Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimihenkilöliitto Erto: Erton tiedotteen mukaan ”Instru optiikan Roadshow-nimellä kulkevan tilaisuuden tyyli ja toteutus ovat olleet asiattomia, eikä työnantajan nöyryyttävälle ja asiattomalle toiminnalle ole Erton tai luottamusmiesten hyväksyntää”.

Vierailija
21.12.2019 |

Instru optiikka on syyllistynyt ”hävyttömään” ja todennäköisesti myös laittomaan toimintaan koulutustilaisuuksissaan, ilmoittaa toimihenkilöliitto Erto. Liitto edustaa esimerkiksi optikoita.

Taloussanomat kertoi lauantaina Instru optiikan koulutustapahtumasta, jossa työntekijät luokiteltiin julkisesti vihreisiin, keltaisiin ja punaisiin. Vihreitä kehuttiin, kun taas punaisia työntekijöitä uhattiin jopa irtisanomisella.

Instru optiikka on syyllistynyt ”hävyttömään” ja todennäköisesti myös laittomaan toimintaan koulutustilaisuuksissaan, ilmoittaa toimihenkilöliitto Erto. Liitto edustaa esimerkiksi optikoita.

Taloussanomat kertoi lauantaina Instru optiikan koulutustapahtumasta, jossa työntekijät luokiteltiin julkisesti vihreisiin, keltaisiin ja punaisiin. Vihreitä kehuttiin, kun taas punaisia työntekijöitä uhattiin jopa irtisanomisella.
-

Anttila antoi myös ymmärtää, että menettelyllä oli luottamusmiesten tuki sekä Pamista että Ertosta. Tämän Erto kieltää täysin.

Puheenjohtaja Aaltosen mukaan työnantajan toiminta rikkoo todennäköisesti ainakin työturvallisuuslakia. Ertolla on selvitys kesken asian viemisestä työsuojeluviranomaisten käsittelyyn.

”Nöyryyttäminen ja alistaminen on lailla kielletty. Kun muistaa vielä taustaksi sen, että mielenterveydelliset syyt ovat merkittävin työkyvyttömyyden syy, niin tällainen vain pahentaa tilannetta”, Aaltonen sanoo.
-
Liiton mukaan Anttilan kovat puheet näyttävät lisäksi ainakin joltain osin olevan toteutumassa. Ainakin yksi niin sanottuun punaiseen ryhmään Savoyn tilaisuudessa osoitettu optikko on tilaisuuden jälkeen irtisanottu.

”Tutkimme asiaa vielä, mutta irtisanominen näyttää olevan jatkumoa Anttilan keskustelutyylille ja ilmiselvästi laiton.”

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006351423.html

Kommentit (341)

Vierailija
241/341 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin yhdessä näistä tilaisuuksista. Aika ristiriitainen olo jäi aamupäivästä. Toimitusjohtaja on antanut todella tiukka savyisiä kommentteja aikaisemminkin. Koulutuksen aikana sai haukkoa muutaman kerran henkeä.

Hän on aiemminkin tuonut puheissaan julki että Instru ei ehkä ole kaikille siellä työskenteleville oikea paikka.

Itselleni ei tarkalleen selvinnyt millä kriteereillä myymäläpäälliköt olivat meidät asettaneet punaisiin, keltaisiin ja vihreisiin.

Oma työkaverini oli punainen. En tiedä mitä heidän keskusteluissa oli tapahtunut. Hän ei ole halunnuta asiaa avata tarkemmin.

Kotimatkalle lähtiessämme hän oli selkeästi itkenyt ja hänellä oli paha olla.

Työntekijänä hän on hyvä, tulee asiakkaiden kanssa toimeen, tekee hyvää tulosta, noudattaa sääntöjä jne. Huonoksi onneksi hän on sairastanut viime aikoina ja lyhyitä poissaoloja on tullut.

Itseäni mietityttää mitä käy jos vaikka sairastun tai jännitän jotakin uutta muutosta tipunko keltaisista punaisiin.

Koko tilaisuuden ilmapiiri oli sellainen jossa ainakin itse koin että jos olen jostakin asiasta erimieltä minun paikkani ei ehkä ole täällä vaan minun pitäisi irtisanoutua.

Vierailija
242/341 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en mene enää Instrumentariumiin, ne laittaisi minutkin punaisiin, asiakkaana. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/341 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain moniko instrumentariumilainen sairastuu vielä tämän takia. Suomalainen on yleensä hyvin tunnollinen työntekijänä ja ottaa asioita itseensä. Tuo johto vaikuttaa aivan mielenvikaiselta porukalta jolla tulee vielä olemaan verta käsissään.

Vierailija
244/341 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin paikalla yhdessä roadshowssa. Minulla jäi vahva epäilys (ei siis varma tieto) siitä, että punainen porukka valittiin ainoastaan henkilökohtaisten myyntilukujen perusteella. Punaisissa oli esimerkiksi pitkällä sairaslomalla ollut henkilö sekä toinen, jonka asiakaspalvelutyyli on kuulemma ollut tykätty, mutta myyntiluvut eivät ole yltäneet prosentuaalisesti tarpeeksi korkealle.

Omassa tuttavapiirissäni taas on henkilö, jonka asenne on huono päivästä toiseen ja asiakaspalvelu tylyä, mutta hän ei joutunut punaisiin, sillä myynnit ovat olleet hyvää keskitasoa.

Sen lisäksi, että koko ajatus värijaosta oli surkea, niin toteutuskin oli epäoikeudenmukainen.

Itse kuuluin keltaisiin ja olin niin kauhuissani jopa meille pidetystä "motivaatio"puheesta, etten uskalla edes kuvitella, mitä se on punaisille ollut.

Vierailija
245/341 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Optiker kirjoitti:

Itse olin yhdessä näistä tilaisuuksista. Aika ristiriitainen olo jäi aamupäivästä. Toimitusjohtaja on antanut todella tiukka savyisiä kommentteja aikaisemminkin. Koulutuksen aikana sai haukkoa muutaman kerran henkeä.

Hän on aiemminkin tuonut puheissaan julki että Instru ei ehkä ole kaikille siellä työskenteleville oikea paikka.

Itselleni ei tarkalleen selvinnyt millä kriteereillä myymäläpäälliköt olivat meidät asettaneet punaisiin, keltaisiin ja vihreisiin.

Oma työkaverini oli punainen. En tiedä mitä heidän keskusteluissa oli tapahtunut. Hän ei ole halunnuta asiaa avata tarkemmin.

Kotimatkalle lähtiessämme hän oli selkeästi itkenyt ja hänellä oli paha olla.

Työntekijänä hän on hyvä, tulee asiakkaiden kanssa toimeen, tekee hyvää tulosta, noudattaa sääntöjä jne. Huonoksi onneksi hän on sairastanut viime aikoina ja lyhyitä poissaoloja on tullut.

Itseäni mietityttää mitä käy jos vaikka sairastun tai jännitän jotakin uutta muutosta tipunko keltaisista punaisiin.

Koko tilaisuuden ilmapiiri oli sellainen jossa ainakin itse koin että jos olen jostakin asiasta erimieltä minun paikkani ei ehkä ole täällä vaan minun pitäisi irtisanoutua.

Oikeassahan hän on että Instru ei ole kaikille oikea paikka ja nyt tämän julkisuuden myötä näyttää hyvin vahvasti siltä että tarkoitti lähinnä itseään tuolla lauseella. Kyllä se tuolla korkealla esimiestasollakin on niin että joskus vain joutuu ottamaan vastaan työtä yrityksestä, josta ei pidä. Ikävä että se sitten tulee näin ilmi. Vastaavaa olen itse ollut erään ketjuyrityksen roadshowssa todistamassa, toimitusjohtaja totesi olleensa aiemmin Keskolla töissä ja nyt sitten....>>pilkallinen naurahdus>> täällä (yrityksen nimi jääköön mainitsematta). Samanlaisia työntekijöitä ja käskytettäviä ovat toimitusjohtajatkin. Yllättävää kyllä kaikilta toimitusjohtajilta ei edes vaadita johtaja-/esimieskoulutusta, kuten ei myymäläpäälliköiltä tai aluepäälliköiltäkään.

Vierailija
246/341 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
247/341 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tämä ole trendi. Julkiseen nolaamiseenhan se "metoo -kamppanjakin perustui? Itse kun luin tästä tapauksesta artikkelin, käsitin, että punaiseen ryhmään päätyi kiusaajat, kiukuttelijat, yhteishengen pilaajat, muutosvastaiset jne... ehkä ymmärsin väärin. Kuinka paljon sinä, asiakkaana, olet valmis maksamaan p*skasta työstä?

Asiakkaana en ole ainakaan valmis maksamaan tällaisten p*skojen toimareiden palkkaa.

Vierailija
248/341 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommentti* kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tämä ole trendi. Julkiseen nolaamiseenhan se "metoo -kamppanjakin perustui? Itse kun luin tästä tapauksesta artikkelin, käsitin, että punaiseen ryhmään päätyi kiusaajat, kiukuttelijat, yhteishengen pilaajat, muutosvastaiset jne... ehkä ymmärsin väärin. Kuinka paljon sinä, asiakkaana, olet valmis maksamaan p*skasta työstä?

Minä taas käsitin niin, että punaiseen tiimiin joutuivat ne, joiden pärstäkerroin ei miellyttänyt yliekstroverttia jenkkikökkömentaliteettia ihannoivaa johtajistoa, kuten esimerkiksi se 18-vuotias, juuri työelämään astunut nuori aikuinen, tai ne henkilöt, jotka olivat epävarmoja uusien laitteiden hallinnasta. 

Itseäni miellyttää asiakkaana asiakaspalvelija, joka ei hyökkää heti kimppuun kuin yleinen syyttäjä ja ala kaupittelemaan kaikkein kalleinta mahdollista tuotetta heti kättelyssä. Pidän siitä, että asiakaspalvelija on olemukseltaan rauhallinen, että hän tervehtii ja hymyilee, mutta jättää minut aluksi ainakin muutamaksi minuutiksi rauhaan katselemaan valikoimaa ja tulee vasta sen jälkeen kysymään, voisiko hän mahdollisesti auttaa.

Jos saan osakseni paskaa palvelua, osaan kyllä itse kävellä ulos puodista ilman ensimmäistäkään maksua, kuten varmaan jokainen meistä.

Ilmiselvästi Instrumentariumin johtajisto inhoaa juuri sentyyppisiä asiakaspalvelijoita ja luokittelevat nämä armotta paskoiksi asiakaspalvelijoiksi. Myös tuon roadshow'n, suomeksi kiertueen, ideanikkaritiimi voisi tulla esiin kolostaan ja selittää, että mitähän veetä he ovat sellaisella vedolla hakemassa. Eivät ainakaan parantunutta työilmapiiriä, se on sanomattakin selvää.

Olikohan tuo idea varta vasten räätälöity Instrun henkilökunnan joulujuhlia varten, vai onkohan joku muu firma myös haksahtanut samaan älynväläykseen?

On kyllä ihme, että Instrun johtajisto on ylipäätään mukisematta ottanut moisen idean vastaan. Eikö terve järki todellakaan sanonut heille, johtamisen ammattilaisille (ainakin paperilla, huom.), että tuollainen idea ei yksinkertaisesti ole toimiva, ei pikkujoulunumeroksi, eikä muutenkaan?

Hesarissa oli juuri juttua Suomen parhaasta puhelinlittymämyyjästä, Joonas taisi olla nimeltään.

Tienaa enemmän kuin toimarit. En ihmettele. Sellaiselta ihmiseltä minäkin ostaisin.

Rauhallinen, asiallinen nuori mies, sellainen rehdin suomalaisen oloinen. Ei mikään ylipirteä limainen autokauppias tyylinen.

Niin taitavaa puhelinmyyjää ei tästä maailmasta löydykään että saisi minulle mitään myytyä puhelimessa :D

Sama, koska en periaatteesta osta mitään mitä minulle tyrkytetään. En halua tukea omalla toiminnallani tuollaista toimintaa ja tämä pätee myös ihan livenä. Jos mulle aletaan tyrkyttää sukkahousuja tai hiuslenksuja vaatekaupan kassalla tai tulitikkuja kynttilämyymälässä, niin jätän senkin tuotteen ostamatta jonka takia kassalle menin.

