Poika suuttui kun ilmoitimme että hänen vegaani tyttöystävänsä saa tuoda omat ruoat mukanaan joulupöytäämme
Meillä on joulupöydässä kahdeksantoista eri herkkua. En todellakaan ala vääntämään jollekin huomionhakijasutturalle omia ruokia jos meidän ruoat eivät kelpaa. Nyt poika pitää MEITÄ kohtuuttomina.
Kommentit (803)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä olette vieraanvaraisia. Miten vaikeaa on tehdä vaikka yksi täysin vegaaninen ruokalaji, jos muuten on liian vaikeaa esim. laatikoista tehdä vegaanisia?
Arvaa ottaako päähän, kun on tehnyt ja ostanut montaa lajia juustoja, kalaa ja kinkkua, kalkkunaa, laatikoita joulumakkaroita, rosollit, italiansalaatit, sillit ja lohet ja jälkkärit ja leivonnaiset sekä leivät ym, ja tehnyt muutaman vegaaniversion näistä ihan omin pikku kätösin, niin tämä vegaani sanoo, että noi ei-vegaanit on paljon parempia, kyllä yhden kerran voi poiketa tästä periaatteesta.
Arggggghhhhh!!!
No ei se kyllä sitten mikään vegaani ole. Toi on taas tota puutaheinää.
mopsi on pahaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö ymmärrä vai kieltäydyttekö ajattelemasta, että se sinappihuntuinen lihaköntti pöydällä on peräisin erittäin älykkäästä, kauniista eläimestä. Sekä on hienoa? Jos teillä on lemmikkieläimiä, niin olisko ok, että ne syötäisiin kun on ensin kokenut kauhua ja elänyt tappotehtaassa haistaen kaverin veren. Sika on sosiaalinen eläin ja kokee surua lajitoverin puolesta. Syy miksi lopetin lihan syönnin on se, että en halua mitään osaa tästä järkyttävästä toiminnasta. Katsokaa Avara luonto sikojen salattu elämä niin näette mikä se teidän joulupöydän kunkku on.[/quote
"Hyvä ihminen" ei halua katsoa totuutta silmiin. Hei lihansyöjät jos on asia on teille ok ja tiedätte miten se kinkku teidän pöytään ilmestyy, käykää teurastamolla katsomassa. Pännii tuollaiset ihmiset, jotka ei pidä älykkään eläimen hirveää kuolemaa minkään arvoisena.Lemmikki on lemmikki
Se on jalostettu viihdyttämään ihmistä ja on ihmisen vanki.
Lemmikkien ruuat tehdään samoilla kid.utusmenetelmillä kuin muutkin liharuuat
eli mikä oli pointtisi?
Pointtini on se, että usein raadonsyöjä kehuu olevansa niin eläinrakas että ja kauhistelee kun Kiinassa syödään koiria. Sika on koiraa älykkäämpi mutta se ei haittaa. Yritän siis selittää että rakastaa yhdenlaista eläintä ja muut joutaa kitumaan ja lautaselle. Se vaan veetuttaa
Vierailija kirjoitti:
Heittäisin kyllä tuollaisen narisevan vegaanin mäkeen. Menköön lehmä laitumelle märehtimään!
Kyllä tässä ketjussa huomaa, että elimistössä hitaasti mätänevä pihvi vetää pinnan kireälle. Vähennä edes punaista lihaa, vois olla vähän vähemmän raivoisa olo
Vierailija kirjoitti:
Meille vegaani ei olisi edes tervetullut. En todellakaan hyväksy mitään tofuja sun muuta mikä roudatta jostain toiselta puolelta maapalloa. Jotain rajaa sentään. Teillä poikamme saa olla tyytyväinen, että saa edes tyttöystävänsä teille tuoda.
Tuskin hän haluaa tuoda tyttöä sinun kiusattavaksesi. Onko koulut jääneet käymättä paitsi se kuuluisa elämänkoulu? Tuntuu, että sivistys kyllä kiertänyt teikäläisen kaukaa
Nykyään on kyllä äärimmäisen helppo ottaa vegaanitkin huomioon tarjoiluissa. Jos ei jaksa ja halua ruveta valmistamaan mitään niin ottaa muiden ostosten lomassa kaupasta valmiita vegejuttujakin. Valmista vaihtoehtoa löytyy vaikka ja kuinka.
En kyllä itse tunne yhtä ainoaakaan vegaania, joka ei kylään mennessä veisi syötää myös mukanaan. Oli kyse sitten juhannuksesta, joulusta tai ihan vaan kahvilla käymisestä.
Tosin jos olisin ap:n poika, niin vakaasti harkitsisin joulun viettämistä jossain muualla, kun äidin asenne tyttöystävää kohtaan on tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille vegaani ei olisi edes tervetullut. En todellakaan hyväksy mitään tofuja sun muuta mikä roudatta jostain toiselta puolelta maapalloa. Jotain rajaa sentään. Teillä poikamme saa olla tyytyväinen, että saa edes tyttöystävänsä teille tuoda.
Ootteko oikeasti noin tyhmiä?
Se ruuan roudaamisen hiilijalanjälken osuus on 3-5 prosenttia kokonaisuudesta.
Eli sillä ei ole MITÄÄN VÄLIÄ mistä se tofu on. Ka kyllä Euroopassa valmistetaan tofua.
PS. Olemassa on nykyään mooooonia muita kasvisproteiinivaihtoehtoja kuin tofu.
Kyllä sillä on minulle väliä mistä ne vegaanit kaiken maailman raaka-aineensa tuovat ja monet niistä ei ole lähiruokaa nähneetkään. Ja tietääkö kukaan miten ne raaka-aineet on tuotettu? Jossain Kiinassa kasvatettu kastellen jos milläkin vedellä, jos missäkin maaperässä? Ja kuka ja miten ne on tuotettu? Ihan liian epämääräistä touhua minun makuuni. En vaan arvosta vegaaneja yhtään vaikka kuvittelevat olevansa maailman parantajia. Ei kato kun ei se minun tofuni nyt tässä mitään haittaa. Ne on ne muut asiat mitkä vaan merkitsee. Iljettäviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Teidän joulupöytäänne ei taida kuulua piparkakut? Tai suklaa? Pelkkää kinkkua, perunaa, lanttua ja porkkanaa ilman mausteita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sillä ei ole MITÄÄN VÄLIÄ mistä se tofu on. Ka kyllä Euroopassa valmistetaan tofua.
Kyllä sillä on minulle väliä mistä ne vegaanit kaiken maailman raaka-aineensa tuovat ja monet niistä ei ole lähiruokaa nähneetkään. Ja tietääkö kukaan miten ne raaka-aineet on tuotettu? Jossain Kiinassa kasvatettu kastellen jos milläkin vedellä, jos missäkin maaperässä? Ja kuka ja miten ne on tuotettu? Ihan liian epämääräistä touhua minun makuuni. En vaan arvosta vegaaneja yhtään vaikka kuvittelevat olevansa maailman parantajia. Ei kato kun ei se minun tofuni nyt tässä mitään haittaa. Ne on ne muut asiat mitkä vaan merkitsee. Iljettäviä ihmisiä.
Meillä on tänäkin vuonna täysin vegaaninen joulupöytä ja lähes tulkoon ihan kotimaisia tuotteita on tarjolla. Ei soijaa, eikä tofua. Muutakin ruokaa on olemassa mitä voi syödä. Hedelmät ja mausteet taitaa tulla ulkomailta ja muutaman kohvehtirasian suklaa, vaikka konvehdit onkin muuten kotimaista käsityötä, mutta muuten ei äkkiseltään keksi että mikä ois kiinan kautta joulupöytään kiertänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin hän haluaa tuoda tyttöä sinun kiusattavaksesi. Onko koulut jääneet käymättä paitsi se kuuluisa elämänkoulu? Tuntuu, että sivistys kyllä kiertänyt teikäläisen kaukaa
Etkö oikeasti pysty parempaan argumentointiin? Jos en arvosta vegaaneja, niin miten se tekee minusta kouluttamaton? Allergiat tietenkin huomioin, mutta vegaanisuutta en. Ei se vegaanikaan minulle mitään pihviä paista vaikka niin haluaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tänäkin vuonna täysin vegaaninen joulupöytä ja lähes tulkoon ihan kotimaisia tuotteita on tarjolla. Ei soijaa, eikä tofua. Muutakin ruokaa on olemassa mitä voi syödä. Hedelmät ja mausteet taitaa tulla ulkomailta ja muutaman kohvehtirasian suklaa, vaikka konvehdit onkin muuten kotimaista käsityötä, mutta muuten ei äkkiseltään keksi että mikä ois kiinan kautta joulupöytään kiertänyt.
Kyllä kait vegaanit muulloinkin kuin jouluna syövät.. Jouluna varmaan saakin ihan hyvin tehtyä kun voi muuttaa perinteisten ruokien reseptiä hivenen. Mutta kyllä monelle ne raaka-aineet tulevat jostain ihan muualta kuin kotimaasta. Vegaaninen ruoka kuulostaa ja maistuu vaan aivan hirveältä. Tai no tofu nyt ei maistu yhtään miltään ja ihan sama vaikka styroksia söisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaninen "kerma" ei todellakaan tee ruuasta yhtä hyvää. Miksi kaikkien pitäisi kärsiä?
Olisi hauska toteuttaa sokkotesti miten moni huomaisi oikeasti eroa vaikka perunamuusisa riippuen onko käytetty maitoa, kermaa, kauratuotetta tai muuta mahdollista ainetta.
Olen kyllä syönyt muusia joka tehty kerman ja voin kanssa sekä kauravalmistetta ja margariinia sisältävää muusia kuten myös vesi/margariinimuusia. Kyllä muusi jossa käytetty kermaa ja voita hakkaa muut maussa mennen tullen.
En todellakaan ymmärrä vouhotusta, että korvikkeilla saa tehtyä yhtä hyvää tai jopa parempaa. Maitoallergisen lapsena kyllä tiedän mistä puhun. Täysin samalla tavalla valmistettu ja maustettu ruoka jossa käytetty kermaa ja voita on huomattavasti parempi kuin ruoka jossa kerman koostumusta mukailevaa kasvisvalmistetta sekä margariinia.....miksi ihmeessä siihen muusiinkin on tungettava sitä kermaa? veteen tehty muusi on parasta. Tosinkun itse en ole vegaani, niin voita kyllä laitan muusiin, mutta toimisi varmaan keijullakin, joka on vegaanista.
Ei kerma olekaan täysin pakollinen muusissa, mutta voi kyllä on. Joskus teen muusin kermalla, joskus maidolla ja joskus vaan keitinvettä, mutta aina on voita.
Ruoka on kuitenkin aina muutakin kuin muusi ja jos kastikkeeseen vaikkapa kuuluu kerma, smetana tms niin sitä ei millään kaura tai soijakorvikkeilla pysty valmistamaan yhtä hyväksi ja terveellisyyskin kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän joulupöytäänne ei taida kuulua piparkakut? Tai suklaa? Pelkkää kinkkua, perunaa, lanttua ja porkkanaa ilman mausteita?
Totta kai kuuluu. Kalaa, mätiä, kinkkua, juustoja ja kaikkea herkkua. Mutta suklaaseen kuuluu laadukkuus ja sitä ei vegaanisena valitettavasti saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teillä on tarjolla? Mistä vegaanikonvehteja ja mitä ne sisältää?
Ei ole oikeasti edes olemassa mitään vegaaneja ja lihansyöjiä. Kaikki on oikeasti samaa eläinlajia joka on sekasyöjä.
Ihailen vegaaneja sen verran etten voisi käyttää eläinperäistä takkia, ajatus vaan että heillä alinomainen nälkä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh. Mahtaa olla mauttomat jouluruuat ilman esimerkiksi suolaa, pippureita, kanelia ja sinappia. Saatko jostain kotimaista riisiä?
Ystävä rakas, mausteita saa ihan euroopassakin tuotettuna. Ei tarvitse mennä Kiinaan ja muihin epämääräisiin maihin saakka. Riisiä syön harvoin, mutta senkin saa katsottua, että on vastuullisesti tuotettu. Vastuullisesti tuotettu ilmiönä on selkeästi monille vegaaneille vieras käsite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö oikeasti pysty parempaan argumentointiin? Jos en arvosta vegaaneja, niin miten se tekee minusta kouluttamaton? Allergiat tietenkin huomioin, mutta vegaanisuutta en. Ei se vegaanikaan minulle mitään pihviä paista vaikka niin haluaisin.
"Meille vegaani ei olisi edes tervetullut" eiköhän siinä ole. Mitkä muut ihmisryhmät on sulle ehdoton ei?
Mun mielestä just oikein. Jos on päättänyt, että tarvitsee erityisruokavalion, saa ottaa omat ruokansa mukaan. Se on oma vastuu, Jos eivät tarjottavat kelpaa. En minäkään olettaisi, että vegaaniperhe tarjoilee juuri minua varten lihaa, mutta aivan varmasti ottaisin sitä itse mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Onpa vaikeaa. Onneksi oli aikanaan ihanat anopit (ex miehet ei)
Riisipuuro veteen tehtynä, sekametelisoppa perunajauholla tai agar-agar
Rusinakeitto löytyy valmiina ilman eläinperäisiä aineita
Keitettyjä perunoita
Laatikot ilman maitoa/kermaa/voita
Höyrytetyt ruusukaalit
Kasviskastike tomaateista
Täytetyt paprikat (tofu/maidoton juustovalmiste)
Pasteijat pinaatti+perunatäytteelläJos AP jaksaisi nähdä vaivaa ja halua olla edes jouluna mukava niin kasviskohokkaat parsaa+persilja, tulinen kasvismureke, kinkun vastike + kastike, suklaakakku mansikoilla.
Miksi ihmisten pitää olla niin vitun kusipäisiä ympäri vuoden.
Sekö ei ole kusipäistä että vaditaan oman ruokaideologian mukaisia ruokia kylään tullessa ja uhkaillaan kaupan päälle? Missä on vegaanin käytöstavat? Mulle on aina opetettu ettei kylässä esitetä vaatimuksia ja uhkailla isäntäperhettä. Talossa talon tavoilla.
Katsos kun suurelle osalle suomalaisia ne laatikot ja rosolli ei ole se juttu joulupöydässä. Ne useat ruokalajit koostuu ihan muusta kuin laatikosta, kinkusta ja rosollista.
Vaan sen joulupöydän keskeisin osa ovat tietyt kalat, mäti, leikkeleet. Aika helvetin hankalaksi menee, jos muille on kylmäsavustettua lohta, graavia lohta, graavia siikaa, skagenröraa (keskeiset ainesosat ovat ravut, smetana/creme fraiche, majoneesi, osalla myös mäti) saaristolaisleivän kanssa, kylmäsavuporoa, sienisalaattia, savusiikaa, silliä, pateita, lihapullia. Siis ruokia, joiden juttu on se kala tai liha ihan itsessään.
Pitäiskö kaikkien vetää jotain porkkanasta tehtyä lohen korviketta, jotta saadaa yksi vegaani tyytyväiseksi. En oikein keksi, miten joku skagenröra muunnettaisiin vegaaniseksi. Tai silli. Tai savusiika. Saati että sitä pitäisi kaikkien sitten syödä ja unohtaa perinteiset ruoat
Meillä on yksi lakto-ovo perheessä, se on jo 100 kertaa helpompi. Tarjolla esim. kasvispateeta (ei vegaaninen), keitettyjä perunoita, saaristolaisleipää ja levitettä (ei vegaaninen, kumpikaan), kasvispullia (ei vegaaninen), sienisalaattia (ei vegaaninen).
Vegaanithan se isoin ongelma on, ei niinkään lakto-ovo kasvissyöjät, koska heille käy kaikki missä ei ole lihaa. Vegaaneille pitää erikseen väsätä kaikkia kummallisuuksia.
Jos nyt olisi ap:n tilanne, niin varmaan pakolla yrittäisin jotain vegaania vääntää tai ostaa valmiina. Toivottavasti poika osaisi myös valaista minua siitä, mistä neito tykkää, etten suotta väkertäisi jotain yök en syö, otan tästä nyt yhden perunan, koska muuta en voi tässä syödä. Mutta toki toivoisin, että tyttöystävä toisi myös itse jotain pöytään - ehkä jotain näistä suurenmoisen herkullisista vegaanijutuista, mikä veisi kaikilta kielen mennessään. Hänhän se asiantuntija on, minä en.