Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poika suuttui kun ilmoitimme että hänen vegaani tyttöystävänsä saa tuoda omat ruoat mukanaan joulupöytäämme

Vierailija
19.12.2019 |

Meillä on joulupöydässä kahdeksantoista eri herkkua. En todellakaan ala vääntämään jollekin huomionhakijasutturalle omia ruokia jos meidän ruoat eivät kelpaa. Nyt poika pitää MEITÄ kohtuuttomina.

Kommentit (803)

Vierailija
641/803 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi "ilmoititte"? Meidän perheessä keskustellaan sovussa ja mietitään yhdessä, mikä olisi kohtuullisinta ja järkevintä kaikkien kannalta.

Tuollainen äkkiväärä "minähän muuten ilmoitan miten asiat on!" -komentelu on huono lähtökohta, nostaa defenssejä rauhallisemmallakin ihmisellä. 

Älkää ihmetelkö, jos olette riidoissa suunnilleen koko maailman kanssa, jos kommunikaatio- ja empatia- taitonne on tätä tasoa. 

Vierailija
642/803 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyse joulun perinteisistä ruuista ja vanhoista, suvussa kulkevista resepteistä, ei mistään arkikokkailuista, joihin tuskin kenelläkään enää nykypäivänä kuuluu voit ja kermat. Joulun perinteistä on kyse ja perinteisistä resepteistä ja vuodesta toiseen toistuvista rakkaista mauista. Minulla on äitini vanha reseptivihko ja mummini ikivanha keittokirja jne. Ei näitä asioita muuteta vegaanisiksi eikä jätetä kermaa, voita ja munia pois. Ei jouluna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/803 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyse joulun perinteisistä ruuista ja vanhoista, suvussa kulkevista resepteistä, ei mistään arkikokkailuista, joihin tuskin kenelläkään enää nykypäivänä kuuluu voit ja kermat. Joulun perinteistä on kyse ja perinteisistä resepteistä ja vuodesta toiseen toistuvista rakkaista mauista. Minulla on äitini vanha reseptivihko ja mummini ikivanha keittokirja jne. Ei näitä asioita muuteta vegaanisiksi eikä jätetä kermaa, voita ja munia pois. Ei jouluna.

Ai miten niin ei kuulu kerma tai voi arkeen :O ? 

Vierailija
644/803 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille vegaani ei olisi edes tervetullut. En todellakaan hyväksy mitään tofuja sun muuta mikä roudatta jostain toiselta puolelta maapalloa. Jotain rajaa sentään. Teillä poikamme saa olla tyytyväinen, että saa edes tyttöystävänsä teille tuoda.

Huh. Mahtaa olla mauttomat jouluruuat ilman esimerkiksi suolaa, pippureita, kanelia ja sinappia. Saatko jostain kotimaista riisiä?

Vierailija
645/803 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä olette vieraanvaraisia. Miten vaikeaa on tehdä vaikka yksi täysin vegaaninen ruokalaji, jos muuten on liian vaikeaa esim. laatikoista tehdä vegaanisia?

Ei siinä mitään vaikeaa olekaan. Monelle on kuitenkin vaikea hahmottaa, että sille vegaanille tosiaan riittäisi vain yksi ainoa vegaaninen ruokalaji (vaikkapa pala vegejuustoa tai höyrytettyä kukkaalia valkospilimargariinin kanssa) rosollin, keitettyjen perunoiden ja salatin lisäksi. Moni myös kokee, että jos sekasyöjille on parikymmentä ruokalajia ja vegaanille vain yksi, olisi silloinkin epäkohtelias vegaania kohtaan. Koetaan, että vegaanivieraalle pitäisi olla useampia erilaisia vaihtoehtoja. Ja jos se onneton ei sitten tykkääkään kaupan vegejuustosta tai parsakaalista, sille ei jää kuin perunat, rosolli ja salaatti. 

Olen tehnyt jo parinkymmenen vuoden ajan hyvin erilaisia ja hyvin monimutkaisiakin erikoisruokavalioita noudattavia varten ruokia. Olen harjaantunut siinä erinomaisesti eikä mulla ole mitään ongelmaa asian kanssa. Toisaalta tunnen myös nämä ihmiset, joilla on monimutkaisia ruokavalioita ja tiedän, mistä he pitävät ja mistä eivät. Alkuaikoina tein aina usemman erilaisen variaation jokaiselle, koska en vielä tiennyt, mikä kummallisuus kenellekin maistuu. En halunnut, että se ainoa ruoka, jota olin jollekin tehnyt, ei olisikaan ollut yhtään mieleen. 

Edelleenkin korostan, että myös vegaaneilla on erilaisia makumieltymyksiä eivätkä hekään tykkää kaikesta. Oma tyttäreni on ollut lakto-ovo-vege (mikä on aika helppo ruokavalio) jo 18 vuotta. Ei hänkään silti tykkää kaikista kasviksista ja erityisesti sienet ovat hänen inhokkilistallaan. Olen tehnyt hänelle aina satavarmasti onnistuvaa ruokaa ja lisäksi jonkun uuden kokeilun. Jos kokeilu ei ole ollut hyvä, hänellä on kuitenkin se satavarmasti onnistunut ruoka. Lukuisia ruokalajeja olen joutunut tekemään uudestaan ja uudestaan hioen niitä mausteilla ja valmistusmenetelmillä erinomaisiksi. Kun kyse on niinkin läheisestä ihmisestä kuin oma tyttäreni, hän on avoimesti ja kaunistelematta kertonut mielipiteensä kokeiluistani. Joku vieraampi varmaan kiittäisi ja sanoisi tarjottavan olleen oikein hyvää ja seuraavalla kerralla menisin tekemään samaa uudelleen, koska rehellinen  palaute jäi puuttumaan. 

Kun kyse on ihmisestä, joka ei ole koskaan kokeillut mitään vegaanista, tilanne voi olla haastava. Voi ottaa netistä jonkun reseptin, mutta siitä huolimatta vegaanivieras ei pidäkään tehdystä ruuasta. Kun ruuan laittaja itse maista ruokaa ja toteaa sen maistuvan kamalalle tai vähintäänkin oudolle, voi vain  toivoa, että erikoisruokavaliota noudattavan mielestä se on kuitenkin oikein hyvää. Just sellaista kuin sen pitääkin olla. 

Aloitus saattoi hyvinkin olla provo, mutta aihe muuten ihan mielenkiintoinen ja ajankohtainenkin. Mä voin parinkymmenen vuoden kokemuksella sanoa, että aina ei kaikki mene näissä erikoisruokavalioissa ihan nappiin, vaikka olisit miten intohimoinen harrastelijakokki tahansa. Kuitenkin vieraalleen haluaisi tarjota parasta mahdollista eikä jotain vähän sinnepäin. 

Vierailija
646/803 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä olette vieraanvaraisia. Miten vaikeaa on tehdä vaikka yksi täysin vegaaninen ruokalaji, jos muuten on liian vaikeaa esim. laatikoista tehdä vegaanisia?

Arvaa ottaako päähän, kun on tehnyt ja ostanut montaa lajia juustoja, kalaa ja kinkkua, kalkkunaa, laatikoita joulumakkaroita, rosollit, italiansalaatit, sillit ja lohet ja jälkkärit ja leivonnaiset sekä leivät ym, ja tehnyt muutaman vegaaniversion näistä ihan omin pikku kätösin, niin tämä vegaani sanoo, että noi ei-vegaanit on paljon parempia, kyllä yhden kerran voi poiketa tästä periaatteesta. 

Arggggghhhhh!!!

Vierailija
647/803 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaa ottaako päähän, kun on tehnyt ja ostanut montaa lajia juustoja, kalaa ja kinkkua, kalkkunaa, laatikoita joulumakkaroita, rosollit, italiansalaatit, sillit ja lohet ja jälkkärit ja leivonnaiset sekä leivät ym, ja tehnyt muutaman vegaaniversion näistä ihan omin pikku kätösin, niin tämä vegaani sanoo, että noi ei-vegaanit on paljon parempia, kyllä yhden kerran voi poiketa tästä periaatteesta. 

Arggggghhhhh!!!

No se on sinun fantasiasi. Käytännössä joku vegevaihtoehto on niin hyvä, että sekasyöjät vähän maistavat ja yhtäkkiä kaapivatkin kiponpohjia. Se on sitten vegaanille -1 ruokalaji, mutta sekasyöjät sanovat että pitäisi olla tyytyväinen kun on maistunut muillekkin, vaikka se on VAin kasvisruoka.

Vierailija
648/803 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaninen "kerma" ei todellakaan tee ruuasta yhtä hyvää. Miksi kaikkien pitäisi kärsiä?

Olisi hauska toteuttaa sokkotesti miten moni huomaisi oikeasti eroa vaikka perunamuusisa riippuen onko käytetty maitoa, kermaa, kauratuotetta tai muuta mahdollista ainetta.

Olen kyllä syönyt muusia joka tehty kerman ja voin kanssa sekä kauravalmistetta ja margariinia sisältävää muusia kuten myös vesi/margariinimuusia. Kyllä muusi jossa käytetty kermaa ja voita hakkaa muut maussa mennen tullen.

En todellakaan ymmärrä vouhotusta, että korvikkeilla saa tehtyä yhtä hyvää tai jopa parempaa. Maitoallergisen lapsena kyllä tiedän mistä puhun. Täysin samalla tavalla valmistettu ja maustettu ruoka jossa käytetty kermaa ja voita on huomattavasti parempi kuin ruoka jossa kerman koostumusta mukailevaa kasvisvalmistetta sekä margariinia.

....miksi ihmeessä siihen muusiinkin on tungettava sitä kermaa? veteen tehty muusi on parasta. Tosinkun itse en ole vegaani, niin voita kyllä laitan muusiin, mutta toimisi varmaan keijullakin, joka on vegaanista.

Vierailija
649/803 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaninen "kerma" ei todellakaan tee ruuasta yhtä hyvää. Miksi kaikkien pitäisi kärsiä?

Olisi hauska toteuttaa sokkotesti miten moni huomaisi oikeasti eroa vaikka perunamuusisa riippuen onko käytetty maitoa, kermaa, kauratuotetta tai muuta mahdollista ainetta.

Olen kyllä syönyt muusia joka tehty kerman ja voin kanssa sekä kauravalmistetta ja margariinia sisältävää muusia kuten myös vesi/margariinimuusia. Kyllä muusi jossa käytetty kermaa ja voita hakkaa muut maussa mennen tullen.

En todellakaan ymmärrä vouhotusta, että korvikkeilla saa tehtyä yhtä hyvää tai jopa parempaa. Maitoallergisen lapsena kyllä tiedän mistä puhun. Täysin samalla tavalla valmistettu ja maustettu ruoka jossa käytetty kermaa ja voita on huomattavasti parempi kuin ruoka jossa kerman koostumusta mukailevaa kasvisvalmistetta sekä margariinia.

....miksi ihmeessä siihen muusiinkin on tungettava sitä kermaa? veteen tehty muusi on parasta. Tosinkun itse en ole vegaani, niin voita kyllä laitan muusiin, mutta toimisi varmaan keijullakin, joka on vegaanista.

No ei toimi.

Vierailija
650/803 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n poika suuttui ihan vaan sen takia, että ajattelee vanhempiensa olevan vain keljuja hänen tyttistään kohtaan.

Poika ei nimittäin näe sitä asian ydintä.  Siis sitä, että voi olla hemmetin vaikeaa siinä kaikkien muiden ruokien ja tarjoomisten keskellä tehdä vielä omat pikku annokset sille yhdelle.  Kyllä siinä ruokien suunnittelemisessa ja tekemisessä ihan tarpeeksi on jaksamista muutenkin.  Poika kun on poika, eikä itse ole tarvinnut suuremmin ruuanlaitolla itseään rasittaa.  Kyllähän siellä omassa kämpässä helppo on joku pasta-annos keittää ja siihen jotain papuja ja vegejuustoa, mutta ei ole takuulla ollut tekemässä isolle porukalle jouluruokia itse.  Ei näe siis ongelmaa.  

Minulle on ylipäänsä tekeminen jo siinä, että kaikki ruuat olisi kuumina ja valmiina yhtä aikaa.  Uuniin ei kerta kaikkiaan mahdu samanaikaisesti lämpiämään laatikot ja karjalanpaisti ja vielä siinä pitää keittää perunoita (koska osa haluaa perunalaatikkoa, osa keitettyjä perunoita) ja karpalokiisseliä ja kaikki pitäisi olla valmista samanaikaisesti.  Rosollinkastike pitää olla juuri tehtyä,  seisoneena se ei ole hyvää.  Ja sitten kaikki ne kalojen asettelemiset ja muut, kahdeltakin ihmiseltä menee aikaa ihan riittämiin.  Muista sitten vielä se vegaani, jolle on oma sopiva annos tehtävä alkuruokaa, pääruokaa ja jälkkäriä.

Tyttöystävä ja poika voisi tulla auttamaan niitten ruokien teossa, onnistuisikohan se?  Tuskinpa onnistuisi, monta ihmistä saman lieden ääressä hääräämässä.   

Kuule jos tollaisen läjän eri ruokia jaksaa pöytään väsätä, niin kyllä se on vaan itsekkyyttä jos ei muutamaa niistä voi valmistaa niin, että myös vegaani pystyy niitä syömään. Ei kaikkien ruokien tartte olla vegaaniystävällsisiä, mutta muutaman edes, siinä tulisi jo huomioitua se tiettyä ruokavaliota noudattava vieras. 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n poika suuttui ihan vaan sen takia, että ajattelee vanhempiensa olevan vain keljuja hänen tyttistään kohtaan.

Poika ei nimittäin näe sitä asian ydintä.  Siis sitä, että voi olla hemmetin vaikeaa siinä kaikkien muiden ruokien ja tarjoomisten keskellä tehdä vielä omat pikku annokset sille yhdelle.  Kyllä siinä ruokien suunnittelemisessa ja tekemisessä ihan tarpeeksi on jaksamista muutenkin.  Poika kun on poika, eikä itse ole tarvinnut suuremmin ruuanlaitolla itseään rasittaa.  Kyllähän siellä omassa kämpässä helppo on joku pasta-annos keittää ja siihen jotain papuja ja vegejuustoa, mutta ei ole takuulla ollut tekemässä isolle porukalle jouluruokia itse.  Ei näe siis ongelmaa.  

Minulle on ylipäänsä tekeminen jo siinä, että kaikki ruuat olisi kuumina ja valmiina yhtä aikaa.  Uuniin ei kerta kaikkiaan mahdu samanaikaisesti lämpiämään laatikot ja karjalanpaisti ja vielä siinä pitää keittää perunoita (koska osa haluaa perunalaatikkoa, osa keitettyjä perunoita) ja karpalokiisseliä ja kaikki pitäisi olla valmista samanaikaisesti.  Rosollinkastike pitää olla juuri tehtyä,  seisoneena se ei ole hyvää.  Ja sitten kaikki ne kalojen asettelemiset ja muut, kahdeltakin ihmiseltä menee aikaa ihan riittämiin.  Muista sitten vielä se vegaani, jolle on oma sopiva annos tehtävä alkuruokaa, pääruokaa ja jälkkäriä.

Tyttöystävä ja poika voisi tulla auttamaan niitten ruokien teossa, onnistuisikohan se?  Tuskinpa onnistuisi, monta ihmistä saman lieden ääressä hääräämässä.   

Kuule jos tollaisen läjän eri ruokia jaksaa pöytään väsätä, niin kyllä se on vaan itsekkyyttä jos ei muutamaa niistä voi valmistaa niin, että myös vegaani pystyy niitä syömään. Ei kaikkien ruokien tartte olla vegaaniystävällsisiä, mutta muutaman edes, siinä tulisi jo huomioitua se tiettyä ruokavaliota noudattava vieras. 

Minä kohteliaana vieraana toisin m u k a n a n i o m a t ruokani, enkä vaatisi ketään kokkaamaan juuri minulle, uniikille lumihiutaleelle, kaipaamiani erikoisruokia. Varsinkin, kun on kiireisin ruokajuhla ja emännällä paljon muutakin ajateltavaa.

Ja söisin kyllä niitä ”vääriäkin” ruokia, sillä kyse ei ole allergiasta eikä sairaudesta. En siis kuolisi, jos kerran söisin kuten ennen teini-iän eettistä herätystäni.

Kyse tässä tilanteessa olisi myös positiivisen vaikutelman antamisesta tuleville appiksille.

Vierailija
651/803 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä vegaani saa erityisoikeudet tuoda omat ruokansa ja muut joutuvat tyytymään siihen mitä tarjotaan?

Vierailija
652/803 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö ymmärrä vai kieltäydyttekö ajattelemasta, että se sinappihuntuinen lihaköntti pöydällä on peräisin erittäin älykkäästä, kauniista eläimestä. Sekä on hienoa? Jos teillä on lemmikkieläimiä, niin olisko ok, että ne syötäisiin kun on ensin kokenut kauhua ja elänyt tappotehtaassa haistaen kaverin veren. Sika on sosiaalinen eläin ja kokee surua lajitoverin puolesta. Syy miksi lopetin lihan syönnin on se, että en halua mitään osaa tästä järkyttävästä toiminnasta. Katsokaa Avara luonto sikojen salattu elämä niin näette mikä se teidän joulupöydän kunkku on.[/quote

"Hyvä ihminen" ei halua katsoa totuutta silmiin. Hei lihansyöjät jos on asia on teille ok ja tiedätte miten se kinkku teidän pöytään ilmestyy, käykää teurastamolla katsomassa. Pännii tuollaiset ihmiset, jotka ei pidä älykkään eläimen hirveää kuolemaa minkään arvoisena.

Lemmikki on lemmikki

Se on jalostettu viihdyttämään ihmistä ja on ihmisen vanki.

Lemmikkien ruuat tehdään samoilla kid.utusmenetelmillä kuin muutkin liharuuat

eli mikä oli pointtisi?

Vierailija
653/803 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten makuaistissa on eroja. Jonkun mielestä kaikki punaviinit maistuvat samalta. Ja jonkun mielestä taas kaikki ihan erilaisilta ja jopa saman viinin eri vuosikerratkin erilaisilta. Jos sinusta veteen tehty perunamuusi maistuu samalta kuin kermaan tehty perunamuusi, niin kyse on vain makuaististasi. Tai sitten asia ei vaan ole merkityksellinen. Ihan sama, mikä punaviini, kaikki käy. Tai ihan sama, miten tehty perunamuusi, kaikki käy. 

Mä kävin aikoinaan yli kymmenen kertaa syömässä eräässä ravintolassa tosi hyvää imam bayildia. Kokeilin kotona eikä ollut sinnepäinkään, vaikka hain netistä ohjeen. Kerta kerralta onnistuin paremmin. Viimeisellä kerralla olin päässyt lähes samaan makuun kuin ravintolassa, mutta jotain edelleen puuttui, Tajusin, että ravintolan versiossa oli pieni hiven kardemummaa. Eka yritykseni sen jälkeen kotona tuotti pettymyksen, koska laitoin kardemmummaa vähän liikaa. Toisella kerralla oli jo tosi lähellä ja vasta kolmannella kerralla oli tasan samanlaista kuin ko ravintolassa. Missään Googlesta löytämissäni ohjeissa ei ollut käytetty kardemummaa, joten puuttuvan ainesosan hakeminen oli pakko tehdä käymällä vain uudestaan ja uudestaan syömässä sitä ko ravintolassa. 

Vierailija
654/803 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis käsitä miten iänikuiset kinkut ja laatikot ylipäätään on jotain juhlaruokaa??!! Vaikka syön itse riistaa ja kalaa, teen aina myös kasvisvaihtoehtoja tarjolle. Arkenakin pari kertaa viikossa. Ei ole kovin kummallinen juttu tehdä pari vegaanisafkaa ja iso pellillinen uunijuureksia. Kaupassakin on monenlaista valmiina.

Vierailija
655/803 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi kukaan teistä ei ole tulossa meille jouluksi. Meillä kun on tarjolla pelkkää Saarioisten jauhellihapizzaa.

Pistä edes lisätäytteeksi muutama Edam-juustoviipale ja pizzanmaustetta joulun kunniaksi!

Vierailija
656/803 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki, jos haluaa kuormittaa verisuonistoaan niin voihan niitä käyttää normisti muutenkin. Tai lihottaa. Jokaista, jolla on normaali aineenvaihdunta, jokapäiväinen kerman ja voin syöminen lihottaa, paitsi jos on himoliikkuja eli kuluttaa ne joka päivä pois. Se ei silti hävitä sitä verisuonten tukkimista. Voissa kun on vielä sairaalloinen määrä suolaa, niin ei se pitkän päälle todellakaan terveellistä ole.

Siksi voita ja kermaa ei joka päivä, vaan nimenomaan silloin tällöin.

Vierailija
657/803 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki, jos haluaa kuormittaa verisuonistoaan niin voihan niitä käyttää normisti muutenkin. Tai lihottaa. Jokaista, jolla on normaali aineenvaihdunta, jokapäiväinen kerman ja voin syöminen lihottaa, paitsi jos on himoliikkuja eli kuluttaa ne joka päivä pois. Se ei silti hävitä sitä verisuonten tukkimista. Voissa kun on vielä sairaalloinen määrä suolaa, niin ei se pitkän päälle todellakaan terveellistä ole.

Siksi voita ja kermaa ei joka päivä, vaan nimenomaan silloin tällöin.

Joopa joo, älä höpötä. Voi ja kerma ei kuormita suonistoa eikä lihota. Terveellistä ravintoa ne on ihan jokaisena päivänä.

Vierailija
658/803 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Kummallista miten ihmisiä haukutaan heti itsekäiksi jos pitävät perinteisistä ruoista kiinni eivätkä suostu tanssimaan esim, vegaanien pillin mukaan joulupöydässä.

Jos nyt oikeasti miettii niin kumpikohan tässä se itsekäs oikeasti on?

Henkilö joka järjestää itselleen ja muille jouluruokailun vaikka ei olisi pakko?

Vai sitten se henkilö joka vaatii omia kotkotuksia sinne TOISEN joulupöytään jossa on VIERAANA?

Itse sanoisin että henkilöt jotka vaativat vaikka sitä seitankinkkua toisen valmistamaan joulupöytään ovat niitä itsekkäitä.

Eivät he jotka vaativat vieraita kunnioittamaan asunossaan omia joulutapoja ja joulupöytää. Jos sinne ei ole se Seitankinkku tai vegaanilaatikko ikinä kuulunut, niin sen ei sinne kuulu jatkossakaan kuulua vaikka pöydässä olisikin se perheen/suvun ainoa vegaani.

Vierailija
659/803 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä vegaani saa erityisoikeudet tuoda omat ruokansa ja muut joutuvat tyytymään siihen mitä tarjotaan?

Äläpä. Juhlia pitäisi, mutta liha on jotain halpaa suolapasskaa. Miksei hyvää pihviä? Lanttulaatikko? Hyi helv.. imelletty perunalaatikko? Ihan kivaa arkiruokaa, mutta miksi imelletty? Miksi juhlaan? Kaikki kalat limaisimmassa olomuodossaan? Ei kiitos. "Herkkuina" mautonta voitaikinaa ja v*tun luumuhilloa? Kuka herkuttelee luumulla? Lisäksi kuivakakkua, kuivia maustekäkkäröitä (pipari) ja halpaa suklaata. Tästä on juhlat kaukana.

Vierailija
660/803 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En siis käsitä miten iänikuiset kinkut ja laatikot ylipäätään on jotain juhlaruokaa??!! Vaikka syön itse riistaa ja kalaa, teen aina myös kasvisvaihtoehtoja tarjolle. Arkenakin pari kertaa viikossa. Ei ole kovin kummallinen juttu tehdä pari vegaanisafkaa ja iso pellillinen uunijuureksia. Kaupassakin on monenlaista valmiina.

Kyse on perinteistä. Voisihan joulukuusen sijastakin olla vaikka kimppu tulppaaneja tai muovinen koivu. Joulupukin sijasta klovni.