Toimihenkilöliitto Erto: Erton tiedotteen mukaan ”Instru optiikan Roadshow-nimellä kulkevan tilaisuuden tyyli ja toteutus ovat olleet asiattomia, eikä työnantajan nöyryyttävälle ja asiattomalle toiminnalle ole Erton tai luottamusmiesten hyväksyntää”.
Instru optiikka on syyllistynyt ”hävyttömään” ja todennäköisesti myös laittomaan toimintaan koulutustilaisuuksissaan, ilmoittaa toimihenkilöliitto Erto. Liitto edustaa esimerkiksi optikoita.
Taloussanomat kertoi lauantaina Instru optiikan koulutustapahtumasta, jossa työntekijät luokiteltiin julkisesti vihreisiin, keltaisiin ja punaisiin. Vihreitä kehuttiin, kun taas punaisia työntekijöitä uhattiin jopa irtisanomisella.
Instru optiikka on syyllistynyt ”hävyttömään” ja todennäköisesti myös laittomaan toimintaan koulutustilaisuuksissaan, ilmoittaa toimihenkilöliitto Erto. Liitto edustaa esimerkiksi optikoita.
Taloussanomat kertoi lauantaina Instru optiikan koulutustapahtumasta, jossa työntekijät luokiteltiin julkisesti vihreisiin, keltaisiin ja punaisiin. Vihreitä kehuttiin, kun taas punaisia työntekijöitä uhattiin jopa irtisanomisella.
-
Anttila antoi myös ymmärtää, että menettelyllä oli luottamusmiesten tuki sekä Pamista että Ertosta. Tämän Erto kieltää täysin.
Puheenjohtaja Aaltosen mukaan työnantajan toiminta rikkoo todennäköisesti ainakin työturvallisuuslakia. Ertolla on selvitys kesken asian viemisestä työsuojeluviranomaisten käsittelyyn.
”Nöyryyttäminen ja alistaminen on lailla kielletty. Kun muistaa vielä taustaksi sen, että mielenterveydelliset syyt ovat merkittävin työkyvyttömyyden syy, niin tällainen vain pahentaa tilannetta”, Aaltonen sanoo.
-
Liiton mukaan Anttilan kovat puheet näyttävät lisäksi ainakin joltain osin olevan toteutumassa. Ainakin yksi niin sanottuun punaiseen ryhmään Savoyn tilaisuudessa osoitettu optikko on tilaisuuden jälkeen irtisanottu.
”Tutkimme asiaa vielä, mutta irtisanominen näyttää olevan jatkumoa Anttilan keskustelutyylille ja ilmiselvästi laiton.”
Kommentit (341)
Absurdista puheen ollen, millä perusteella koodivärit on valittu? Punainenhan on hyvä väri. Punaiset ovat aktiivisia ja toimeliaita, jonkin persoonallisuusluokituksen mukaan.
Oliko se nyt sitten kirjasta "Idiootit ympärilläni", en muista varmasti.
Samassa kirjassa mainitaan myös harkitseva sininen, jonka edustajia ei ilmeisesti ollut sitten.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kaikki laittamaan palautetta Pasi Anttilan sähköpostiin että tällainen pelleily ei käy. Itse laitoin jo mm. "nolasit itsesi täydellisesti ja" taisipa tulla pr-tappio😀" niin huomaa herra Anttila että on huomattu hänen mokansa ihan valtakunnan tasolla!
Well. Hänhän on Mr Anttila ja kyseessä on nyt mistake ja hän on confused ja sad tästä mediaattentionista. Mutta Pasi ihan näin suomeksi; olet mulkku.
Vierailija kirjoitti:
Itse en aio kyseisen firman palveluita enää käyttää eikä käytä kukaan peeheestäni. Samalla tavalla kävi Makian tuotteiden kohdalla meillä.
Mikä makiassa vikana
Vierailija kirjoitti:
Absurdista puheen ollen, millä perusteella koodivärit on valittu? Punainenhan on hyvä väri. Punaiset ovat aktiivisia ja toimeliaita, jonkin persoonallisuusluokituksen mukaan.
Samassa kirjassa mainitaan myös harkitseva sininen, jonka edustajia ei ilmeisesti ollut sitten.
Totta. Herra toimitusjohtaja on käyttänyt lähinnä liikennemerkkien valoja analyysissaan. Hän ei ole tutustunut esim. tähän, missä punaiset ovat vahvasti tulosrorientoituneita: https://discprofiili.fi/disc-analyysi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä pahastuivat vain ne jotka tunsivat piston sydämessään, koska samastuivat "punaisiin", koska ovat laiskoja työntekijöitä. Me vihreisiin kuuluvat taas ymmärrämme että laiskamatoja on hyvä välillä aktivoida, kun ei nykylainsäädännöllä voi potkujakaan antaa vaikka kyseessä olisi täysin tuottamaton yksilö.
Minä olen yrittäjä, maksan palkkaa n. 40 työntekijälle ja toimihenkilölle. Ei tulisi mieleenikään noudattaa tätä Pasin metodia. On tähän 35 vuoteen mahtunut muutama vaikeakin työntekijä, pari kertaa olen varoitusten jälkeen joutunut irtisanomaan. Aina on keskustelut käyty ao. työntekijän, luottamusmiehen ja minun kesken ja niistä ei ole ulkopuolelle puhuttu.
Nämä työelämäasiat voi hoitaa sivistyneestikin, Pasi antaa oivan esimerkin, mitä maineen menetys firmalle aiheuttaa.
Tuo maine saattaa tulla hirvittävän kalliiksi ja aiheuttaa melkoisen asiakaspaon kilpailijoille. Muutenkin jatkuvan painostuksen alla tuloksen tekeminen, eli suoranainen pakkomyynti, voi karkottaa asiakkaat muualle. Sitähän tämä Anttilakin vaatii työntekijöiltään, parempaa tulosta. Myyminen on niin taitolaji että jos ei siihen saa koulutusta, voi tehdä kalliita virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en aio kyseisen firman palveluita enää käyttää eikä käytä kukaan peeheestäni. Samalla tavalla kävi Makian tuotteiden kohdalla meillä.
Mikä makiassa vikana
Kopioivat kaikki kuvansa/tekstinsä logoaan myöten muilta. Ilman lupaa. Plus käyttäytyvät törkeästi julkisuudessa. En ole tuo aiempi viestin kirjoittaja, mutta boikotissa on kyseinen rosvofirma mullakin.
t. graafikko
yksi "punainen" irtisanottu, todennäköisesti se on laiton...
”Roadshow”, ”event”... miksi ei voi puhua suomea?!? Kuulostaa typerältä tuo fingelska! Samaa sarjaa kun nykyään lähdetään dinnerille ym.!
Vierailija kirjoitti:
Näitä värianalyyseja on joka koulutuksessa ja kurssilla. Se mikä itselleni jäi mieleen niin mikään väri ei ole toista parempi vaan kertoo vain tavasta reagoida asioihin. Riippuu työtehtävästä mikä väri mihinkin on sopivin. Anttila ei tainnut tätä värikoodausta kuitenkaan kovin ajaa takaa tai sitten ei ole ymmärtänyt sen pointtia. Eikö jossain roadshowssa ollut käytetty jaottelua myös sinisiin?
Olen ollut Instrun asiakas vuodesta 1995 (kallista juu, mutta pääsen helpolla, koska valikoima ja palvelu ovat hyviä) enkä näe tässä muuta vaihtoehtoa kuin pikaisen punaiset potkut Pasi Anttilalle. Uskon kyllä, että näin hoitavatkin asian eikä minun ja monien muitten tarvitse lampsia toisien liikkeitten pariin. Yksinkertaisesti vastenmielistä käytöstä eikä tätä voida hyväksyä missään yrityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samassa kirjassa mainitaan myös harkitseva sininen, jonka edustajia ei ilmeisesti ollut sitten.Näitä värianalyyseja on joka koulutuksessa ja kurssilla. Se mikä itselleni jäi mieleen niin mikään väri ei ole toista parempi vaan kertoo vain tavasta reagoida asioihin. Riippuu työtehtävästä mikä väri mihinkin on sopivin. Anttila ei tainnut tätä värikoodausta kuitenkaan kovin ajaa takaa tai sitten ei ole ymmärtänyt sen pointtia. Eikö jossain roadshowssa ollut käytetty jaottelua myös sinisiin?
Herra johtajaa on varmaan v--ttanut aamulla liikennevaloissa ja on valinnut persoonallisuusvärit ns. tolppateorian pohjalta.
Tuo tilaisuus ja Anttilan ja puheet osoittavat kyllä aivan uskomatonta typeryyttä ja arvostelukyvyn puutetta. Samoin luulo, että anteeksipyyntö enää auttaa, kun löysät on jo housuissa. Veikkaan, että mr. Anttilan työura Instrussa on ohi ennen maanantai-aamua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä pahastuivat vain ne jotka tunsivat piston sydämessään, koska samastuivat "punaisiin", koska ovat laiskoja työntekijöitä. Me vihreisiin kuuluvat taas ymmärrämme että laiskamatoja on hyvä välillä aktivoida, kun ei nykylainsäädännöllä voi potkujakaan antaa vaikka kyseessä olisi täysin tuottamaton yksilö.
Minä olen yrittäjä, maksan palkkaa n. 40 työntekijälle ja toimihenkilölle. Ei tulisi mieleenikään noudattaa tätä Pasin metodia. On tähän 35 vuoteen mahtunut muutama vaikeakin työntekijä, pari kertaa olen varoitusten jälkeen joutunut irtisanomaan. Aina on keskustelut käyty ao. työntekijän, luottamusmiehen ja minun kesken ja niistä ei ole ulkopuolelle puhuttu.
Nämä työelämäasiat voi hoitaa sivistyneestikin, Pasi antaa oivan esimerkin, mitä maineen menetys firmalle aiheuttaa.Tuo maine saattaa tulla hirvittävän kalliiksi ja aiheuttaa melkoisen asiakaspaon kilpailijoille. Muutenkin jatkuvan painostuksen alla tuloksen tekeminen, eli suoranainen pakkomyynti, voi karkottaa asiakkaat muualle. Sitähän tämä Anttilakin vaatii työntekijöiltään, parempaa tulosta. Myyminen on niin taitolaji että jos ei siihen saa koulutusta, voi tehdä kalliita virheitä.
Kuuntelin sivusta odotellessani miten Instrussa työntekijä teki silmälasikauppaa vanhan hiljaisen miehen kanssa. Mies tuumasi että "en taida tällä kertaa ottaa sitä (tarkoittaen jotain linssien käsittelyä, heijastamaton tms) kun on niin kallis". Myyjä kuitenkin painosti ja puhui ja selitti ja kysyi "laitetaanko kuitenkin samanlaiset kuin viimeksi?". Ei kehdannut hiljainen mies enää kieltäytyä. Kiehuin raivosta ja meinasin lähteä kävelemään, mutta kun olin ajan varannut, jäin. Silmälasit on järkyttävän kalliita ja tuollainen pakkomyynti ja ylipuhuminen pienituloisten kohdalla suututtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisi meidänkin firmaan tulla tällainen. Saisi muutamat laiskottelijat kerrankin kuulla kunniansa.
Tässä metodissa on vain "muutamia" ongelmia, joista vain yksi on "huonojen" työntekijöiden maalittaminen.
Ensinnä tämähän ei ollut vain punaisia koskeva toimenpide vaan pelote kaikkia työntekijöitä kohtaan.
Jokainen, normaalilla tunneälyllä luultavasti pystyi samaistumaan punaisten tilanteeseen ainakin jossain määrin ja kuvittelemaan omalle kohdalleen.
Ryhmien oikeudenmukaisuutta kunkin kohdalla on myös syytä miettiä ja sitä millaisin perustein ryhmiin jako tapahtuisi tulevaisuudessa. Punaisiin voisivat kuulua esim. Laiskat äitiyslomalaiset ja kerran liian pitkään vessassa viipyneet. Ja millaista porukkaa sitten lopulta päätyy vihreisiin?
Ahdistunut työyhteisö ei ole tuottava, vaan sairas.
Mutta kilpailuhenkinen ja narsistinen työyhteisö voi olla työnantajan näkökulmasta ihanteellinen, mutta ongelmaksi tämän kaltaisissa työyhteisöissä voi tulla henkilökunnan suuri vaihtuvuus ja loppuunpalamiset. Voi myös olla että kilpailunarsismi-henkiset työntekijät eivät välttämättä ole parhaita asiakaspalvelijoita.
Tämä viesti oli asiaa! Olen työurani aikana todennut, että jos työyhteisössä on tapana etsiä syyllisiä ja jakaa työntekijöitä hyviin ja huonoihin kannattaa juosta. Itsensä löytää sieltä "punaisten" joukosta ennemmin tai myöhemmin. Kun yksi saadaan savustettua ulos tai vaan muuten kyllästytään syyttelemään, pitää aina löytää uusi syyllinen. Se on sitten tuurista kiinni mikä piirre milloinkin vie punaisiin ja joskus itse kullekin tulee myös huonompia aikoja. Erittäin raskasta työntekijöille ja huonosti kannattavaa yritykselle.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut Instrun asiakas vuodesta 1995 (kallista juu, mutta pääsen helpolla, koska valikoima ja palvelu ovat hyviä) enkä näe tässä muuta vaihtoehtoa kuin pikaisen punaiset potkut Pasi Anttilalle. Uskon kyllä, että näin hoitavatkin asian eikä minun ja monien muitten tarvitse lampsia toisien liikkeitten pariin. Yksinkertaisesti vastenmielistä käytöstä eikä tätä voida hyväksyä missään yrityksessä.
Ei riitä vain Anttilan ero. Koko johto oli tuon takana.
3. Kenen idea on ryhmäjako ja roadshow’t?
– Minun ja johtoryhmän. Olen ensimmäisen vuoden aikana saanut palautetta, ettei johto ole ollut näkyvä ja myymälöitä ei ole kuunneltu. Halusimme johtona kohdata koko henkilöstön ja käydä yhdessä läpi läpi tulevaisuutta ja jokaisen vaikutusta työilmapiiriin ja asiakaskokemukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä makiassa vikana
Varastivat useilta firmoilta ja yhdistyksiltä suunnittelutyötä ja nauroivat räkäisesti päälle kun jäivät kiinni. En ymmärrä miksi joku on alapeukuttanut kysymystäsi, tällä palstalla ei saa kysyä mitään.
Peukuttakaa, ketkä tästä lähtien kierrätte Instrumentariumin kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä vain Anttilan ero. Koko johto oli tuon takana.
3. Kenen idea on ryhmäjako ja roadshow’t?
– Minun ja johtoryhmän. Olen ensimmäisen vuoden aikana saanut palautetta, ettei johto ole ollut näkyvä ja myymälöitä ei ole kuunneltu. Halusimme johtona kohdata koko henkilöstön ja käydä yhdessä läpi läpi tulevaisuutta ja jokaisen vaikutusta työilmapiiriin ja asiakaskokemukseen.
Jaahas. Eli täytyy kuitenkin puhua jaloillaan. En usko enää, vaikka johto tekisi Anttilasta yksittäisen syyllisen.
Suomessa useille johtajille maksetaan taitoihin nähden ylisuurta palkkaa (postin johtaja viimeisimpänä esimerkkinä). Meille uskotellaan, että muuten nämä taiturit siirtyvät muualle, jopa Suomesta pois.
Miksi meillä, korkean koulutustason maalla, on kuitenkin johtajina tämmöisiä anttiloita, olliloita ja muita pelolla johtavia. Tulee väkisinkin mieleen, että meillä ei ehkä sitten olekaan koulutuksen taso niin hyvää kuin annetaan ymmärtää, tai täällä on väestömäärään nähden paljon häiriintyneitä, jotka hakeutuvat johtotehtäviin. Jokatapauksessa kärsijän osa jää tavallisille työntekijöille, innovaatioille ja lopulta asiakkaalle/kuluttajalle.
Vrt. Ruotsi ja heidän lukuisat menestyneet brändit, firmat, tuotteistaminen jne. He menestyvät, ja siihen on varmasti joku syy ja tapa toimia. Epäilen vahvasti, että meillä Suomessa ei ole samat metodit käytössä.