Poika suuttui kun ilmoitimme että hänen vegaani tyttöystävänsä saa tuoda omat ruoat mukanaan joulupöytäämme
Meillä on joulupöydässä kahdeksantoista eri herkkua. En todellakaan ala vääntämään jollekin huomionhakijasutturalle omia ruokia jos meidän ruoat eivät kelpaa. Nyt poika pitää MEITÄ kohtuuttomina.
Kommentit (803)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö ymmärrä vai kieltäydyttekö ajattelemasta, että se sinappihuntuinen lihaköntti pöydällä on peräisin erittäin älykkäästä, kauniista eläimestä. Sekä on hienoa? Jos teillä on lemmikkieläimiä, niin olisko ok, että ne syötäisiin kun on ensin kokenut kauhua ja elänyt tappotehtaassa haistaen kaverin veren. Sika on sosiaalinen eläin ja kokee surua lajitoverin puolesta. Syy miksi lopetin lihan syönnin on se, että en halua mitään osaa tästä järkyttävästä toiminnasta. Katsokaa Avara luonto sikojen salattu elämä niin näette mikä se teidän joulupöydän kunkku on.[/quote
"Hyvä ihminen" ei halua katsoa totuutta silmiin. Hei lihansyöjät jos on asia on teille ok ja tiedätte miten se kinkku teidän pöytään ilmestyy, käykää teurastamolla katsomassa. Pännii tuollaiset ihmiset, jotka ei pidä älykkään eläimen hirveää kuolemaa minkään arvoisena.Mä olen kuule ihan itse kasvattanutkin sen possun. Sitten jouluna pistellyt poskeeni kinkkua hyvällä ruokahalulla. Sama kalkkunan suhteen. Ihminen on sekasyöjä, eikä sitä tarvitse häpeillä. Ole mitä haluat, mutta jätä se saarnaaminen. Meillä lihansyöjillä on oikeus syödä lihaa, ihan kuten sinulla on oikeus olla vegaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyse joulun perinteisistä ruuista ja vanhoista, suvussa kulkevista resepteistä, ei mistään arkikokkailuista, joihin tuskin kenelläkään enää nykypäivänä kuuluu voit ja kermat. Joulun perinteistä on kyse ja perinteisistä resepteistä ja vuodesta toiseen toistuvista rakkaista mauista. Minulla on äitini vanha reseptivihko ja mummini ikivanha keittokirja jne. Ei näitä asioita muuteta vegaanisiksi eikä jätetä kermaa, voita ja munia pois. Ei jouluna.
Ai miten niin ei kuulu kerma tai voi arkeen :O ?
Toki, jos haluaa kuormittaa verisuonistoaan niin voihan niitä käyttää normisti muutenkin. Tai lihottaa. Jokaista, jolla on normaali aineenvaihdunta, jokapäiväinen kerman ja voin syöminen lihottaa, paitsi jos on himoliikkuja eli kuluttaa ne joka päivä pois. Se ei silti hävitä sitä verisuonten tukkimista. Voissa kun on vielä sairaalloinen määrä suolaa, niin ei se pitkän päälle todellakaan terveellistä ole.
Siksi voita ja kermaa ei joka päivä, vaan nimenomaan silloin tällöin.
Älä trollaa. Sä niillä palmuöljy yms. "terveellisillä" kasvisrasvavalmisteilla saat elimistösi tukkoon, voi ja kerma on suht luonnollisia rasvoja niihin verrattuna. :D :D Onko sun koko ruokaympyrä Pippa Laukan käsialaa vai miksi noin vanhoilliset harhaluulot rasvojen epäterveellisyydestä? Kai tiesit, että mm. aivot tarvitsee rasvoja ja se on välttämätöntä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyse joulun perinteisistä ruuista ja vanhoista, suvussa kulkevista resepteistä, ei mistään arkikokkailuista, joihin tuskin kenelläkään enää nykypäivänä kuuluu voit ja kermat. Joulun perinteistä on kyse ja perinteisistä resepteistä ja vuodesta toiseen toistuvista rakkaista mauista. Minulla on äitini vanha reseptivihko ja mummini ikivanha keittokirja jne. Ei näitä asioita muuteta vegaanisiksi eikä jätetä kermaa, voita ja munia pois. Ei jouluna.
Ai miten niin ei kuulu kerma tai voi arkeen :O ?
Toki, jos haluaa kuormittaa verisuonistoaan niin voihan niitä käyttää normisti muutenkin. Tai lihottaa. Jokaista, jolla on normaali aineenvaihdunta, jokapäiväinen kerman ja voin syöminen lihottaa, paitsi jos on himoliikkuja eli kuluttaa ne joka päivä pois. Se ei silti hävitä sitä verisuonten tukkimista. Voissa kun on vielä sairaalloinen määrä suolaa, niin ei se pitkän päälle todellakaan terveellistä ole.
Siksi voita ja kermaa ei joka päivä, vaan nimenomaan silloin tällöin.Älä trollaa. Sä niillä palmuöljy yms. "terveellisillä" kasvisrasvavalmisteilla saat elimistösi tukkoon, voi ja kerma on suht luonnollisia rasvoja niihin verrattuna. :D :D Onko sun koko ruokaympyrä Pippa Laukan käsialaa vai miksi noin vanhoilliset harhaluulot rasvojen epäterveellisyydestä? Kai tiesit, että mm. aivot tarvitsee rasvoja ja se on välttämätöntä?
Laardi on luonnolisinta rasvaa. Itse ahmin laardia 24/7 koska se on luonnollista. Rypsiöljy on täysin luonnotonta! Laardin ahmiminen on kaunista kun ihraa valuu pitkin naamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n poika suuttui ihan vaan sen takia, että ajattelee vanhempiensa olevan vain keljuja hänen tyttistään kohtaan.
Poika ei nimittäin näe sitä asian ydintä. Siis sitä, että voi olla hemmetin vaikeaa siinä kaikkien muiden ruokien ja tarjoomisten keskellä tehdä vielä omat pikku annokset sille yhdelle. Kyllä siinä ruokien suunnittelemisessa ja tekemisessä ihan tarpeeksi on jaksamista muutenkin. Poika kun on poika, eikä itse ole tarvinnut suuremmin ruuanlaitolla itseään rasittaa. Kyllähän siellä omassa kämpässä helppo on joku pasta-annos keittää ja siihen jotain papuja ja vegejuustoa, mutta ei ole takuulla ollut tekemässä isolle porukalle jouluruokia itse. Ei näe siis ongelmaa.
Minulle on ylipäänsä tekeminen jo siinä, että kaikki ruuat olisi kuumina ja valmiina yhtä aikaa. Uuniin ei kerta kaikkiaan mahdu samanaikaisesti lämpiämään laatikot ja karjalanpaisti ja vielä siinä pitää keittää perunoita (koska osa haluaa perunalaatikkoa, osa keitettyjä perunoita) ja karpalokiisseliä ja kaikki pitäisi olla valmista samanaikaisesti. Rosollinkastike pitää olla juuri tehtyä, seisoneena se ei ole hyvää. Ja sitten kaikki ne kalojen asettelemiset ja muut, kahdeltakin ihmiseltä menee aikaa ihan riittämiin. Muista sitten vielä se vegaani, jolle on oma sopiva annos tehtävä alkuruokaa, pääruokaa ja jälkkäriä.
Tyttöystävä ja poika voisi tulla auttamaan niitten ruokien teossa, onnistuisikohan se? Tuskinpa onnistuisi, monta ihmistä saman lieden ääressä hääräämässä.
Kuule jos tollaisen läjän eri ruokia jaksaa pöytään väsätä, niin kyllä se on vaan itsekkyyttä jos ei muutamaa niistä voi valmistaa niin, että myös vegaani pystyy niitä syömään. Ei kaikkien ruokien tartte olla vegaaniystävällsisiä, mutta muutaman edes, siinä tulisi jo huomioitua se tiettyä ruokavaliota noudattava vieras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n poika suuttui ihan vaan sen takia, että ajattelee vanhempiensa olevan vain keljuja hänen tyttistään kohtaan.
Poika ei nimittäin näe sitä asian ydintä. Siis sitä, että voi olla hemmetin vaikeaa siinä kaikkien muiden ruokien ja tarjoomisten keskellä tehdä vielä omat pikku annokset sille yhdelle. Kyllä siinä ruokien suunnittelemisessa ja tekemisessä ihan tarpeeksi on jaksamista muutenkin. Poika kun on poika, eikä itse ole tarvinnut suuremmin ruuanlaitolla itseään rasittaa. Kyllähän siellä omassa kämpässä helppo on joku pasta-annos keittää ja siihen jotain papuja ja vegejuustoa, mutta ei ole takuulla ollut tekemässä isolle porukalle jouluruokia itse. Ei näe siis ongelmaa.
Minulle on ylipäänsä tekeminen jo siinä, että kaikki ruuat olisi kuumina ja valmiina yhtä aikaa. Uuniin ei kerta kaikkiaan mahdu samanaikaisesti lämpiämään laatikot ja karjalanpaisti ja vielä siinä pitää keittää perunoita (koska osa haluaa perunalaatikkoa, osa keitettyjä perunoita) ja karpalokiisseliä ja kaikki pitäisi olla valmista samanaikaisesti. Rosollinkastike pitää olla juuri tehtyä, seisoneena se ei ole hyvää. Ja sitten kaikki ne kalojen asettelemiset ja muut, kahdeltakin ihmiseltä menee aikaa ihan riittämiin. Muista sitten vielä se vegaani, jolle on oma sopiva annos tehtävä alkuruokaa, pääruokaa ja jälkkäriä.
Tyttöystävä ja poika voisi tulla auttamaan niitten ruokien teossa, onnistuisikohan se? Tuskinpa onnistuisi, monta ihmistä saman lieden ääressä hääräämässä.
Kuule jos tollaisen läjän eri ruokia jaksaa pöytään väsätä, niin kyllä se on vaan itsekkyyttä jos ei muutamaa niistä voi valmistaa niin, että myös vegaani pystyy niitä syömään. Ei kaikkien ruokien tartte olla vegaaniystävällsisiä, mutta muutaman edes, siinä tulisi jo huomioitua se tiettyä ruokavaliota noudattava vieras.
Minä kohteliaana vieraana toisin m u k a n a n i o m a t ruokani, enkä vaatisi ketään kokkaamaan juuri minulle, uniikille lumihiutaleelle, kaipaamiani erikoisruokia. Varsinkin, kun on kiireisin ruokajuhla ja emännällä paljon muutakin ajateltavaa.
Ja söisin kyllä niitä ”vääriäkin” ruokia, sillä kyse ei ole allergiasta eikä sairaudesta. En siis kuolisi, jos kerran söisin kuten ennen teini-iän eettistä herätystäni.
Kyse tässä tilanteessa olisi myös positiivisen vaikutelman antamisesta tuleville appiksille.
Joillekin se ruokavalion eettisyys on niin tärkeää, ettei siitä halua poiketa edes mielistelläkseen tulevia appivanhempia. Jos SINÄ suostuisit tekemään poikkeuksen ja vegaanina syömään ei-vegaanisia ruokia, älä pliis pakota muita samaan muottiin kanssasi.
Kyllä se on helvetin itsekästä, jos kutsuu vieraita kylään eikä suostu huomioimaan ruokavaliorajoitteita. Ei varmaan laktoosi-intoleranssista kärsivällekään sanottaisi että hihi sori tein nää tavallisesta maidosta ja kermasta, toivottavasti ei mahas tuu kipeäks? Ei kaikkia ruokia tartte tehdä vegaanisesti, vaan muutama ruoka joilla saa jo vatsan tarpeeksi täyteen, eikä tartte sormenpäitään imeskellä joulupöydässä. Naurettavaa eristämistä, että kutsutun pitäisi tuoda joulupöytään omat eväät, kun emäntä on niin perinteiden ystävä ettei poikkea totutusta reseptistä. Luulen, että jos kyseessä olisi vaikka emännän oma äiti, veli tai muu lähisukulainen, vastaanotto olisi paljon ymmärtäväisempi ja ystävällisempi. Tästä tulee lähinnä se mieleen, ettei pidä pojan naisystävästä muutenkaan ja oikein tarkoituksella yrittää olla hankala akka.
Tämä vieraanvaraisuus vaan harvoin toimii toisin päin. Vegaanin ruokavalio on toki kohteliasta ottaa huomioon, mutta vegaanin ei tarvitse huomioida sekasyöjiä kun kutsuu vieraita. Tuskin löytyisi vegaanin joulupöydästä kinkkua ja kylmäsavulohta tai juustotarjotinta sekasyöjävieraille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kohteliaana vieraana toisin m u k a n a n i o m a t ruokani, enkä vaatisi ketään kokkaamaan juuri minulle, uniikille lumihiutaleelle, kaipaamiani erikoisruokia. Varsinkin, kun on kiireisin ruokajuhla ja emännällä paljon muutakin ajateltavaa.
Ja söisin kyllä niitä ”vääriäkin” ruokia, sillä kyse ei ole allergiasta eikä sairaudesta. En siis kuolisi, jos kerran söisin kuten ennen teini-iän eettistä herätystäni.
Kyse tässä tilanteessa olisi myös positiivisen vaikutelman antamisesta tuleville appiksille.
Joillekin se ruokavalion eettisyys on niin tärkeää, ettei siitä halua poiketa edes mielistelläkseen tulevia appivanhempia. Jos SINÄ suostuisit tekemään poikkeuksen ja vegaanina syömään ei-vegaanisia ruokia, älä pliis pakota muita samaan muottiin kanssasi.
Kyllä se on helvetin itsekästä, jos kutsuu vieraita kylään eikä suostu huomioimaan ruokavaliorajoitteita. Ei varmaan laktoosi-intoleranssista kärsivällekään sanottaisi että hihi sori tein nää tavallisesta maidosta ja kermasta, toivottavasti ei mahas tuu kipeäks? Ei kaikkia ruokia tartte tehdä vegaanisesti, vaan muutama ruoka joilla saa jo vatsan tarpeeksi täyteen, eikä tartte sormenpäitään imeskellä joulupöydässä. Naurettavaa eristämistä, että kutsutun pitäisi tuoda joulupöytään omat eväät, kun emäntä on niin perinteiden ystävä ettei poikkea totutusta reseptistä. Luulen, että jos kyseessä olisi vaikka emännän oma äiti, veli tai muu lähisukulainen, vastaanotto olisi paljon ymmärtäväisempi ja ystävällisempi. Tästä tulee lähinnä se mieleen, ettei pidä pojan naisystävästä muutenkaan ja oikein tarkoituksella yrittää olla hankala akka.
Et näytä ymmärtävän kaikkia nyansseja, mitä tähän asiaan liittyy. Ketjussa on ehdotettu mm nyhtispyöryköitä vai oliko härkispyöryköitä vegaanivieraalle. Tämä on ihan ok juttu. MUTTA jos emännän mielestä ei ole ok tarjota muille kuin vegaaneille kaupan valmiita eineslihapullia, tuskin hän ostaa vegaanivieraalleenkaan einesvegepullia. Paitsi jos vegaani itse kehottaa niin tekemään.
Monilla myös jouluruokien valmistamista tehdään pitkään. Siihen käytetään aikaa ja vaivaa. Jos yhden vieraan ruoka ostetaan suoraan kaupasta ja lämmitetään mikrossa, häneen ei ole panostettu samalla tavalla kuin muihin vieraisiin. Onko tämä vegaanivieraalle ok? Mistä emäntä tietää, että se on varmasti ok? Ylipäätään mistä emäntä, jolla ei ole entuudestaan mitään kokemusta vegaaniruokavaliosta, voi tietää, mitä kaikkea vegaanin lautasella pitäisi olla? Jos hän on itse kokeillut ja todennut, että nälkä ei pysy poissa pelkällä salaatilla. Todella, todella moni sekasyöjä ei käytä kasviproteiineja ruuanlaitossaan juuri lainkaan. Ei ainakaan siten, että ne kasviproteiinit olisivat pääruoka. He eivät osaa arvioida, paljonko porkkanoita oliiviöljyllä ja suolalla maustettuna pitäisi syödä, jotta niistä tulisi vatsa täyteen ja nälkä myös pysyisi loitolla.
Varsin monet moniallergiset pitävät itsestäänselvänä, että vievät omat ruuat mukanaan kyläpaikkaan, johon heidät on kutsuttu. Eivät oletakaan, että emäntä alkaisi perehtymään juuri heidän moniin allergioihinsa ja kokkailisi heille sen mukaan. Aloituksesta ei muuten edes selviä, oliko ap tosiaan kutsunut tämän vegaanin jouluksi luokseen vai aikoiko hänen poikansa vain tuoda uuden tyttöystävän mukanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille vegaani ei olisi edes tervetullut. En todellakaan hyväksy mitään tofuja sun muuta mikä roudatta jostain toiselta puolelta maapalloa. Jotain rajaa sentään. Teillä poikamme saa olla tyytyväinen, että saa edes tyttöystävänsä teille tuoda.
Teidän joulupöytäänne ei taida kuulua piparkakut? Tai suklaa? Pelkkää kinkkua, perunaa, lanttua ja porkkanaa ilman mausteita?
Ei mihinkään pöytään kuulu, mutta jouluumme kyllä. Ja piparkakkutaikinassa on sekä voita että munia ja suklaa on maitosuklaata. Ei, ei raakasuklaata, ei, ei mitään suklaan nimen saanutta sotkua ja mönjää. Ei mitään kovia puristeita, jotka saaneet nimeksi piparkakku. Vaan oikeita, täyteläisiä, perinteisiä suussasulavia ei-vegaanisia herkkuja.
Hankalinta on mun mielestä, jos vääntää pöytään sen yhden vegaanin ruokalajin perunoiden kaveriksi ja vegaani toteaa, ettei syö ko. raaka-ainetta, kun ei tykkää... Siinä vaiheessa ketuttaa ja tulee sellanen olo, et voi kökkö.
Mietin pitkään, mikä ihme tässä on ongelmana, siis miten voi olla että parin kasvisvaihtoehdon tekeminen on niin ylivoimaisen vaikeaa, vaikka pöytä notkuu joka tapauksessa toistakymmentä eri ruokalajia.
Sehän on tietysti se, että tämän foorumin mammat ei pahemmin kasviksia syö, tai jos syö niin se "lisukesalaatti" tarkoittaa jääsalaattia, tomaattia ja kurkkua. Itselle tämä tuntuu vieraalta, kun syö ihan suositusten mukaan vähintäänkin puoli kiloa kasviksia päivässä, ja on tottunut eri vihanneksia hyödyntämään monipuolisesti vaikkakin sekasyöjänä. Eipä olisi maailmanloppu, jos kylään tulisi vegaani ja saisi hyvän syyn kokeilla jotakin ihan uutta ohjetta. Täällä vedetään pussillinen hernemaissipaprikaa nenään, kun pitäisi kyetä vähän poikkeamaan kaavoista, ja herranjumala vieläpä oikein JOULUAATTONA jolloin kuuluu vetää kaksin käsin kinkkua ja voihin ja kermaan tehtyjä laatikoita!
Ootte aika säälittäviä. Toivon, ettei tollasten mammojen lapset puolisoehdokkaineen vietä kanssanne kovin monia jouluja, jos noin vastahakoisia olette joustamaan typeristä perinteistänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille vegaani ei olisi edes tervetullut. En todellakaan hyväksy mitään tofuja sun muuta mikä roudatta jostain toiselta puolelta maapalloa. Jotain rajaa sentään. Teillä poikamme saa olla tyytyväinen, että saa edes tyttöystävänsä teille tuoda.
Huh. Mahtaa olla mauttomat jouluruuat ilman esimerkiksi suolaa, pippureita, kanelia ja sinappia. Saatko jostain kotimaista riisiä?
Ystävä rakas, mausteita saa ihan euroopassakin tuotettuna. Ei tarvitse mennä Kiinaan ja muihin epämääräisiin maihin saakka. Riisiä syön harvoin, mutta senkin saa katsottua, että on vastuullisesti tuotettu. Vastuullisesti tuotettu ilmiönä on selkeästi monille vegaaneille vieras käsite.
Kun kyse on roudaamisesta, niin millä se euroopasta tuotettu Suomeen tulee? Tuulen mukana? Sekasyöjistä tulee vaan niin kovin kovin tietoisia kun vastaan tulee vegaani. Että sulle roudataan tofua kiinasta kun minä se syön vain itse metsästettyä lihaa, perunaa ja lanttua omasta maasta ja naapurin isännän itse siittämiä kananmunia. Jos kerran kaikki sekasyöjät syö yhtäkkiä näin, niin kuka ne atrian lihapullat ostaa?
Ei olisi mikään ongelma meille. Meiltä löytyy muutenkin joulupöydästä vegaanisia ruokia eli keitettyjä perunoita, rosollia, salaatia, joululimppua sekä suolasienisalaatti. Jälkimmäisen teen siten, että smetana on erillisessä kulhossa enkä sekoita sitä sienien ja sipulin joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Hankalinta on mun mielestä, jos vääntää pöytään sen yhden vegaanin ruokalajin perunoiden kaveriksi ja vegaani toteaa, ettei syö ko. raaka-ainetta, kun ei tykkää... Siinä vaiheessa ketuttaa ja tulee sellanen olo, et voi kökkö.
Eli parempi, kun ei edes yritä niin ei tule pettymyksiä? Mikä siinä on niin vaikeaa, että vaikka tekstarilla tai puhelimella kysyy etukäteen että hei miltäs tämmönen ruoka kuulostaisi, pystyisitköhän syömään jne. Voi teitä mammoja kun on elämä niin vaikeaa, kun ei kyetä kommunikoimaan muiden kanssa. :D
Hauskaa että tässä keskustelussakin moni vihaa sitä vegaanityttöystävää, vaikka ilmeisesti asiasta ovat keskustelleet äiti ja poika keskenään, ja poika on suutahtanut kun mamma on häijy kanttura joka ei voi hieman poiketa perinteistään ja kaavoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootteko oikeasti noin tyhmiä?
Se ruuan roudaamisen hiilijalanjälken osuus on 3-5 prosenttia kokonaisuudesta.
Eli sillä ei ole MITÄÄN VÄLIÄ mistä se tofu on. Ka kyllä Euroopassa valmistetaan tofua.
PS. Olemassa on nykyään mooooonia muita kasvisproteiinivaihtoehtoja kuin tofu.
Kyllä sillä on minulle väliä mistä ne vegaanit kaiken maailman raaka-aineensa tuovat ja monet niistä ei ole lähiruokaa nähneetkään. Ja tietääkö kukaan miten ne raaka-aineet on tuotettu? Jossain Kiinassa kasvatettu kastellen jos milläkin vedellä, jos missäkin maaperässä? Ja kuka ja miten ne on tuotettu? Ihan liian epämääräistä touhua minun makuuni. En vaan arvosta vegaaneja yhtään vaikka kuvittelevat olevansa maailman parantajia. Ei kato kun ei se minun tofuni nyt tässä mitään haittaa. Ne on ne muut asiat mitkä vaan merkitsee. Iljettäviä ihmisiä.
Jalotofu
Luonnollisen, kotimaisen kasviproteiinin pioneeri. Luomutofuamme on valmistettu reilun kaupan soijapavuista Tammisaaren maaseudulla jo vuodesta 1989.
Tammisaaressa.
Tofu on yksi vaihtoehto monista.
Mitkä "kaikenmaailman" raaka-aineet? 🙈
Kun syön vegaanisesti, syön kasviksia, hedelmiä, papuja, (suomalaista) nyhtökauraa ja vaikka härkistä. Syön leipää, syön puuroa, syön marjoja.
Syön/juon suomalaisesta/eurooppalaisesta kauasta tehtyjä kauratuotteita.
Onko ne sekasyöjien salamit, riisit, pastat ja herkut kaikki jotain suomalaisia vai?
Kannattaa joskus miettiä, mikä niiden omien ruokien kotimaisuusaste on jos ostaa muutakin kun kasviksia ja lihaa (prosessoidut tuotteet).
Ja yhtäkään se kuljetus ei tuota paljoa päästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heittäisin kyllä tuollaisen narisevan vegaanin mäkeen. Menköön lehmä laitumelle märehtimään!
Kyllä tässä ketjussa huomaa, että elimistössä hitaasti mätänevä pihvi vetää pinnan kireälle. Vähennä edes punaista lihaa, vois olla vähän vähemmän raivoisa olo
Ruoansulatuselimistön entsyymit sulattavat lihan. Se ei siis mätäne suolistossa. Tuo lihan väitetty mätäneminen on vain yksi monista vegaanien levittämistä valeista. En ole ihan varma levittävätkö vegaanit valeitaan tahallaan vai typeryyttään ja kumpi sitten on se pahempi vaihtoehto.
Tänäkin vuonna?
Miksi et vieläkään ole opetellut suunnittelemaan joulupöytääsi vieraanvaraisesti? Tämä aloitus on ollut jo niin monena vuonna, luulis, että jotain olisi sunkin matkaasi tarttunut emännöinnistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaninen "kerma" ei todellakaan tee ruuasta yhtä hyvää. Miksi kaikkien pitäisi kärsiä?
Olisi hauska toteuttaa sokkotesti miten moni huomaisi oikeasti eroa vaikka perunamuusisa riippuen onko käytetty maitoa, kermaa, kauratuotetta tai muuta mahdollista ainetta.
Eikös tästä vegaanien lempikermasta juuri uutisoitu, että se on kaukana kaurasta ynnä muista ja todellisuudessa on lähinnä epäterveellistä sekä luontoa kuormittavaa palmuöljyä. Että se siitä terveellisestä ja hyvästä kerman korvikkeesta.
Tänäkin vuonna?
Miksi et vieläkään ole opetellut suunnittelemaan joulupöytääsi vieraanvaraisesti? Tämä aloitus on ollut jo niin monena vuonna, luulis, että jotain olisi sunkin matkaasi tarttunut emännöinnistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän joulupöytäänne ei taida kuulua piparkakut? Tai suklaa? Pelkkää kinkkua, perunaa, lanttua ja porkkanaa ilman mausteita?
Totta kai kuuluu. Kalaa, mätiä, kinkkua, juustoja ja kaikkea herkkua. Mutta suklaaseen kuuluu laadukkuus ja sitä ei vegaanisena valitettavasti saa.
Eikä suomesta, eikä edes euroopasta. Aika kaukaa se suklaakin tänne tuodaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä vieraanvaraisuus vaan harvoin toimii toisin päin. Vegaanin ruokavalio on toki kohteliasta ottaa huomioon, mutta vegaanin ei tarvitse huomioida sekasyöjiä kun kutsuu vieraita. Tuskin löytyisi vegaanin joulupöydästä kinkkua ja kylmäsavulohta tai juustotarjotinta sekasyöjävieraille.
Voi tulla sinullekin yllärinä, mutta sekasyöjän pääruoka-aine ei suinkaan ole liha. Se ei ole lihansyöjä, sekasyöjä syö myös kasviksia. Kasvissyöjä nimensä mukaisestikaan ei syö lihaa, muodossa eikä toisessa. Monelle sekasyöjälle tekee ihan hyvää syödä edes yksi päivän aterioista ilman eläinperäisiä tuotteita, ei siihen kuole vaikkei joka kerta leivälle lauantaimakkaraa saakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mihinkään pöytään kuulu, mutta jouluumme kyllä. Ja piparkakkutaikinassa on sekä voita että munia ja suklaa on maitosuklaata. Ei, ei raakasuklaata, ei, ei mitään suklaan nimen saanutta sotkua ja mönjää. Ei mitään kovia puristeita, jotka saaneet nimeksi piparkakku. Vaan oikeita, täyteläisiä, perinteisiä suussasulavia ei-vegaanisia herkkuja.
Entä ne piparkakkujen mausteet? Suomessa kasvatettuja toki? Ettei vaan niitä ois rahtina tuotu ulkomailta? Tai suklaa? Kasvatat senkin itse? Ihanaa, että te lihansyöjät olette niin valveutuneita kuluttajia, kompensoi hyvin muutaman tofun lennättämistä epämääräisestä kiinasta.
Taitaa tosin se raakasuklaakin olla laadukkaampaa suklaata kuin teidän syömänne maitosuklaa.