Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kellään muulla tällaista että facebookissa

Vierailija
19.12.2019 |

sä käyt tykkäämässä ja peukuttamassa kavereidesi kirjoituksia, kirjoitat kommentteja ja sitten toisinpäin ei tulekaan mitään peukutuksia eikä kommentointeja, sulle. Ne samat jolle sä peukutat, ei koskaan peukuta sulle.

Taidan olla peukuttamatta tästä lähtien ollenkaan.

Kokemuksia? Mielipiteitä?

Kommentit (189)

Vierailija
161/189 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli fb kaveri, joka ei koskaan tykännyt tai kommentoinut päivityksiäni. Mutta tykkäsi ja kommentoi muiden kavereidensa. Kun joskus tavattiin, tuntui olevan hyvin kartalla, mitä olen tehnyt ja missä käynyt... oli nimittäin katsonut facesta. Mutta ei ollut sitten jaksanut painaa tykkää nappia. Hohhoijaa.

Vierailija
162/189 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en pahemmin tykkäile facebookissa. Tarkoituksenani ei ole loukata ketään, en vain oikein ymmärrä kyseisen homman pointtia. Toki joskus satunnaisesti tykkäilen postauksista, jos satun olemaan sellaisella päällä, mutta useimmiten en. En todellakaan ole kiusaaja. Minulla ei myöskään ole mitään piilotettua asennetta ystäviäni kohtaan. Ei kannata tulkita kaikkea omasta toiminnastasi poikkeavaa toimintaa vihamielisenä käytöksenä.

Kannattais varmaan pohtia miten se tykkääminen on sinulta pois, fyysisesti liian rasittava toimenpide, vai?

Minä en juurikaan tykkäile, koska sitten ne minun tykkäilyt (käsittääkseni?) näkyy mun kavereilla ja minä pidän pielellään omat eri elämänaloilta olevat ystävyydet 'erillään'.

Myöskin kun tykkään henkilön a postauksesta niin näen enemmän a:n postauksia - ja haluan pitää sen mahdollisimman satunnaisena kenen päivityksiä näen, koska minä EN IKINÄ käy kenenkään omilla sivuilla stalkkaamassa. Vilkaisen vain seinän satunnaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/189 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli fb kaveri, joka ei koskaan tykännyt tai kommentoinut päivityksiäni. Mutta tykkäsi ja kommentoi muiden kavereidensa. Kun joskus tavattiin, tuntui olevan hyvin kartalla, mitä olen tehnyt ja missä käynyt... oli nimittäin katsonut facesta. Mutta ei ollut sitten jaksanut painaa tykkää nappia. Hohhoijaa.

Oletko kovin erilainen verrattuna tuon "kaverin" muuhun ystäväpiiriin?

Tulipa vain mieleen, että minulla on kaverina yksi äiti, jota olen auttanut jouluavun kautta - ja hän on kovin erilainen minun normi- tuttavapiiristäni. En siis juuri tykkäile hänen postauksistaan, koska hänen miehensä tatuoinnit ja hänen omat 'korunsa' varmasti herättäisivät huomiota minun tylsässä ystäväpiirissäni, kuten myös mielipiteet Ja kommentit hänen postauksissaan, ja varmasti joku (ainakin siis omat perheenjäseneni) kysyisi keitä ihmeellisiä he on - enkä halua kertoa, että he ovat tarvinneet apua (minulla on tavallaan vaitiolovelvollisuus heidän perheen tilanteesta - näin sen koen). Mutta viestittelen sitten muuten tuon äidin kanssa.

Toinen syy saattaa olla "kissavideotwrrorismi". Olen joutunut blokkaamaan muutamia ystäviäni feedistäni kokonaan, koska he saattavat vaikkapa yhden viikonlopun aikana jakaa tyyliin 50 kissavideota, Name testiä, meemiä ja IS-uutista.

Vierailija
164/189 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa, kun ihmiset täälläkin kommentoivat, että onpa hirveetä kun toiset kyttäävät kuka tykkää päivityksistä ja kuka ei. Joko he itse ovat näitä jotka tahalleen ovat tykkäämättä joidenkin päivityksistä (vaikka ovat jostain syystä halunneet olla fb kavereita, ja ehkä olleet jopa aloitteellisia sen suhteen) tai eivät yhtään ymmärrä mistä on kysymys. Fb on sosiaalinen alusta. Ei sinne kukaan postaa juttuja ilman että toivoo jotain reaktiota. On ymmärrettävää, että ihmiset siellä toivovat olevansa jossain tekemisissä toisen ihmisen kanssa, eikä vain yksinään jakelemassa mietteitään ja kuviaan. Vähän sama, kun tuttu tulisi vastaan kadulla, tervehtisi, etkä vastaisi. Harva kehtaa päin naamaa olla niin ilkeä.

Tosiasia on, että on ilkeitä ja mukavia ihmisiä. Ilkeät ihmiset eivät ole kaikille ilkeitä. Joidenkin elämää he seuraavat sosiaalisen median kautta, mutta koska haluavat aiheuttaa mielipahaa, ovat johdonmukaisesti tykkäämättä näiden päivityksistä, jolloin korostuu se, että he tykkäävät jatkuvasti toisten ihmisten päivityksistä. Aika hölmö pitää olla, jos ei huomaa tällaista käyttäytymistä vuosien mittaan facebookissa. Eihän kukaan siihen heti kiinnitä huomiota, mutta ajanmittaan kyllä. Eikä se ole teineilyä vaan ihmisyyttä.

Aivan täydellistä pohdintaa sinulla facebookista mun mielestä: just toi että fb on sosiaalinen alusta, ei sinne kukaan postaa juttuja ilman että toivoo jotakin reaktiota yms. On ymmärrettävää että ihmiset siellä toivovat olevansa tekemisissä toisen ihmisen kanssa, eikä vain yksinään jakelemassa mietteitään ja kuviaan. Olen just samaa mieltä.

Vierailija
165/189 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää tykätä, jos ei oikeasti tykkää päivityksistäsi? Ei se kuitenkaan tarkoita sitä ettei seuraa päivityksiä.

Minä tykkään niistä päivityksistä, joista oikeasti tykkään enkä tee sitä vain muodollisuuden takia. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä etten  voisi olla kaveri. Ei kaikesta tarvitse aina tykätä. 

Vierailija
166/189 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy tähän todeta, että Facebook oikeastaan paljastaa ihmisistä kurjan puolen. Ilkeiden ihmisten läpi voi nähdä, kun käyttää älyään. Monet pelaa tuommoisia sosiaalisia pelejä, ja saavat jonkun ihmeellisen kicksin siitä itselleen, kun eivät tykkää jonkun inhoamansa ihmisen iloisesta ja kivasta kuvasta tai postauksesta. Sairasta. Mutta kuka siitä lopulta eniten kärsii? Tuo pahantahtoinen ihminen itse.

Aika jännä, kun minä päinvastoin näen nämä tykkäysten laskijat ilkeämielisinä ihmisinä, ja nimenomaan heille joku Facebook näyttää olevan jotain valtapeliä. Joku tykkäys on heille ystävyyden mittari ja sitten vielä lasketaan kenen päivityksistä on tykätty enemmän kuin omista ja kenen ei. Sitten nyrpistellään jos itsellä ei ole eniten tykkäyksiä.

Kaipaan niitä aikoja, kun koko tykkäysnappia ei ollut olemassakaan. Silloin päivitettiin omat kuulumiset, ei niihin odotettu mitään reaktiota. Itse kai elän edelleen sitä aikaa. Jos päivitän jonkun arkisen kuulumisen, en todellakaan odota siihen tykkäyksiä. En myöskään niitä juurikaan saa. Joskus tykkäyksiä taas sataa, kuten esimerkiksi vastikään kun onnistuin ottamaan mahtavan valokuvan jonka julkaisin Facebookissa. Ei silti tullut mieleenkään että minun pitäisi tykätä jokaisen tykkääjän jostain postauksesta takaisin jonkun sosiaalisen pelin mukaisesti.

Itse en edes katso kenen päivitys on, jos se on hyvä niin tykkään. Yleensä tähän vaaditaan kuitenkin enemmän kuin joku kahvikupin kuva. Tykkään syvällisemmistä pohdinnoista, rehellisyydestä, pohdituista mielipiteistä ja niihin reagoin tykkäyksellä tai kommentilla. Esimerkiksi parhaan kaverini postauksista en tykkää koskaan, koska hän lähinnä jakaa uutisia tai meemikuvia. Se ei silti tarkoita ettenkö tykkäisi hänestä itsestään enemmän kuin kenestäkään muusta Facebook-kaveristani.

Vierailija
167/189 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää tykätä, jos ei oikeasti tykkää päivityksistäsi? Ei se kuitenkaan tarkoita sitä ettei seuraa päivityksiä.

Minä tykkään niistä päivityksistä, joista oikeasti tykkään enkä tee sitä vain muodollisuuden takia. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä etten  voisi olla kaveri. Ei kaikesta tarvitse aina tykätä. 

No ei kaikesta tietenkään. Mutta luuletko tosissaan, että joku pyytää minua fb kaveriksi, mutta ei siedä yhtäkään päivitystäni? Haloo!!! Olen laittanut hauskoja kuvia, isoihin elämäntapahtumiin liittyviä kuvia, elämyskuvia ja vaikka mitä. Mutta juu, eihän niistä voi tykätä 😂, mutta toisen kaverin päivitys kolme krt viikossa tapahtuvasta lenkistä herkistää jo painamaan peukkua.

Vierailija
168/189 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kaikesta tietenkään. Mutta luuletko tosissaan, että joku pyytää minua fb kaveriksi, mutta ei siedä yhtäkään päivitystäni? Haloo!!! Olen laittanut hauskoja kuvia, isoihin elämäntapahtumiin liittyviä kuvia, elämyskuvia ja vaikka mitä. Mutta juu, eihän niistä voi tykätä 😂, mutta toisen kaverin päivitys kolme krt viikossa tapahtuvasta lenkistä herkistää jo painamaan peukkua.

Miksi nuo tykkäykset ovat sinulle niin hirveän tärkeä asia? Minä en koskaan tsekkaa kuka tykkää ja kuka ei. Näen vain tykkäykset, mutta en ala erikseen tsekkamaan kuka on tykännyt. 

Vierailija
169/189 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kommentoi tai peukuta kaverieni juttuja.

Syynä tähän on se, että kaveripiirini koostuu lapsista vanhuksiin, rasisteista suuvakkeihin, harrasmielisistä hyvinkin avomielisiin.

Vaikka kuinka tykkäisinkin yhden ”tägää tähän kaverisi, joka nauttisi suihkusta jossa 200 imukuppidildoa”-postauksesta, en halua että tieto siitä leviää koko ystäväpiiriini.

En myöskään seuraa aktiivisesti kaveripiirini somevirtaa, koska en pidä siitä että kuulumisten vaihtaminen on ulkoistettu minulle.

En todellakaan rupea pläräämään jokaisen kaverin postauslistaa, etsiäkseni onko siellä suuriakin elämänmuutoksia.

Tuleepahan mielenkiintoisia keskusteluja kun kaljalla käydessä kuulee että toisella on parivuotias lapsi tai kolmas avioliitto meneillään..

Vierailija
170/189 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi käytät aikaasi tuollaiseen joutavan päivän asiaan? Ihan selvittänyt kuka ei tykkää sinusta ja kenen päivityksiä tämä henkilö on kuitenkin tykännyt. Nyt some menee ihan liikaa tunteisiin ja on aika herätellä itseä normielämään. 

Vierailija
171/189 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovasti selitellään ja perustellaan mutta selkeesti paistaa läpi että tykkäyksillä kilpaillaan .

Vierailija
172/189 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta minkä ikäistä porukkaa täällä on?

Vierailija
173/189 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Facebook itsekseen jakele tykkäyksiä. Kyllä ne on ne ihmiset jotka facebookkia käyttää ja ohjailee ja jonkun kaverin järjestelmällinen tykkäämättömyys todellakin kertoo jotain. Kuinka naiivia porukkaa se on joka sanoo että Hei se on vaan Facebook mitä välii?? Kun se ei ole näin, vaan ne on ne ihmiset siellä sivujen takana jotka sitä toimintaa ohjaa. Tykkäämättömyys on vähän sama kuin irl "ei puhuta porukan tuolle jäsenelle" - tilanne. Ihmiset on paljon monimutkaisempia otuksia kuin jotkut täällä haluaisivat uskoa, ihmiset todellakin kykenevät valtapeleihin myös Facebookin kautta.

Vierailija
174/189 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä tykkään Fb-kavereiden kuvista yms hyvin anteliaasti. Ei ole iso homma painaa nappia.

Mutta jos joku Fb-kaveri haukkuu jotakuta , niin se jää kyllä tykkäämättä.

Läpinäkyvä itsensä kehuminenkin saattaa jäädä tykkäämättä... 🤔

Vierailija
175/189 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy tähän todeta, että Facebook oikeastaan paljastaa ihmisistä kurjan puolen. Ilkeiden ihmisten läpi voi nähdä, kun käyttää älyään. Monet pelaa tuommoisia sosiaalisia pelejä, ja saavat jonkun ihmeellisen kicksin siitä itselleen, kun eivät tykkää jonkun inhoamansa ihmisen iloisesta ja kivasta kuvasta tai postauksesta. Sairasta. Mutta kuka siitä lopulta eniten kärsii? Tuo pahantahtoinen ihminen itse.

Mua taas ihmetyttää, miksi joku pitää inhoamiaan ihmisiä Facebook-kavereinaan. En mä ainakaan halua, että kukaan ihminen, jota inhoan, pääsisi edes näkemään mun FB-päivityksiäni. 

He haluavat kuitenkin nähdä mitä tyyppi tekee. Ja näpäyttää samalla olemalla tykkäämättä.

Tämä! Lyhyesti sanottu ja niin totta. Jotkut tekevät jopa sitä, että vastaavat kaikkien muiden kommentteihin, mutta jättävät yhdelle vastaamatta. Tai tykkäävät kaikkien muiden kommenteista omassa päivityksessään, mutta jättävät yhden huomioimatta. Tämä on selkeää kiusaamista. Aikuiset kiusaavat toisiaan facessa. Aivan käsittämätöntä lapsellisuutta. Tai lähinnä ilkeämielisyyttä. Kertoo lähinnä siitä ihmisestä itsestään.

Vierailija
176/189 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ymmärtää, että Facebookissa narsistit jyllää. Ja useimmiten narsistiset ihmiset ihailevat toisia narsisteja, ja pelaavat heidän kanssaan "kimppaan". Eli tykkäillään toistensa päivityksistä, ja käytetään somea myös kiusaamistarkoituksessa. Normaalit, aidon oloiset ihmiset jäävät ilman tykkäyksiä, koska he eivät tuo itseään esille niin narsistimaisesti. Tämä kaikki on ihan meidän kaikkien silmiemme edessä, jos vaan osaamme katsoa. Henkilökohtaisesti sitä ei kannata ottaa. Narsistimaiset "omakehu" päivitykset on helppo huomata.

Vierailija
177/189 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua huvittaa, kun ihmiset täälläkin kommentoivat, että onpa hirveetä kun toiset kyttäävät kuka tykkää päivityksistä ja kuka ei. Joko he itse ovat näitä jotka tahalleen ovat tykkäämättä joidenkin päivityksistä (vaikka ovat jostain syystä halunneet olla fb kavereita, ja ehkä olleet jopa aloitteellisia sen suhteen) tai eivät yhtään ymmärrä mistä on kysymys. Fb on sosiaalinen alusta. Ei sinne kukaan postaa juttuja ilman että toivoo jotain reaktiota. On ymmärrettävää, että ihmiset siellä toivovat olevansa jossain tekemisissä toisen ihmisen kanssa, eikä vain yksinään jakelemassa mietteitään ja kuviaan. Vähän sama, kun tuttu tulisi vastaan kadulla, tervehtisi, etkä vastaisi. Harva kehtaa päin naamaa olla niin ilkeä.

Tosiasia on, että on ilkeitä ja mukavia ihmisiä. Ilkeät ihmiset eivät ole kaikille ilkeitä. Joidenkin elämää he seuraavat sosiaalisen median kautta, mutta koska haluavat aiheuttaa mielipahaa, ovat johdonmukaisesti tykkäämättä näiden päivityksistä, jolloin korostuu se, että he tykkäävät jatkuvasti toisten ihmisten päivityksistä. Aika hölmö pitää olla, jos ei huomaa tällaista käyttäytymistä vuosien mittaan facebookissa. Eihän kukaan siihen heti kiinnitä huomiota, mutta ajanmittaan kyllä. Eikä se ole teineilyä vaan ihmisyyttä.

Nimenomaan juuri näin.

Vierailija
178/189 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaipaan niitä aikoja, kun koko tykkäysnappia ei ollut olemassakaan. Silloin päivitettiin omat kuulumiset, ei niihin odotettu mitään reaktiota. Itse kai elän edelleen sitä aikaa. Jos päivitän jonkun arkisen kuulumisen, en todellakaan odota siihen tykkäyksiä. En myöskään niitä juurikaan saa. Joskus tykkäyksiä taas sataa, kuten esimerkiksi vastikään kun onnistuin ottamaan mahtavan valokuvan jonka julkaisin Facebookissa. Ei silti tullut mieleenkään että minun pitäisi tykätä jokaisen tykkääjän jostain postauksesta takaisin jonkun sosiaalisen pelin mukaisesti.

Itse en edes katso kenen päivitys on, jos se on hyvä niin tykkään. Yleensä tähän vaaditaan kuitenkin enemmän kuin joku kahvikupin kuva. Tykkään syvällisemmistä pohdinnoista, rehellisyydestä, pohdituista mielipiteistä ja niihin reagoin tykkäyksellä tai kommentilla. Esimerkiksi parhaan kaverini postauksista en tykkää koskaan, koska hän lähinnä jakaa uutisia tai meemikuvia. Se ei silti tarkoita ettenkö tykkäisi hänestä itsestään enemmän kuin kenestäkään muusta Facebook-kaveristani.

Ei täällä varmaan ihmetelkään sitä jos joku ei tykkää jostain meemistä, uutisesta, artikkelista mutta kyllähän se pistää miettimään jos ei tykkää hyvänjoulun tms toivotuksista tai henkilökohtaiseen elämään liittyvistä päivityksistä. Noissa huomaa kateuden ja valtapelin, yritetään ignooraamisen kautta näyttää paikkaa. Ei kehtaisi noita poistaakaan 'kavereista'.

Vierailija
179/189 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta minkä ikäistä porukkaa täällä on?

Minulle kuusikymppinen tuttava alkoi raivota, koska olen jättänyt Facebookin ja hän ei saa minun tykkäyksiäni. Hän laskee aina kaikki saamansa tykkäykset ja kaiken lisäksi tekee vielä tikusta asiaa Facebookiin.

Minulla ei ollut aiemmin ennen Facebook-riitaa mitään häntä vastaan. Sen jälkeen en vain voi olla ajattelematta, että hän on itsekeskeinen ihminen. Jos olisi ylipäänsä kiinnostunutniin olisi huomannut jo aikoja sitten minun jättäneen koko höskän. Piti sitten puhelinlinjoja pitkin päästä ilmaisemaan moraalista paheksuntaansa kun ei saanut niitä minun aikoinaan automaattisesti painavia tykkäyksiäni.

Minulla ei ole aikaa Facebookiin. Menisi älytön aika käydä tarkastamassa tasapuolisesti jokaisen seinä ja tykkäillä.

Vierailija
180/189 |
04.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onneksi siellä Facebookissa on paljon hyviä kavereita, jotka tykkäävät lähes aina. Facebookissa kuuluu olla kannustava ja ystävällinen, muuten on väärässä paikassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi