Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimihenkilöliitto Erto: Erton tiedotteen mukaan ”Instru optiikan Roadshow-nimellä kulkevan tilaisuuden tyyli ja toteutus ovat olleet asiattomia, eikä työnantajan nöyryyttävälle ja asiattomalle toiminnalle ole Erton tai luottamusmiesten hyväksyntää”.

Vierailija
21.12.2019 |

Instru optiikka on syyllistynyt ”hävyttömään” ja todennäköisesti myös laittomaan toimintaan koulutustilaisuuksissaan, ilmoittaa toimihenkilöliitto Erto. Liitto edustaa esimerkiksi optikoita.

Taloussanomat kertoi lauantaina Instru optiikan koulutustapahtumasta, jossa työntekijät luokiteltiin julkisesti vihreisiin, keltaisiin ja punaisiin. Vihreitä kehuttiin, kun taas punaisia työntekijöitä uhattiin jopa irtisanomisella.

Instru optiikka on syyllistynyt ”hävyttömään” ja todennäköisesti myös laittomaan toimintaan koulutustilaisuuksissaan, ilmoittaa toimihenkilöliitto Erto. Liitto edustaa esimerkiksi optikoita.

Taloussanomat kertoi lauantaina Instru optiikan koulutustapahtumasta, jossa työntekijät luokiteltiin julkisesti vihreisiin, keltaisiin ja punaisiin. Vihreitä kehuttiin, kun taas punaisia työntekijöitä uhattiin jopa irtisanomisella.
-

Anttila antoi myös ymmärtää, että menettelyllä oli luottamusmiesten tuki sekä Pamista että Ertosta. Tämän Erto kieltää täysin.

Puheenjohtaja Aaltosen mukaan työnantajan toiminta rikkoo todennäköisesti ainakin työturvallisuuslakia. Ertolla on selvitys kesken asian viemisestä työsuojeluviranomaisten käsittelyyn.

”Nöyryyttäminen ja alistaminen on lailla kielletty. Kun muistaa vielä taustaksi sen, että mielenterveydelliset syyt ovat merkittävin työkyvyttömyyden syy, niin tällainen vain pahentaa tilannetta”, Aaltonen sanoo.
-
Liiton mukaan Anttilan kovat puheet näyttävät lisäksi ainakin joltain osin olevan toteutumassa. Ainakin yksi niin sanottuun punaiseen ryhmään Savoyn tilaisuudessa osoitettu optikko on tilaisuuden jälkeen irtisanottu.

”Tutkimme asiaa vielä, mutta irtisanominen näyttää olevan jatkumoa Anttilan keskustelutyylille ja ilmiselvästi laiton.”

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006351423.html

Kommentit (341)

Vierailija
81/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että tämä tapaus tuli julkisuuteen. Tämä instrun tapaus on varmasti vain jäävuoren huippu. Varmasti vastaavia tapauksia, jollei ihan yhtä pahoja mut monessa työpaikassa varmasti sama meininki ja nimenomaan tuo pelolla johtaminen. Työnantaja käyttää hyväkseen sitä, että lähtevien työntekijöiden tilalle on aina tulossa uusia. Silloin ihmisistä imetään kaikki, koska seuraavat on jo tulossa. Ne työntekijät luokitellaan näihin, "punaisiin" jotka uskaltavat kyseenalaistaa kyykytysta ja puolustaa itseään. Ja ne jotka eivät ole valmiita uhraamaan vaikka terveyttä työpaikan sairaille tulostavoitteille.

Vierailija
82/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtajaa kohtaan on nyt epäluottamus.

Asioin heillä vasta kun hän on osannut itse erota.

Hänen anteeksipyyntö on tehty vain kun nähty kuluttajien reaktio.

Hän aiheuttanut nyt myynnin menetystä ja on punainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä todellisuudessa tää toimari oikein elää? Toivottavasti ymmärtää edes hävetä.

Vierailija
84/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yrityksen pitäisi roikottaa palkkalistoillaan ihmisiä, jotka eivät halua tehdä työtä? Sitäkään en ymmärrä. Olen joskus ollut myyjänä ja on harvinaisen ikävää, kun yksi työkaveri saikuttaa koko ajan. Ketään ei saada tilalle ja kiirettä riittää muutenkin. Tai mites, kun yksi viihtyy takahuoneessa ja tupakkapaikalla? Varsinkin niinä päivinä (viikonloput), kun isot pomot eivät ole perään katsomassa. Tosi raivostuttavaa. Sitten nuolevat pomoa ja saavat kaiken kuulostamaan siltä, että he ihan yksin pitivät pystyssä koko kaupan.

Vierailija
85/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa useille johtajille maksetaan taitoihin nähden ylisuurta palkkaa (postin johtaja viimeisimpänä esimerkkinä). Meille uskotellaan, että muuten nämä taiturit siirtyvät muualle, jopa Suomesta pois.

Miksi meillä, korkean koulutustason maalla, on kuitenkin johtajina tämmöisiä anttiloita, olliloita ja muita pelolla johtavia. Tulee väkisinkin mieleen, että meillä ei ehkä sitten olekaan koulutuksen taso niin hyvää kuin annetaan ymmärtää, tai täällä on väestömäärään nähden paljon häiriintyneitä, jotka hakeutuvat johtotehtäviin. Jokatapauksessa kärsijän osa jää tavallisille työntekijöille, innovaatioille ja lopulta asiakkaalle/kuluttajalle.

Vrt. Ruotsi ja heidän lukuisat menestyneet brändit, firmat, tuotteistaminen jne. He menestyvät, ja siihen on varmasti joku syy ja tapa toimia. Epäilen vahvasti, että meillä Suomessa ei ole samat metodit käytössä.

Valitettavasti narsistit pääsevät pitkälle urissaan ja johtajien palleille. Osaavat nuoleskella ja ovat häikäilemättömiä toimissaan.

Vierailija
86/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa useille johtajille maksetaan taitoihin nähden ylisuurta palkkaa (postin johtaja viimeisimpänä esimerkkinä). Meille uskotellaan, että muuten nämä taiturit siirtyvät muualle, jopa Suomesta pois.

Miksi meillä, korkean koulutustason maalla, on kuitenkin johtajina tämmöisiä anttiloita, olliloita ja muita pelolla johtavia. Tulee väkisinkin mieleen, että meillä ei ehkä sitten olekaan koulutuksen taso niin hyvää kuin annetaan ymmärtää, tai täällä on väestömäärään nähden paljon häiriintyneitä, jotka hakeutuvat johtotehtäviin. Jokatapauksessa kärsijän osa jää tavallisille työntekijöille, innovaatioille ja lopulta asiakkaalle/kuluttajalle.

Vrt. Ruotsi ja heidän lukuisat menestyneet brändit, firmat, tuotteistaminen jne. He menestyvät, ja siihen on varmasti joku syy ja tapa toimia. Epäilen vahvasti, että meillä Suomessa ei ole samat metodit käytössä.

Olisiko armeijataustalla tekoa? Sitähän (varsinkin kadettikoulu) on pidetty johtajien kouluna.

Vierailija
87/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pasi Anttila varmaan osaa tehdä nyt ainoan oikean ja ainoan mahdollisen johtopäätöksen. Hänen jälkeensäkin Instrussa joudutaan tekemään jättimäinen työ, että se kuuluisa luottamus asiakkailta Instrua kohtaan palautuisi.

Vierailija
88/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi yrityksen pitäisi roikottaa palkkalistoillaan ihmisiä, jotka eivät halua tehdä työtä? Sitäkään en ymmärrä. Olen joskus ollut myyjänä ja on harvinaisen ikävää, kun yksi työkaveri saikuttaa koko ajan. Ketään ei saada tilalle ja kiirettä riittää muutenkin. Tai mites, kun yksi viihtyy takahuoneessa ja tupakkapaikalla? Varsinkin niinä päivinä (viikonloput), kun isot pomot eivät ole perään katsomassa. Tosi raivostuttavaa. Sitten nuolevat pomoa ja saavat kaiken kuulostamaan siltä, että he ihan yksin pitivät pystyssä koko kaupan.

Miten tämä liittyy aiheeseen? Näistä pääsee eroon kyllä ihan laillisin keinoinkin, jos vaan viitsii ottaa asioista selvää. Tällainen nöyryyttäminen ei ole tarpeen vaan kertoo pelkästään osaamattomuudesta.

Vierailija
89/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on olut yrittäjä ja joutunut antamaan potkuja. Mutta vain huonoille työntekijöille. Firmoilla ei ole varaa pitää laiskoja töissä tai luonnevikaisia.

Normaali työpanos riittää eikä yli-ihminen tarvitse olla.

Näin se vain menee.

Jos näitä huonoja työntekijöitä joutuu useinkin irtisanomaan, voi työnantaja katsoa peiliin, miksi niitä normaaleja työpanoksia ei tule. Ehkä rekrytoinnissa, perehdytyksessä ja työilmapiirissä on jotain pahasti pielessä.

Rekrytointi menee usein pieleen siksi, että työnhakija valehtelee. Ei siinä vajaan tunnin haastattelussa saa selville sitä, tekeekö työnhakija oikeasti sen, mitä lupaa tehdä ja moni sinnittelee koeajan ja vasta sen jälkeen paljastaa todellisen minänsä. Kieltämättä työilmapiirissä on usein ongelmia ennen irtisanomista, mutta lusmun irtisanomisen jälkeen tilanne paranee.

Mutta näitä asioita ei käsitellä koko firman kesken osoittaen sormella sitä hankalaa tyyppiä. Näissä käydään kahdenkeskisiä keskusteluja ja usein otetaan luottamusmieskin mukaan. Annetaan huomautuksia ja varoituksia ja aikaa korjata tilanne. Vasta sitten saa potkut.

Vierailija
90/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopiston apteekissa on myös seinällä paras eli nopein ja hitain työntekijä. Laillista?

Vierailija
91/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kirjoituksesi liittyy tapahtumaan, jossa julkisesti nolataan osa työntekijöistä ja uhkaillaan/panetellaan heitä?

Vierailija
92/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin jo aiempaan ketjuun mutta viestini poistettiin. Minä olisin varmasti kuulunut punaiseen ryhmään. Minulla on krooninen tulehdussairaus joka aktivoituu ajoittain, varsinkin jos on joku flunssa tai vatsatauti. Tästä johtuen väkisinkin tulee enemmän poissaoloja kuin perusterveelle. Kuitenkaan sairaus ei estä minua työskentelemästä silloin kun on paremmin hallinnassa. Sairaana olen joko täysin työkyvytön tai voin tehdä rajoitetummin töitä. Ikää minulla on vasta 30+ ja voisi kuvitella että työvuosia olisi vielä kymmeniä edessä. Mihin minunkaltaiset henkilöt pitäisi tunkea, jos työpaikoilla ei suvaita sairastelua mutta eläkkeelle olen aivan liian terve? Myöskään työkkärin tai sossun rahoilla ei saisi loisia. Koettakaa nyt päättää että mikä on meidän ei perusterveiden paikka tässä yhteiskunnassa. Olen kyllä tunnollinen ja luotettava työntekijä, mutta kun sairaus iskee sille ei voi yhtään mitään. 

Vierailija
93/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on olut yrittäjä ja joutunut antamaan potkuja. Mutta vain huonoille työntekijöille. Firmoilla ei ole varaa pitää laiskoja töissä tai luonnevikaisia.

Normaali työpanos riittää eikä yli-ihminen tarvitse olla.

Näin se vain menee.

Jos näitä huonoja työntekijöitä joutuu useinkin irtisanomaan, voi työnantaja katsoa peiliin, miksi niitä normaaleja työpanoksia ei tule. Ehkä rekrytoinnissa, perehdytyksessä ja työilmapiirissä on jotain pahasti pielessä.

Rekrytointi menee usein pieleen siksi, että työnhakija valehtelee. Ei siinä vajaan tunnin haastattelussa saa selville sitä, tekeekö työnhakija oikeasti sen, mitä lupaa tehdä ja moni sinnittelee koeajan ja vasta sen jälkeen paljastaa todellisen minänsä. Kieltämättä työilmapiirissä on usein ongelmia ennen irtisanomista, mutta lusmun irtisanomisen jälkeen tilanne paranee.

Mutta näitä asioita ei käsitellä koko firman kesken osoittaen sormella sitä hankalaa tyyppiä. Näissä käydään kahdenkeskisiä keskusteluja ja usein otetaan luottamusmieskin mukaan. Annetaan huomautuksia ja varoituksia ja aikaa korjata tilanne. Vasta sitten saa potkut.

Koeaika on olemassa sitä varten. Mutta jos työnantaja ei vaivaudu edes perehdyttämään vaan jättää työntekijän oman onnensa nojaan eikä muiden työntekijöidenkään kommentit uudesta työntekijästä kiinnosta, se on voi voi.

Vierailija
94/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pasi Anttila varmaan osaa tehdä nyt ainoan oikean ja ainoan mahdollisen johtopäätöksen. Hänen jälkeensäkin Instrussa joudutaan tekemään jättimäinen työ, että se kuuluisa luottamus asiakkailta Instrua kohtaan palautuisi.

Nauttiiko tuollainen TJ tosiaan edelleen yhtiön hallituksen luottamusta? Jos nauttii, niin kertoo kyllä aika paljon koko yrityksen arvoista ja toimintatavoista.

Vierailija
95/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy aiheeseen? Näistä pääsee eroon kyllä ihan laillisin keinoinkin, jos vaan viitsii ottaa asioista selvää. Tällainen nöyryyttäminen ei ole tarpeen vaan kertoo pelkästään osaamattomuudesta.

Niin, aika osaamatonta on kun ei osaa edes sen vertaa silmänpalvontaa, että pomot LUULISIVAT edes tekevän töitä.

Vierailija
96/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä hittoa roikottavat. Kyllä niistä eroon pääsee jos haluaa. Jos ei muita keksi, niin rahalla pääsee. Ei siihen tarvita tuollaisia pelletemppuja. Kallista se tuo temppuilukin on kun koko henkilöstö otetaan yhteen työajalla vuokratiloissa.

Vierailija
97/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan liikettä. En käytä Instrua niin kauan kuin Anttila on toimessa!

Vierailija
98/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin jo aiempaan ketjuun mutta viestini poistettiin. Minä olisin varmasti kuulunut punaiseen ryhmään. Minulla on krooninen tulehdussairaus joka aktivoituu ajoittain, varsinkin jos on joku flunssa tai vatsatauti. Tästä johtuen väkisinkin tulee enemmän poissaoloja kuin perusterveelle. Kuitenkaan sairaus ei estä minua työskentelemästä silloin kun on paremmin hallinnassa. Sairaana olen joko täysin työkyvytön tai voin tehdä rajoitetummin töitä. Ikää minulla on vasta 30+ ja voisi kuvitella että työvuosia olisi vielä kymmeniä edessä. Mihin minunkaltaiset henkilöt pitäisi tunkea, jos työpaikoilla ei suvaita sairastelua mutta eläkkeelle olen aivan liian terve? Myöskään työkkärin tai sossun rahoilla ei saisi loisia. Koettakaa nyt päättää että mikä on meidän ei perusterveiden paikka tässä yhteiskunnassa. Olen kyllä tunnollinen ja luotettava työntekijä, mutta kun sairaus iskee sille ei voi yhtään mitään. 

Kuulostat tunnolliselta ja hyvältä työntekijältä. Toivon, että vielä nuo krempat helpottavat. Itsellä vähän samanlaista taustaa, mutta ei noin vakavaa. Hammasta purren sitten vain, ettei olisi liikaa sairastamassa. Hyvää joulua!

Vierailija
99/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta lainaamani viesti ei liity mitenkään käsiteltävään asiaan. Jos työkaverillasi on vaikka syöpä ja siksi saikulla kun hoidoissa rankka vaihe niin oikeuttaako se mielestäsi julkiseen nöyryyttämiseen ja kehotukseen irtisanoutua ? Kuvitteleeko lainaamani kirjoittaja että olisi ollut keltaisissa tai vihreissä? Ja sitte tupakalla ravaava punaisiin. Mutta jos pomo onkin eri mieltä, ehkä sinä et nuole ja mielistele joten olisit joutunutkin punaisiin ? Olisitko edelleen sitä mieltä että mitä turhaa pitää sinua töissä. Koska niinhän instrussakin osa oli punaisissa koska olivat hiljaisia ja ujoja. Ei sanottu että he olisivat esim laiskoja tai epäonnistuisivat töissään.

Vierailija
100/341 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kirjoituksesi liittyy tapahtumaan, jossa julkisesti nolataan osa työntekijöistä ja uhkaillaan/panetellaan heitä?

Jospa vaikka havahtuisivat ja ymmärtäisivät, että päiväkotiajat ovat pysyvästi ohi. Itse pitää jotain tehdä ja elantonsa ansaita.

Onko tästä kiusaamisesta ollut enemmän? Olivatko nämä punaiset kiusaajia? Jos olivat, niin ihan oikein kiusaajille. Sitä niittää mitä kylvää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi