Uskaltaako mummo enää lahjoja ostaakaan?
Olen 53-vuotias kaksivuotiaan pojan mummo ja ahkera av-palstan seuraaja. Noita keskusteluja mummoista kun olen lukenut, tulee sellainen tunne, että uskaltaako sitä kohta ostaa lapsenlapselle yhtään mitään. Aina menee väärin...
Nyt ostin jouluksi Ryhmä Hau-pyjaman, traktori-säästölippaan, traktori-kirjan ja kaksi Ryhmä Hau-pehmoa. Onko tämä juuri sitä onnetonta krääsää, mitä vanhemmat eivät halua? Uskon ainakin pojan olevan iloinen lahjoistaan.
Olin kai huono mummo, kun en tajunnut kysyä vanhempien toiveita pojan lahjaksi/lahjoiksi.
Kiitos vauva-palstan, olen tässäkin asiassa nyt hivenen viisaampi :)
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa menikö kohdilleen kun en ole pienten lasten vanhempi. Mutta ajatus siitä että kysyisi hiukan lapsen vanhemmilta toiveita on minun mielestä hyvä. Selviäisi siinä samalla lapsenkin mielenkiinnon kohteet, jos ei muuten ole lapsen kanssa paljon tekemisissä.
Kysyin miniältä lahjatoiveita ja vastaus oli, että ei tarvita mitään, mutta jos antaisin rahaa talvihaalariin, 200 e olisi hyvä summa.
Onko se haalari nyt sitten lahja lapselle vai äidilleen?
Ostan kaikki lelulahjat tänne mummolaan, en siis anna lahjaksi vaan näytän lapselle, mitä kivoja leluja kaapista löytyykään.
Lapselle.
Nyt ne on sulle.
Ei, kyllä se on miniälle.
Mummo ostaa talvihaalarin ja miniä säästyneillä 200 € itselleen jotain kivaa.
Kannattaa varmaan suosiolla antaa se raha ja ymmärtää miniän osaa, sillä miniällä on näköjään mies, joka ei osallistu lastensa vaatteiden hankintaan.
Aloittajan lahjat vaikuttavat kivoilta, osa käytännöllisiä, osa juuri mitä lapsi haluaa. Uskon, että menee nappiin. Ei tarvi toiveita kysellä, jos jo muutenkin tietää, mistä lapsi tykkää.
Minä ymmärrän, että isovanhemmat haluavat ostaa jotain konkreettista. Minä en katso asiakseni puuttua siihen mitä ostavat. Kerron tietenkin kysyttäessä mitä lapset toivovat, tosin nyt kertovat itse jo.
Mutta säilytyksen takia toivoisin, että todella isoista tavaroista kysyttäisiin etukäteen ja lasten ilon ja kasvatuksen takia toivoisin että max. 3 lahjaa per isovanhemmat (lapselle on ahdistavaa jos pitää avata ja ilahtua hirveän monesta lahjasta, yleensä pienet haluavat jäädä leikkinään sillä yhdellä kivalla).
Törkeää vaatia rahaa tilille, jos nämä mummot jotka soittelevat miniöille ovat tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kannettu ja kannettu niitä lahjoja kirppikselle, leirikoulumyyjäisiin, roskiin, päiväkoteihin, iltiksiin, neuvolan aulaan, kierrätetty lahjoiksi jne.
Nykyajan lasten ongelma on oikeasti liian suuri järkyttävä lelumäärä. Meilläkin lastenhuoneissa piti pahimmillaan kahlata siitä lelumeressä.
Itse ei edes saatu ostaa muuta kuin kaksi titinallehahmoa ja junarata, kaikki muu vyöryi sukulaisilta.
Edelleen on maalla yhden ison sängyn koko sisusta täynnä pehmoja, joita kukaan ei tietenkään osta, koska kaikilla muillakin on niitä liikaa.
Meillä taas lahjaksi saaduilla leluilla on leikitty ja niistä on iloittu. Lapset ja perheet on erilaisia. Osassa perheitä lapsen maailma on puhelimessa tai tabletissa, silloin leluja ei edes tarvita.
Juu ja te olette se lelukuvaston ja OP-vakuutuksen malliperhe. Not.
Jos leluja tulee liikaa, niillä kaikilla ei vaan leikitä. Eikä normaalilla lapsilla kaikki lelut edes ole mieleisiä, vaan hänellä on ne lempilelut jotka riittää ihan hyvin. Meillä esim kaikki nuket ja nukkien tarvikkeet oli vain tiellä.
Ja paras ympäristö lapselle on kyllä se, jossa hän saa itse kehittää leikkinsä. Ei se liioilla leluilla vuorattu.
Sellaista ympäristöä vaan nykyään harvalla lapsella on
Kerrostaloasunto ja sen piha ,jossa ei saa mitään tehdä on aika vaikeita paikkoja keksiä itse leikkejä.
Vanhemmat tai ainakin äiti vielä varjelee sisustusta niin lelut jäävät helposti ainoaksi keinoksi leikkiä.
Ohis
Missä on semmosia leikkipihoja missä ei saa mitään tehdä? Kannattaa ottaa puheeksi taloyhtiönkokouksessa, että sääntöjä pitää muuttaa, on ihan törkeetä jos maksetaan pihanhuollosta, jota ei saa käyttää :(
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa menikö kohdilleen kun en ole pienten lasten vanhempi. Mutta ajatus siitä että kysyisi hiukan lapsen vanhemmilta toiveita on minun mielestä hyvä. Selviäisi siinä samalla lapsenkin mielenkiinnon kohteet, jos ei muuten ole lapsen kanssa paljon tekemisissä.
Samaa mieltä. Meidän kotona ei nimittäin edes tunneta Ryhmä Hau:ta eikä Frozenia, lapsi katsoo ihan toisenlaisia juttuja, eikä siis osaisi muuten kuin kohteliaisuudesta kiittää tuollaisista leluista.
Vierailija kirjoitti:
2 vuotiaalle viisi lahjaa yhdeltä mummolta on tosi paljon. Jos on yhtään enemmän sukua ja kaikki ostaa 5 lahjaa, lapsi hukkuu lahjoihin.
Miksi kaksi pehmolelua?
Samaa ajattelin. Liian monta lahjaa. Vanhemmatkin haluavat ostaa.
Meidän lasten mummo (Mieheni äiti) ei kysy koskaan mistä lapsemme pitävät ja ostaa mitä itse haluaa. Lapset ovat jo yli 10v. Näin ollen lahjaksi on tullut pieniä vaatteita ja vauvojen leluja, koska mummon mielestä vielä tuon ikäiset tykkäävät samoista asioista kuin 4v nuorempi serkku. Itse olen vihjannut ohimennen että mistä lapset pitävät ja että vaikka jotain tiedelehtiä/kirjoja saa käytettyinäkin. Ei ota kuuleviin korviin. Minusta tämä on todella itsekeskeistä koska rahaa menee todellakin suoraan hukkaan! Ja lapset eivät ymmärrä miksi mummo tekee niin. Osaavat kyllä kiittää aina häntä vaikka vaatteet olisivat pieniä ja lelut pienten lasten. Tämän vuoksi on äärimmäisen tärkeää kysyä vanhemmilta ja vaikka lapsilta suoraan mistä tykkäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 vuotiaalle viisi lahjaa yhdeltä mummolta on tosi paljon. Jos on yhtään enemmän sukua ja kaikki ostaa 5 lahjaa, lapsi hukkuu lahjoihin.
Miksi kaksi pehmolelua?Samaa ajattelin. Liian monta lahjaa. Vanhemmatkin haluavat ostaa.
Estääkö tuo vanhempien lahjojen oston?
Voit avata lapsen nimellä pankkitilin ja säästää hänelle rahaa pikkusumman kerrallaan. Käyttöoikeus lapsella, kun täyttää 18- vuotta. Ei voi mennä pieleen. Kahden aikuisen lapsen äitinä näin jälkikäteen ajatellen kaikkea tavaraa olisi pitänyt hankkia 95% vähemmän. Vaikka lapset ovat muuttaneet kotoa, ovat nurkat yhä täynnä Legoja ja ties mitä kapistuksia joita ” ei saa heittää pois”.Mitä vähemmän lapsi saa tavaraa, sitä enemmän hän sitä arvostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaksi pehmolelua?Samaa ajattelin. Liian monta lahjaa. Vanhemmatkin haluavat ostaa.
No mitä luulet? Jos jokainen sukulainen ostaa viisi lahjaa, eipä siinä sitten enää vanhempien paljon kannata.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut lapsenlapselle paljon mm 2000e rattaat. Ostin kolme Molon suojapuku ja gugguun vaatteita. 1000e
Vai että molon suojapukuja kolme kappaletta. Onko lapsi jo teini? Ja ostit myös kökköön pipon?
Yleensä molon suojapukuja myydään viiden kappaleen paketeissa. Mistä tälläisiä kolmen kappaleen paketteja saa? Olisi kätevä pienempi pakkaus, jos harvemmin tarvetta niin ei mene päiväykset umpeen..
Vierailija kirjoitti:
Kysyy toiveet ja ostaa ne. Ei voi mennä pieleen.
Kyseessä on siis äidin toiveiden kunnioitus :D
2-vuotias ei taida vielä ihan tarkkaan tietää, mitä "haluaa", tietävinään voi kyllä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyy toiveet ja ostaa ne. Ei voi mennä pieleen.
Kyseessä on siis äidin toiveiden kunnioitus :D
2-vuotias ei taida vielä ihan tarkkaan tietää, mitä "haluaa", tietävinään voi kyllä olla.
Ahaa mutta lasta tai äitiä nyt ainakaan ei saa kunnioittaa, mutta sen perheen ulkopuolisen mummon tunteita pitää vaalia ehdottomasti???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No estää, koska meidän nykykolmekymppisten sukupolvella ei ole varaa ostaa pikkulapsivaiheessa isoja omakotitaloja, joihin tuota tavaraa voi säilöä. Vaikka olisikin hyvät palkat, työn jatkuminen on monilla epävarmaa ja fiksut mitoittaa lainan ja asumisen sen epävarmuuden mukaan ettei joudu velkahelvettiin, kun koko paska kosahtaa käsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No estää, koska meidän nykykolmekymppisten sukupolvella ei ole varaa ostaa pikkulapsivaiheessa isoja omakotitaloja, joihin tuota tavaraa voi säilöä. Vaikka olisikin hyvät palkat, työn jatkuminen on monilla epävarmaa ja fiksut mitoittaa lainan ja asumisen sen epävarmuuden mukaan ettei joudu velkahelvettiin, kun koko paska kosahtaa käsiin.
Tämä on totta.
T: Toinen kolmekymppinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin miniältä lahjatoiveita ja vastaus oli, että ei tarvita mitään, mutta jos antaisin rahaa talvihaalariin, 200 e olisi hyvä summa.
Ostan kaikki lelulahjat tänne mummolaan, en siis anna lahjaksi vaan näytän lapselle, mitä kivoja leluja kaapista löytyykään.
Todella ällöttävää. Oikein näytät, mitä kaikkea kivaa sitä mummolassa on, mitä kotona ei ole. Suosittelen terapiaa ja pikaisesti.
Mun mielestä tuossa ei ole mitään moitittavaa. Mulla on kolme lastenlasta ja kyllä meillä on mummolalelut täällä. Millä se lapsi sitten leikkisi täällä mummolassa käydessään, jos näin ei olisi? Tietenkään se ei mene niin, että lahjatkin, siis synttäri- ja joululahjat jäisi tänne mummolaan, ei todellakaan. Kyllä ne menee lapsen kotiin ilman muuta,
Mutta täällä on omilta lapsilta jääneitä leluja ja lapset on itsekin tuoneet kotoaan leluja ja ne jääneetkin tänne, jotain on tietysti ostettukin. Meillä on iso lelulaatikko nurkassa ja sinne laatikolle ne lapset aina heti rientävät mummolaan tullessaan. Muutkin lapset leikkii niillä ja onhan se kiva, että lapsivieraillekin on jotain. Minusta täällä usein ymmärretään asiat väärin ja ihan kuin tarkoituksellakin.
Kamalaahan tämä nykymeininki on, jos lahjojen antamistakin pitää jo ajatella kauhulla, että osaako antaa oikeanlaisen lahjan. Näitä palstoja ei oikeastaan kannattaisi ollenkaan lukea, saa vain stressin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta.
T: Toinen kolmekymppinen
Tässä nyt ollaan jo jonkun ihan uuden ja oudon äärellä. Onko todella totta, että nykyajan nuoret perheet hukkuu tavaraan? Ja tämä tapahtuu sen takia, kun sukulaiset ostaa ja tuo heille sen kaiken roinan?
Ja nyt viedään asia jo niin pitkälle, että on jo pakottava tarve ostaa isompia taloja ja asuntoja, mihin ne roinat mahtuu?
Ei en usko tätä. Nyt kyllä liioitellaan. Turhalle tavaralle löytyy aina paikkansa. Sen nimi on kaatopaikka. Jos nuoret on nykyään niin tiedostavia, ja osaavat kierrättää jätteensä, niin miten ei osata kierrättää sitä lahjajätettä? Jos sitä ei kenellekään tarvitsevalle voi antaa, eikä viedä kirpputorille eikä mikään taho sitä muutenkaan huoli, niin se menee sitten jätteisiin, oikealla tavalla kierrätettynä tietenkin. Viime kädessä se menee sekajätteisiin, jos sille ei löydy omaa kierrätyslootaansa.
Että täytyy muka näiden mummojen ja pappojen lahjoituksien takia ihan ottaa kallista lainaa ja rakentaa uusi isompi talo! Älkää naurattako.
Jos ette asialle kerta kaikkiaan osaa ettekä kykene mitään tekemään, niin ottakaa tosiaan se laina ja rakentakaa uusi iso talo. Tehkää sinne erillinen oikein suuri hyllyillä ja komeroilla varustettu lahjahuone. Katoista vielä koukkuja niin, että niihinkin voi jotain ripustaa. Jos ette tosiaan mitään muuta pysty.
Minulla on 25 lastenlasta. En pysty ostamaan kenellekään mitään, koska, jos yhdelle, niin kaikille. Ainakaan minä en lisää krääsän määrää... Ruuan kyllä laitan ja herkkuja tarjoan jouluna, kun käyvät. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella ällöttävää. Oikein näytät, mitä kaikkea kivaa sitä mummolassa on, mitä kotona ei ole. Suosittelen terapiaa ja pikaisesti.
Mun mielestä tuossa ei ole mitään moitittavaa. Mulla on kolme lastenlasta ja kyllä meillä on mummolalelut täällä. Millä se lapsi sitten leikkisi täällä mummolassa käydessään, jos näin ei olisi? Tietenkään se ei mene niin, että lahjatkin, siis synttäri- ja joululahjat jäisi tänne mummolaan, ei todellakaan. Kyllä ne menee lapsen kotiin ilman muuta,
Mutta täällä on omilta lapsilta jääneitä leluja ja lapset on itsekin tuoneet kotoaan leluja ja ne jääneetkin tänne, jotain on tietysti ostettukin. Meillä on iso lelulaatikko nurkassa ja sinne laatikolle ne lapset aina heti rientävät mummolaan tullessaan. Muutkin lapset leikkii niillä ja onhan se kiva, että lapsivieraillekin on jotain. Minusta täällä usein ymmärretään asiat väärin ja ihan kuin tarkoituksellakin.
Kamalaahan tämä nykymeininki on, jos lahjojen antamistakin pitää jo ajatella kauhulla, että osaako antaa oikeanlaisen lahjan. Näitä palstoja ei oikeastaan kannattaisi ollenkaan lukea, saa vain stressin.
Jotkut nykyajan vanhemmat ovat suoraan sanottuna p_skantärkeitä ja kuvittelevat itsestään liikoja ja vievät kaikki asiat liian pitkälle. Näpertelevät pikkuasioissa ja joilta maalaisjärki puuttuu kokonaan. Sen takia ovat hirveissä riidoissa ja tappeluissa isovanhempien kanssa. Se näkyy tällä palstalla.
No kenenkähän kotona ne riesana pyörii pölyä keräämässä? Antajan vai saajan? Ei meillä ainakaan lapset tehneet pehmoleilulla yhtään mitään.