Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kellään muulla tällaista että facebookissa

Vierailija
19.12.2019 |

sä käyt tykkäämässä ja peukuttamassa kavereidesi kirjoituksia, kirjoitat kommentteja ja sitten toisinpäin ei tulekaan mitään peukutuksia eikä kommentointeja, sulle. Ne samat jolle sä peukutat, ei koskaan peukuta sulle.

Taidan olla peukuttamatta tästä lähtien ollenkaan.

Kokemuksia? Mielipiteitä?

Kommentit (189)

Vierailija
121/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä harvoin edes katson, ketkä on tykännyt mun päivityksistä. Siihenhän tulee että henkilö xx ja 20 muuta tykkää. En mä niitä 20 muuta ala erikseen tsekkaamaan keitä siellä on. 

Tosin just pari päivää sitten tajusin etten ole taas kuullut päihdeongelmaisesta veljestäni mitään pariin kuukauteen ja katsoin noita tykkääjiä, että onko veli tykännyt mun päivityksistä. Oli tykännyt, eli elossa on. 

Vierailija
122/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, on 2 vaihtoehtoa:

Joko

A) kyseiset sun postauksista tykkäämättömät/kommentoimattomat eivät joko välitä susta pätkääkään, olet heille se ja sama

B) ovat kateellisia sulle

A-vaihtoehto on todennäköinen, jos olet ns. taviskansalainen, tai vielä keskiluokkaa ”alempana”. Esim. työtön, varaton, huonon sosiaalisen kyvyn omaava, harmaa seinäruusu, jonka kokemukset rajoittuvat ruokakaupan kassalle ja ruotsinristeilylle.

B-vaihtoehto on todennäköinen, jos olet ”ylempää kastia” (yök mikä termi), korkeasti koulutettu, menestyvät hyvännäköiset lapset merkkivaatteissaan, uusi isokoneinen mersu perzeen alla ja facepäivitykset tyyliä ”Uuuh jaksaisko mennä sukeltelemaan tänäänkin tuolle Dhonveli-naapurisaarelle....”

Nim. kokemusta on

Lisään tekstiini vielä, että Ap havaintosi näistä ikinä tykkäämättömistä jotka kyllä tykkäävät kaikkien muiden jutuista on oikea. Asia liittyy siihen, että tunteeko henkilö empatiaa vai antipatiaa sinua kohtaan.

Antipatiaa (kateutta, ärsytystä yms) kokevat eivät ikinä anna sinulle tykkäyksia tai kommentteja. Empatiaa kokevat tykkäävät vaikka päivitys olisi miten tylsä.

Ihan vastaavasti käy kun joku kertoo vitsin: ne jotka nauravat kokevat empatiaa, antipatiaa kokevat eivät naura vaikka olisit Suomen paras vitsinkertoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sydäntä lämmittää kun joku tykkää päivityksestä tai kuvasta jota laitan Facebookiin. Päivitän tosi harvoin koska olen masentunut ja yksinäinen enkä halua päivittää negatiivisia asioita. Se tykkääminen ja kommentointi on tosi pieni juttu mutta minulle todella iso ja saa minut todella iloiseksi. Muistan kaikki tykkäykset, kunpa he vain tietäisivät miten paljon se pieni ele merkitsee. Vähän sama kuin se jos joku tuntematon hymyilee ulkona.

Vierailija
124/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, ottavatko ihmiset muka näin tosissaan jotkin facebookin tykkäykset? Ymmärrän kyllä, että teinit uppoutuvat somen maailmaan ja kaikella siellä tapahtuvalla on heille valtaisa merkitys, mutta että aikuisetkin.

Mielestäni muotoilit tuon nyt vähän väärin. Ei ole kyse tykkäyksistä, vaan ei-tykkäyksistä. Tuskin kukaan niitä tykkäyksiä  laskee. Mutta jos joku läheinen ystäväsi ei ole koskaan tykännyt mistään, mitä laitat faceen, niin kyllä se vähän ihmetyttää. Silloin läheisellä ystävälläsi on joku piilotettu asenne sinua kohtaan. Se on ainoa tapa, millä selittää sellainen käytös. Ellei hän sitten ole kiusaaja, joka ihan oikeasti haluaa haavoittaa sinua. Ja ihmisiä me aikuisetkin ollaan. Kyllä tyly ja ilkeä käytös satuttaa aikuisiakin. 

Vierailija
125/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua, ottavatko ihmiset muka näin tosissaan jotkin facebookin tykkäykset? Ymmärrän kyllä, että teinit uppoutuvat somen maailmaan ja kaikella siellä tapahtuvalla on heille valtaisa merkitys, mutta että aikuisetkin.

Mielestäni muotoilit tuon nyt vähän väärin. Ei ole kyse tykkäyksistä, vaan ei-tykkäyksistä. Tuskin kukaan niitä tykkäyksiä  laskee. Mutta jos joku läheinen ystäväsi ei ole koskaan tykännyt mistään, mitä laitat faceen, niin kyllä se vähän ihmetyttää. Silloin läheisellä ystävälläsi on joku piilotettu asenne sinua kohtaan. Se on ainoa tapa, millä selittää sellainen käytös. Ellei hän sitten ole kiusaaja, joka ihan oikeasti haluaa haavoittaa sinua. Ja ihmisiä me aikuisetkin ollaan. Kyllä tyly ja ilkeä käytös satuttaa aikuisiakin. 

Minä en pahemmin tykkäile facebookissa. Tarkoituksenani ei ole loukata ketään, en vain oikein ymmärrä kyseisen homman pointtia. Toki joskus satunnaisesti tykkäilen postauksista, jos satun olemaan sellaisella päällä, mutta useimmiten en. En todellakaan ole kiusaaja. Minulla ei myöskään ole mitään piilotettua asennetta ystäviäni kohtaan. Ei kannata tulkita kaikkea omasta toiminnastasi poikkeavaa toimintaa vihamielisenä käytöksenä.

Vierailija
126/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi peukut on musta ihan kokenut inflaation enkä itse niitä ole enää vuosiin harrastanut. Miksi ihmeessä mun pitäisi kuitata vaikka 30 vuotta sitten ala-asteella olleelle luokkakaverille (jonka kanssa ei enää aikuisiällä olla tekemisissä) että olen nähnyt hänen päivityksensä vaikka jostain ihan randomista lapsensa tekemisestä?

Minkä vuoksi sulla ylipäätään on tuollainen fase kaverina?

Vierailija
127/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂😂 Ei vittu.

Vierailija
128/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä te olette?

Vierailija
129/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Instassa voi ostaa seuraajia ( olen nähnyt yhden tutun tekevän näin, seuraajat pomppasivat muutamasta tuhannesta yhtäkkiä yli kymppitonniin..), mutta Facebookissa ei tietääkseni pysty. Jotkut vaan haalivat kaveriksi kaikki, keneen törmäävät. Jos on sellaien ammatti, jossa ollaan paljon ihmisten kanssa tekemisissä, niin nopeastihan niitä kavereita kertyy. Ja siten saavat paljon tykkäyksiä yhdestä postauksesta. Ovat varmaan jollain tavalla koukuttuneena huomion saamiseen. Järkevämpi ihminen yrittää suojella yksityisyyttään..

Tämä selittäisi myös paljon: joku voi olla koukuttuneena huomion saamiseen. Eli pääasia että itsellä rulaa hyvin ja itse saa tykkäyksiä.

Vierailija
130/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂😂 Ei vittu.

Mikä?

Vierailija
131/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää en Facebookia käytä. Onneksi. Elämä on paljon helpompia ilman sitä helvetinsovellusta

Vierailija
132/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu näinen viestien perusteella, että mä käytän facekookia(kin) jotenkin ihan väärin 😆

Tykkään jutuista, joista oikeasti tykkään, siis esimerkiksi aidosti hauskoista, vaikuttavista tai muuten hienoista jutuista/kuvista/uutisista miettimättä yhtään, kuuluuko minun tykätä juuri tämän tyypin jutuista. Koska en roiku fb:ssä koko aikaa (+fb:n oudot algoritmit), saattaa monikin juttu mennä ohi, enkä käy ihan vaan kohteliaisuuttani katsomassa kavereiden seiniä ja tykkäämässä vanhoista jutuista.

Luultavasti kuitenkin tykkään läheisimpien kavereiden jutuista enemmän, mutta se johtuu yleensä siitä, että tiedän heidän asioistaan enemmän muutenkin. Siis jos vaikka tiedän, että kaverilla on ollut tosi vaikeaa, voin tykätä ihan vaan jostain tylsästä ”kävin kävelyllä” - päivityksestä, koska minulle se voi kertoa, että kaveri on esimerkiksi saanut kipsin pois jalastaan tai vaikka poistunut kotoaan ensimmäisen kerran kuukauteen tms. Vieraamman kaverin vastaavasta päivityksestä luultavasti tykkäisin vain, jos hän kertoisi tarkemmin tapahtuman merkityksellisyydestä tai liittäisi mukaan erityisen onnistuneen kuvan.

Jostain syystä miellän toisten vanhojen kuvien katselun vähän noloksi stalkkaukseksi. Itselleni esimerkiksi tuli juuri yhdeltä vanhalta työkaverilta tykkäys kuusi vuotta vanhaan kuvaani ja siitä tuli jotenkin epämukava olo. Minulle tämä tykkäys kertoi, että tämä ihminen oli selaillut jostain syystä kuvakansiotani tosi pitkälle ja luultavasti painanut peukkua vahingossa, koska kuva ei millään tavalla ollut sen ihmeellisempi kuin muutkaan.

Minä en käy muiden sivuilla, mutta jokin aika sitten kävin erään tutun sivuilla, koska halusin hänen vihdoin +8 vuoden jälkeen poistavan kuvan, jossa olin. Se oli ruma kuva minusta ja kyseinen henkilö vinoili siinä jotakin minulle. Annoin asian silloin olla, koska ajattelin, että itsrkin tajuaisi kuinka tökerö on... mutta siellä se kuva oli edelleen...

Vierailija
133/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurasin kerran fb kans aktiviteettit yksittäisten henkilöiden kanssa ja huomasin ettei tietyt ikinä peukuttaneet tms. Pistin ne itseltäni pimentoon, eli en näe heidän päivityksiään. Jos mainitsevat jotain, että ollut fb ilmo, niin kuittaan sanomalla, etten nähnyt. 

Miten tuollaisen pimennon voi tehdä? Toi on tosi hyvä idea!!!

Joko laittaa kokonaan eston eli kumpikaan ei enää näe mitään toistensa päivityksiä tai sitten ottaa haluamansa henkilön kohdalta pois Seurataan-toiminnon. 

Tai sitten poistat kavereista, jos ei ole mitään yhteistä.

Itse poistan kaikki, jotka tekevät nametestejä, koska sitä kautta vuotaa kaikki tiedot ties mihin.

Vierailija
134/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä viime syksynä kiersi viesti tyyliin: aion karsia toissijaiset kaverini pois. Vastaa tähän ja kerro missä olemme tavanneet ja milloin ja kopsaa omalle seinällesi ja päläpälä. Teki mieli kirjoittaa että säästän sinulta sen vaivan ja poistan sinut kavereistani.

Vierailija
135/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä viime syksynä kiersi viesti tyyliin: aion karsia toissijaiset kaverini pois. Vastaa tähän ja kerro missä olemme tavanneet ja milloin ja kopsaa omalle seinällesi ja päläpälä. Teki mieli kirjoittaa että säästän sinulta sen vaivan ja poistan sinut kavereistani.

Itselläni on facebook-kavereissa pari tyyppiä, jotka säännöllisesti julkaisee noita kavereiden siivoamispostauksia. En ikinä vastaa niihin mitään, koska mielestäni tuommoinen on typerää huomionhakemista. Eivät ole vielä poistaneet minua.

Vierailija
136/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä Facebookissa saa olla niinkuin haluaa, kunhan sääntöjä noudattaa.

Vierailija
137/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä ihmisiä, jotka aina ryhtyvät kieltämään jonkun toisen kokemuksen, koska eivät itse toimi niin. Se on hyvin itsekkään ihmisen tapa katsoa asiaa.

Kerrataan vielä:

Mikäli jokin asia ei ole sattunut sinulle, tai et toimi niin, voi se silti olla sattunut jollekin, tai joku voi toimia niin.

Jättäkää ne en minä ainakaan kommentit ja muut negatiiviset pois. Ymmärtäkää, että toimintatapoja on lukuisia, ei vain sinun tapasi.

Vierailija
138/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ajatellut että mun yhdellä fb-kaverilla on niin paljon muitakin fb-kavereita, joilta tulee paljon päivityksiä, ettei hän ehdi peukuttamaan kaikille. Mutta on kyllä nurinkurista että me just oltiin kuitenkin parhaat kaverit vielä muutama vuosi sitten ja täysi hiljaisuus nyt fb:ssa mua kohtaan. Kyllä se mun kaveri kuitenkin peukuttaa meidän "tyttöporukan" muille, meillä on siis yhteisiä kavereita. En vaan tajua.

Kuullostaa valitettavasti vallankäytöltä. Hyljeksii sinua, et taida olla suosiossa :(

Vierailija
139/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ajatellut että mun yhdellä fb-kaverilla on niin paljon muitakin fb-kavereita, joilta tulee paljon päivityksiä, ettei hän ehdi peukuttamaan kaikille. Mutta on kyllä nurinkurista että me just oltiin kuitenkin parhaat kaverit vielä muutama vuosi sitten ja täysi hiljaisuus nyt fb:ssa mua kohtaan. Kyllä se mun kaveri kuitenkin peukuttaa meidän "tyttöporukan" muille, meillä on siis yhteisiä kavereita. En vaan tajua.

Kuullostaa valitettavasti vallankäytöltä. Hyljeksii sinua, et taida olla suosiossa :(

Tällainen tuli mullakin mieleen tosta.

Vierailija
140/189 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ollut facebookissa, vaikka minua on sinne painostettu liittymään jo vuosia. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, millaisilla ilmaisuilla ja perusteluilla minua on yritetty sinne houkutella: "No sitten kukaan ei jaksa olla enää sun kaveri, kun sä et ole facebookissa", "ihmiset varmaan luulee, että sä oot kuollut", "kyllä kuule siellä vain on oltava." Kaikki aikuisten, päällisin puolin fiksujen ihmisten suusta. Aika koulukiusaajamaista tekstiä.

En siis yhtään epäile, etteikö siellä esiintyisi tuollaista "ei tykätä yhden porukkalaisen päivityksistä, tirsk" -meininkiä ja muuta kiusaamisen puolelle menevää vallankäyttöä. Kun faceen yritetään saada liittymään tuollaisilla puheilla, mitä minun kohdallani, niin mitä meno mahtaa olla sitten siellä ovien sisäpuolella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi