Poika suuttui kun ilmoitimme että hänen vegaani tyttöystävänsä saa tuoda omat ruoat mukanaan joulupöytäämme
Meillä on joulupöydässä kahdeksantoista eri herkkua. En todellakaan ala vääntämään jollekin huomionhakijasutturalle omia ruokia jos meidän ruoat eivät kelpaa. Nyt poika pitää MEITÄ kohtuuttomina.
Kommentit (803)
Ap: olet kamala luuska, juuri sellainen kliseinen anoppi jota lähinnä vihataan ja vältellään. Ei ihme että poikasi suuttui sinulle, toivottavasti hän ja tyttis pysyvät poissa luotanne jouluna! Eihän tuollaisen katkeran tantan joulupöytään viitsi tulla, jos noin paljon ruokalajeja jaksat vääntää, muttet muutamaa sellaista voi tehdä, jotka sopivat tietynlaista ruokavaliota noudattavalle.
Toki tämä viestisi olikin trolli, mutta silti. :D :D :D
Ap:n poika suuttui ihan vaan sen takia, että ajattelee vanhempiensa olevan vain keljuja hänen tyttistään kohtaan.
Poika ei nimittäin näe sitä asian ydintä. Siis sitä, että voi olla hemmetin vaikeaa siinä kaikkien muiden ruokien ja tarjoomisten keskellä tehdä vielä omat pikku annokset sille yhdelle. Kyllä siinä ruokien suunnittelemisessa ja tekemisessä ihan tarpeeksi on jaksamista muutenkin. Poika kun on poika, eikä itse ole tarvinnut suuremmin ruuanlaitolla itseään rasittaa. Kyllähän siellä omassa kämpässä helppo on joku pasta-annos keittää ja siihen jotain papuja ja vegejuustoa, mutta ei ole takuulla ollut tekemässä isolle porukalle jouluruokia itse. Ei näe siis ongelmaa.
Minulle on ylipäänsä tekeminen jo siinä, että kaikki ruuat olisi kuumina ja valmiina yhtä aikaa. Uuniin ei kerta kaikkiaan mahdu samanaikaisesti lämpiämään laatikot ja karjalanpaisti ja vielä siinä pitää keittää perunoita (koska osa haluaa perunalaatikkoa, osa keitettyjä perunoita) ja karpalokiisseliä ja kaikki pitäisi olla valmista samanaikaisesti. Rosollinkastike pitää olla juuri tehtyä, seisoneena se ei ole hyvää. Ja sitten kaikki ne kalojen asettelemiset ja muut, kahdeltakin ihmiseltä menee aikaa ihan riittämiin. Muista sitten vielä se vegaani, jolle on oma sopiva annos tehtävä alkuruokaa, pääruokaa ja jälkkäriä.
Tyttöystävä ja poika voisi tulla auttamaan niitten ruokien teossa, onnistuisikohan se? Tuskinpa onnistuisi, monta ihmistä saman lieden ääressä hääräämässä.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n poika suuttui ihan vaan sen takia, että ajattelee vanhempiensa olevan vain keljuja hänen tyttistään kohtaan.
Poika ei nimittäin näe sitä asian ydintä. Siis sitä, että voi olla hemmetin vaikeaa siinä kaikkien muiden ruokien ja tarjoomisten keskellä tehdä vielä omat pikku annokset sille yhdelle. Kyllä siinä ruokien suunnittelemisessa ja tekemisessä ihan tarpeeksi on jaksamista muutenkin. Poika kun on poika, eikä itse ole tarvinnut suuremmin ruuanlaitolla itseään rasittaa. Kyllähän siellä omassa kämpässä helppo on joku pasta-annos keittää ja siihen jotain papuja ja vegejuustoa, mutta ei ole takuulla ollut tekemässä isolle porukalle jouluruokia itse. Ei näe siis ongelmaa.
Minulle on ylipäänsä tekeminen jo siinä, että kaikki ruuat olisi kuumina ja valmiina yhtä aikaa. Uuniin ei kerta kaikkiaan mahdu samanaikaisesti lämpiämään laatikot ja karjalanpaisti ja vielä siinä pitää keittää perunoita (koska osa haluaa perunalaatikkoa, osa keitettyjä perunoita) ja karpalokiisseliä ja kaikki pitäisi olla valmista samanaikaisesti. Rosollinkastike pitää olla juuri tehtyä, seisoneena se ei ole hyvää. Ja sitten kaikki ne kalojen asettelemiset ja muut, kahdeltakin ihmiseltä menee aikaa ihan riittämiin. Muista sitten vielä se vegaani, jolle on oma sopiva annos tehtävä alkuruokaa, pääruokaa ja jälkkäriä.
Tyttöystävä ja poika voisi tulla auttamaan niitten ruokien teossa, onnistuisikohan se? Tuskinpa onnistuisi, monta ihmistä saman lieden ääressä hääräämässä.
Kuule jos tollaisen läjän eri ruokia jaksaa pöytään väsätä, niin kyllä se on vaan itsekkyyttä jos ei muutamaa niistä voi valmistaa niin, että myös vegaani pystyy niitä syömään. Ei kaikkien ruokien tartte olla vegaaniystävällsisiä, mutta muutaman edes, siinä tulisi jo huomioitua se tiettyä ruokavaliota noudattava vieras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin hassua lukea, että laatikoista saa helposti vegaanisia. Mä en todellakaan aijo ikinä pilata kalliita ja suuritöisiä ruokia sotkemalla niihin margariina tai muita teollisia kasvisrasvaällökkeitä! Terveyssyistä käytän voita leivonnassa ja ruuanlaitossa.
Kilo lanttua maksaa euron, oi miten kallista.
Ja hei, ei tartte laittaa margista.
Laatikoiden maku tulee juureksista ja mausteista (jos hyvin tehty), ei voista.
Mutta kun siihen perinteiseen laatikkoon kuuluu edelleen myös se kananmuna, siitä sitä rakennetta tulee. Jos kaiken sen perinteisen HYVÄN jättää pois niin ei sitä voi samaksi ruuaksi kutsua.
Ps. Tykkään syödä esim. vöneriä ja pidän kasvisruuasta. Vegaaniset sapuskat vaan on oikeasti aika karseita varmaan kaikkien muiden paitsi vegaaneiden mielestä, jotka ei sitä vaan kehtaa myöntää.Juuri syötiin vegaanisia laatikoita ja ei tosiaan tarvinnut munaa, kokeile vaikka.
Porkkanalaatikko oli ei kuivaa ja tarpeeksi kiinteää, koska siellä on se puuro.
Lanttulaatikko oli hyvää. Ei käynyt kellään mielessä, että sen koostumus olisi jotenkin outo tai olisi ollut parempi kiinteänä tai jotain.
Ei sitä munaa muista kaivata, kun nauttii hyvästä ruuasta.
PS. Tein vegaanilaatikot maito-ongelmaisen takia neljälle sekasyöjälle (mukaak lukien minä) ja kaikki tykkäsivät.
Kyllä kyllä, kaikki nousivat seisomaan ja taputtamaan, kun oli niiiiiin hyviä vegaanilaatikoita. Miksi sinä aina liität näihin tarinoihisi tuollaisia lapsellisia juttuja?
Lanttusose + kasvismargariini + kaurakerma = sopii vegaanille.
Mantelimaitoon tehty riisipuuro + porkkanasose + kaurakerma = sopii vegaanille.
Valmiita seitankinkkuja oli ainakin Prismassa.
Rosolli sopii muutenkin.
Joulutorttutaikinaa on vegaanisena, jätät vain voitelematta.
Olipas vaikeaa ja varmasti kannattaa heti näyttää pojalle, ettei sutturalla ole teille mitään asiaa. Tiedä vaikka tekisivät joskus lapsia ja niitäkin saattavat pyytää hoitamaan, ellei tosiaan heti ole tehnyt selväksi, ettei teille ole mitään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Rosolli sopii muutenkin.
Joulutorttutaikinaa on vegaanisena, jätät vain voitelematta.Olipas vaikeaa ja varmasti kannattaa heti näyttää pojalle, ettei sutturalla ole teille mitään asiaa. Tiedä vaikka tekisivät joskus lapsia ja niitäkin saattavat pyytää hoitamaan, ellei tosiaan heti ole tehnyt selväksi, ettei teille ole mitään asiaa.
Puolet tästä ketjusta taitaa olla tätä sinun samaa spämmiäsi, välillä hiukan eri sanajärjestyksellä. Onko sinulla kenties joku pakko-oireinen häiriö, joka pakottaa sinut jankuttamaan palstalla uskontoasi päivästä toiseen?
Vierailija kirjoitti:
Yök, yök, yök, EN SYÖ. Minun joulun perinneruokiani ei pilata millään kasvisvalmistesotkuilla. Piste.
Sitä paitsi noihin laatikoihin tulee voita, siirappia, kermaa. Ei noita VOI tehdä noin, että vaan sotkee riisipuuroon porkkanasoseen ja kuvittelee, että porkkanalaatikko on valmis! Silloin ei tiedä perinteisistä jouluruuista yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Onpa vaikeaa. Onneksi oli aikanaan ihanat anopit (ex miehet ei)
Riisipuuro veteen tehtynä, sekametelisoppa perunajauholla tai agar-agar
Rusinakeitto löytyy valmiina ilman eläinperäisiä aineita
Keitettyjä perunoita
Laatikot ilman maitoa/kermaa/voita
Höyrytetyt ruusukaalit
Kasviskastike tomaateista
Täytetyt paprikat (tofu/maidoton juustovalmiste)
Pasteijat pinaatti+perunatäytteelläJos AP jaksaisi nähdä vaivaa ja halua olla edes jouluna mukava niin kasviskohokkaat parsaa+persilja, tulinen kasvismureke, kinkun vastike + kastike, suklaakakku mansikoilla.
Miksi ihmisten pitää olla niin vitun kusipäisiä ympäri vuoden.
Eipä hämmästytä, että miehet on ex...Tyypillinen kiukkuinen minä-minä vegaani. Kuinka joku edes kehtaa odottaa tuollaista tarjoilua jonkun oman aatteensa vuoksi? Teitkö jotain edes itse vai istuitko vaan perseelläsi kun anopit passasivat?
Vierailija kirjoitti:
Rosolli sopii muutenkin.
Joulutorttutaikinaa on vegaanisena, jätät vain voitelematta.Olipas vaikeaa ja varmasti kannattaa heti näyttää pojalle, ettei sutturalla ole teille mitään asiaa. Tiedä vaikka tekisivät joskus lapsia ja niitäkin saattavat pyytää hoitamaan, ellei tosiaan heti ole tehnyt selväksi, ettei teille ole mitään asiaa.
Mä olen "parhaimpina" vuosina tehnyt kolme erilaista porkkanalaatikkoa erilaisten allergioiden vuoksi. Ja yhden vielä bataatista, koska yhdellä vieraalla oli myös porkkana-allergia. Mantelimaitoon en voisi meillä keittää riisipuuroa, koska yksi on pähkinöille allerginen. Vaikka muille tekisikin mantelimaitoon, pitäisi kuitenkin tehdä yhdelle erikseen.
Vegaaniruokien tekeminen ei ole ylitsepääsemätöntä, vaikka se onkin kaikista ruokavalioista mielestäni haastavin. Mutta jos vain yksi tarvitsee erikoisruokavalion ja muut eivät, ei ole mitään tarvetta tarjota muillekin erikoisruokavaliolla olevan ruokia. Riittää, että tekee sille yhdelle omat ja muut syövät perinteisiä.
Teenpä kokeen. Ryhdyn maidottomalle, kananmunattomalle ja vehnättömälle ruokavaliolle ja kerron siitä anopilleni vähän ennen ensi joulua. Saas nähdä, mitä hän on minulle taikonut joulupöytään! Vai onko peräti tehnyt kaikki jouluruuat periaatteeni mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Rosolli sopii muutenkin.
Ja kaikkien muiden pitäisi syödä tällaista sontaa juhlaruokana vain siksi, että yksi on päättänyt olla vegaani. Mantelimaitoon tehty riisipuuro on ihan jo itsessään aivan kammottavan pahaa. Ja kyllä, olen maistanut.
Kun vaihtoehtona olisi, että se vegaani tekisi nää itselleen, pieninä annoksina ja söisi niitä. Muut saisivat syödä kunnolla tehtyjä ruokia. Meillä esim. alkupalapöytä on paljon runsaampi ja siitä syödään paljon kauemmin ja useampia lajeja kuin noita kinkkua ja laatikoita. Alkupalapöydässä ei ole mitään muuta vegaanista kuin keitetyt perunat ja ruokalajeja on varmaan yli kymmenen. Eli jos vegaanille pitäisi keksiä samalla lailla alkupaloja kuin muillekin, niin työtä olisi monta kertaa enemmän. Ja kun vielä yhdistää siihen, että vegaanit ovat usein aivan hemmetin nirsoja, niin siinäpä väsäät jonkun toivomia parsakaali-persiljakohokkaita vegaanisena ja sitten se mimmi istuu pöytään ja sanoo, että kun mä en oikeen tykkää parsakaalista enkä persiljasta.
Kylläpä olette vieraanvaraisia. Miten vaikeaa on tehdä vaikka yksi täysin vegaaninen ruokalaji, jos muuten on liian vaikeaa esim. laatikoista tehdä vegaanisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rosolli sopii muutenkin.
Ja kaikkien muiden pitäisi syödä tällaista sontaa juhlaruokana vain siksi, että yksi on päättänyt olla vegaani. Mantelimaitoon tehty riisipuuro on ihan jo itsessään aivan kammottavan pahaa. Ja kyllä, olen maistanut.
Kun vaihtoehtona olisi, että se vegaani tekisi nää itselleen, pieninä annoksina ja söisi niitä. Muut saisivat syödä kunnolla tehtyjä ruokia. Meillä esim. alkupalapöytä on paljon runsaampi ja siitä syödään paljon kauemmin ja useampia lajeja kuin noita kinkkua ja laatikoita. Alkupalapöydässä ei ole mitään muuta vegaanista kuin keitetyt perunat ja ruokalajeja on varmaan yli kymmenen. Eli jos vegaanille pitäisi keksiä samalla lailla alkupaloja kuin muillekin, niin työtä olisi monta kertaa enemmän. Ja kun vielä yhdistää siihen, että vegaanit ovat usein aivan hemmetin nirsoja, niin siinäpä väsäät jonkun toivomia parsakaali-persiljakohokkaita vegaanisena ja sitten se mimmi istuu pöytään ja sanoo, että kun mä en oikeen tykkää parsakaalista enkä persiljasta.
Jos et osaa tehdä maistuvaa ruokaa ilman voita ja kermaa, olet paska kokki. Ei se vegaanien syytä ole.
Minua kyllä hävettäisi emäntänä tarjoilla kamalia vegaanisiksi muunneltuja puuroja ja laatikoita joulupöydässä suvulle ja vain siksi, että pojan tyttöystävä on vegaani. On kuitenkin niin tärkeästä ateriasta kyse ja monet odottavat sitä vesi kielellä. Ja ajatelkaa sitä mahdollisuutta, ettei tyttis edes tykkää puurosta tai laatikoista, eikä edes ottaisi niitä! Siinä sitten kärvistellään jonkun kauraliemipuuron yli kumartuneina....vetistä lanttusotkua haarukalla lautasella siirrellen.
En lähtisi yrittämään mitään jouluruokaa, vaan tekisin yhden vegaaniruuan tytölle, mahdollisimman maistuvan ja "juhlavan". Perunoita ja salaattia siihen seuraksi.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä olette vieraanvaraisia. Miten vaikeaa on tehdä vaikka yksi täysin vegaaninen ruokalaji, jos muuten on liian vaikeaa esim. laatikoista tehdä vegaanisia?
Tämä ihmetyttää! Ja varsinkin kun huomioi, miten jumalattoman monta ruokalajia ap:n joulupöytään muutenkin on tulossa, niin on se kumma jos ei muutamaa niistä voi sen verran muuttaa että sopis vegaanillekin. Sen kun ottaa esim osan siitä porkkanalaatikosta erilleen ja valmistaa kasvisvalmisteita käyttäen. Tässä lähinnä ap väen väkisin haluaa olla inhottava anoppi eikä kunnioita oman poikansa parisuhdetta. Itse varmaan on kuitenkin vieraat kutsunut luokseen, joten voisi sitten vähän välittää siitä jos jollakin on ruokavaliossa rajoitteita. Ei se tyttis varmaan ilkeyttään ole vegaaniksi ryhtynyt, että hähää passautanpa nyt vähän poikaystävän anoppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miten tässä ketjussa on tehty vegaanin ruokkimisesta niin hankalaa. Siskoni on vegaani ja juuri jouluna hänet on kaikista helpoin ruokkia. Laatikot on helppo tehdä vegaanisina ja niitä voi syödä kaikki. Salaatit on jo vegaanisia ja meidän joulupöytään kuuluvat myös perunat. Taatelikakku kuuluu jouluun ja helppo tehdä vegaanisena. Lisäksi ostan sisarelle muutaman soijanakin, niin homma on paketissa.
Ja niiin! Torttutaikina on jo valmiiksi vegaanista!
Mutta voitaikina ei ole, siitähän ne tortut tehdään.
Kummallista, että se torttutaikina liikkuu kaupoista eniten, jos kaikki muut paitsi vegaanit ja maitoallergikot käyttää voitaikinaa.
Hinnan takia ostetaan, ei siinä mitään kummallista ole. Voitaikinasta leivotut ovat kyllä parempia. Voisin tietysti tehdä palmuöljytaikinasta yhden satsin, jos olisi tarpeen.
Ohis
Totta kai ostetaan hinnan takia, mutta tällä palstallahan kaikki kehuvat käyttävänsä voitaikinaa.
Vegaani kantakoon niitä pöperöitään kotoa sinne anoppilaan. Mikä vaiva hänellä on ottaa niitä mukaan? Tekeehän niitä kuitenkin itselleen! Toisin sanoen, kyseessä on miniän tärkeily ja itteminä.
Väännetään sille vegelle sit yks vegetorttu, syököön sitä. Muut syö sen perinteisen jouluaterian, Joulupöytä ei yhtä uhriutunutta kaipaa,
Heittäisin kyllä tuollaisen narisevan vegaanin mäkeen. Menköön lehmä laitumelle märehtimään!
Juuri syötiin vegaanisia laatikoita ja ei tosiaan tarvinnut munaa, kokeile vaikka.
Porkkanalaatikko oli ei kuivaa ja tarpeeksi kiinteää, koska siellä on se puuro.
Lanttulaatikko oli hyvää. Ei käynyt kellään mielessä, että sen koostumus olisi jotenkin outo tai olisi ollut parempi kiinteänä tai jotain.
Ei sitä munaa muista kaivata, kun nauttii hyvästä ruuasta.
PS. Tein vegaanilaatikot maito-ongelmaisen takia neljälle sekasyöjälle (mukaak lukien minä) ja kaikki tykkäsivät.