Toimihenkilöliitto Erto: Erton tiedotteen mukaan ”Instru optiikan Roadshow-nimellä kulkevan tilaisuuden tyyli ja toteutus ovat olleet asiattomia, eikä työnantajan nöyryyttävälle ja asiattomalle toiminnalle ole Erton tai luottamusmiesten hyväksyntää”.
Instru optiikka on syyllistynyt ”hävyttömään” ja todennäköisesti myös laittomaan toimintaan koulutustilaisuuksissaan, ilmoittaa toimihenkilöliitto Erto. Liitto edustaa esimerkiksi optikoita.
Taloussanomat kertoi lauantaina Instru optiikan koulutustapahtumasta, jossa työntekijät luokiteltiin julkisesti vihreisiin, keltaisiin ja punaisiin. Vihreitä kehuttiin, kun taas punaisia työntekijöitä uhattiin jopa irtisanomisella.
Instru optiikka on syyllistynyt ”hävyttömään” ja todennäköisesti myös laittomaan toimintaan koulutustilaisuuksissaan, ilmoittaa toimihenkilöliitto Erto. Liitto edustaa esimerkiksi optikoita.
Taloussanomat kertoi lauantaina Instru optiikan koulutustapahtumasta, jossa työntekijät luokiteltiin julkisesti vihreisiin, keltaisiin ja punaisiin. Vihreitä kehuttiin, kun taas punaisia työntekijöitä uhattiin jopa irtisanomisella.
-
Anttila antoi myös ymmärtää, että menettelyllä oli luottamusmiesten tuki sekä Pamista että Ertosta. Tämän Erto kieltää täysin.
Puheenjohtaja Aaltosen mukaan työnantajan toiminta rikkoo todennäköisesti ainakin työturvallisuuslakia. Ertolla on selvitys kesken asian viemisestä työsuojeluviranomaisten käsittelyyn.
”Nöyryyttäminen ja alistaminen on lailla kielletty. Kun muistaa vielä taustaksi sen, että mielenterveydelliset syyt ovat merkittävin työkyvyttömyyden syy, niin tällainen vain pahentaa tilannetta”, Aaltonen sanoo.
-
Liiton mukaan Anttilan kovat puheet näyttävät lisäksi ainakin joltain osin olevan toteutumassa. Ainakin yksi niin sanottuun punaiseen ryhmään Savoyn tilaisuudessa osoitettu optikko on tilaisuuden jälkeen irtisanottu.
”Tutkimme asiaa vielä, mutta irtisanominen näyttää olevan jatkumoa Anttilan keskustelutyylille ja ilmiselvästi laiton.”
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Hämmentynyt kirjoitti:
Olin paikalla yhdessä roadshowssa. Minulla jäi vahva epäilys (ei siis varma tieto) siitä, että punainen porukka valittiin ainoastaan henkilökohtaisten myyntilukujen perusteella.
Kuulin Instrussa työskentelevältä ystävältäni ihan samaa. Pidän erittäin ongelmallisena sitä, että silmälääkäreitä painostetaan määräämään turhia tutkimuksia ja kalliita toimenpiteitä/tuotteita ainoastaan myyntitavoitteiden täyttämiseksi (näin on kuulemma tapahtunut). Mielestäni lääkärinvalan tulisi kaikissa tilanteissa mennä yrityksen voitontavoittelun edelle.
En tule asioimaan Instrussa niin kauan kuin Anttila jatkaa johtajana.
Optikot eivät ole lääkäreitä.
Mitä Erto aikoo tehdä? Mitä Pam sanoo?
Tuossa on nyt hyvä esimerkki kuinka johtaja voi valehdella päin naamaa.
Eroaako johtaja nyt kun luottamus on mennyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentynyt kirjoitti:
Olin paikalla yhdessä roadshowssa. Minulla jäi vahva epäilys (ei siis varma tieto) siitä, että punainen porukka valittiin ainoastaan henkilökohtaisten myyntilukujen perusteella.
Kuulin Instrussa työskentelevältä ystävältäni ihan samaa. Pidän erittäin ongelmallisena sitä, että silmälääkäreitä painostetaan määräämään turhia tutkimuksia ja kalliita toimenpiteitä/tuotteita ainoastaan myyntitavoitteiden täyttämiseksi (näin on kuulemma tapahtunut). Mielestäni lääkärinvalan tulisi kaikissa tilanteissa mennä yrityksen voitontavoittelun edelle.
Optikot eivät ole lääkäreitä.
Eivät tietenkään, mutta Instrussa työskentelee myös silmälääkäreitä. Ja heidän myyntilukujaan seurataan ihan yhtä lailla.
Vierailija kirjoitti:
Pöyristyttävää jos toimitusjohtaja saa jatkaa.
Täytyy sanoa, että on tyypillä pokkaa, kun ilmeisesti aikoo vain jatkaa ja porskuttaa menemään tuon fiaskon jälkeen. Fiksumpi tajuaisi irtisanoutua, kun on aiheuttanut noin mittavat imagovahingot yritykselle ja henkistä pahoinvointia useille työntekijöille. Ei taida itsekritiikkiä juuri löytyä. Koko johto tosin pitäisi vaihtaa, koska he kaikki tämän kuningasidean takana ilmeisesti olivat. Ainakin sen täälläkin lainatun Anttilan haastattelun mukaan.
Ei ole alkeellisintakaan tuntumaa Suomen lainsäädäntöön, eettisyydestä puhumattakaan. Tuli mieleeni, ovatko toimintatavat tulleet ylempää, jolloin oli pakko toimia näin välttääkseen itse punaisiin joutumisten...
No, anyway, tuli veikattua väärää hevosta. Toimarin olisi kannattanut etsiä muita töitä, eli kertoo vauhtisokeudesta. Toivottavasti puidaan loppuun asti. Tällaisten jenkkioppien rantautuminen Suomeen täytyy estää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tosiaan muistaa näissä mielenpahoitus jutuissa, että se totuus on jossain molempien osapuolien kertoman tarinan välimaastossa. Liian herkästi suoraan sanoen heikoilla aivolahjoilla varustetut kansalaisemme lähtevät vaahtoamaan suusta näistä iltapäivälehtien jutuista.
Onkohan muuten ERTO:lla noussut ns. kusi hieman päähän? ".......Ei ollut ERTO:n hyväksyntää" Pitääkö yrittäjien nykyään hyväksyttää kaikki asiat ERTO:lla? Antakaa nyt nauraa.
Siis Ertohan kommentoi noin siksi, että toimari väitti Erton hyväksyneen tuon toiminnan. Meni siis järjestön taakse ja Erton piti tämä väite tietysti oikaista.
Erton pj:n mukaan Anttila oli estänyt liiton luottamusmiestä osallistumasta tilaisuuksiin yhden käyntikerran jälkeen, vaikka luottamusmies olisi niihin halunnut osallistua. Miten Anttilalla siis muka oli liiton tuki, jos heidän ei edes annettu seurata tapahtumia eikä työnantaja ole suostunut yhteistyöhön, kun liitto on ottanut koulutustilaisuuksista saamansa valitukset esille?
Instrun Roadshow-tilaisuuksia järjestettiin kaikkiaan kymmenen. Erton luottamusmies pääsi osallistumaan vain yhteen tilaisuuteen kymmenestä. Aaltosen mukaan kyseinen luottamusmies olisi halunnut osallistua vielä kahteen muuhun koulutukseen, mutta Instru Optiikan toimitusjohtaja Pasi Anttila esti osallistumisen.
Ertolle on tullut kaikkiaan 10–20 valitusta Instru Optiikan Roadshow-koulutuksista ympäri Suomen. Tapaukset ovat olleet Aaltosen mukaan Erton tiedossa muutamia viikkoja.
– Meillä on luottamusmies talon sisällä, joka vie tapauksia eteenpäin työnantajan kanssa. Tähän mennessä se ei ole ollut menestyksellistä johtuen työnantajan suhtautumisesta.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yksi-irtisanottiin-laittomasti-inst…
(Anttilan haastattelu)
5. Oletteko miettineet, että julkiset ryhmäjaot voivat olla vastoin työntekijän yhdenvertaista kohtelua?
– Lähdemme siitä, että meillä on luottamusmiesten tuki sekä Pamista että Ertosta. He ovat olleet tapahtumissa mukana ja antaneet palautetta, että viesti on tasapuolinen.
Muistakaa että Nissen ja Keops kuuluu samaan Instru Optiikkaan. Joten ne myös boikottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et osaa tulla ajoissa siistiin sisätyöhön jonka vuorot ovat 6 tuntia, ja sinun täytyy vain näyttää silmälaseja ehkä seitsemälle ihmiselle päivän aikana joista ehkä kaksi ostaa jotain, niin ehkä kuulut tosiaan punaisiin=)
Käsittääkseni citymarketin kassa on vaativampaa myyntiä
Citymarketin kassan pitää piipata ne tuotteet ja olla iloinen.
Instrum työntekijän pitää oikeasti myydä, siis tehdä tulosta työnantajalle. Kassalle pääsee kuka tahansa, myyntityö on vaikeampaa.
Alkon on tosi vaikea myydä viinaa ongelmallisille suomalaisille
Ja läskit ostaa aina salijäsenyyden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kävellyt tällaisista tilaisuuksista ulos heti ala-asteelta päästyäni. Ihmeettelen siis myös miksi on jääty tällaiseen, eikä ole uskallettu pooistua paikalta, ja kertoa tähän vielä syytä. En siis syyllistä työntekijöitä, mutta ehkä he voisivat ensi kerralla kun näkevät tai kokevat vääryyttä, tehdä asialle jotain HETI siinä tilanteessa, eikä vata jälkeenpäin itkien.
Ai sinä kävelet ulos kun kyykytetään työpaikalla ? Taidat sitten olla rikas jolla on omaisuutta ?
Sillä uloskävelyn jälkeen joudut TE-toimiston asiakkaaksi työttömäksi työnhakijaksi.
Missä sinua kyykytetään riippuen "asiantuntijasta" tai "vastuuvirkailijastasi". Ensin tietty 3 kk karenssi ilman työttömyysrahaa ,koska irtisanouduit itse.
Työpaikalla kyykyttämisestä ainakin saat palkkaa millä maksat laskut.
Te-toimiston asiakkaana kyykyttämisestä pahimmassa tapauksessa saat karenssin ja työttömyysetuutesi laitetaan katkolle, milläs sitten elät?
Onko se ihmisille normaalia että mennään työkkärin tai sossun luukulle? Auts.
Itse olen mennyt toisiin töihin ja jos ei ole heti löytynyt, olen käyttänyt säästöjäni. Sen takia sitä puskuria kerrytetään ettei tartte heti toisten rahoilla yrittää elää
Olen asioinut Oulun Instrumentatiumissa tasan kerran, toista kertaa ei tule. Ja näiden uutisten jälkeen vielä vähemmän.
Mutta jo tuolloin ihmettelin, että miten saavat mitään myytyä ikinä kellekään tuolla liikkeessä. Sinne palkattu siis joko eläkeikää lähestyviä, katkeroituneita akkoja tai ylimielisiä, hymyttömiä, virkaintoisia pikkuneitejä. Ihan asiakaspalvelun alkeetkin hukassa (esim. tervehtiminen). Eli Anttila hyvä, laitatahan ainakin nämä vaihtoon??
Vastapäisen Silmäaseman kanssa nuo kun ovat kuin Pohjois-Korea ja St. Tropez. Välillä oikein naurattaa ohi kävellessä, miten voi olla niin erilaiset optikkoliikkeet vastakkain.
Tässä voi helposti mennä nyt asiat sekaisin. Voihan se olla, että joukossa on ollut ihan oikeasti ongelmallisia työntekijöitä, jotka ovat kiusanneet muita tai eivät ole noudattaneet hyväksyttyjä toimintatapoja vaikkapa asiakkaiden kanssa.
Joka tapauksessa Anttilan tapa hoitaa asiaa oli harvinaisen sävelkuuro ja vielä joulun alla, hohhoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kävellyt tällaisista tilaisuuksista ulos heti ala-asteelta päästyäni. Ihmeettelen siis myös miksi on jääty tällaiseen, eikä ole uskallettu pooistua paikalta, ja kertoa tähän vielä syytä. En siis syyllistä työntekijöitä, mutta ehkä he voisivat ensi kerralla kun näkevät tai kokevat vääryyttä, tehdä asialle jotain HETI siinä tilanteessa, eikä vata jälkeenpäin itkien.
Ai sinä kävelet ulos kun kyykytetään työpaikalla ? Taidat sitten olla rikas jolla on omaisuutta ?
Sillä uloskävelyn jälkeen joudut TE-toimiston asiakkaaksi työttömäksi työnhakijaksi.
Missä sinua kyykytetään riippuen "asiantuntijasta" tai "vastuuvirkailijastasi". Ensin tietty 3 kk karenssi ilman työttömyysrahaa ,koska irtisanouduit itse.
Te-toimiston asiakkaana kyykyttämisestä pahimmassa tapauksessa saat karenssin ja työttömyysetuutesi laitetaan katkolle, milläs sitten elät?
Itse olen mennyt toisiin töihin ja jos ei ole heti löytynyt, olen käyttänyt säästöjäni. Sen takia sitä puskuria kerrytetään ettei tartte heti toisten rahoilla yrittää elää
Entäs sitten kun säästöt hupenee koska kukaan ei kaltaistasi ylimielistä paskiaista tokko palkkaa sen jälkeen kun olet saanut asenteesi vuoksi monoa?
Ai niin sullahan on tietty miljoonaperintö "puskurina". Auts.
.................. kirjoitti:
Kyse on siitä että toimari + mahdolliset johdon ääliöt haluvat että firman duunarit toimisivat ja myisivät kuin "autokauppiaat".
Itse ainakin olen niin kyllästynyt tähän nyky-yhteiskunnan kusetus-meininkiin. Mitä tahansa muuta kuin leipää menee ostamaan, niin sitä amerikkalaista paskanpuhumista, pakkomyyntiä ja jopa suoranaista valehtelua saa sitten kestää loputtomasti.
Stanan hyvin kiteytetty. Sellainen osto-tv:n jenkkityylinen huutaminen, mesoaminen ja länkytys on lisääntynyt. Sillä pakkomyynnillä, aggressiivisella tyrkyttämisellä ja pokkana valehtelemisella pärjää 300 miljoonaisessa populaatiossa, jossa riittää aina uusia kusetettavia, mutta pienessä viisimiljoonaisessa maassa kannattaisi asiakaspalvelukin perustaa johonkin hieman kestävämpään, jos haluaa pitempään niitä osinkoja ja optoita firmasta kerätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten kun säästöt hupenee koska kukaan ei kaltaistasi ylimielistä paskiaista tokko palkkaa sen jälkeen kun olet saanut asenteesi vuoksi monoa?
Olen maalari. Työmailta on ainakin tähän mennessä löytynyt aina hommia. Eikä se tuntuisi ihan mahdottomalta että joskus viellä kävisi ihan ammattikoulun.
Miksi kuulostit siltä että perus elämänhallintaan tarvitaan miljoona perintö?
Jos perus duunarina tienaan noin kolmetuhatta euroa kuukaudessa, eikä mulla ole vaimoa, päihde eikä peliongelmaa, luulisi säästöön saavan jotain:)
Luuleeko ihmiset vieläkin että selviytyminen on itsestään selvyys, ruoka ihmisoikeus ja työnantaja hyvä tyyppi joka ihan sinun iloksesi järjestää tehtäviä?
Tulis jääkausi tai edes sota, että porukka alkais taas arvostamaan asioita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maalari. Työmailta on ainakin tähän mennessä löytynyt aina hommia. Eikä se tuntuisi ihan mahdottomalta että joskus viellä kävisi ihan ammattikoulun.
Miksi kuulostit siltä että perus elämänhallintaan tarvitaan miljoona perintö?
Jos perus duunarina tienaan noin kolmetuhatta euroa kuukaudessa, eikä mulla ole vaimoa, päihde eikä peliongelmaa, luulisi säästöön saavan jotain:)
Tuliko mieleen, että kaikki ei tienaa 3 000 kuukaudessa ja joillakin on esim lapsia. Hassusti ajateltu, että kun sinun tuloillasi sinun elämäntilanteessa pitäisi saada säästöön ja löytyy helposti töitä, niin kenenkään ei tarvitse mennä työkkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko ihmiset vieläkin että selviytyminen on itsestään selvyys, ruoka ihmisoikeus ja työnantaja hyvä tyyppi joka ihan sinun iloksesi järjestää tehtäviä?
Tulis jääkausi tai edes sota, että porukka alkais taas arvostamaan asioita
Miten niin työnantaja järjestää huvikseen tehtäviä? Pikemminkin luuleeko jotkut vieläkin; että iso johtajan palkka on itsestäänselvyys ja sen kuuluu napsahtaa tilille vaikkei ole mitään osaamista ja perseilee miten sattuu.