Vierailija
249/341 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista kuulla enemmän niiden kokemuksia jotka ovat olleet paikalla noissa tapahtumissa. Kuulostaa ihan pähkähullulle. 

Vierailija
250/341 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin vain moniko instrumentariumilainen sairastuu vielä tämän takia. Suomalainen on yleensä hyvin tunnollinen työntekijänä ja ottaa asioita itseensä. Tuo johto vaikuttaa aivan mielenvikaiselta porukalta jolla tulee vielä olemaan verta käsissään.

Mulle tuli jopa mielen Ranskan teleyhtiön tapahtumat. Vasta äskettäin France Telecomin silloiset johtajat saivat tuomion. Muutama työntekijä teki itsemurhan johtamisen seurauksena.

Vierailija
251/341 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Instru Optiikka Oy:n johtoryhmä:

https://instruoptiikka.fi/yhteystiedot/

Vierailija
252/341 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli jopa mielen Ranskan teleyhtiön tapahtumat. Vasta äskettäin France Telecomin silloiset johtajat saivat tuomion. Muutama työntekijä teki itsemurhan johtamisen seurauksena.

Viittaan tähän Hesarin uutiseen 20.12.: https://www.hs.fi/talous/art-2000006350048.html

En ymmärrä miksi ihmiset pitää rikkoa näin rajusti, kun asiallisesti, neutraalisti ja tukienkin on ihan mahdollista johtaa ihmisiä ja muuttaa käytöstä. Pahinta tässä on ollut se, että "punaisten" joukkoon on sotkettu "kiusaajat" (joista nyt kukaan ei tiedä miten tämä edes on määritelty), ujot ja arkailevat, muutosvastarintaiset (suurin osa normaaleista ihmisistä nyt on tätä väkeä, that's life), sairastavat.

Että lakkaa nyt jo sairastelemasta, luuseri, tai lähde vetään! Eihän kukaan tolkun ihminen sano noin!

Vierailija
253/341 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa äänestää kokoomusta, niin saadaan tätä lisää.

Heitäpä trolli voltti!

Miten niin trolli? Tämähän oli Kokoomuksen ideologian soveltamista puhtaimmillaan. -eri

Vierailija
254/341 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista kuulla enemmän niiden kokemuksia jotka ovat olleet paikalla noissa tapahtumissa. Kuulostaa ihan pähkähullulle. 

Varmaankin, nehän on luottamuksellisia.

Vierailija
255/341 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetetaan Instrun tuotteiden ja palveluiden ostaminen, niin asia korjaantuu itsestään.

Vierailija
256/341 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...  koko ajatus värijaosta oli surkea, niin toteutuskin oli epäoikeudenmukainen.

Itse kuuluin keltaisiin ja olin niin kauhuissani jopa meille pidetystä "motivaatio"puheesta, etten uskalla edes kuvitella, mitä se on punaisille ollut."

Karseinta kaikessa, että "roadshow" teki vain näkyväksi sen mitä työllistämispolitiikka suomessa todellisuudessa on ja millaiseen ajatusmalliin se pohjaa. Toimi juuri niinkuin on opetettu.

Vanhanaikainen ja täysin toimimaton(,mikäli ajatellaan todellista menestystä) KEPPIÄ ja PORKKANAA-malli ,

mitä käytetään itsepäisten aasien kanssa joiden silmien edessä roikotetaan narussa vuoroin porkkanaa vuoroin annetaan aasille keppiä, että ne kuljettaisivat kärryjään haluttuun suuntaan.  Sen meille tahkotun Sipilän hallituksen aktiivimallin-mukaisesti, ymmärrättehän.

Vanhat jäärät, jotka kaikki kyllä tietävät,  ovat suomen todellisen kehityksen jarruna kohti menestystä. He jaksavat tätä keppiä ja porkkanaa -hokea ja paljastavat aina jossain vaiheessa tämän typeryyden, mihin  heidän säälittävä "suomi menestyksen" -ideologinsa pohjaa.

Ja ovat siksi ainoastaan kehityksen jarruina ymmärtämättä sitä itse.

Pahinta, että tämä aasille tarkoitettu tsemppaus on levinnyt työllistymispolitiikasta (karensseineen,kontrollisoittoinen, kirjallisine selvityspyyntöineen joka katkaisee maksatuksen,  joihin vaadittaisiin oikeasti vain 1 puhelinsoitto fiksulta virkailijalta kun niitä kontrollisoittoja muutenkin soitellaan)  koko bisneskulttuuriin.

Onneksi nykyhallitus heräsi ajattelemaan jo pikkuhiljaa omilla aivoilla ja torppasi edes täysin toimimattoman ja samaan typeryyteen (keppiä ja porkkanaa) pohjaavan  aktiivimallin.

Kuitenkin , vielä nykyään, saamme nähdä ja kuulla varmaan hamaan tappiin miten joku päättävässä asemassa oleva kertoo meille vakuuttavalla äänellä lapsenkirkkain silmin kuinka " kylläs sitä keppiä pitää aina vähän olla" muiden nyökytellessä siinä ympärillä.

Nyt kaikki on kauhuissaan kun Roadshow ja toimitusjohtaja teki vain näkyväksi ja toimi täsmälleen juuri kuten meitä on opetettu.

Aktiivimallin mukaisesti.

Keppiä ja porkkanaa. Muhkeat porkkanat toimitusjohtajille, keppiä työntekijöille/työnhakijoille.

Suomi nousuun . Tällä.

Vierailija
257/341 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetetaan Instrun tuotteiden ja palveluiden ostaminen, niin asia korjaantuu itsestään.

Olisikin noin yksinkertaista.

Kun kyse ei ole pelkästä instrun  tavasta toimia vaan se on osa vallitsevaa suomalaista nyky-työkulttuuria.

Ihmiset voivat huonosti työpaikoillaan.

Vierailija
258/341 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takana on koko yrityksen johtoryhmä ei ainoastaan Anttila.

En tiedä jatkavatko joulun jälkeen niin kuin mitään ei olisi tapahtunut?

Vierailija
259/341 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta järjestelmä on mennyt vikaan siinä kun punaisiin on laitettu eri syistä huonosti myyneet. Varsinkin sairaslomien ja uutena tulemisen vuoksi eivät kuulu tuonne. 

Jos tarkoitus on ollut päästä eroon kiusaamisesta (olen kuullut että instrussa on tälläinen vakava ongelma), ei samaan ryhmään voi laittaa muita kuin kiusaajat. Toisaalta valinta olisi tällöin pitänyt tehdä vertaisarvioinnilla eikä esimiehen. Koska tuon kokoisessa ketjussa on väkisin kymmenkunta kiusaavaa esimiestäkin. 

Kuulostaa sille että takroitus on konsultin kanssa ollut puhutella kiusaajia, mutta joku on päättänyt laajentaa tätä huonosti myyneisiin. Ja se tyyppi sieltä pitää erottaa. 

Vierailija
260/341 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Viittaan tähän Hesarin uutiseen 20.12.: https://www.hs.fi/talous/art-2000006350048.html

En ymmärrä miksi ihmiset pitää rikkoa näin rajusti, kun asiallisesti, neutraalisti ja tukienkin on ihan mahdollista johtaa ihmisiä ja muuttaa käytöstä"

Koska viisas ja kunnioittava johtamien  vaatii fiksuutta. Silti se on ainoa tie kestävään menestykseen.

Helpompi suoraviivaisesti taantua keppiä ja porkkanaa-malliin. Kun ei muuta osata.

Häpeällä ja pelolla johtamisella on maassamme pitkät ja surulliset perinteet. 

Silti työkulttuurimme ja työllistämipolitiikkamme, yhä vielä, nojaa siihen.

Muutoin Suomessa olisi inhimillisempi työkulttuuri, palkat kohdallaan ja riittävä perustulo ilman jäykän byrokraattista ja kallista kyykyttämiskoneistoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi