton tiedotteen mukaan ”Instru optiikan Roadshow-nimellä kulkevan tilaisuuden tyyli ja toteutus ovat olleet asiattomia, eikä työnantajan nöyryyttävälle ja asiattomalle toiminnalle ole Erton tai luottamusmiesten hyväksyntää”.

Vierailija
21.12.2019 |

Instru optiikka on syyllistynyt ”hävyttömään” ja todennäköisesti myös laittomaan toimintaan koulutustilaisuuksissaan, ilmoittaa toimihenkilöliitto Erto. Liitto edustaa esimerkiksi optikoita.

Taloussanomat kertoi lauantaina Instru optiikan koulutustapahtumasta, jossa työntekijät luokiteltiin julkisesti vihreisiin, keltaisiin ja punaisiin. Vihreitä kehuttiin, kun taas punaisia työntekijöitä uhattiin jopa irtisanomisella.

Instru optiikka on syyllistynyt ”hävyttömään” ja todennäköisesti myös laittomaan toimintaan koulutustilaisuuksissaan, ilmoittaa toimihenkilöliitto Erto. Liitto edustaa esimerkiksi optikoita.

Taloussanomat kertoi lauantaina Instru optiikan koulutustapahtumasta, jossa työntekijät luokiteltiin julkisesti vihreisiin, keltaisiin ja punaisiin. Vihreitä kehuttiin, kun taas punaisia työntekijöitä uhattiin jopa irtisanomisella.
-

Anttila antoi myös ymmärtää, että menettelyllä oli luottamusmiesten tuki sekä Pamista että Ertosta. Tämän Erto kieltää täysin.

Puheenjohtaja Aaltosen mukaan työnantajan toiminta rikkoo todennäköisesti ainakin työturvallisuuslakia. Ertolla on selvitys kesken asian viemisestä työsuojeluviranomaisten käsittelyyn.

”Nöyryyttäminen ja alistaminen on lailla kielletty. Kun muistaa vielä taustaksi sen, että mielenterveydelliset syyt ovat merkittävin työkyvyttömyyden syy, niin tällainen vain pahentaa tilannetta”, Aaltonen sanoo.
-
Liiton mukaan Anttilan kovat puheet näyttävät lisäksi ainakin joltain osin olevan toteutumassa. Ainakin yksi niin sanottuun punaiseen ryhmään Savoyn tilaisuudessa osoitettu optikko on tilaisuuden jälkeen irtisanottu.

”Tutkimme asiaa vielä, mutta irtisanominen näyttää olevan jatkumoa Anttilan keskustelutyylille ja ilmiselvästi laiton.”

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006351423.html

Kommentit (341)

Vierailija
101/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisi meidänkin firmaan tulla tällainen. Saisi muutamat laiskottelijat kerrankin kuulla kunniansa.

Tässä metodissa on vain "muutamia" ongelmia, joista vain yksi on "huonojen" työntekijöiden maalittaminen.

Ensinnä tämähän ei ollut vain punaisia koskeva toimenpide vaan pelote kaikkia työntekijöitä kohtaan.

Jokainen, normaalilla tunneälyllä luultavasti pystyi samaistumaan punaisten tilanteeseen ainakin jossain määrin ja kuvittelemaan omalle kohdalleen.

Ryhmien oikeudenmukaisuutta kunkin kohdalla on myös syytä miettiä ja sitä millaisin perustein ryhmiin jako tapahtuisi tulevaisuudessa. Punaisiin voisivat kuulua esim. Laiskat äitiyslomalaiset ja kerran liian pitkään vessassa viipyneet. Ja millaista porukkaa sitten lopulta päätyy vihreisiin?

Ahdistunut työyhteisö ei ole tuottava, vaan sairas.

Mutta kilpailuhenkinen ja narsistinen työyhteisö voi olla työnantajan näkökulmasta ihanteellinen, mutta ongelmaksi tämän kaltaisissa työyhteisöissä voi tulla henkilökunnan suuri vaihtuvuus ja loppuunpalamiset. Voi myös olla että kilpailunarsismi-henkiset työntekijät eivät välttämättä ole parhaita asiakaspalvelijoita.

Tämä viesti oli asiaa! Olen työurani aikana todennut, että jos työyhteisössä on tapana etsiä syyllisiä ja jakaa työntekijöitä hyviin ja huonoihin kannattaa juosta. Itsensä löytää sieltä "punaisten" joukosta ennemmin tai myöhemmin. Kun yksi saadaan savustettua ulos tai vaan muuten kyllästytään syyttelemään, pitää aina löytää uusi syyllinen. Se on sitten tuurista kiinni mikä piirre milloinkin vie punaisiin ja joskus itse kullekin tulee myös huonompia aikoja. Erittäin raskasta työntekijöille ja huonosti kannattavaa yritykselle.

Viimeisimmässä työpaikassani tuo syyllisten löytäminen tuntui usein olevan tärkeämpää kuin työn tekeminen. Niinkin mitättömästä asiasta kuin paperiroskiksesta kaivettiin väärä paperi ja pidettiin 5 min puhutteluja miksi se ei saa siinä roskiksessa olla. Ilman perehdytystä yritin järkeillä mikä lappu mihinkin lokeroon tulee ja joskus meni väärin kiireessä, siitä sitten asiakkaan kuullen työkaveri raivosi ja lätki papereita oikeaan paikkaan. Asiakkaiden kanssa naurettiin hiljaa. Onneksi pääsin pois, helpotuksen huokaus. Miten on niin vaikea tajuta että asiallisella käytöksellä ja hyvällä kohtelulla saadaan viihtyisiä työpaikkoja ja hyvää tulosta.

Vierailija
102/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskinta näissä jupakoissa on, että nämä johtajat eivät itse kestäisi päivääkään siinä työssä, jonka tuloksista marmattavat. Miettikää nyt jotain postinkin pomoa siellä paketteja lajittelemassa. Tai tätä anttilaa asiakaspalvelussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä Silmäasemalla myymälätason työntekijöiden arvostus ja kohtelu johdon taholta ei ole yhtään sen paremmalla tolalla.

Vierailija
104/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi yrityksen pitäisi roikottaa palkkalistoillaan ihmisiä, jotka eivät halua tehdä työtä? Sitäkään en ymmärrä. Olen joskus ollut myyjänä ja on harvinaisen ikävää, kun yksi työkaveri saikuttaa koko ajan. Ketään ei saada tilalle ja kiirettä riittää muutenkin. Tai mites, kun yksi viihtyy takahuoneessa ja tupakkapaikalla? Varsinkin niinä päivinä (viikonloput), kun isot pomot eivät ole perään katsomassa. Tosi raivostuttavaa. Sitten nuolevat pomoa ja saavat kaiken kuulostamaan siltä, että he ihan yksin pitivät pystyssä koko kaupan.

Miten kirjoituksesi liittyy tapahtumaan, jossa julkisesti nolataan osa työntekijöistä ja uhkaillaan/panetellaan heitä?

Jospa vaikka havahtuisivat ja ymmärtäisivät, että päiväkotiajat ovat pysyvästi ohi. Itse pitää jotain tehdä ja elantonsa ansaita.

Onko tästä kiusaamisesta ollut enemmän? Olivatko nämä punaiset kiusaajia? Jos olivat, niin ihan oikein kiusaajille. Sitä niittää mitä kylvää.

Ehkä siellä on ollut kiusaajia, mutta suurin osa ei.

Vierailija
105/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä että asioista pitää puhua ja jos jotkut työntekijät eivät oikein osaa työtänsä tai jokin estää heitä olemasta vaaditulla tasolla (mihin muut, suurin osa, todistetusti pystyvät) palautetta pitää antaa ja saada. Kuunnella työntekijää ja auttaa ja tukea häntä, ohjeistaa ja lisäkouluttaa tarvittaessa.

Mutta ei missään nimessä tällaisella joukkolynkkaamis nöyryytys mentaliteetilla, miten tällaista on voitu edes keksiä!

Vierailija
106/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi yrityksen pitäisi roikottaa palkkalistoillaan ihmisiä, jotka eivät halua tehdä työtä? Sitäkään en ymmärrä. Olen joskus ollut myyjänä ja on harvinaisen ikävää, kun yksi työkaveri saikuttaa koko ajan. Ketään ei saada tilalle ja kiirettä riittää muutenkin. Tai mites, kun yksi viihtyy takahuoneessa ja tupakkapaikalla? Varsinkin niinä päivinä (viikonloput), kun isot pomot eivät ole perään katsomassa. Tosi raivostuttavaa. Sitten nuolevat pomoa ja saavat kaiken kuulostamaan siltä, että he ihan yksin pitivät pystyssä koko kaupan.

Minusta lainaamani viesti ei liity mitenkään käsiteltävään asiaan. Jos työkaverillasi on vaikka syöpä ja siksi saikulla kun hoidoissa rankka vaihe niin oikeuttaako se mielestäsi julkiseen nöyryyttämiseen ja kehotukseen irtisanoutua ? Kuvitteleeko lainaamani kirjoittaja että olisi ollut keltaisissa tai vihreissä? Ja sitte tupakalla ravaava punaisiin. Mutta jos pomo onkin eri mieltä, ehkä sinä et nuole ja mielistele joten olisit joutunutkin punaisiin ? Olisitko edelleen sitä mieltä että mitä turhaa pitää sinua töissä. Koska niinhän instrussakin osa oli punaisissa koska olivat hiljaisia ja ujoja. Ei sanottu että he olisivat esim laiskoja tai epäonnistuisivat töissään.

Ikävintä on, että noin isossa firmassa melko varmasti siellä punaisten joukossa on joku syöpään sairastunut, juuri vakavasti sairastuneen tai loukkaantuneen perheenjäsen, parisuhdekriisiä läpikäyvä, valvottavan lapsen vanhempi, parisuhdeväkivallan uhri tai useita keskenmenoja kokenut. Jotain traagista, joka vaikuttaa työkykyyn, mutta jota ei välttämättä työnantajalle ainakaan heti haluta kertoa. Tuollaisessa tilanteessa ihmisen kohtelu noin raa'asti voi rikkoa henkisesti yllättävän pahasti.

Vierailija
107/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä pahastuivat vain ne jotka tunsivat piston sydämessään, koska samastuivat "punaisiin", koska ovat laiskoja työntekijöitä. Me vihreisiin kuuluvat taas ymmärrämme että laiskamatoja on hyvä välillä aktivoida, kun ei nykylainsäädännöllä voi potkujakaan antaa vaikka kyseessä olisi täysin tuottamaton yksilö.

Minä olen yrittäjä, maksan palkkaa n. 40 työntekijälle ja toimihenkilölle. Ei tulisi mieleenikään noudattaa tätä Pasin metodia. On tähän 35 vuoteen mahtunut muutama vaikeakin työntekijä, pari kertaa olen varoitusten jälkeen joutunut irtisanomaan. Aina on keskustelut käyty ao. työntekijän, luottamusmiehen ja minun kesken ja niistä ei ole ulkopuolelle puhuttu.

Nämä työelämäasiat voi hoitaa sivistyneestikin, Pasi antaa oivan esimerkin, mitä maineen menetys firmalle aiheuttaa.

No niin. Tuossa oli esimerkki oikeasta ja kokeneesta johtajasta, joka tietää mitä tekee, eikä leiki lapsellisia narskuleikkejä kuten nulikkamainen Instrumentariumin toimitusjohtaja Pasi Anttila.

Vierailija
108/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin jo aiempaan ketjuun mutta viestini poistettiin. Minä olisin varmasti kuulunut punaiseen ryhmään. Minulla on krooninen tulehdussairaus joka aktivoituu ajoittain, varsinkin jos on joku flunssa tai vatsatauti. Tästä johtuen väkisinkin tulee enemmän poissaoloja kuin perusterveelle. Kuitenkaan sairaus ei estä minua työskentelemästä silloin kun on paremmin hallinnassa. Sairaana olen joko täysin työkyvytön tai voin tehdä rajoitetummin töitä. Ikää minulla on vasta 30+ ja voisi kuvitella että työvuosia olisi vielä kymmeniä edessä. Mihin minunkaltaiset henkilöt pitäisi tunkea, jos työpaikoilla ei suvaita sairastelua mutta eläkkeelle olen aivan liian terve? Myöskään työkkärin tai sossun rahoilla ei saisi loisia. Koettakaa nyt päättää että mikä on meidän ei perusterveiden paikka tässä yhteiskunnassa. Olen kyllä tunnollinen ja luotettava työntekijä, mutta kun sairaus iskee sille ei voi yhtään mitään. 

Kuulostat tunnolliselta ja hyvältä työntekijältä. Toivon, että vielä nuo krempat helpottavat. Itsellä vähän samanlaista taustaa, mutta ei noin vakavaa. Hammasta purren sitten vain, ettei olisi liikaa sairastamassa. Hyvää joulua!

Kiitos tsempeistä. Todennäköistä on että sairauteni ei mene pidemmäksi aikaa remissioon vaan tämän kanssa mennään hautaan asti. Mutta eipä täällä kukaan voi terveyttään valita ja voi herra toimitusjohtajaankin joku sairaus iskeä, vaikka syöpä... 

Vierailija
109/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi tämä johtaja huomata yhtäkkiä kuuluvansa punaisiin omien tekojensa takia ja joutumaan irtisanoutumaan, jos omia sanojaan noudattaisi. Itsekkäät ihmisethän eivät koskaan voi tehdä mitään, mikä tuntuu epämukavalta, niin totta kai nyt sitten anteeksipyydellään ja puretaan omaa mallia...

Ukko pihalle, tulevaisuutta ei enää tämän yrityksen johdossa ole.

Vierailija
110/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kirjoituksesi liittyy tapahtumaan, jossa julkisesti nolataan osa työntekijöistä ja uhkaillaan/panetellaan heitä?

Jospa vaikka havahtuisivat ja ymmärtäisivät, että päiväkotiajat ovat pysyvästi ohi. Itse pitää jotain tehdä ja elantonsa ansaita.

Onko tästä kiusaamisesta ollut enemmän? Olivatko nämä punaiset kiusaajia? Jos olivat, niin ihan oikein kiusaajille. Sitä niittää mitä kylvää.

Ihmettelen vaan, että noissa uutisissa mainittiin kiusaaminen ja että sitä on ollut. Kuka aikuinen kiusaa toista työelämässä?

Vierailija
111/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen vaan, että noissa uutisissa mainittiin kiusaaminen ja että sitä on ollut. Kuka aikuinen kiusaa toista työelämässä?

No varmasti monessa työpaikassa myös se esimies voi olla kiusaaja ja esimiehellä hovi joka häntä nuoleskelee. Kiinnostaisi tietää kuka tässä tapauksessa on sen värijaon tehnyt. 

Vierailija
112/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pasi ulos, anteeksipyytely ei nyt auta. Jos Pasi ei lähde, firma ikuiseen boikottiin.

Ja sama boikotti koskee jatkossa jokaista firmaa joka tämän pasin palkkaa johtotehtäviin. Tällaisia pomoja ei Suomessa eikä toki missään muussakaan kehittyneessä hyvinvointivaltiossa tarvita.

Vierailija
113/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin jo aiempaan ketjuun mutta viestini poistettiin. Minä olisin varmasti kuulunut punaiseen ryhmään. Minulla on krooninen tulehdussairaus joka aktivoituu ajoittain, varsinkin jos on joku flunssa tai vatsatauti. Tästä johtuen väkisinkin tulee enemmän poissaoloja kuin perusterveelle. Kuitenkaan sairaus ei estä minua työskentelemästä silloin kun on paremmin hallinnassa. Sairaana olen joko täysin työkyvytön tai voin tehdä rajoitetummin töitä. Ikää minulla on vasta 30+ ja voisi kuvitella että työvuosia olisi vielä kymmeniä edessä. Mihin minunkaltaiset henkilöt pitäisi tunkea, jos työpaikoilla ei suvaita sairastelua mutta eläkkeelle olen aivan liian terve? Myöskään työkkärin tai sossun rahoilla ei saisi loisia. Koettakaa nyt päättää että mikä on meidän ei perusterveiden paikka tässä yhteiskunnassa. Olen kyllä tunnollinen ja luotettava työntekijä, mutta kun sairaus iskee sille ei voi yhtään mitään. 

Kuulostat tunnolliselta ja hyvältä työntekijältä. Toivon, että vielä nuo krempat helpottavat. Itsellä vähän samanlaista taustaa, mutta ei noin vakavaa. Hammasta purren sitten vain, ettei olisi liikaa sairastamassa. Hyvää joulua!

Kiitos tsempeistä. Todennäköistä on että sairauteni ei mene pidemmäksi aikaa remissioon vaan tämän kanssa mennään hautaan asti. Mutta eipä täällä kukaan voi terveyttään valita ja voi herra toimitusjohtajaankin joku sairaus iskeä, vaikka syöpä... 

Muuten, oletko kokeillut lempeää joogaa? Mä löysin siitä apua yllättävän paljon. Ei tarvitse mihinkään tunnille mennä, olen youtubesta katsellut. Siinä tehdessä välillä tuntuu, että eihän tämä mitään vaikuta, mutta jo muutaman viikon jälkeen olen huomannut suuria eroja. Esimerkiksi iänikuinen niska-ja hartiajännitys (usein johtanut päänsärkyyn) ei enää vaivaa, samoin seisomatyössä huomaan että asento on ryhdikkäämpi.

Toisille en toivo sairautta. Vaikka olisivat sitten kuinka pönttöjä.

Vierailija
114/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisi tämä johtaja huomata yhtäkkiä kuuluvansa punaisiin omien tekojensa takia ja joutumaan irtisanoutumaan, jos omia sanojaan noudattaisi. Itsekkäät ihmisethän eivät koskaan voi tehdä mitään, mikä tuntuu epämukavalta, niin totta kai nyt sitten anteeksipyydellään ja puretaan omaa mallia...

Ukko pihalle, tulevaisuutta ei enää tämän yrityksen johdossa ole.

Ja ihan vinkiksi pasille, sun ei varmasti kannata pistää työhakemusta silmäasemalle. 

Vierailija
115/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Roadshow”, ”event”... miksi ei voi puhua suomea?!? Kuulostaa typerältä tuo fingelska! Samaa sarjaa kun nykyään lähdetään dinnerille ym.!

Verkostomarkkinointisanastoa. Kurkkaa youtubesta esim. Zinzino event.

Vierailija
116/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä pahastuivat vain ne jotka tunsivat piston sydämessään, koska samastuivat "punaisiin", koska ovat laiskoja työntekijöitä. Me vihreisiin kuuluvat taas ymmärrämme että laiskamatoja on hyvä välillä aktivoida, kun ei nykylainsäädännöllä voi potkujakaan antaa vaikka kyseessä olisi täysin tuottamaton yksilö.

Samoin ne jotka saattaavat joskus sairastua syöpään. Eli kaikki terveet ihmiset.

Samoin kaikki kokemattomat 18-vuotiaat. Nuoremmista puhumattakaan.

Samoin kaikki varovaiset ihmiset, jotka eivät halua rikkoa koneita ja laitteita heti ensi rykäsyllä. Eikä ilmeisesti ihmisten silmiäkään...

Vierailija
117/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Roadshow”, ”event”... miksi ei voi puhua suomea?!? Kuulostaa typerältä tuo fingelska! Samaa sarjaa kun nykyään lähdetään dinnerille ym.!

Verkostomarkkinointisanastoa. Kurkkaa youtubesta esim. Zinzino event.

Helppoheikiltä kuulostikin. Miten vakavasti otettava toimari voi käyttää jonkun pilipali-huijarin sanastoa?

Vierailija
118/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pasi ulos, anteeksipyytely ei nyt auta. Jos Pasi ei lähde, firma ikuiseen boikottiin.

Ja sama boikotti koskee jatkossa jokaista firmaa joka tämän pasin palkkaa johtotehtäviin. Tällaisia pomoja ei Suomessa eikä toki missään muussakaan kehittyneessä hyvinvointivaltiossa tarvita.

Ihmisille pitää antaa toinen mahdollisuus.

Instrusta joutaa ulos, mutta seuraavaa paikkaa en ala heti boikotoimaan, annetaan miehelle näytää että osaa parantaa tapansa.

Vierailija
119/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saikuttamiselle ei voi mitään jos iskee joku sairaus ja en tarkoita mitään flunssaa tai muuta vatsasairautta.

Myös ikä tuo mukanaan sairauksia

Sen verran tyhmä olet ja ilmeisesti nuori kun et tajua.

Vierailija
120/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on olut yrittäjä ja joutunut antamaan potkuja. Mutta vain huonoille työntekijöille. Firmoilla ei ole varaa pitää laiskoja töissä tai luonnevikaisia.

Normaali työpanos riittää eikä yli-ihminen tarvitse olla.

Näin se vain menee.

Jos näitä huonoja työntekijöitä joutuu useinkin irtisanomaan, voi työnantaja katsoa peiliin, miksi niitä normaaleja työpanoksia ei tule. Ehkä rekrytoinnissa, perehdytyksessä ja työilmapiirissä on jotain pahasti pielessä.

Rekrytointi menee usein pieleen siksi, että työnhakija valehtelee. Ei siinä vajaan tunnin haastattelussa saa selville sitä, tekeekö työnhakija oikeasti sen, mitä lupaa tehdä ja moni sinnittelee koeajan ja vasta sen jälkeen paljastaa todellisen minänsä. Kieltämättä työilmapiirissä on usein ongelmia ennen irtisanomista, mutta lusmun irtisanomisen jälkeen tilanne paranee.

Mutta näitä asioita ei käsitellä koko firman kesken osoittaen sormella sitä hankalaa tyyppiä. Näissä käydään kahdenkeskisiä keskusteluja ja usein otetaan luottamusmieskin mukaan. Annetaan huomautuksia ja varoituksia ja aikaa korjata tilanne. Vasta sitten saa potkut.

Koeaika on olemassa sitä varten. Mutta jos työnantaja ei vaivaudu edes perehdyttämään vaan jättää työntekijän oman onnensa nojaan eikä muiden työntekijöidenkään kommentit uudesta työntekijästä kiinnosta, se on voi voi.

Ja lukutaito on sitä varten, että tajuaa tuossa jo kerrotun koeajasta. Moni viitsii 4 kk ajan (nykyisin  6kk ) tsempata ja paneutua työhönsä, mutta kun koeaika on ohi, voi keskittyä kaikkeen muuhun. Kyllä työntekijät perehdytetään, koska palkka pitää maksaa, tuli työstä tulosta tai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän